איך לזהות את החברה שתאהבו לשנוא
בעולם העסקי, כמו גם בעולם הטכנולוגי, יש חברות שהתדמית הכוללת שלהם היא טובה או פחות טובה. יש חברות, שנחשבות למובילות ברמה הטכנולוגית והשיווקית, אבל כולנו אוהבים לשנוא אותן, משל היו השטן שכל בן צלם אנוש חושש ממנו, אבל לא יודע להגדיר ממה. מצד שני יש חברות שלעולם ייחשבו כילד הטוב בסיפור, והן חברות שכולנו נאהב לאהוב. אם עלה בראשכם השם מיקרוסופט, אתם לא לבד. במשך שנים נהנית חברה זו מהוקרה טכנולוגית ומקצועית, מהצדעה לגודלה והשפעתה, אבל זו לעולם תהיה חברה שכולם יאהבו לשנוא. אפשר לומר כמעט שיש לה טאבו על התחושות האלו, והיא מסתדרת עם זה לא רע.
בפועל יש עוד כמה חברות, שרבים אוהבים לשנוא, והן מוגדרות "כשטן:" במובן של פחד וחשש מהן. אחת מהם למשל היא אורקל ולארי אליסון שעומד בראשה. תשאלו את המפתחים של פיפל סופט או סיבל, או את SCO ועוד שורה ארוכה של שמות, וכולם יענו את אותה התשובה. יש להדגיש, כי מדובר בעיקר בתדמית, שלא בהכרח מגובה בעובדות ובמציאות.
המגזין CIO שעסק בסוגיה זו, נידב עבורכם שמונה סימנים, שאם אתם מזהים אחד מהם או חלילה את כולם אצל חברה מסויימת, תדעו שהיא עומדת להיכנס לרשימת החברות שתאהבו לשנוא. מה תעשו עם התחושה הזו, זה כבר סיפור אחר, אבל כדאי לקרוא, ולנסות לזהות את החברות שמתאימות להגדרה זו.
התכונה הראשונה - יהירות. כותב המאמר ב-CIO, תומאס ווילגום, סבור שאחת הדרכים לזהות סממני שטניות אצל חברה היא עיון בהודעות לעיתונות שהם מוציאים על ידי אגף ה-PR. משפטים כמו "ראה כמה גדולים אנחנו", או "צלצל ותיווכח כמה אנו מוצלחים", מרמזים על תחילת הדרך של תכונת היהירות. אז נכון, בעולם השיווקי יהירות וביטחון עצמי לא מזיקים לאף אחד, אבל כאשר הדבר הופך לשיטה, ובמיוחד כאשר חלק מההודעות לא ממש קשורות למציאות, כדאי לכם להיזהר.
התכונה השנייה - אם אני מפסיד, אז גם אתה. חברות שאוהבים לשנוא אותן דוגלות באידיאולוגיה שרק הן יכולות לנצח והיריב צריך לעולם להפסיד, או בכיוון אחר, אם אני לא אנצח אז גם אתה לא. בקיצור אלו הן חברות שהמתודולוגיה של Win Win כלל אינה שגורה בפיהן.
התכונה השלישית - אתה מבלה בבתי המשפט במקום בשוק. בהמשך לטיפ השני, חברות שרוצות לפגוע במתחרותיהן, גוררות אותן חדשות לבקרים לבתי המשפט. פתאום אתה מגלה שאתה מבלה יותר זמן בין כתלי בית המשפט מאשר בתחרות בשוק, ולא משנה בכלל אם אתה אשם או לא. מישהו דואג לגרור אותך לשם. הלקוחות לא אוהבים את זה, בלשון המעטה, אלא אם כן, יש לך עילה מוצדקת.
התכונה הרביעית - לא משתפות פעולה עם אף אחד. זה לא בהכרח מתכון לשטניות, אבל יש לא מעט חברות שמתבצרות בדלת אמותיהן. הן לעולם לא תצטרפנה לקואליציה מסויימת, והן סבורות, כי הטכנולוגיה שלהן היא הכי טובה ושל האחרות ממש פסולות. אלו הן חברות שאולי כרגע הן נחשבות לחברות אהובות אבל בהמשך הדרך הן עלולות להדרדר אל הצד הלא אהוב. אפשר כמובן למדוד את הטיפ הזה בעזרת הסרגל של עולם הקוד הפתוח ולראות אילו חברות מנסות להשפיע עליו ואיזה חברות מתחמקות ממנו.
תכונה חמישית - לא זוכרות מי משלם את שכרן. חברות שנמצאות על מסלול השטניות הן חברות שלא מתיחסות יפה ללקוח ולא נותנות לו כבוד, או במילים פחות יפות משתינות עליו בקשת ושוכחות מי הבוס האמיתי, מי מפרנס אותן ומי בעצם, משלם את המשכורת העובדים. סממן מאוד לא בריא בחברות.
תכונה שישית - אינך מודע לזה שכולם גונבים ממך. כאן צריך לבדוק עד כמה חברה עושה שימוש מושכל בהגנה המשפטית שיש לה. מצד אחד נאמר שלא צריך לרוץ לבתי משפט, אבל מצד שני אין זה סימן טוב, כשחברות שברור לכולם שהן מותקפות, או שגונבים מהם רעיונות ולא עושות כלום להגנתן. זה סימן שהן לא יודעות להגן על הקניין הרוחני שלה ואם יש לך מניות בחברה כזו, אתה בטח לא תאהב אותה.
תכונה שביעית - קורבן לשמועות. חברה שיש סיכוי שלא יאהבו אותה היא חברה שמנהלה שוכר יחצ"נית, שמארגנת לו ראיון בניו יורק טיימס אבל מזהירה אותו שלא ידבר עם עיתונאי אחר מוולסטריט, כי הוא שואל שאלות קשות מדי. מהר מאוד הוא ימצא את עצמו מותקף על ידי עיתונאים אחרים שישאלו אותו שאלות שונות, והוא יתחיל יותר מדי להכחיש או להשמיץ את אותו עיתונאי. שום דבר טוב לא ייצא מזה.
תכונה שמינית - גדול מדי זה לא טוב. החברה מצליחה. יותר מדי. הרבה כסף בקופה. החברה גדולה מדי לממדי הסקטור שבו היא חיה, בפרט אם זה סקטור ציבורי. הציבור לא יאהב אותה. אוהבים לשנוא את העשירים ביותר והמצליחים. זה דרכו של עולם.
אז עכשיו קחו את שמונה הסימנים והתחילו ליישם אותם על גבי חברות שאתם מכירים. סיימתם? נשמח לשמוע.

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן
אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים.
השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.
מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול
טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.
גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- טסים לחגים? המדינות שכדאי לכם להמנע מהן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.
ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?
המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.
מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום
מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.
מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?
ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.
בין מקבלי המענק נמצאים:
- מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
- מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
- זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
- חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
- ניצולי שואה
- משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- פקידה בביטוח לאומי דרשה להכיר בלחץ כפגיעה בעבודה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.