האם לסטורג' דרופ יש סיכוי אחרי ההתרסקות? הסכם הכנסות ראשון לחברה, עם תנובה
בחברה מעריכים שהשוק העולמי של מדחסי אוויר נייחים נאמד ב-20 מיליארד דולר וצפוי להגיע לגודל שוק של כ-25 מיליארד דולר ב-2030, עם קצב צמיחה שנתי ממוצע של 3% עד שנת 2030. על פי ההסכם, מדובר על לא פחות מ-6570 שעות בשנה או 22 מיליון קוב אוויר בשנה.
עד כמה בסטורג' דרופ תולים תקוות בשת"פ החדש? מאוד. בסטורג' דרופ אומרים ש"הצלחה בפרויקט תנובה תגרור הטמעה של הטכנולוגיה באתרים נוספים של הקבוצה. נכון למועד דוח זה, החברה שלחה הצעות מחיר נוספות לעסקאות דומות בהיקפים שונים למפעלים נוספים בארץ ובעולם" - אבל אין משהו קונקרטי בינתיים מעבר לכך.
מנכ"ל החברה שי כהן אומר בראיון לביזפורטל כי למרות הערת עסק חי הוא מאמין שהחברה תשרוד. לדבריו, בעקבות העסקה "לחברה יהיה תזרים למשך 15 שנה - יהיה ניתן לשעבד תזרים ולגייס כסף לפרוייקט". והוא כמובן מקווה שיהיו עוד עסקאות: "אנחנו במגעים למכירת זכויות שימוש בטכנולוגיה ע״י חברות גדולות ובכוונתנו למכור הפצה באסיה למשל תמורת סכום משמעותי".
אבל אין לכם כסף. תצאו להנפקה. גם כך זה בסכום נמוך ולא ייתן לכם יותר מדי כסף?
"אם המניה תגיב יפה נשקול גיוס מהציבור".
במילים אחרות, אם המניה תעלה - החברה תדלל משקיעים קיימים. לא שיש לה הרבה ברירות אחרות כמובן ומי שמשקיע בה כעת מן הסתם מודע לכך שמדובר בהימור גדול - שיכול להיכשל אבל גם יכול להצליח.
מה שיעור הרווחיות הצפוי?
"אנחנו מספקים את המערכת וחולקים ביחד עם הלקוח את החיסכון בחשמל שצפוי להיות כ-20-30% למשך 15 שנה. הרווחיות הצפויה בפרויקט היא כ-10%. בעסקה זו ״הורדנו את התחתונים״ אך בעסקאות הבאות הרווח יהיה הרבה יותר משמעותי. גם כי נהיה פחות לארג'ים וגם כי נוזיל את המערכת".
אנחנו מבינים שמדובר על הכנסות של כ-1 מיליון שקל בשנה. כסף לא גדול, למה זה הסכם חשוב מבחינתכם?
"זו מכירה ראשונה של החברה ולא סתם מכירה, מדובר בהכנסת טכנולוגיה חדשה לדחיסת אוויר (אוויר ללא שמן אידיאלי לתעשיית המזון, פארמה ומוליכים למחצה ועוד). ההיקף הכספי של העסקה הראשונה לא מהותי, שכן אם המערכת שלנו שאנחנו יודעים שעובדת כבר שנה בנמל אשדוד ״תעשה את העבודה״ , אנו מעריכים שמוצר זה יוטמע בכל מחלבות תנובה ויפתח דלת לכל תעשיית האוויר הדחוס בישראל שמוערכת ב-100 מיליון שקל בשנה.
"בנוסף, המערכת הזו (או המדחס האוויר החדשני) היא בעצם ״המטען״ של מערכת האגירה באוויר הדחוס שלנו, שזה אומר הוכחת הפעלת מסחרית למטען מערכת האגירה וזה משליך על מערכת אגירת האנרגיה באוויר דחוס. לכן עסקה זו מאוד מהותית במיוחד שהיא תותקן באחד המפעלים הגדולים והמתקדמים בארץ".
מה היתרון שלכם על פני המתחרים?
"חיסכון בחשמל, המערכת שקטה, המערכת ירוקה עושה שימוש באוויר ומים בלבד, המערכת אמינה ולכן הוצאות התפעול והאחזקה שלה נמוכות מהמתחרים, חיי מדף ארוכים כ-40 שנה ועוד".
מתי ייחתמו הסכמים נוספים?
