BDI: הטבה של 48% בימי הפיגור בתשלומים בספטמבר
לאחר הרעה ניכרת במוסר התשלומים בחודש אוגוסט, נרשמה הטבה קלה במספר ימי האשראי בפועל ובמספר ימי הפיגור בחודש ספטמבר, כך עולה היום (א') מדו"ח קבוצת BDI לסיכום ימי האשראי ומוסר התשלומים בין חברות ועסקים בישראל.
תהילה ינאי, מנכ"ל משותף בקבוצת BDI-COFACE מציינת, כי "ההטבה במוסר התשלומים בחודש החולף מקורה, בפעילות ערה של ענפים רבים ערב החגים. הפעילות הערה, מציינת ינאי, אמנם הביאה להפעלת לחץ על הספקים להגמשת תנאי התשלום ולהגדלת ימי האשראי הניתנים בהסכמה, אולם מצד שני הביאה לשיפור במצבם של חברות ועסקים בענפים רבים בהם ניכרת פעילות ערה בתקופה זו".
גידול במכירות ובהכנסות של חברות אלה הביא, לדברי ינאי, לשיפור במצבם הפיננסי והתפעולי ובתוך כך לשיפור במצב תזרים המזומנים. השיפור בתזרים המזומנים, איפשר ליותר ויותר לקוחות עסקיים לעמוד בהתחייבויותיהם הכספיות ו/או לקצר את משכו של פיגור ממוצע.
קיטון של יום במוסר התשלומים הישראלי בחודש ספטמבר
על-פי נתוני הדו"ח המיוחד של BDI, במהלך חודש ספטמבר חל קיטון של יום אחד במספר ימי האשראי בפועל (ימי אשראי בהסכמה + ימי פיגור), זאת לאחר גידול משמעותי של שלושה ימים בחודש הקודם. סך ימי האשראי בפועל, עמד בחודש ספטמבר על 100 ימים, זאת בהשוואה לחודש אוגוסט, אז הסתכם מספר ימי האשראי בפועל ב- 101 ימים.
צמצום של יומיים בימי הפיגור בתשלומים
צמצום ויציבות בימי הפיגור בתשלומים מאפשרים למשק לחזור למהלך עסקים רגיל, בו החברות והעסקים יכולים לתכנן את תזרים המזומנים ולהימנע מכניסה לקשיים, שלעיתים מתעוררים כתוצאה מבעיות בתזרים המזומנים. לאחר חודשיים של הרעה, מספר ימי הפיגור בתשלומים בחודש ספטמבר רשם ירידה של יומיים ועמד על 11 ימים בלבד, בהשוואה ל-13 ימים באוגוסט ול-12 ימים ביולי.
גמישות הספקים הביאה לגידול של יום נוסף במספר ימי האשראי הניתנים בהסכמה
עוד עולה מניתוח נתוני המדד, כי בחודש ספטמבר חל גידול (הרעה) במספר ימי האשראי הניתנים בהסכמה על-ידי הספקים, בהמשך לגידול שנרשם בחודש אוגוסט. מספר ימי האשראי הניתנים בהסכמה לספקים עמד בחודש האחרון על 89 ימים, גידול של יום אחד בהשוואה לחודש אוגוסט, אז עמד המדד על 88 ימים בלבד.
כלכלני BDI מסבירים את ההרעה שנרשמה בחודש האחרון בימי האשראי בהסכמה על- ידי ספקים, בסמיכות לחגים. לדבריהם, התקופה שלפני החגים מתאפיינת בגידול חד יחסית בצריכה הפרטית. בתקופה זאת נוהגים קמעונאים רבים (ספקי השוק הפרטי) להציע ללקוחותיהם הפרטיים תנאי אשראי נוחים, שבאים לידי ביטוי בעיקר בפריסת תשלומים רחבה יותר. בעקבות פריסת התשלומים ללקוחות הפרטיים (על-ידי הקמעונאים) נאלצים גם הסיטונאים להגמיש את תנאי האשראי הניתנים לקמעונאים (ספקי השוק הפרטי).
פעילות ערה בתקופת החגים הביאה לשיפור במצבם של ענפים רבים ולקיטון בימי האשראי
ממחקר קבוצת BDI עולה כי, רשתות וחנויות כלי הבית והרהיטים רשמו הטבה משמעותית במוסר התשלומים בספטמבר בעיקר בשל הפעילות הערה והגידול בביקושים של ענף זה בתקופת החגים. מספר ימי הפיגור בענף עמד בחודש החולף על 13 ימים בלבד, בהשוואה לכ-25 ימים בחודש הקודם- הטבה בשיעור ניכר של כ- 48%.
