תרבות ניהולית על פי סקופ

פרופסור אריה סקופ, מנכ"ל ומייסד מיקרוסופט לשעבר, השלים כתיבת ספר ניהול "המנהל הממוקד", המבוסס על 17 שנות נסיון מרתקות ועמוסות בחוויות. בספר שוטח סקופ את עקרונות הניהול של ארגון: מדוע ארגון לא צריך נהלים, איך מודדים מנהל משאבי אנוש? מיהו מנהל טוב ומיהו עובד טוב
יהודה קונפורטס |

לפני כשנתיים פרש פרופסור אריה סקופ ממנכ"לות מיקרוסופט ישראל, בתום 16 שנות כהונה. סקופ היה המנכ"ל הכי ותיק בשלוחותיה של מיקרוסופט העולמית, אחרי ביל גייטס כמובן. כשנה לאחר פרישתו הרשמית כיהן כיו"ר מיקרוסופט, לצידו של דני ימין, שהובא על ידו במטרה לסמן את יורשו. לפני כמה שבועות יצא אל המדפים ספרו "המנהל הממוקד" בהוצאת מטר. כותרת המשנה של הספר מרמזת על אחת התובנות הרבות שסקופ שפך אל תוך הספר, על סמך נסיונו רב השנים:"לעשות פחות אבל היטב".

תובנה ניהולית זו, מספר סקופ, למד בפעם הראשונה כאשר היה ב-HP הרבה לפני שבכלל חלם לפגוש יום אחד את ביל גייטס ולפתוח עבורו את הסניף הישראלי. סקופ אומר שמקובל בכל ארגון שמנהלים מציבים שורה ארוכה של יעדים למשך רבעון או חודש, ולרוב לא עומדים בו. מהמנהל הבכיר בארגון, זה שאליו מדווחים, מצפה סקופ שיכוון את מנהליו ואת עובדיו לסמן לעצמם מספר יעדים מצומצם, הרבה פחות ממה שהם חושבים שהם יכולים לעשות, אבל את אותם חמש עד שבע משימות יעשו הכי טוב, ובזמן.

גם לאחר דפדוף מעמיק ב-276 עמודי הספר קשה להחליט כיצד לקטלג את הספר. ביוגרפיה? סיפורי לקוחות? אולי ספר לימוד למנהלים מתחילים המבוסס על המדע הכי אמין ואמיתי: מדעי החיים - כלומר הניסיון העצום של המחבר. סקופ אומר, כי הספר לא נכתב מראש כביוגרפיה, ולו רק משום שכמעט ואין בו שמות של אנשים. אבל זה בהחלט ספר עם הרבה מאוד תובנות ומנטרות ניהוליות, שמבוססות בעיקר על ניסיון חיים.

חלק מהפרקים שנכתבו בספר משמשים כנושא להרצאות באקדמיה, שהן כיום חלק מעיסוקו של סקופ. הספר מחולק ל-18 פרקים העוסקים במכלול הנושאים הקשורים לתרבות הניהולית על פי נסיונו של סקופ: החל מדיון בנושאים של תרבות ארגונית, חזון, ניהול, בינה עסקית, פורטלים, ניהול ידע ומידע ועד מהפכת הידע של ארגוני הבריאות. בסך הכול, כמו שסקופ אומר, הספר מלא בתובנות ניהוליות פרי נסיונו האישי ולקחים שלמד במשך השנים הרבות שהיה בתפקיד מנכ"ל מיקרוסופט ישראל.

סקופ אומר, כי הרעיון לכתיבת הספר עלה בעקבות הרצאות רבות אליהם הוזמן, ובהם נתבקש לספר מניסיונו הניהולי רב השנים. את הרעיונות להרצאות נהג לרשום בנקודות קצרות על מחשב כף היד החכם שלו.

"הקמת מיקרוסופט ישראל היתה חוויה מרתקת", אומר סקופ. "הייתי בחברה בתקופות הכי קריטיות שלה, במאבקיה שיכירו בה בכלל כשחקנית בשוק. כאשר קמנו בישראל, היו פה מתחרים כמו אלף בו, וורד מיל וקיוטקסט. זה לא היה פשוט כלל להתמודד נגדם". היה עוד מניע לכתיבת הספר, מתוודה סקופ - הלקוחות. "תמיד התעניינתי בארגונים שהימרו על מיקרוסופט והלכו איתנו בתחילת הדרך", הוא אומר. "כן, אני בפירוש משתמש במילה הימור", סקופ מספר, כי "ב-94 בכלל לא הכירו אותנו וארגונים שאני מזכיר את שמותיהם בספר היו בפירוש חלוצים שהימרו על טכנולוגיה שלא הייתה כל כך מוכרת. תמיד התעניינתי איך הם עשו את זה, מה הם חושבים וכיצד עזרנו להם. אני חש שיש לי חוב כלפיהם, בזכותם גם הגיעה מיקרוסופט ישראל לאן שהגיע".

