אורן עזר אלקטריאון
צילום: ניר סלקמן, יחצ
ראיון

מנכ״ל אלקטריאון: ״Eurabus זו רק ההתחלה; יש שת״פים נוספים״

אחרי התייעלות ושינויים, אלקטריאון מנסה לייצר מומנטום עם מזכר הבנות חדש מול יצרנית האוטובוסים הגרמנית Eurabus; ההסכם עשוי לפתוח דלתות לשווקים חדשים באירופה, אך בשלב זה אין התחייבות כספית ברורה או ודאות להכנסות

תמיר חכמוף | (22)

אלקטריאון אלקטריאון 3.15%   פרסמה הבוקר כי חתמה על מזכר הבנות לא מחייב עם יצרנית האוטובוסים הגרמנית Eurabus, במטרה לשלב את טכנולוגיית הטעינה האלחוטית שלה בדגמי אוטובוסים חשמליים ולפעול יחד לשיווק הפתרון באירופה ובעולם. במסגרת ההבנות, הצדדים מתכננים אינטגרציה של הטכנולוגיה בשני דגמים של Eurabus, הקמת אתרי הדגמה ייעודיים להצגת המערכת בפני לקוחות וגופי ממשל, וכן שיווק משותף בכנסים ותערוכות בינלאומיות, בהם Busworld הקרוב. בהודעתה ציינה החברה כי הצדדים שמו לעצמם יעד מכירות של מערכות ללפחות 50 אוטובוסים בשנה.

בקריאה ראשונה, ההודעה נשמעת כאבן דרך מסחרית, פוטנציאל לחדירה לשווקים חדשים, שיתופי פעולה בשיווק, ושותף אירופי עם נוכחות גלובלית. עם זאת, עדיין חסרים פרטים על היקף כספי ברור, התחייבויות מחייבות או מנגנוני הגנה במקרה שהיעדים לא יושגו. המשקיעים מנסים להבין מהו הפוטנציאל הכלכלי בפועל והאם מדובר במהלך בעל השפעה פיננסית מהותית או בהצהרה תדמיתית.

ההכרזה הזו גם מגיעה ברקע תקופה מאתגרת במיוחד עבור אלקטריאון. לאחר דוחות חלשים ברבעון השני, קיצוץ תחזית הצבר השנתית בחצי והתייעלות שכללה פיטורי עובדים וצמצום שאיפות בתחום הרכב הפרטי, החברה מנסה לשכנע את השוק שיש לה עדיין מסלול ברור ליצירת הכנסות משמעותיות. המניה נפלה, וכדי לגייס הון, יש צורך להראות שותפויות עם פוטנציאל מסחרי אמיתי, ולא רק ניסיונות חדירה.

שוחחנו עם מנכ״ל אלקטריאון, אורן עזר כדי להבין טוב יותר את המשמעות העסקית ואת הסיכון מול ההזדמנות.

הכרזתם על שיתוף פעולה עם חברת אוטובוסים חשמליים, כאשר היא מציעה למכור את המוצר שלכם, וכך אתם נחשפים לשוק גדול יותר באירופה. האם כבר יש לכם אינטגרציה בפועל עם האוטובוסים של Eurabus, או שהכול נמצא בשלב פיתוח והתאמה ראשוני?