ענף כלי הבית והמתנות אינו היחיד שרשם הטבה במוסר התשלומים בספטמבר, ענפים רבים מהתעשייה, השירותים והמסחר הקמעונאי רשמו גם הם קיטון בימי האשראי, ביניהם: ייצור וסיטונאות מוצרי קוסמטיקה וחומרי ניקוי, ייצור וסיטונאות כימיקלים ותרופות, שיווק וסיטונאות מזון ומשקאות, חנויות ורשתות הטקסטיל , ההלבשה וההנעלה ועוד.
3 הענפים בהם מוסר התשלומים הוא הטוב ביותר בחודש ספטמבר: ייצור וסיטונאות כימיקלים ותרופות, סה"כ ימי אשראי בפועל עומד על 98 ימים, ו-בממוצע 3 ימי פיגור. בתי דפוס, הוצאה לאור ועיתונים, 100 ימי אשראי בפועל ו-4 ימי פיגור. ייצור וסיטונאות מזון ומשקאות, 95 ימי אשראי בפועל ו-4 ימי פיגור.
3 הענפים בהם מוסר התשלומים הוא הרע ביותר בחודש ספטמבר: מוסכים, שיווק אביזרי רכב - 110 ימי אשראי בפועל ו-33 ימי פיגור. הובלה, שינוע, אחסון ולוגיסטיקה - 95 ימי אשראי בפועל ו-31 ימי פיגורים. ייצור וסיטונאות משחקים, מכשירי כתיבה וצעצועים - 115 ימי אשראי ו-29 ימי פיגור.

לקוחות בנק הפועלים? קבלו מניות במתנה
צעד מעניין של ידין ענתבי - בנק הפועלים יחלק מניות במתנה ליותר ממיליון לקוחות. מהלכים כאלו דוברו בעבר, אבל אף פעם לא נעשו בארץ. מה יעשו הבנקים האחרים והאם מתישהו נקבל גם מניות שטראוס כשנקנה מילקי?
ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים בצעד שאמור לחבר בין הבנק לבין לקוחותיו - הבנק יחלק מניות של הבנק במתנה ליותר ממיליון לקוחותיו. הלקוחות הזכאים יוכלו לבחור בין קבלת 2 מניות של הבנק בשווי של כ-124 שקלים (לפי שער הסגירה ב-21.8) או מענק כספי של 100 שקלים.
מצד אחד, זה לא סכום משמעותי, מצד שני, יש כאן מסר גדול. סוג של שיתוף של הבנק עם הלקוחות שלו. לכו תדעו - אולי בשלב הבא יחלקו יותר, אולי יחלקו לפי גודל החשבון? זה פתח לקבלת מניות מגופים שאתם משתמשים בהם. בנקים זה הכי מתבקש - הם שולטים ומכירים את חשבון הבנק שלכם, הם מעבירים לכם מניות ברגע. אבל העניין של לשתף את הלקוחות במניות ידוע ומוכר כבר עשרות שנים ונעשו בעבר ניסיונות בעולם, לא ממש מוצלחים, כי התמורה היא לא גדולה וחוץ מגופים פיננסים שיכולים לעשות את מהלך בלי עלויות, גופים מסחריים צריכים להעמיד משאבים גדולים רק כדי לתת לכם מתנה שבסוף היא מאוד צנועה ולגישתם יש להם דרכים אחרות לספק מתנות-בונוסים ללקוחות.
דמיינו שבעתיד שטראוס תעניק לכם מניות שלה על כל רכישה של מעל סכום מסוים - נראה רחוק, והבעיה כאמור שלהבדיל מבנק , שטראוס לא יכולה להעביר לכם בקלות מניות לחשבון, זו פרוצדורה שעולה הרבה - בירור פרטים וכו'. סיכוי קטן שמהלך כזה יתממש, אבל יש בזה גימיק שיווקי וחיבור ללקוח שלא קיים במהלכים אחרים.
המהלך של בנק הפועלים נועד להפוך את הלקוחות לשותפים - "הרעיון נולד מתוך רצון להפוך כמיליון לקוחות שלנו לשותפים ברווחי הבנק, גם אם בשווי סמלי", אומר ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים. לדבריו, התוכנית תאפשר גם ללקוחות שטרם התנסו בשוק ההון להיחשף לעולם ההשקעות". הוא צודק. דמיינו שלקוחות שיש להם קרנות נאמנות, יתחילו לעקוב בזכות 2 מניות בחשבון אחרי מניית בנק הפועלים. ענתבי יודע שזה עשוי לגרות אותם למהלכים נוספים בשוק ההון - מהלכים שהבנק מרוויח עליהם עמלות.