הספר דן בין היתר על הסתירה שבין תרבות ניהולית לבין נהלים של ארגון."תרבות ארגונית ונהלים הם שני דברים שונים ואת זה הרבה אנשים לא מבינים", אומר סקופ. "תרבות ארגונית היא אותו אורח חיים של ארגון שמתנהג כאילו שאיש לא מסתכל עליו. הכי יפה בעיניי זה ארגון ללא נהלים. בהרבה ארגונים יש נהלים אבל אף אחד לא מבין אותם ולא מיישם אותם. נהלים גורמים לעובדים להפסיק לחשוב ובעיקר להפסיק להיות אמינים. למשל, יום אחד בא אלי עובד ושאל אותי מה מקובל להוציא בחו"ל על חשבון החברה? אמרתי לו להוציא כאילו שהוא משלם מכיסו. פעם בכמה חודשים הייתי בודק באופן מדגמי את חשבון ההוצאות או הטלפון של עובדים. כולם ידעו את זה ואם היו חריגות הייתי מתערב. רוב העובדים באמת לא חרגו מההוצאות הסבירות, וזה למרות שלא היו נהלים. אם הייתי מוציא נהלים בנושא זה, מה זה היה עוזר?".

מיהו עובד טוב?

"עובד טוב, הוא עובד שממוקד בתוצאות, מוודא ביצוע החלטות, מבין בנושא שהוא עובד בו, מכיר בחולשותיו, ומרחיב את יכולותיו. הקונפלקיט השני שהספר עוסק בו עוסק בקשר שבין משאבי אנוש למנהל".

באחת מחברות ההיי-טק, כותב סקופ בספר, יצאה עובדת לחופשה בת שלושה חודשים. המחליפה שנמצאה לא יכלה לעבוד במשרה מלאה והסכימה לשכר נמוך יותר, והמנהל אף הציע לה רכב לפי התקן. מחלקת משאבי אנוש התלוננה על המנהל, לא בגלל ששכר עובד לא טוב אלא מפני ששבר את הכללים וחרג מנהלי החברה.

סקופ לא היה מפטר את אותו מנהל אלא מעניק לו צל"ש. הוא מודה, כי הוא מעדיף מנהלים שלוקחים סיכון ויוצאים מהקופסה, אם כי העובדת ש"סגרה" עם המנהל את העסקה למדה שבארגון שהיא עובדת אפשר להגיע להישגים רק אם מתחמנים - מה שאינו מהווה מסר חיובי, אומר סקופ. הוא עצמו התנהג כך בהזדמנויות שונות והצליח לשכנע את הבוסים שלו שעדיף מנהל שממוקד במטרה ומנסה להגיע אליה, ואשר אם יטעה - יצטרך לספק הסברים.

בהקשר זה, אומר סקופ כי אחת הבעיות של ארגונים גדולים היא שאין כלי מדידה לתפקידו של מנהל משאבי האנוש. לדעת סקופ זהו כלי מתחייב, כי הדבר משפיע על איכות העובדים בארגון ויכולת השתלבותם. הספר מתייחס לכלי המדידה של מנהלי משאבי אנוש. איך יודעים אם מחלקת משאבי אנוש מצליחה? עד היום הם גייסו אנשים, סגרו איתם שכר ובכך הסתיימה האחריות שלהם. בספר הוא משרטט כמה קווים ועקרונות למדידת מנהל משאבי אנוש, בין היתר לגבי הצלחת הניבוי שלו ומידת יציבותו של העובד.

מיהו מנהל טוב?