"קודם כל, זה שיתוף פעולה ראשון שלנו עם חברת אוטובוסים. יש לנו שיתופי פעולה אחרים, אבל לא עסקיים במובן של מכירות. אנחנו עובדים עם כמה חברות, אבל עם Eurabus זה שינוי, כאן חתמנו על הסכם שיתוף פעולה. המשמעות היא שאנחנו מציגים את המערכת שלנו, והם מציגים אותה ללקוחות שלהם. יש להם הרבה לקוחות, וכשהם באים ללקוח הם מציעים גם את המערכת שלנו. זה פותח לנו דלתות להרבה לקוחות שלא היינו מגיעים אליהם לבד. אנחנו מתחילים עכשיו אינטגרציה של המערכת בשני דגמים שלהם. האוטובוסים שלהם נחשבים מאוד אטרקטיביים באירופה הם מיוצרים חלקית בסין, אבל עדיין נחשבים אירופיים. החברה פעילה בשווקים שאנחנו לא פועלים בהם, כולל אסיה ואזורים נוספים, כך שזה פותח לנו שווקים חדשים. בנוסף, נתחיל שיתוף פעולה גם בשיווק נציג יחד בכנסים גדולים, כמו Busworld באירופה ואנחנו מאמינים שבעזרתם נוכל להאיץ פרויקטים באירופה ובאזורים נוספים.
הם גם הולכים להשקיע בעצמם בשני אתרי הדגמה ללקוחות שלהם. הם התחייבו לפחות ל-50 אוטובוסים בשנה עם הטכנולוגיה שלנו יעד שמגולם בכסף. נראה שהחיבור טוב מאוד, ואנחנו מקווים לשכפל מודל כזה עם עוד חברות."

נחדד, ה-50 אוטובוסים זו התחייבות שלהם? יש התחייבות חוזית כלכלית מהצד שלהם?

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"יש התחייבות, אבל צריך להבין את האופי זה שיתוף פעולה אסטרטגי וכנה. הם יעשו כל מה שהם יכולים כדי להגיע ל-50 אוטובוסים בשנה עם המערכת שלנו. אני מקווה שזה יגדל אף יותר. יש להם צבר גדול, אז אני מקווה שזה ישא פרי מבחינתנו."

לגבי העלויות, מה ההשקעה שלכם?

"אנחנו נבצע את האינטגרציה למודל האוטובוס, כמו שאנחנו עושים עם כל יצרנית רכב. נסייע בתמיכה, נגיע לאתרים, נעשה הדגמות, אבל אין מבחינתנו השקעה כספית."

ומתי צפוי הסכם מחייב יותר או פרויקט מסחרי ראשון?

"אנחנו מקווים להתקדם מהר. אחרי שחתמנו על ההסכם, אנחנו יכולים לדבר עם לקוחות בחופשיות. בכנס הקרוב נציג את הפתרון, וזה צפוי לייצר עניין. כעת כשאנחנו פונים ללקוחות קצה שואלים אותנו מה לגבי אוטובוסים, אז עכשיו יהיה לנו כבר יצרן אוטובוסים שמציע את המערכת שלנו. זה מקצר את תהליך המכירה. בסוף מדובר בפתרון מלא שאנחנו מביאים יחד, וזה מייעל את הדרך לשוק."

ובכל זאת איפה החיסרון עבורכם? מה פערי העלויות מול פתרונות קיימים?

"למעשה אין חיסרון מבחינתנו. Eurabus מרוויחה כי יש לה מוצר ייחודי שאף אחד אחר לא מציע, ואנחנו מקבלים ערוץ שיווק חזק יותר.
היום האוטובוסים שלהם מציעים טעינה בכבלים במחיר דומה. המעבר לטעינה אלחוטית הוא בעלות כמעט זהה, זה מאפשר לעבור לטעינה אלחוטית בעלות זניחה יחסית, וזה יתרון לשני הצדדים. אנחנו מקווים לשכפל את המודל עם עוד יצרנים."