- אחרי הדוחות החזקים: הפועלים מגייס אגח קוקו
- הנוסחה של ידין ענתבי: המניה מזנקת ב-5%, הציבור מקבל 0% בעו"ש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המתנה הזו היא ערך שיווקי ותדמיתי גדול לבנק. הוא מרוויח בקצב של 6.5-8 מיליארד שקל בשנה ונותן 124 מיליון שקל כמתנה ללקוחות. אם הוא היה נותן לכם ריבית על העו"ש הוא היה עושה באמת צדק גדול עם הלקוחות שלו, רק שזה היה עולה לו מעל 1.5 מיליארד שקל.

לקוחות בנק הפועלים? קבלו מניות במתנה
צעד מעניין של ידין ענתבי - בנק הפועלים יחלק מניות במתנה ליותר ממיליון לקוחות. מהלכים כאלו דוברו בעבר, אבל אף פעם לא נעשו בארץ. מה יעשו הבנקים האחרים והאם מתישהו נקבל גם מניות שטראוס כשנקנה מילקי?
ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים בצעד שאמור לחבר בין הבנק לבין לקוחותיו - הבנק יחלק מניות של הבנק במתנה ליותר ממיליון לקוחותיו. הלקוחות הזכאים יוכלו לבחור בין קבלת 2 מניות של הבנק בשווי של כ-124 שקלים (לפי שער הסגירה ב-21.8) או מענק כספי של 100 שקלים.
מצד אחד, זה לא סכום משמעותי, מצד שני, יש כאן מסר גדול. סוג של שיתוף של הבנק עם הלקוחות שלו. לכו תדעו - אולי בשלב הבא יחלקו יותר, אולי יחלקו לפי גודל החשבון? זה פתח לקבלת מניות מגופים שאתם משתמשים בהם. בנקים זה הכי מתבקש - הם שולטים ומכירים את חשבון הבנק שלכם, הם מעבירים לכם מניות ברגע. אבל העניין של לשתף את הלקוחות במניות ידוע ומוכר כבר עשרות שנים ונעשו בעבר ניסיונות בעולם, לא ממש מוצלחים, כי התמורה היא לא גדולה וחוץ מגופים פיננסים שיכולים לעשות את מהלך בלי עלויות, גופים מסחריים צריכים להעמיד משאבים גדולים רק כדי לתת לכם מתנה שבסוף היא מאוד צנועה ולגישתם יש להם דרכים אחרות לספק מתנות-בונוסים ללקוחות.
דמיינו שבעתיד שטראוס תעניק לכם מניות שלה על כל רכישה של מעל סכום מסוים - נראה רחוק, והבעיה כאמור שלהבדיל מבנק , שטראוס לא יכולה להעביר לכם בקלות מניות לחשבון, זו פרוצדורה שעולה הרבה - בירור פרטים וכו'. סיכוי קטן שמהלך כזה יתממש, אבל יש בזה גימיק שיווקי וחיבור ללקוח שלא קיים במהלכים אחרים.
המהלך של בנק הפועלים נועד להפוך את הלקוחות לשותפים - "הרעיון נולד מתוך רצון להפוך כמיליון לקוחות שלנו לשותפים ברווחי הבנק, גם אם בשווי סמלי", אומר ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים. לדבריו, התוכנית תאפשר גם ללקוחות שטרם התנסו בשוק ההון להיחשף לעולם ההשקעות". הוא צודק. דמיינו שלקוחות שיש להם קרנות נאמנות, יתחילו לעקוב בזכות 2 מניות בחשבון אחרי מניית בנק הפועלים. ענתבי יודע שזה עשוי לגרות אותם למהלכים נוספים בשוק ההון - מהלכים שהבנק מרוויח עליהם עמלות.
- אחרי הדוחות החזקים: הפועלים מגייס אגח קוקו
- הנוסחה של ידין ענתבי: המניה מזנקת ב-5%, הציבור מקבל 0% בעו"ש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המתנה הזו היא ערך שיווקי ותדמיתי גדול לבנק. הוא מרוויח בקצב של 6.5-8 מיליארד שקל בשנה ונותן 124 מיליון שקל כמתנה ללקוחות. אם הוא היה נותן לכם ריבית על העו"ש הוא היה עושה באמת צדק גדול עם הלקוחות שלו, רק שזה היה עולה לו מעל 1.5 מיליארד שקל.