"מנהל טוב, הוא מנהל שיודע לשכור אנשים. זו לא תכונה מובנת. יש מנהלים אלופים בטכנולוגיה אבל לא יוגעים לגייס אנשים. לי אישית לקח הרבה שנים ללמוד את התובנה הזו. אסור להתפשר גם אם התפקיד חשוב מאוד. אם אתה לא בטוח בבן אדם, אל תשכור אותו. עדיף שלא יתחיל לעבוד בכלל. כנ"ל לגבי פיטורים. אין טעם למשוך. גילית אדם שלא מתאים, או שתמצא לו תפקיד אחר או שתגיע איתו להבנה ששום דבר לא לקוי בו והוא פשוט לא מתאים לתפקיד הזה. כל מי שפוטר אצלי זכה ממני למכתבי הערכה ולפעמים סייעתי לאנשים להתקבל למקומות אחרים ולשמחתי הם הצליחו שם.

"מנהל טוב זה מנהל שלא פוחד שיפטרו אותו, כלומר הוא עומד על שלו, ומצד שני לא מייפה ומקבל החטות רק כדי למצוא חן בעיני הבוס. אני יישמתי את התיאוריה הזו בפועל, כי היה לי גם גיבוי של ביל גייטס. לא חששתי אף פעם שאאבד את פרנסתי בגלל מה שאני מאמין בו, והיו לי לא מעט עימותים בתקופות שונות עם מנהלים ועם מועצות מנהלים. מנהל טוב הוא מנהל שמאציל סמכויות על עובדיו, יוצר אקלים של שקיפות ויושר.

מעבר לכך מנהל טוב הוא מנהל שיודע להניע את העובדים שלו, כי אם העובד לא הצליח אז משהו לא בסדר עם הניהול שלו ולא רק בעובד. אתה צריך כמנהל להשקיע בעובדים. בעת שהייתי מנכ"ל מיקרוסופט הנהגתי שיטה שבה המנהלים חייבים לפגוש את הכפופים להם אחת לתקופה מסוימת. דרשתי שעובדים יחוו דעת על המנהלים והציונים שהם קיבלו היו חלק ממדדי ההערכה שלהם כמנהלים."

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
יוסי מרגלית, רפאל, צילום: דוברות רפאליוסי מרגלית, רפאל, צילום: דוברות רפאל

רפאל ו"לולב ספייס" ישתפו פעולה בפיתוח מערכת ליירוט רחפנים וכטב"מים

החברות יפתחו יחד פתרונות מבצעיים מתקדמים להתמודדות עם איומי רחפנים ברום נמוך, עם דגש על מחיר חדירה נמוך ויכולת הטמעה מהירה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רפאל

רפאל מודיעה על חתימת הסכם שיתוף פעולה עם חברת ההזנק החיפאית "לולב ספייס", במטרה לפתח מערכת חדשנית ליירוט רחפנים וכלי טיס בלתי מאוישים. לפי ההסכם, שתי החברות יעבדו במשותף ובבלעדיות על פיתוח פתרונות ייחודיים להתמודדות עם איומים שטסים בגובה נמוך, עם דגש על מחיר נגיש, גמישות תפעולית ויכולת יישום מהירה בהתאם לצרכים הדינמיים של שדה הקרב.

במסגרת המאמצים של רפאל לתת מענה לאיומים מרום נמוך מאוד (Very Low Altitude - VLA), הוקמה לאחרונה בחברה מינהלת ייעודית לנושא, תחת חטיבת ההגנה האווירית. החטיבה אחראית בין היתר על פיתוח מערכות כמו כיפת ברזל, קלע דוד, ספיידר וטילי אוויר-אוויר מתקדמים, וכעת מרחיבה את פעילותה גם לאיומי רחפנים המתעצמים בשנים האחרונות.

יוסי מרגלית, ראש מנהלת ההגנה האווירית ברפאל, מסביר כי שיתוף הפעולה יוצר חיבור ייחודי בין הידע והניסיון של רפאל, שכבר הוכיחו עצמם מבצעית, לבין החדשנות והגמישות של חברת "לולב ספייס". “שיתוף הפעולה המדובר מייצר סינרגיה יוצאת דופן בין יכולות המו"פ, הידע והמערכות המוכחות מבצעית של רפאל – לבין הגמישות, היצירתיות והחדשנות הטכנולוגית של חברת ‘לולב ספייס’. השילוב הזה יאפשר לנו לפתח במהירות פתרונות יירוט עבור מנעד מתפתח של תרחישי אוייב, פתרונות זולים ויעילים ברמה שטרם נראתה בשוק העולמי. בזכות היתרונות ההדדיים שלנו, נוכל להציע ללקוחות מענה העומד בסטנדרטים הביטחוניים המחמירים ביותר מחד, ונותן מענה מבצעי גמיש בשדה הקרב, מבלי להכביד בעלויות מאידך", אמר מרגלית.

