בתימ"ש/מעמדו של הנתבע בעת בקשה לפטור מאגרה/עליון
עובדות וטענות: המשיבה הגישה תביעה בסך 2,500,000 ש"ח כנגד המבקשות. בעת הגשת התביעה ביקשה המשיבה פטור מאגרת הליך. בית משפט השלום החליט לקבל את הבקשה ולפטור את המשיבה מתשלום האגרה. ההחלטה ניתנה בלא שבית המשפט נתן למבקשים או למדינה אפשרות להגיב לבקשה. המבקשים ערערו על ההחלטה לבית המשפט המחוזי שדחה את הערעור בקובעו כי למבקשים בהיותם נתבעים אין מעמד בבקשה לפטור מאגרה והגורם היחיד שיש לו מעמד הוא המדינה שלא השיגה על ההחלטה של בית המשפט השלום. מכאן הערעור נשוא הדיון.
דיון משפטי:
כב' הש' א' רובינשטיין:
מעמדו של הנתבע בתיק: ככלל, הגם שבעלי הדין הנכונים בענייני אגרה הם התובע והמדינה, יש לאפשר לנתבע, שהוא בעל אינטרס מצומצם בנושא זה, להשמיע את עמדתו. יש לזכור כי במאטריה כלכלית עסקינן, ולגיטימי כי הנתבע ינסה להיאבק בגובה התביעה. אין פסול במאבקים פרוצדורליים הוגנים, ובמובן הרחב ענייני האגרות כאלה הם, וכמובן מתפקידו של בית המשפט למנוע ניצולם לרעה. גישה זו בוטאה לא ממכבר ברע"א 1910/04 אילונית נ' בנק דיסקונט. שם נקבע כי יש מקום לתת "תמריץ לתובע לקבוע את תביעתו מלכתחילה על סכום ריאלי". על פי האמור ובמסגרתו, יש איפוא מקום ככלל לקבלת תגובתו של הנתבע בבקשה לפטור מאגרה, בטרם יחליט בית המשפט. יחד עם זאת, אין פירוש הדברים שהנתבע, משנתקבלה תגובתו, אינו עלול לגלות מניפולטיביות, כדי לטרפד את התביעה מכל וכל, וזאת יש למנוע ע"י כך שבית המשפט יהא ער לאפשרות וידאג לאיזון הראוי, כך ששערי בית המשפט יהיו פתוחים למבקשי צדק, אך גם לא ינוצלו שלא כהלכה. יתרה מכך, יש להיזהר ביותר בייחוס התכונות הנאצלות של "שומר קופת הציבור" לנתבע. ייתכנו אמנם, אולי בעולם אידאלי, מקרים שבהם מגלה נתבע אינטרס "ציבורי" אלטרואיסטי, אך ניסיון החיים והשכל הישר מלמדים כי אינטרס הנתבע ככלל בהתדיינות אזרחית הוא האינטרס הפרטי שלו, ואין הוא עוטה אדרת "ציבורית" של ממש, לפיכך על פי רוב אין לקבל טיעון מעין זה. פועל יוצא מן האמור, כי היה מקום לקבלת תגובתם של הנתבעים (המבקשים בענייננו) על-ידי בית משפט השלום לבקשת הפטור.
בקשת תגובתה של המדינה: המדינה היא גוף גדול ומסורבל, שאינו ערוך לבדוק כל מקרה מראש לגופו, ואין גם מקום להכביד על גופי המדינה יתר על המידה. על כן, ככלל אין בית המשפט חייב להזמין את המדינה להופיע לכל תיק בו מתבקש פטור מאגרה. ואולם, במקרה של ספק, וכיוון שהמדינה היא בעל הדין הבסיסי לעניני אגרות וקופתה, קופת הציבור, היא הניזוקה במתן פטור מאגרה, ישקול בית המשפט היש מקום להזמינה. במקרה הנדון, מקום שבו לא הוזמנה המדינה מלכתחילה להליך בפני בית משפט השלום, יש לקבוע שטעה בית המשפט המחוזי, בקבעו כי כיוון שהמדינה לא השיגה על החלטתו, יש לדחות את הבקשה.
סוף דבר: פסק דינו של בית המשפט המחוזי מתבטל והתיק מוחזר לבית משפט השלום לדיון בהתקיימותם של תנאי הפטור.
המשיבה 1 תישא בהוצאות בסכום כולל של 10,000 ש"ח

רפאל ו"לולב ספייס" ישתפו פעולה בפיתוח מערכת ליירוט רחפנים וכטב"מים
החברות יפתחו יחד פתרונות מבצעיים מתקדמים להתמודדות עם איומי רחפנים ברום נמוך, עם דגש על מחיר חדירה נמוך ויכולת הטמעה מהירה
רפאל מודיעה על חתימת הסכם שיתוף פעולה עם חברת ההזנק החיפאית "לולב ספייס", במטרה לפתח מערכת חדשנית ליירוט רחפנים וכלי טיס בלתי מאוישים. לפי ההסכם, שתי החברות יעבדו במשותף ובבלעדיות על פיתוח פתרונות ייחודיים להתמודדות עם איומים שטסים בגובה נמוך, עם דגש על מחיר נגיש, גמישות תפעולית ויכולת יישום מהירה בהתאם לצרכים הדינמיים של שדה הקרב.
במסגרת המאמצים של רפאל לתת מענה לאיומים מרום נמוך מאוד (Very Low Altitude - VLA), הוקמה לאחרונה בחברה מינהלת ייעודית לנושא, תחת חטיבת ההגנה האווירית. החטיבה אחראית בין היתר על פיתוח מערכות כמו כיפת ברזל, קלע דוד, ספיידר וטילי אוויר-אוויר מתקדמים, וכעת מרחיבה את פעילותה גם לאיומי רחפנים המתעצמים בשנים האחרונות.