"ישנם מפעלים נוספים שנמצאים במגעים עמנו על עסקה דומה לאחר ששמעו על הפרוייקט שלנו עם מפעל מזון גדול בארץ. לא נוכל לפרסם שמות של חברות בשלב זה".
חצי מההפסד השנתי זה הוצאות שכר הנהלה וכלליות. לא מוגזם? כדי לשכנע את המשקיעים שאתם רציניים - למה לא כדאי לצמצם הוצאות כאלה?
"ההוצאות קוצצו דרסטית. שכר היו״ר הופחת משמעותית, הופסקה פעילות עם קבלנים, המנכל לא מושך שכר מזה זמן רב, החברה כרגע מאוד רזה מבחינת הוצאות."
איזה דלתות פתחו לכם בינתיים יונה פוגל וגדי אייזנקוט שמצדיקים את השכר שהם קיבלו?
"גדי ויונה ניסו לעשות את המקסימום אך חשוב להבין שקשה לגייס שאין מערכת עובדת. לכן בכל תקופת הבנייה פגשנו המון משקיעים אך הם רצו לראות מערכת עובדת לפני שמשכיבים כסף בחברה. לשמחתנו עברנו את השלב הזה".
האמת שהתשובה הזו בעיקר אומרת ששני הבכירים הללו לא פתחו עבור החברה את הדלתות שהיא רצתה שהם יפתחו. מבאס, החברה הוציאה עליהם הרבה כסף, מבלי לקבל תמורה. נקווה שבעתיד הבכירים יסייעו לה יותר. אייזנקוט כידוע כבר לא נמצא בחברה. הוא עבר לפוליטיקה, כשבמהלך תקופת הבחירות המשיך למשוך עשרות אלפי שקלים מהחברה, למרות שככל הנראה בתקופה הזו הוא כבר לא באמת היה פעיל בה בצורה משמעותית, אם בכלל.
מה אתה אומר לבעלי המניות שכבר הפסידו 95% על ההשקעה?
"תמתינו בסבלנות. היה ידוע לכל שהחברה מתמזגת ואין לה עדיין מערכות עובדות. לקח זמן לפתח, לתכנן, לייצר, להקים, להפעיל, לעשות אופטימיזציה, לתמחר, לשווק ועוד. להגיע לכל השלבים הללו לאחר שנתיים כשהחברה התחילה מאפס, זה פשוט קסם. אני לא מכיר הרבה חברות בתחום שלנו שעוברות למכירות לאחר שנתיים מיום היווסדן (אנחנו לא חברת תוכנה). בנוסף, בל נשכח שהרבה חברות חטפו כמונו בשל המצב העולמי (אוקראינה, איראן, ריבית ועוד). מה שחשוב לדעת שזה זמני שכן יש ביקוש אדיר לטכנולוגיות נקיות ויעילות".
- 8.נסיון להקפיץ את המניה כי זה מה שנשאר (ל"ת)החברה לא שווה כלום 28/06/2023 14:39הגב לתגובה זו
- 7.תומס 26/06/2023 23:41הגב לתגובה זובימים הקרובים יגיע מענק מחול ואז לא יצטרכו הנפקה, החברה בשווי 14 מליון שקל ומפה יש לה רק לאן לגדול חזרה לדעתי
- חיים 27/06/2023 11:37הגב לתגובה זוגם אם יקבלו מענק שזה לא ריאלי הם יקבלו את זה רק בסוף שנה איך יממנו 10 מיליון שקל הוצאות ומשכורות המענק מיועד לתחום אחר
- 6.דניאל 26/06/2023 22:45הגב לתגובה זוהמנכ"ל מדבר כאילו ברור לכולם שהמערכת בנמל עובדת בהצלחה במשך שנה. אבל לא ראיתי הודעת בורסה כזו. לגבי החיסכון, במשאבות על שמן יש פילטרים לסינון האוויר מאדי שמן. לא ברור אם כאן יהיה חיסכון במסננים שהם יקרים. נאמר שהתפעול יותר זול. חבל שחברות לא מפרטות יותר בהודעות שלהן. אני מושקע ושקוע, כלומר מופסד. בהצלחה
- בני 27/06/2023 09:15הגב לתגובה זוואז שום יהיה דממה לחברה אין עתיד ואין לה כסף מאיפה לממן 10 מיליון שקל משכורות בשנה
- 5.הפסד שנתי 11 מיליון שקל. מזה 6 מיליון משכורות. למה 26/06/2023 20:15הגב לתגובה זוהפסד שנתי 11 מיליון שקל. מזה 6 מיליון משכורות. למה לא מדווח. כמה כסף יש בקופה
