עופר סוחמי מנכל גנגו
צילום: יחצ

אחרי צלילה של 85% במניה - מנכ"ל ג'נגו מתפטר

החברה שמנסה לחדור ללא הצלחה לשוק הרכב האמריקאי עם מוצר ה-VuDrive - שהמכירות שלו זניחות בהשוואה למוצר השני של החברה - מודיעה כי המנכ"ל עופר סוחמי מתפטר; במקביל החברה מודיעה על רישום פטנט נוסף למוצר שכמעט לא מוכר; לאן הולכת ג'נגו?

רוי שיינמן | (2)
נושאים בכתבה ג'נגו עופר סוחמי

חברת ג'נגו ג'נגו 0%  , שהונפקה בבורסה בתל אביב ב-2021 לפי שווי מרשים של כ-250 מיליון שקל, מתקשה להחזיר את האמון שהשוק תלה בה. כעת, עם שווי שוק של כ-31 מיליון שקל בלבד ומנייתה שאיבדה כ-85% מערכה מאז ההנפקה, מודיעה החברה על התפטרות המנכ"ל עופר סוחמי. 


ג'נגו פיתחה שני מוצרים עיקריים: WinDriver - מוצר ותיק לחיבור מערכות הפעלה, שממשיכה לייצר הכנסות יציבות, ו-VuDrive - מערכת מצלמות בתוך הרכב שמנטרת את מצב הנהג בזמן אמת, בדגש על שוק הרכב המסחרי בארה"ב. מדובר בטכנולוגיה עם פוטנציאל, שזכתה להתעניינות מצד ציי משאיות ואוטובוסים, אך עד כה לא הצליחה להתרומם למכירות משמעותיות. בשיחה עם סוחמי לפני כחצי שנה, הוא הסביר: "האסטרטגיה של החברה היא להיכנס לארה"ב עם VuDrive, עם שאיפה לחתום על חוזים נוספים. השוק האמריקאי מאוד צמא לפתרונות חדשים. יש חברה ציבורית כמו Samsara שמוכיחה את זה. אנחנו מאמינים שיש כאן מקום לשחקנים נוספים".


עם זאת, הדוחות מצביעים על תמונה מורכבת יותר: ההכנסות מ-VuDrive הסתכמו בשנת 2023 בכ-182 אלף דולר בלבד, לעומת 512 אלף דולר ב-2023, בעוד עיקר המכירות - מעל 2 מיליון דולר - נבעו ממוצר ה-WinDriver הוותיק.


למה סוחמי עוזב?

סוחמי, שמונה למנכ"ל בתחילת 2022 לאחר שכיהן כסמנכ"ל הפיתוח העסקי של החברה, עוזב לאחר תקופה שבה לא הצליח להוציא את החברה ממסלול הדעיכה. "אני לא יכול להתייחס לשמועות על רכישה", אמר בריאיון האחרון, אך הוסיף משפט מסקרן: "חברה אמריקאית כבר רכשה חברה ישראלית עם פעילות דומה לשלנו".


מאחורי הקלעים, השולט האמיתי בג'נגו הוא אופיר הרבסט - יו"ר החברה שמחזיק כיום בכ-87.75% מהמניות, לאחר שרכש בשנה שעברה את מניותיה של סיסקו, שהחזיקה בחברה מאז 2013. סיסקו, ענקית טכנולוגיה שהחזיקה במניות כחלק מספין-אוף, חיסלה את אחזקותיה, מהלך שפורש על ידי השוק כסימן לחוסר אמון בפוטנציאל של החברה. הרבסט, לעומת זאת, בחר לחזק את אחיזתו עם עסקה של 2.6 מיליון שקל, וטען כי "רכישת המניות הייתה מתבקשת לאור האמון המלא שלי בפעילות החברה".



האם ג'נגו נמצאת באותו מסלול כמו סיפיה ויז'ן?


בהשוואה לחברת סיפיה ויז'ן סיפיה וויז'ן -9.3%   שניסתה לשווק טכנולוגיה דומה לשוק הרכב ונכשלה - הודיעה לאחרונה על כוונתה למכור את הנכסים ולהפוך לשלד, לג'נגו יש מאזן טוב ומוצר אחר שמכניס ואפילו מציג צמיחה מתונה. בשנת 2024 דיווחה החברה על הכנסות של 2.36 מיליון דולר לעומת 2.12 מיליון דולר ב-2023, וצמצמה את ההפסד השנתי מ-1.6 ל-1.4 מיליון דולר. יתרה מכך, תזרים המזומנים עבר לטריטוריה חיובית - אמנם בהיקף קטן של 24 אלף דולר בלבד, אך מדובר בשיפור ניכר ביחס לתזרים השלילי של 1.68 מיליון דולר ב-2023.


בקופה מחזיקה ג'נגו כ-11.3 מיליון דולר - סכום שמספק לה "חמצן" לפעילות בטווח הקצר-בינוני. בשיחה עם סוחמי לפני כחצי שנה הוא אמר: "ה-DNA הפיננסי של החברה מאוד חזק. אנחנו שומרים על הוצאות, לא מתנהלים בפזרנות. גם אם המוצר השני לא יבשיל, יש כאן חברה יציבה עם לקוחות גדולים".