ד״ר נועם לייטר, מנכ״ל חברת "לולב ספייס", בירך על שיתוף הפעולה ואמר: "ההסכם עם רפאל מהווה עבורנו קפיצת מדרגה, הוא מאפשר לנו להביא לידי ביטוי את היכולות הייחודיות שפיתחנו – טכנולוגיה שתסייע בפריצה לשווקים חדשים ובצמצום חסמי הכניסה, בעיקר בהיבט המחיר. אנו עובדים בימים אלו עם מנהלת הגנ״א ברוק"ק, על שילוב מגוון יישומים חדשים בטכנולוגיה מתקדמת ליירוט רחפנים וכטב"מים, החל מרמת האיום הבודד ועד הגנה בפני נחיל איומים"." שיתוף הפעולה עם “לולב ספייס” מהווה חלק מאסטרטגיית החדשנות של רפאל, המבוססת על שיתופי פעולה עם חברות סטארט-אפ ישראליות. במסגרת זו, רפאל פועלת להקמת רשת חדשנות דינמית המשלבת את הידע, הניסיון והיכולות ההנדסיות של רפאל לבין היצירתיות, הגמישות והטכנולוגיות המתקדמות של חברות ההזנק. המטרה היא לאפשר פיתוח מהיר והטמעה יעילה של פתרונות חדשניים בשדה הקרב, תוך מענה לאיומים מתפתחים והפחתת חסמים.

לולב ספייס היא חברת סטארט-אפ חיפאית שהוקמה בשנת 2021, ומאז מתמקדת בפיתוח טכנולוגיות ניווט אוטונומי מבוססות ראייה ממוחשבת. החברה פיתחה מערכות המשלבות מצלמות חכמות ואלגוריתמים מתקדמים, שמאפשרים לכלי טיס ורובוטים לזהות את הסביבה בה הם נמצאים, למפות אותה בזמן אמת ולקבל החלטות ניווט מדויקות. תחום התמחות זה מאפשר לה לספק פתרונות קלים, חסכוניים ומהירים.

רובוט לוחם (גרוק)רובוט לוחם (גרוק)

עתיד בלי חללים בקרב - ישראל חותרת לטכנולוגיות שיחליפו לוחמים

איך יראה שדה הקרב העתידי, ואיפה נמצא איום גדול על ישראל?

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה רובוט שדה קרב


הטכנולוגיה המתקדמת עוזרת בשדה הקרב וישראל חייבת לחתור לבניית רובוטים, רחפנים ואמל"ח משוכלל בהרבה מהקיים היום, באופן שיחליף לוחמים אנושיים בלחימה פיזית ממש ובכך נחסוך בדם חיילינו ונצמצם את הצרכים הקשורים בימי מילואים רבים. ההייטק הישראלי מצוי בעמדה מצוינת להשתלב ומשרד הביטחון חייב לראות בכך מטרה עתידית עליונה.

זוכרים את הסרטון בו נראה יחיא סינוואר הפצוע מנסה ברגעיו האחרונים להכות עם מקל, רחפן צה"לי שחג סביבו? הפער העצום בין מה שהיה לו ומה שיש לעזתים מול הטכנולוגיה הצה"לית - את הפער הזה צריך לטפח ולהעצים מול כל אויבינו ולחתור לתוצאה עתידית בה טכנולוגיות שלנו תייתרנה לוחמים אנושיים ותחסוכנה לנו בדם. הרבה דם. ותחסוכנה גם ים של ימי מילואים.

חלק מהעמים סביבנו מקדשים את המוות בעוד אנו מקדשים את החיים. ראוי שכל צד יקבל את אשר הוא מבקש. אלו מביניהם שירצו בכך יקבלו מאיתנו מוות בעוד אנו נשמור על עצמנו בחיים.

 

ה-AI מביא להאצה בעולם הרובוטיקה

יש לנו כבר כעת דחפורים אוטונומיים מסוג D9 לפילוס מרחבים ממולכדים, כלי סיור אוטונומיים המסוגלים גם לירות, מערכת "רואה יורה" (שהייתה עושה את עבודתה ב-7 לאוקטובר אם היו מגינים עליה מפני רחפנים – ראשו של מישהו צריך לעוף על זה), רחפני נפץ ועוד.