מליסרון מודה בכשלון - סוגרת את פעילות אתר הסחר המקוון גרופר

לאחר שעזריאלי מחקה מעל ל- 300 מיליון שקל על האתר המקוון, מליסרון מודה שקיימת חוסר כדאיות כלכלית להחזיק אתר מקוון בישראל
שלי אפלברג | (5)

מי בכלל צריך לצאת מהבית? בישראל מסתבר שכולם רוצים לצאת. בפרט אם אנחנו בתקופה לא שפויה במלחמה. אולי האנשים לא רוצים לצאת מהבית לעבודה, אך את הקניות הם רוצים לראות ולהרגיש. תרבות הקניונים אצלנו חזקה, הקניון נמצא מתחת לבית ואם לא מתחת לבית אז במרחק של מספר רחובות. אימהות מוצאות שם מפלט עם המשפחה שהן צריכות אחר הצהרים להעסיק את הילדים. בחום הכבד של הקיץ הקניון מהווה מפלט מהשמש. אז מדוע חשבו ענקיות הקניונים שעליהם לרוץ ולפתוח קניון וירטואלי?

חלק מהשיבוש במחשבה החל בקורונה. בתקופה בה ההשקעה בדיגיטציה עלתה. כולם אז חשבו שעולם הקניונים נסגר. הם הביטו מעבר לים וראו את קניוני הרפאים בארה"ב מתרבים. הפחד מהאוויר המזהם בחוץ גרם לפרנואידים לחפש את הריגוש בקניות באינטרנט. המצב בו הממשלה סגרה את כל החנויות בין רגע ושלחה את בעליהן להתמודד עם מחזור מכירות אפסי הוביל את כולם לרוץ ולפתוח פעילות מסחר מקוון – אי־קומרס. בפועל על אף שהמכירות זינקו הפעילות בתחום היתה תמיד הפסדית. מאחורי הקלעים של הפעילות, החברות נדרשות להחזיק טכנולוגיה מתקדמת התומכת בניהול המלאי, בלוגיסטיקה, בשביעות רצון הלקוח, בגבייה ובשיווק. החברות התמקדו בצמיחה ,השקיעו סכומי עתק בטכנולוגיה על אף שהפעילות הייתה לא רווחית.

 

אך הפחד פג, והריגוש לא נותר. ואת הקריסה של התזה ניתן היה להראות עם חברות כמו קוויק  קוויק טכנו שגיסה מהציבור כ-90 מיליון שקל, דיממה למוות בבורסה ונרכשה על ידי אלקטרה צריכה  אלקטרה צריכה 0.5% בשביל להסיט את פוקוס המשקיעים.

המצב מתחדד כעת בתקופת משבר כלכלי, בה כולם חייבים לצמצם הוצאות ושמים את הפוקוס על המחיר. ההזמנה הנוחה, והרכישה המקוונת פחות מדברת אל לב הרוכשים. הישראלים שמעדיפים לא להיות פרייארים ממשיכים להשוואת מחירים מול השחקנים בחו"ל – ולא מעניין אותם ה"דגל הישראלי". השחקנים מחו"ל שמעוניינים להשתלט על המסחר המגיע לביתם של כ- 10 מיליון איש יכולים להכניס את הסחורה לישראל בפטור מכס. אומנם הפטור הוא עד 75 דולר, אך כיאה לישראלים אנחנו יודעים לפצל הזמנות ולהתחמק מגודל הגזרה. הטכנולוגיה הקיימת מאפשרת לאתרים בחו"ל גם לעשות זאת עבורנו ביתר קלות.

אז מדוע בעצם עזריאלי ומליסרון צריכים קניון אינטרנטי כשאמזון ואליבאבא בשטח? איך הן יתחרו בחנות ליד הבית שהם מספקים את הסחורה תוך מספר ימים?

האסימון שלהן נפל, אין לזה זכות קיום. אצל ענקיות הקניונים הוא נפל אחרי השקעות עתק של מאות מילוני שקלים בטכנולוגיה.

מליסרון  מליסרון -0.69% מתחילה להודות בכישלון ההרפתקה באתר המקוון GROO. בתחילת 2021 החליטה החברה להשקיע כ-100 מיליון שקל ברכישה ופיתוח זרוע דיגיטלית. האסטרטגיה הייתה לנסות ולבצע דיגיטציה לקניונים. למתבוננים מהצד זה היה נראה שהם פשוט הרגישו מחוץ לתמונה לאחר שעזריאלי החליטו להשיק קניון דיגיטלי.

אך כעת, ימים בודדים לאחר שקבוצת עזריאלי  עזריאלי קבוצה -1.22% מחקה מעל ל-300 מיליון שקל על אתר האינטרנט, גם מליסרון מבינים שמה שמתאים לאירופה לא מתאים לישראל ואין זכות קיום ל-GROO.