קיראו עוד ב"שוק ההון"


הלקוחות של WinDriver הם חברות ענק, לא בהכרח קצה, שמבצעות עשרות פרויקטים וממשיכות להזרים לג'נגו הכנסות יציבות. לעומת זאת, VuDrive מוכוון לציים מסחריים - משאיות, אוטובוסים - ומציע ניטור בזמן אמת של מצב הנהג, עם התראות על שימוש בטלפון, חגורת בטיחות, או הסחות דעת. "זה מוצר שבאמת עוזר למנהלי צי לייצר תכניות עבודה ולשפר את הבטיחות", אמר סוחמי.


למרות זאת, קשה להתעלם מהעובדה שהמוצר טרם השיג דריסת רגל בשוק. ניסיון לחתום על עסקאות עם ציי רכב אמריקאיים וקנדיים נעשה, אך ההשפעה על השורה העליונה עדיין זניחה. "בהתחלה פנינו ליצרני רכב ו-Tier 1, אבל ראינו שזה לא עובד. עברנו לשוק האפטר-מרקט", סיפר סוחמי. "המוצר שלנו פשוט להתקנה וזה יתרון תחרותי".


עזיבתו של סוחמי מעלה שאלות על המשך הדרך. מצד אחד, ג'נגו עברה לתזרים חיובי, הכנסות ממוצר הליבה ומאזן חזק. מצד שני, חוסר ההצלחה עם VuDrive, שממשיך לצרוך השקעות מו"פ, אובדן האמון מצד המשקיעים (וגם מצד סיסקו), והעובדה שעתיד החברה ככל הנראה מוחזק על ידי אדם אחד - הרבסט - מעלים סימן שאלה גדול.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שרון 10/06/2025 09:18
    הגב לתגובה זו
    מצד אחד צריכים מוצר שעלות ייצורו זולה מאוד. מצד שני הוא חייב לתמוך בהרבה דרישות מחמירות מאוד.להצליח לעבוד עם יצרנים גדולים ו TIER 1 זה משימה מאוד קשה.לפתח גדגטים זה כבר לא ממש רווחי ולא מעלה ערך חברה ומביא משקיעים וצריכים להתחרות כמובן בכל הסינים.
  • 1.
    אנונימי 08/06/2025 19:01
    הגב לתגובה זו
    המשקיעים אכלו אותה המנכל מסודר
קובי אלכסנדר (נוצר ב-AI)קובי אלכסנדר (נוצר ב-AI)

ההשקעה המוצלחת של קובי אלכסנדר, והאם המימוש האחרון הוא סימן להמשך?

קובי אלכסנדר מממש 66 מיליון שקל ממניות אי.בי.אי אחרי 20 שנות השקעה; וגם: דברים שצריך לדעת על קובי אלכסנדר

רן קידר |
נושאים בכתבה קובי אלכסנדר

קובי אלכסנדר מכר 240 אלף מניות של בית ההשקעות אי.בי.אי בשער של 275 שקלים למניה, סכום כולל של 66 מיליון שקלים. העסקה בוצעה בהנחה של 4% ממחיר השוק. לפני המכירה החזיק אלכסנדר ב-19.2% ממניות החברה; כיום נותרו בידיו 15.8%, בשווי של 620 מיליון שקלים. ההשקעה המקורית היתה ב-2005, בסך 50 מיליון שקלים עבור 25% מאי.בי.אי, והיא הניבה תשואה מצטברת של יותר מפי 12. 

שווי השוק של אי.בי.אי חצה את 4 מיליארד שקלים במקביל לשיפור בתוצאות וקריאה נכונה של המפה. אי.בי.אי נכנס לפני יותר מעשור לתחום הקרנות האלטרנטיבות למשקיעים כשירים וזה הפך לזרוע מאוד מרכזית ברווחיו. 

בשבוע האחרון מכרו ארבעה בכירים באי.בי.אי אופציות בשווי 50 מיליון שקלים


מי הוא קובי אלכסנדר?

קובי אלכסנדר הוא יזם הייטק ישראלי שייסד את קומברס טכנולוגיות (לשעבר אפרת) ב-1984 עם בועז משעולי ויחיעם ימיני. החברה, שפיתחה פתרונות ערך מוסף לתקשורת, גדלה ל-5,000 עובדים ו-1.5 מיליארד דולר מחזור שנתי בשיאה ב-2000, עם שווי שוק של 20 מיליארד דולר. אלכסנדר כיהן כמנכ"ל 25 שנה, והוביל IPO ב-1996 (גיוס 100 מיליון דולר) והשקעות בסטארט-אפים כמו וויקס (50 מיליון דולר ב-2007).

ב-2006 הוא הואשם בתרמית ניירות ערך: תמחור לאחור של אופציות למנהלים, שחסך 7 מיליון דולר מיסים והטיב עם בכירים, כולל אלכסנדר שקיבל אופציות בשווי 2 מיליון דולר. לאחר כתב אישום בארה"ב, נמלט לנמיביה (ללא הסכם הסגרה), שם שהה 10 שנים תחת שם בדוי, בעוד קומברס איבדה את שוויה וחוסלה. 

ב-2016 הוא הוסגר, הורשע ב-2017 ברישום כוזב, ונידון ל-30 חודשי מאסר. ריצה 12 חודשים בארה"ב ובישראל, ושוחרר ב-2018 לאחר ניכוי שליש.



איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |

קבוצת אלקטרה אלקטרה 3.07%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.

במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.