- 4.בהצלחה - למכור לאירופה שם הכסף הגדול (ל"ת)לילי 26/06/2023 19:16הגב לתגובה זו
- 3.כל הכתבה. מילה אחד אמת ינפיקו כל מחיר מעל. 1 זה מח 26/06/2023 17:34הגב לתגובה זוכל הכתבה. מילה אחד אמת ינפיקו כל מחיר מעל. 1 זה מחיר. טוב ועדיף כמה שיותר מהר אולי יונה פוגל יחסיר את מיליוני שקלים שלקח. וגם אייזנטוק שלא רצה לוותר על צינון. בתקופת הבחירות מצץ את החברה עד הסוף
- אז יש הרבה מילים של אמת בכתבה אם כך (ל"ת)בני צרפתי 26/06/2023 18:40הגב לתגובה זו
- 2.תפסיקו עם הסיפורי 26/06/2023 17:22הגב לתגובה זולא דלתות לא מוצר רק הסכם של חלוקת חיסכון של החברה עם תנובה אין לחברה כסף לייצר את המערכת אז יבוא הנפקה לממן את תנובה אין בנק שיעשה עיסקה של ליסינג על מוצר שהוא לא עממי ולא עובר לסוחר זה אוטו זה מוצר מובנה זה טכנולגיה לא נקיה זה מיוצר מחשמל בין שפל לגבוה
- 1.הדר 26/06/2023 17:06הגב לתגובה זונראה איך תגיד מניה

פרויקט Sea Lion יוצא לדרך: נאוויטס מאשרת FID לפיתוח בהיקף 1.8 מיליארד דולר
התגלית הרביעית בגודלה בעולם שטרם פותחה יוצאת לפיתוח בהובלת נאוויטס פטרוליום (65%) המשמשת כמפעילת הפרויקט; תחילת הפקה צפויה ברבעון הראשון של 2028, חלקה של נאוויטס בעתודות: כ-220 מיליון חביות
נאוויטס פטרוליום נאוויטס פטר יהש 2.21% מודיעה כי קיבלה החלטת השקעה סופית בפרויקט הנפט Sea Lion באיי פוקלנד, התגלית הרביעית בגודלה בעולם שטרם פותחה. החברה מחזיקה ב-65 אחוז מהפרויקט וגם משמשת כמפעילה, אחרי שקיבלה את אישור ממשלת פוקלנד לתכנית הפיתוח המפורטת ולצד חתימה על הסכם הגנת השקעות. במסגרת ההחלטה הוארך תוקף הרישיון ל-35 שנה, מה שמסמן את המעבר לשלב ביצוע מלא.
היקף הפיתוח לשלב א' עומד על כשני מיליארד דולר, מתוכם חלקה של נאוויטס הוא כ-1.17 מיליארד דולר. לפי הערכות החברה, העתודות (2P) הצפויות לה מהפרויקט יעמדו על כ-220 מיליון חביות נפט אקוויוולנטיות, כשהפקה ראשונה מתוכננת לרבעון הראשון של 2028. במקביל להסכם ההשקעה גובשה מסגרת מימון רחבה: כ-650 מיליון דולר יועמדו כהלוואות לטובת הפיתוח, ואילו ההון העצמי שנאוויטס צפויה להזרים יעמוד על כ-734 מיליון דולר, כולל רכיב הלוואה למימון חלקה של השותפה Rockhopper, שיוחזר בהמשך מהתזרים החופשי.
החברה כבר החלה להיערך תפעולית לשלב הפיתוח וחתמה על הסכמים משמעותיים, בהם חכירה והיערכות לשדרוג מתקן FPSO שיפעל באתר למשך עד 20 שנה. בנוסף נחתמו חוזים לקידוחים, לשירותי השלמות, לציוד תת-ימי, לצנרת ולמערכות תפעוליות נלוות, מה שמצביע על כניסה למתווה ביצוע מואץ לקראת 2027 ו-2028.
יו"ר נאוויטס, גדעון תדמור: "החלטת ה-FID בפרוייקט SEA LION מהווה הוכחה
נוספת ליצירתיות לנחישות של נאוויטס וליכולתה להפוך תגליות שטרם פותחו להצלחות יוצאות דופן. נאוויטס מובילה כעת את פרויקט SEA LION לפיתוח שצפוי לייצר ערך רב למשקיעים ולהביא בשורה גדולה של צמיחה ושגשוג כלכלי חסר תקדים לתושבי פוקלנד"
פינרג'י מזנקת - האם הפעם זה שונה?
