
אחרי צלילה של 85% במניה - מנכ"ל ג'נגו מתפטר
החברה שמנסה לחדור ללא הצלחה לשוק הרכב האמריקאי עם מוצר ה-VuDrive - שהמכירות שלו זניחות בהשוואה למוצר השני של החברה - מודיעה כי המנכ"ל עופר סוחמי מתפטר; במקביל החברה מודיעה על רישום פטנט נוסף למוצר שכמעט לא מוכר; לאן הולכת ג'נגו?
חברת ג'נגו ג'נגו 4.24% , שהונפקה בבורסה בתל אביב ב-2021 לפי שווי מרשים של כ-250 מיליון שקל, מתקשה להחזיר את האמון שהשוק תלה בה. כעת, עם שווי שוק של כ-31 מיליון שקל בלבד ומנייתה שאיבדה כ-85% מערכה מאז ההנפקה, מודיעה
החברה על התפטרות המנכ"ל עופר סוחמי.
ג'נגו פיתחה שני מוצרים עיקריים: WinDriver - מוצר ותיק לחיבור מערכות הפעלה, שממשיכה לייצר הכנסות יציבות, ו-VuDrive - מערכת מצלמות בתוך הרכב שמנטרת את מצב הנהג בזמן אמת, בדגש על שוק הרכב המסחרי בארה"ב. מדובר בטכנולוגיה עם פוטנציאל, שזכתה להתעניינות מצד ציי משאיות ואוטובוסים, אך עד כה לא הצליחה להתרומם למכירות משמעותיות. בשיחה עם סוחמי לפני כחצי שנה, הוא הסביר: "האסטרטגיה של החברה היא להיכנס לארה"ב עם VuDrive, עם שאיפה לחתום על חוזים נוספים. השוק האמריקאי מאוד צמא לפתרונות חדשים. יש חברה ציבורית כמו Samsara שמוכיחה את זה. אנחנו מאמינים שיש כאן מקום לשחקנים נוספים".
עם זאת, הדוחות מצביעים על תמונה
מורכבת יותר: ההכנסות מ-VuDrive הסתכמו בשנת 2023 בכ-182 אלף דולר בלבד, לעומת 512 אלף דולר ב-2023, בעוד עיקר המכירות - מעל 2 מיליון דולר - נבעו ממוצר ה-WinDriver הוותיק.
למה סוחמי עוזב?
סוחמי, שמונה למנכ"ל בתחילת 2022 לאחר
שכיהן כסמנכ"ל הפיתוח העסקי של החברה, עוזב לאחר תקופה שבה לא הצליח להוציא את החברה ממסלול הדעיכה. "אני לא יכול להתייחס לשמועות על רכישה", אמר בריאיון האחרון, אך הוסיף משפט מסקרן: "חברה אמריקאית כבר רכשה חברה ישראלית עם פעילות דומה לשלנו".
מאחורי הקלעים, השולט האמיתי בג'נגו הוא אופיר הרבסט - יו"ר החברה שמחזיק כיום בכ-87.75% מהמניות, לאחר שרכש בשנה שעברה את מניותיה של סיסקו, שהחזיקה בחברה מאז 2013. סיסקו, ענקית טכנולוגיה שהחזיקה במניות כחלק מספין-אוף, חיסלה את אחזקותיה, מהלך שפורש על
ידי השוק כסימן לחוסר אמון בפוטנציאל של החברה. הרבסט, לעומת זאת, בחר לחזק את אחיזתו עם עסקה של 2.6 מיליון שקל, וטען כי "רכישת המניות הייתה מתבקשת לאור האמון המלא שלי בפעילות החברה".
האם ג'נגו נמצאת באותו מסלול כמו
סיפיה ויז'ן?
בהשוואה לחברת סיפיה ויז'ן סיפיה וויז'ן -3.26% שניסתה לשווק טכנולוגיה דומה לשוק הרכב ונכשלה - הודיעה לאחרונה על כוונתה למכור את הנכסים ולהפוך לשלד, לג'נגו יש מאזן טוב ומוצר אחר שמכניס
ואפילו מציג צמיחה מתונה. בשנת 2024 דיווחה החברה על הכנסות של 2.36 מיליון דולר לעומת 2.12 מיליון דולר ב-2023, וצמצמה את ההפסד השנתי מ-1.6 ל-1.4 מיליון דולר. יתרה מכך, תזרים המזומנים עבר לטריטוריה חיובית - אמנם בהיקף קטן של 24 אלף דולר בלבד, אך מדובר בשיפור
ניכר ביחס לתזרים השלילי של 1.68 מיליון דולר ב-2023.
בקופה מחזיקה ג'נגו כ-11.3 מיליון דולר - סכום שמספק לה "חמצן" לפעילות בטווח הקצר-בינוני. בשיחה עם סוחמי לפני כחצי שנה הוא אמר: "ה-DNA הפיננסי של החברה מאוד חזק. אנחנו שומרים על
הוצאות, לא מתנהלים בפזרנות. גם אם המוצר השני לא יבשיל, יש כאן חברה יציבה עם לקוחות גדולים".
- הדיסקאונט של צור והחברה הסודית שעשויה להציף ערך
- לודן טק לקראת פיצול - מה מכפיל הרווח של החברה?
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
הלקוחות של WinDriver הם חברות ענק, לא בהכרח קצה, שמבצעות עשרות פרויקטים וממשיכות להזרים לג'נגו הכנסות יציבות. לעומת זאת, VuDrive מוכוון
לציים מסחריים - משאיות, אוטובוסים - ומציע ניטור בזמן אמת של מצב הנהג, עם התראות על שימוש בטלפון, חגורת בטיחות, או הסחות דעת. "זה מוצר שבאמת עוזר למנהלי צי לייצר תכניות עבודה ולשפר את הבטיחות", אמר סוחמי.
למרות זאת, קשה להתעלם מהעובדה
שהמוצר טרם השיג דריסת רגל בשוק. ניסיון לחתום על עסקאות עם ציי רכב אמריקאיים וקנדיים נעשה, אך ההשפעה על השורה העליונה עדיין זניחה. "בהתחלה פנינו ליצרני רכב ו-Tier 1, אבל ראינו שזה לא עובד. עברנו לשוק האפטר-מרקט", סיפר סוחמי. "המוצר שלנו פשוט להתקנה וזה יתרון
תחרותי".
עזיבתו של סוחמי מעלה שאלות על המשך הדרך. מצד אחד, ג'נגו עברה לתזרים חיובי, הכנסות ממוצר הליבה ומאזן חזק. מצד שני, חוסר ההצלחה עם VuDrive, שממשיך לצרוך השקעות מו"פ, אובדן האמון מצד המשקיעים (וגם מצד סיסקו), והעובדה שעתיד החברה ככל הנראה מוחזק על ידי אדם אחד - הרבסט - מעלים סימן שאלה גדול.