זרקור על מניה: דלק ישראל - מחירי סוף עונה
דלק ישראל, חברה בת של קבוצת דלק, ביצעה הנפקה ראשונה לציבור בתחילת אוגוסט והחלה להיסחר בבורסה של תל-אביב לפני עשרה ימים.
רצה הגורל ועיתוי ההנפקה נפל בלב המשבר הגדול בשווקי העולם, כך שאם המכרז המוסדי עוד עבר בצורה סבירה, הרי שבמכרז הציבורי הביקושים להנפקה היו דלים במיוחד וחתמי ההנפקה נאלצו לרכוש את מניות החברה בסכום לא מבוטל של כ-30 מיליון שקל. כל זאת לאחר שהחברה הפחיתה משמעותית את שווי החברה בהנפקה מרמה של כ-450 מיליון שקל ל-330 מיליון שקל לפני הכסף.
ציבור המשקיעים לא נותר אדיש לכותרות בעיתונות ולכן אורב לחתמי ההנפקה, על מנת שאלו "ישחררו סחורה" במחירי מבצע. כך קרה, שביום המסחר הראשון, הפסידו המשקיעים המוסדיים בהנפקה על חבילת המניות והאופציות כ-9.5% ומאז לא חל שינוי של ממש במחיר המניה והחברה נסחרת לפי שווי של כ-330 מיליון דולר לאחר הכסף.
ומכאן לחברה. דלק ישראל הינה חברת האנרגיה השנייה בגודלה בישראל לאחר פז. החברה מציגה בשנתיים האחרונות שיפור מתמיד בעסקיה, המתבטא במעבר מהפסד של כ-10 מיליון שקל בשנת 2004, לרווח של כ- 48 מיליון שקל בשנת 2006. מנכ"ל החברה – אייל לפידות, אשר נכנס לתפקיד ביולי 2005 ייצב את החברה והתווה אסטרטגיית צמיחה, אשר כללה תהליכי בלימה והתייעלות, רכישה וייזום תחנות, הקמת מתחמים קמעונאיים והרחבת עסקי החברה הן בשוק המקומי (קמעונאות, פי גלילות) והן מעבר לים (עסקת שברון).
אני סבור, כי לדלק ישראל פוטנציאל שיפור משמעותי ברמת פעילותה וברווחיות אותה היא מסוגלת לייצר. החברה נמצאת בתחילתו של תהליך הקמת מערך קמעונאות בתחנות הדלק אותן היא מפעילה, כשכיום בכ- 55 תחנות בלבד מתוך 227 תחנות דלק ברחבי הארץ קיימת חנות נוחות תחת המותג מנטה. תחום חנויות הנוחות בישראל נמצא בתנופה אדירה, כשחברות הדלק פז ודור-אלון, אשר החלו במהלך זה לפני מספר שנים, קוצרות היום פירות נאים.
זכייתה של דלק ישראל במכרז פי גלילות הינה בעלת חשיבות אסטרטגית עצומה מעצם העובדה, כי לאחר הפרטת בתי הזיקוק, התחרות היחידה מול בזן הינה היבוא, מאחר ובית הזיקוק באשדוד מספק את כל צרכיה של פז. כעת תוכל דלק לפתח פעילות ייבוא אשר תהווה אלטרנטיבה לחברות הדלק כנגד רכישת התזקיקים מבזן, כשעליית המחירים האחרונה, עליה הכריזה בזן, משחקת לידיה של דלק, אשר תוכל למכור את הדלק אותו היא מייבאת במחיר גבוה יותר. אפשרות נוספת העומדת בפני החברה הינה רכישת בית זיקוק באזור אגן הים התיכון, כשאז הסינרגיה בין שני המתקנים תהיה גבוהה ומשמעותית ביותר לחברה.
פי גלילות נרכש תמורת כ- 800 מיליון שקל ורבים בשוק ההון הרימו גבה לנוכח המחיר הגבוה כביכול. חשוב לזכור, כי דור אלון הציעה במכרז מחיר של כ- 775 מיליון שקל וכי הנכס הינו בעל פוטנציאל השבחה ופיתוח עסקי ניכר.
עסקת ענק נוספת אשר נחתמה לאחרונה בה מעורבת החברה הינה עסקת שברון. החברה מחזיקה ב- 20% מדלק אירופה, אשר הינה זרוע ההשקעות של קבוצת דלק בתחום האנרגיה באירופה. בתחילת החודש, השלימה דלק אירופה את הרכישה הראשונה שלה כשקנתה משברון 869 תחנות דלק במדינות בנלוקס תמורת כ- 342 מיליון אירו. גם ברכישה זו טמון פוטנציאל השבחת ערך ניכר, מאחר והתחנות עמדו למכירה תקופה ארוכה ולא הושקעה בהן תשומת לב ניהולית מספקת. דלק אירופה ביצעה את הרכישה על מנת להשביח את ערך התחנות ולפתח את הפעילות הקמעונאית בהן.
אני סבור כי ביכולתה של דלק ישראל לפתח את עסקיה בצורה ניכרת ולהרחיב את פעילותה מעבר לים באמצעות דלק אירופה, אשר הוקמה לנוכח ההצלחה האדירה שנבעה לקבוצת דלק מהקמת דלק US והרצון לשכפל הצלחה זו גם בשוק האירופאי.
נכון שהחתמים עוד "תקועים" עם מניות בשווי של כ- 20 מיליון שקל, אולם להערכתי, במחיר הנוכחי, יש לאסוף מניות ולהיות סבלניים, כשחשוב לזכור, כי הכלכלה תמיד מנצחת בסופו של דבר. אז במקום לארוב כזאבים, הייתי ממליץ לנהוג כמשקיעים סבלניים.
* הכותב: אורי כהן, אנליסט ראשי בבית ההשקעות תכלית
הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.
עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת 2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.
עיקרי ההסכם:
שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר.
תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית.
- פנסיה בגיל 50: כל הכלים לפרישה בטוחה בלי להתרסק
- פרישה לפנסיה בישראל: מהם הסימנים שמעידים שהגיע הזמן?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה.

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים
צים ZIM Integrated Shipping Services -2.23% , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף. המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.
ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה.
היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי, להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.
כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים.
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- צים: "האנליסטים מעריכים שנה פחות טובה ב-2026, אבל אי אפשר לדעת"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית. בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.
