זרקור על מניה: דלק ישראל - מחירי סוף עונה

במחיר הנוכחי, יש לאסוף מניות ולהיות סבלניים, כשחשוב לזכור, כי הכלכלה תמיד מנצחת בסופו של דבר
אורי כהן |

דלק ישראל, חברה בת של קבוצת דלק, ביצעה הנפקה ראשונה לציבור בתחילת אוגוסט והחלה להיסחר בבורסה של תל-אביב לפני עשרה ימים.

רצה הגורל ועיתוי ההנפקה נפל בלב המשבר הגדול בשווקי העולם, כך שאם המכרז המוסדי עוד עבר בצורה סבירה, הרי שבמכרז הציבורי הביקושים להנפקה היו דלים במיוחד וחתמי ההנפקה נאלצו לרכוש את מניות החברה בסכום לא מבוטל של כ-30 מיליון שקל. כל זאת לאחר שהחברה הפחיתה משמעותית את שווי החברה בהנפקה מרמה של כ-450 מיליון שקל ל-330 מיליון שקל לפני הכסף.

ציבור המשקיעים לא נותר אדיש לכותרות בעיתונות ולכן אורב לחתמי ההנפקה, על מנת שאלו "ישחררו סחורה" במחירי מבצע. כך קרה, שביום המסחר הראשון, הפסידו המשקיעים המוסדיים בהנפקה על חבילת המניות והאופציות כ-9.5% ומאז לא חל שינוי של ממש במחיר המניה והחברה נסחרת לפי שווי של כ-330 מיליון דולר לאחר הכסף.

ומכאן לחברה. דלק ישראל הינה חברת האנרגיה השנייה בגודלה בישראל לאחר פז. החברה מציגה בשנתיים האחרונות שיפור מתמיד בעסקיה, המתבטא במעבר מהפסד של כ-10 מיליון שקל בשנת 2004, לרווח של כ- 48 מיליון שקל בשנת 2006. מנכ"ל החברה – אייל לפידות, אשר נכנס לתפקיד ביולי 2005 ייצב את החברה והתווה אסטרטגיית צמיחה, אשר כללה תהליכי בלימה והתייעלות, רכישה וייזום תחנות, הקמת מתחמים קמעונאיים והרחבת עסקי החברה הן בשוק המקומי (קמעונאות, פי גלילות) והן מעבר לים (עסקת שברון).

אני סבור, כי לדלק ישראל פוטנציאל שיפור משמעותי ברמת פעילותה וברווחיות אותה היא מסוגלת לייצר. החברה נמצאת בתחילתו של תהליך הקמת מערך קמעונאות בתחנות הדלק אותן היא מפעילה, כשכיום בכ- 55 תחנות בלבד מתוך 227 תחנות דלק ברחבי הארץ קיימת חנות נוחות תחת המותג מנטה. תחום חנויות הנוחות בישראל נמצא בתנופה אדירה, כשחברות הדלק פז ודור-אלון, אשר החלו במהלך זה לפני מספר שנים, קוצרות היום פירות נאים.

זכייתה של דלק ישראל במכרז פי גלילות הינה בעלת חשיבות אסטרטגית עצומה מעצם העובדה, כי לאחר הפרטת בתי הזיקוק, התחרות היחידה מול בזן הינה היבוא, מאחר ובית הזיקוק באשדוד מספק את כל צרכיה של פז. כעת תוכל דלק לפתח פעילות ייבוא אשר תהווה אלטרנטיבה לחברות הדלק כנגד רכישת התזקיקים מבזן, כשעליית המחירים האחרונה, עליה הכריזה בזן, משחקת לידיה של דלק, אשר תוכל למכור את הדלק אותו היא מייבאת במחיר גבוה יותר. אפשרות נוספת העומדת בפני החברה הינה רכישת בית זיקוק באזור אגן הים התיכון, כשאז הסינרגיה בין שני המתקנים תהיה גבוהה ומשמעותית ביותר לחברה.

פי גלילות נרכש תמורת כ- 800 מיליון שקל ורבים בשוק ההון הרימו גבה לנוכח המחיר הגבוה כביכול. חשוב לזכור, כי דור אלון הציעה במכרז מחיר של כ- 775 מיליון שקל וכי הנכס הינו בעל פוטנציאל השבחה ופיתוח עסקי ניכר.

עסקת ענק נוספת אשר נחתמה לאחרונה בה מעורבת החברה הינה עסקת שברון. החברה מחזיקה ב- 20% מדלק אירופה, אשר הינה זרוע ההשקעות של קבוצת דלק בתחום האנרגיה באירופה. בתחילת החודש, השלימה דלק אירופה את הרכישה הראשונה שלה כשקנתה משברון 869 תחנות דלק במדינות בנלוקס תמורת כ- 342 מיליון אירו. גם ברכישה זו טמון פוטנציאל השבחת ערך ניכר, מאחר והתחנות עמדו למכירה תקופה ארוכה ולא הושקעה בהן תשומת לב ניהולית מספקת. דלק אירופה ביצעה את הרכישה על מנת להשביח את ערך התחנות ולפתח את הפעילות הקמעונאית בהן.