החברה החליטה לסגור בינואר 2024 את פעילות הסחר המקוון של גרופר הממוקדת בעולמות התיירות, הפנאי והמוצרים ופיטרה עשרות עובדים. סגירת הפעילות הינה כתוצאה מחוסר כדאיות כלכלית ושינויים בסביבה העסקית והצרכנית בה פועלת גרופר, בפרט בתחומי התיירות והפנאי.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

עלות המהלך אינה צפויה להיות מהותית. במטרה להציל חלק מהמילונים שהשקיעו במיזם הכושל, מליסרון הודיעה כי לא כל העובדים יפוטרו, חלק מעובדי הפיתוח ישולבו במליסרון כולל מנכ"ל גרופר וזאת במטרה בעתיד לנסות ולהשתמש בטכנולוגיה שפותחה ולפתח יישומים וכלים דיגיטליים נוספים.

 

על רקע המלחמה יש ירידה ברורה וחדה בפעילות של חנויות האופנה. לחנויות האלו יש אתרי אינטרנט שאמורים לצמוח כי אחרי הכל - הקניות ברשת הן העתיד, אבל מסתבר שזה מגמגם בישראל הקטנה. הקניונים שרצו להשיק אתרי אינטרנט שנועדו לספק חוויה ללקוחות ופתרונות וירטואליים ראו שזה לא עובד.

הישראלים מחפשים באינטרנט את המוצרים רואים כמה הם עולים בקניון ורצים לקנות באינטרנט במקומות יותר זולים. ענקיות הקניונים הישראליות הן מומחיות נדל"ן, הן לא יודעות לרכוש סחורה קמעונאית בזול בחו"ל והמיזם שלהם יצר קניבליזם בתוך הבית ומרמור בקרב הסוחרים שרצו למכור את מרכולתם.

רק אתמול חזינו בביזפורטל שהפעילות של מליסרון שהועתקה מעזריאלי עומדת להיסגר שכן אין לה זכות קיום. בכיר בשוק ההון הסביר: "המודל העסקי שלהם היה בעייתי. החזון של עזריאלי היה להיות פלטפורמה עבור החנויות בקניון. בפועל הם פעלו הפוך. הם התחרו בחנויות ולא פעלו מולם בשיתוף פעולה. האתר היה יחידה עסקית נפרדת והיא שירתה את השרידות שלה, במקום לתת במה עבור הלקוחות. כקבוצת נדל"ן הם קבוצה מדהימה והרוויחו מאוד יפה על פעילות השרתים בחו"ל, אך הם מעולם לא עסקו ביבוא, זה לא התחום שלהם ובמקביל לכך שהמודל העסקי קרס מזמן זאת היתה רק שאלה של זמן. בגלל שהם חברה גדולה ועשירה הם משכו את הכישלון הניהולי לאורך זמן". 

כיום ברור לכולם שהאסטרטגיה של הקניונים לא חייבת להתבסס על אי קומרס.  הוא לא חלק אקוטי מהכלכלה הישראלית. והרצון להשקיע בטכנולוגיה במטרה להעמיד פלטפורמה מתקדמת בעלת ממשק מעוצב וחווית משתמשת ראויה - כדי לפעול בשוק האון ליין לא כדאית לכל שחקן.

רכישת המוצרים מהחנות הפיזית של הלקוח ליד הבית יכולה להישאר בידיים של שחקניות כמו וולט ולא צריכה להתנהל על ידי מנהלי חברות נדל"ן מניב. האסטרטגיה הייתה מוטעית. חברות הנדל"ן המניב יכולות להציע שירותים נוספים לשוכרים שלהם אך אסור להם להזיז את פוקוס הפעילות.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    ר 22/12/2023 09:27
    הגב לתגובה זו
    בעוד אתרי קניות למבוגרים, מדשדשים ונלחמים על מחיר, ואפס נאמנות לקוח, אתרי קניות לצעירים, אשר אין להם עיניין ישיר במחירים, אלא במיתוג, בטרנדיות ועוד פורחים... חבל שהכתב "פספס" את איפכא מסתברא, של שוק האון ליין. נכון הוא לא מתאים לכולם, הוא מתאים לנישה מסוימת והיא צריכה למקסם אותו, לטובת השאת רווחים.
  • 4.
    שרון 21/12/2023 23:58
    הגב לתגובה זו
    בשביל להוזיל צריכים תחרות. רשת גדולה שמתמחה באופנה ובהוזלות. כל אופנה מחזיקה חצי עונה. אין בעיה להוזיל בגדים נעליים וכו' ולהרויח טוב מאוד. רשת עזרעאלי היתה רעה מכל בחינה. וגם לא הייתה הגונה.
  • 3.
    רונן ברגר 21/12/2023 17:36
    הגב לתגובה זו
    דוגמא קלאסית לחברה מסורתית כבדה שחושבת נדל"ן שאנסה חברת דיגיטל קטנה חכמה וזריזה. עצוב.
  • 2.
    כולם ימותו והפ ישארו לבד בארץ 20/12/2023 21:33
    הגב לתגובה זו
    כולם ימותו והפ ישארו לבד בארץ
  • 1.
    לאחר שהשביתו את העסקים למען הדמוקרטיה (ל"ת)
    שמחה לאיד 20/12/2023 13:28
    הגב לתגובה זו
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?