יוסי מרגלית, ראש מנהלת ההגנה האווירית ברפאל, מסביר כי שיתוף הפעולה יוצר חיבור ייחודי בין הידע והניסיון של רפאל, שכבר הוכיחו עצמם מבצעית, לבין החדשנות והגמישות של חברת "לולב ספייס". “שיתוף הפעולה המדובר מייצר סינרגיה יוצאת דופן בין יכולות המו"פ, הידע והמערכות המוכחות מבצעית של רפאל – לבין הגמישות, היצירתיות והחדשנות הטכנולוגית של חברת ‘לולב ספייס’. השילוב הזה יאפשר לנו לפתח במהירות פתרונות יירוט עבור מנעד מתפתח של תרחישי אוייב, פתרונות זולים ויעילים ברמה שטרם נראתה בשוק העולמי. בזכות היתרונות ההדדיים שלנו, נוכל להציע ללקוחות מענה העומד בסטנדרטים הביטחוניים המחמירים ביותר מחד, ונותן מענה מבצעי גמיש בשדה הקרב, מבלי להכביד בעלויות מאידך", אמר מרגלית.
ד״ר נועם לייטר, מנכ״ל חברת "לולב ספייס", בירך על שיתוף הפעולה ואמר: "ההסכם עם רפאל מהווה עבורנו קפיצת מדרגה, הוא מאפשר לנו להביא לידי ביטוי את היכולות הייחודיות שפיתחנו – טכנולוגיה שתסייע בפריצה לשווקים חדשים ובצמצום חסמי הכניסה, בעיקר בהיבט המחיר. אנו עובדים בימים אלו עם מנהלת הגנ״א ברוק"ק, על שילוב מגוון יישומים חדשים בטכנולוגיה מתקדמת ליירוט רחפנים וכטב"מים, החל מרמת האיום הבודד ועד הגנה בפני נחיל איומים"." שיתוף הפעולה עם “לולב ספייס” מהווה חלק מאסטרטגיית החדשנות של רפאל, המבוססת על שיתופי פעולה עם חברות סטארט-אפ ישראליות. במסגרת זו, רפאל פועלת להקמת רשת חדשנות דינמית המשלבת את הידע, הניסיון והיכולות ההנדסיות של רפאל לבין היצירתיות, הגמישות והטכנולוגיות המתקדמות של חברות ההזנק. המטרה היא לאפשר פיתוח מהיר והטמעה יעילה של פתרונות חדשניים בשדה הקרב, תוך מענה לאיומים מתפתחים והפחתת חסמים.
- מנכ"ל רפאל: "פרויקט הלייזר הוא העתיד"
- מערכת הגנה אווירית ישראלית תשמור על שמי נאט"ו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לולב ספייס היא חברת סטארט-אפ חיפאית שהוקמה בשנת 2021, ומאז מתמקדת בפיתוח טכנולוגיות ניווט אוטונומי מבוססות ראייה ממוחשבת. החברה פיתחה מערכות המשלבות מצלמות חכמות ואלגוריתמים מתקדמים, שמאפשרים לכלי טיס ורובוטים לזהות את הסביבה בה הם נמצאים, למפות אותה בזמן אמת ולקבל החלטות ניווט מדויקות. תחום התמחות זה מאפשר לה לספק פתרונות קלים, חסכוניים ומהירים.

עתיד בלי חללים בקרב - ישראל חותרת לטכנולוגיות שיחליפו לוחמים
איך יראה שדה הקרב העתידי, ואיפה נמצא איום גדול על ישראל?
הטכנולוגיה המתקדמת עוזרת בשדה הקרב וישראל חייבת לחתור לבניית רובוטים, רחפנים ואמל"ח משוכלל בהרבה מהקיים היום, באופן שיחליף לוחמים אנושיים בלחימה פיזית ממש ובכך נחסוך בדם חיילינו ונצמצם את הצרכים הקשורים בימי מילואים רבים. ההייטק הישראלי מצוי בעמדה מצוינת להשתלב ומשרד הביטחון חייב לראות בכך מטרה עתידית עליונה.
זוכרים את הסרטון בו נראה יחיא סינוואר הפצוע מנסה ברגעיו האחרונים להכות עם מקל, רחפן צה"לי שחג סביבו? הפער העצום בין מה שהיה לו ומה שיש לעזתים מול הטכנולוגיה הצה"לית - את הפער הזה צריך לטפח ולהעצים מול כל אויבינו ולחתור לתוצאה עתידית בה טכנולוגיות שלנו תייתרנה לוחמים אנושיים ותחסוכנה לנו בדם. הרבה דם. ותחסוכנה גם ים של ימי מילואים.
חלק מהעמים סביבנו מקדשים את המוות בעוד אנו מקדשים את החיים. ראוי שכל צד יקבל את אשר הוא מבקש. אלו מביניהם שירצו בכך יקבלו מאיתנו מוות בעוד אנו נשמור על עצמנו בחיים.
ה-AI מביא להאצה בעולם הרובוטיקה
- מהפכה סינית: רובוט הומנואידי בפחות מ־6,000 דולר
- מי מרוויח מה-AI? רמז: אלו הם לא העובדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יש לנו כבר כעת דחפורים אוטונומיים מסוג D9 לפילוס מרחבים ממולכדים, כלי סיור אוטונומיים המסוגלים גם לירות, מערכת "רואה יורה" (שהייתה עושה את עבודתה ב-7 לאוקטובר אם היו מגינים עליה מפני רחפנים – ראשו של מישהו צריך לעוף על זה), רחפני נפץ ועוד.