פינרג'י שורפת עשרות מליונים בשנה והיא חייבת כסף - אחת לתקופה היא יוצאת בהודעות על פיילוטים נוצצים אבל לאחריהם מגיעים גם הדילולים; כן, יש סיכוי להצליח, אבל במבחן הסיכויים והסיכונים - הסיכונים לרוב מנצחים
פינרג'י מזנקת היום. פינרג'י 1.37% רושמת עליות מרשימות בשבועיים האחרונים. שבעה ימים רצופים של טיפוס מביאים אותה לשווי של 161 מיליון שקל, אחרי שעד לא מזמן דשדשה סביב 120 מיליון שקל בלבד. זה לא מגיע במחזורים קטנים, זה קורה במחזורים גדולים, אם המחזור הממוצע שלה בשנה האחרונה עומד על כ-450 אלף שקל אז בימים האחרונים אנחנו רואים מחזורים של 1.5-2.4 מיליון שקל. המחזורים קופצים, הסקרנות מתעוררת, וזה בדיוק הזמן לשאול - משהו קורה פה? פינרג'י מעניינת?
פינרג'י הצטרפה אלינו בגל ההנפקות של 2021, היא הגיעה לבורסה עם גיוס של כ-200 מיליון שקל לפי שווי של כ-800 מיליון שקל. ביום המסחר הראשון היא זינקה דו ספרתית, נשקה ל-1.1 מיליארד שקל, אבל מאז היא צללה. 4 שנים הספיקו להפוך את החגיגה הזאת לשווי אפסי. במרץ האחרון היא כבר ירדה מתחת ל-100 מיליון שקל שווי שוק, מוחקת ככה כ-90% מהשווי שלה בשיא.
אבל אל דאגה. כאן שוב חוזר הדפוס. פינרג'י מודיעה הבוקר כי חתמה על מזכר הבנות עם Daroga Power, חברה אמריקאית שמפתחת ומפעילה פרויקטי אנרגיה מבוזרת בארצות הברית ושלטענת פינרג'י השקיעה עד כה כ-400 מיליון דולר בעשרות אתרים. לפי המזכר, שתי החברות מקדמות שיתוף פעולה שבמסגרתו טכנולוגיית ה-AAG (אוויר-אבץ) של פינרג'י תשולב בפרויקטים של Daroga Power, בעיקר בתחומי מרכזי הנתונים והתשתיות הקריטיות. פינרג'י תספק את המוצרים והתמיכה הטכנית, ו-Daroga Power תשלב אותם בהצעות ללקוחות ותבצע התקנות והפעלה. במסגרת ההבנות נקבע צפי לביקוש מותנה למוצרי ה-AAG בשנים 2027 עד 2031 בהיקף מצטבר של עד 200MW, צפי שלדברי החברה עשוי לגלם פוטנציאל מכירות של מאות מיליוני דולרים.
הדגש כאן הוא "צפי", "מזכר הבנות", "התחייבות מותנית". אלה מילים שמנסות לייצר לכם תחושה של פריצת דרך, אבל בפועל יש מרחק גדול מאוד בין החלום למציאות.
- פינרג’י מזנקת בעקבות עסקה שכוללת את גוגל ומיקרוסופט
- בדיסקאונט או בפרמיה? פינרג'י מגייסת 13.6 מיליון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי את Daroga Power?
כדי להבין אם משהו מההסכם הזה באמת יבשיל, צריך קודם כל לשאול מי היא בכלל השותפה החדשה. פינרג'י מציירת את Daroga Power בהודעה לבורסה כ"שחקנית אמריקאית מובילה", אבל כשמתעמקים בפעילות שלה מגלים סיפור אחר, קצת פחות נוצץ. Daroga פועלת בעיקר כגוף שמבנה עסקאות ומממן פרויקטים נקודתיים בתחום האנרגיה, לא כחברת תשתיות בעלת רקורד אמיתי בפרויקטים גדולים. גם ההכרזות הקודמות שלה, כמו שיתוף הפעולה עם CarbonQuest בתחום לכידת הפחמן, נראות יותר כמו תהליך של מימון מאשר כמו מהלך תעשייתי. מדובר במודל של "שירות כלכידת פחמן", שבו Daroga בעצם מממנת את המערכות עבור לקוח אחר, בעוד ההפעלה והטכנולוגיה מתבצעות בידי גוף שלישי.