תגובות לכתבה(22):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 20.
    חברת פח אשפה 30/09/2025 15:40
    הגב לתגובה זו
    אם היתה טכנולוגיה ברת קיימה לא היה צריך כל הפירוטכניקה וההודעות המונפצות והתרגילים הפיננסיים והפיילוטים על חשבונה. כשיש אמת ומודל לא צריך את כל אלה ועושים אקזיט אחרי 4 שנים כמו וויז לא מזדקנים בקק הזה
  • 19.
    פתרון מחוייב בעולם ירוק 29/09/2025 12:29
    הגב לתגובה זו
    הסוללות גדולות ויקרות זה חסם משמעותי תוסיפו את זה שטעינה ביתית אלחוטית זה מאסט בדיוק כמו אוזניות שלט מטען לנייד ועוד
  • 18.
    לפי כמות הטוקבקים אחלה חברה 29/09/2025 12:28
    הגב לתגובה זו
    אבא שלי אומר אם מדברים עליך סימן שאתה משמעותי
  • 17.
    פרייארים מתחלפים 28/09/2025 21:05
    הגב לתגובה זו
    יכולים להיות חברת הפיילוטים להסביר לחברות איך לגלגל חברה ומשקיעים בלי סוף איפה דן ברחו לא ועוד לא מעט יצאו וברחו והכול על מגדלים פורחים באויר. התחילה מלרשת כבישים ועכשיו היא רוצה להחליף את התקע בתחנות אוטובוס מרכזיות וואלה יופי
  • 16.
    גרמניה מתץענינת (ל"ת)
    יולי 28/09/2025 18:19
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    אנונימי 28/09/2025 18:18
    הגב לתגובה זו
    התעניינות מעניינת
  • 14.
    לא עולה כסף ללכלך בטוקבק אנונימי 28/09/2025 17:53
    הגב לתגובה זו
    חברה ישראלית עם פתרון פורץ דרך. חברות ענק בעולם מאמינות בה. העתיד לפניה
  • אין שום היגיון להכניס את ההטענות לאלפי קילומטרים של כבישים העלות יקרה והתועלת מועטה עולם הטכנולוגיה (ל"ת)
    אנונימי 29/09/2025 00:10
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    אנונימי 28/09/2025 16:57
    הגב לתגובה זו
    זאת טכנולוגיה שמתאימה לחתבורה ציבורית והובלה.
  • 12.
    מוצר עלוב (ל"ת)
    א.פ 28/09/2025 16:13
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    על מה שווי של כמעט מיליארד שקל חברה לא מרוויחה בכלל (ל"ת)
    בנצי 28/09/2025 15:53
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    חייבים פתרון 28/09/2025 15:25
    הגב לתגובה זו
    אם לא החברה הזו אז פתרון אחר אבל זה צורך משמעותי
  • 9.
    וואו 28/09/2025 15:12
    הגב לתגובה זו
    חברות מהסוג הזה מביאות כבוד למוח הישראלי
  • 8.
    סיפורי מעשיות בפועל חצץ (ל"ת)
    עוקב אחרי המניה 28/09/2025 15:12
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    כל הכבוד 28/09/2025 15:11
    הגב לתגובה זו
    עכשיו זה הזמן שלה. מוצר בשל ושוק עצום. מגוון פתרונות ייחודי פורץ דרך
  • 6.
    אנונימי 28/09/2025 14:44
    הגב לתגובה זו
    כל פעם סיפור אחר פיילוט מבטיח שתפ מדהים בפועל אין הכנסות חוזרות הכל פיילוטים סעיף הוצאות מטורף !
  • 5.
    נפתלי 28/09/2025 14:14
    הגב לתגובה זו
    עד 2030 יהיו כבר טכנולוגיות יותר משתלמות של מימן או חשמלי שהפתרון הזה יהיה כבר יקר מדאי ולא יעיל.אני חושב כמעט כל הפרויקטים שלהם הם ניסוניים שהתקציב הוא על חדשנות ולא יקבלו תקציבים לבצע בפועל משהו כלכלי.
  • 4.
    אחרי ההתרסקות איתה אני מקוה שתתחיל להמריא (ל"ת)
    אנונימי 28/09/2025 13:52
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    די! כמה סיפורים החברה הזו מספרת. כל פעם לפמפם את המניה. מי עדיין מאמין (ל"ת)
    אנונימי 28/09/2025 13:30
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אנונימי 28/09/2025 13:24
    הגב לתגובה זו
    מי המטומטם שילך לרשת את כל הכבישים בטכנולוגיה הזויה של אלקטריאון
  • 1.
    סוללות מתקדמות מספיקות לפי10 טווח. אין צורך באלקטריאון (ל"ת)
    מהנדס חשמל 28/09/2025 12:00
    הגב לתגובה זו
  • כן ולא (ל"ת)
    אנונימי 28/09/2025 13:47
    הגב לתגובה זו
האחים ינאי, צילום: שמוליק ינאיהאחים ינאי, צילום: שמוליק ינאי
ראיון מיוחד