אני סבור כי ביכולתה של דלק ישראל לפתח את עסקיה בצורה ניכרת ולהרחיב את פעילותה מעבר לים באמצעות דלק אירופה, אשר הוקמה לנוכח ההצלחה האדירה שנבעה לקבוצת דלק מהקמת דלק US והרצון לשכפל הצלחה זו גם בשוק האירופאי.

נכון שהחתמים עוד "תקועים" עם מניות בשווי של כ- 20 מיליון שקל, אולם להערכתי, במחיר הנוכחי, יש לאסוף מניות ולהיות סבלניים, כשחשוב לזכור, כי הכלכלה תמיד מנצחת בסופו של דבר. אז במקום לארוב כזאבים, הייתי ממליץ לנהוג כמשקיעים סבלניים.

* הכותב: אורי כהן, אנליסט ראשי בבית ההשקעות תכלית

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


גלי צהל
צילום: צילום אלכסנדר כץ

הממשלה הכריעה: גלי צה״ל תיסגר

גלי צה״ל תיסגר עד מרץ 2026: הצעת שר הביטחון ישראל כ״ץ אושרה פה אחד, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה; המיונים לתחנה נעצרו מיידית, חיילי היחידה ישובצו מחדש, וגלגלצ תיבחן בנפרד

מנדי הניג |
נושאים בכתבה גלי צה"ל

אחרי דיונים ארוכים, המלצות ועתירות, הממשלה קיבלה הבוקר החלטה דרמטית בנוגע לאחת התחנות המזוהות ביותר עם המרחב הציבורי בישראל. שרי הממשלה אישרו פה אחד את הצעת שר הביטחון ישראל כ"ץ לסגור את תחנת הרדיו הצבאית גלי צה״ל, במהלך שצפוי להסתיים עד 1 במרץ 2026. ההחלטה כוללת צעדים מיידיים בשטח, ובראשם עצירת המיונים לתחנה ושיבוץ מחדש של החיילים המשרתים בה, והיא מתקבלת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שהזהירה מפני פגיעה בשידור הציבורי ובחופש הביטוי.

"תחנה צבאית עם פוליטיקה אינה מודל דמוקרטי"

בדבריו בישיבת הממשלה הציג שר הביטחון את הקו שלו. לשיטתו, עצם קיומה של תחנה צבאית המשדרת תכני אקטואליה ופוליטיקה הוא חריג ואינו מקובל בדמוקרטיות מערביות. כ״ץ טען כי גלי צה״ל חרגה לאורך השנים מהמנדט שניתן לה, והפכה מגוף שנועד לשרת את חיילי צה״ל ומשפחותיהם לבמה לדעות פוליטיות, שחלקן כוללות ביקורת ישירה ולעיתים חריפה על הצבא עצמו, מפקדיו ופעילותו.

לדבריו, העיסוק הפוליטי פוגע באחדות הצבא ובמורל הלוחמים, בעיקר בתקופה של מלחמה מתמשכת, ואף יוצר בלבול מסוכן בזירה החיצונית. כ״ץ ציין כי אויבי ישראל עלולים לפרש מסרים המשודרים בתחנה כעמדה רשמית של צה״ל, בשל היותה יחידה צבאית. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לעמדה הזו וחיזק אותה, כשהדגיש כי המצב הקיים אינו סביר ואינו מתאים למדינה דמוקרטית, ואף השווה אותו למודלים הנהוגים במשטרים שאינם רלוונטיים לישראל.

שרים נוספים בדיון העלו טענות משלימות, ובהן היעדר תשתית חוקית מוצקה להפעלת התחנה. לטענתם, האישור המקורי שניתן לגלי צה"ל בשנת 1950 היה זמני ומוגבל, ומאז לא עוגן בהחלטת ממשלה מסודרת או בחקיקה. כ״ץ הסתמך גם על עמדות של בכירי צבא בעבר ובהווה, כפי שהוצגו בפני ועדות מקצועיות, שלפיהן יש קושי מובנה בכך שיחידה צבאית פועלת כגוף תקשורת עצמאי עם חופש עריכה מלא.

התנגדות משפטית ועתירות לבג"ץ

לצד ההכרעה העקרונית, הממשלה אישרה שורה של צעדים אופרטיביים שנכנסים לתוקף באופן מיידי. שר הביטחון הנחה לעצור לאלתר את כלל המיונים לגלי צה״ל, הן לשירות סדיר והן לשירות מילואים, ולהפסיק שיבוץ של חיילים חדשים בתחנה. החיילים המשרתים כיום בגלי צה״ל צפויים לעבור תהליך הדרגתי של שיבוץ מחדש ביחידות צה״ל השונות, תוך מתן עדיפות לתפקידי לוחמה ותפקידי תומכי לחימה.