מנכ״ל בלייד ריינג׳ר: ״השם עופר ינאי פותח דלתות״

שמוליק ינאי, בעל השליטה והמנכ״ל הטרי בבלייד ריינג׳ר, מדבר על העסקה הלוהטת: ״תחשוב על בלייד ריינג׳ר כמו נקסט ויז׳ן - אותו רעיון, אותה לוגיקה טכנולוגית״; על השווי שמגלם מזכר ההבנות עם VisionWave ״הם רואים את הפוטנציאל״, ומודה גם כי ״השם עופר ינאי פותח דלתות״

מנדי הניג |

בלייד ריינג’ר בלייד ריינג'ר 45.7%   לוהטת היום, היא מזנקת בעשרות אחוזים, זה מגיע אחרי שדיווחה על מזכר הבנות למכירת מלוא פעילות סולאר דרון החברה הבת שלה שבאמצעותה פיתחה טכנולוגיית רחפנים לניקוי פאנלים סולאריים - לידי VisionWave האמריקאית, חברה קטנה יחסית בשווי של כ-190 מיליון דולר שמציגה עצמה כחברת AI ביטחונית. העסקה, אם תצא לפועל, תתבצע לפי שווי של כ-23 מיליון דולר במניות VisionWave שזה סכום גבוה בהרבה משווי השוק של בלייד ריינג’ר כולה, שעמד על כ-15 מיליון שקל לפני פתיחת המסחר והזינוק היום.

יש הרבה סימני שאלה סביב העסקה הזאת. מי עשה את ה"שידוך" בין החברות? מה ראתה VisionWave - חברה ביטחונית קטנה (והפסדית) במוצר של בלייד ריינג’ר, עד כדי כך שהיא מוכנה לשלם עליו פרמיה כל כך גבוהה? וגם אם הם כל כך מאמינים במוצר אז למה זה קורה במניות ולא במזומן? האם זה באמת מהלך אסטרטגי אמיתי שמבוסס על פוטנציאל טכנולוגי, או בעסקת נייר כדי ״לנפח את החלום״? ובכלל האם מזכר ההבנות יבשיל להסכם מחייב?

וגם - לאן זה לוקח את בלייד ריינג’ר. חברה שאם מסתכלים על המחצית ששורפת כ-300-400 אלף שקל ברבעון, עם תזרים שלילי ואזהרת "עסק חי" - ומה הם יעשו עם המניות - יממשו מיד? 

אם ננסה למסגר את זה השוק מנסה להבין האם מדובר בפריצת דרך אמיתית או בתרגיל מתוחכם. אז ישבנו לשיחה עם שמוליק ינאי שהוא גם בעל השליטה וגם המנכ"ל הטרי של בלייד ריינג’ר הוא סיפר על איך נולדה העסקה, על האכזבה מהשוק הישראלי, חשף שהם בדרך לרישום כפול בנאסד״ק וגם התאפק מאוד לא לגלות שתיכף תצא הודעת יח״צ מהחברה VisionWave על התפתחות משמעותית וגם - איך השם ״עופר ינאי״  - ״פותח לי דלתות״

שמוליק, אנחנו רואים את בלייד ריינג’ר מזנקת היום בוא תעשה לנו סדר - מה בדיוק קרה וקורה ביניכם לבין VisionWave?