אחרי צלילה של 85% במניה - מנכ"ל ג'נגו מתפטר

החברה שמנסה לחדור ללא הצלחה לשוק הרכב האמריקאי עם מוצר ה-VuDrive - שהמכירות שלו זניחות בהשוואה למוצר השני של החברה - מודיעה כי המנכ"ל עופר סוחמי מתפטר; במקביל החברה מודיעה על רישום פטנט נוסף למוצר שכמעט לא מוכר; לאן הולכת ג'נגו?

רוי שיינמן | (2)
נושאים בכתבה ג'נגו עופר סוחמי

חברת ג'נגו ג'נגו 0%  , שהונפקה בבורסה בתל אביב ב-2021 לפי שווי מרשים של כ-250 מיליון שקל, מתקשה להחזיר את האמון שהשוק תלה בה. כעת, עם שווי שוק של כ-31 מיליון שקל בלבד ומנייתה שאיבדה כ-85% מערכה מאז ההנפקה, מודיעה החברה על התפטרות המנכ"ל עופר סוחמי. 


ג'נגו פיתחה שני מוצרים עיקריים: WinDriver - מוצר ותיק לחיבור מערכות הפעלה, שממשיכה לייצר הכנסות יציבות, ו-VuDrive - מערכת מצלמות בתוך הרכב שמנטרת את מצב הנהג בזמן אמת, בדגש על שוק הרכב המסחרי בארה"ב. מדובר בטכנולוגיה עם פוטנציאל, שזכתה להתעניינות מצד ציי משאיות ואוטובוסים, אך עד כה לא הצליחה להתרומם למכירות משמעותיות. בשיחה עם סוחמי לפני כחצי שנה, הוא הסביר: "האסטרטגיה של החברה היא להיכנס לארה"ב עם VuDrive, עם שאיפה לחתום על חוזים נוספים. השוק האמריקאי מאוד צמא לפתרונות חדשים. יש חברה ציבורית כמו Samsara שמוכיחה את זה. אנחנו מאמינים שיש כאן מקום לשחקנים נוספים".


עם זאת, הדוחות מצביעים על תמונה מורכבת יותר: ההכנסות מ-VuDrive הסתכמו בשנת 2023 בכ-182 אלף דולר בלבד, לעומת 512 אלף דולר ב-2023, בעוד עיקר המכירות - מעל 2 מיליון דולר - נבעו ממוצר ה-WinDriver הוותיק.


למה סוחמי עוזב?

סוחמי, שמונה למנכ"ל בתחילת 2022 לאחר שכיהן כסמנכ"ל הפיתוח העסקי של החברה, עוזב לאחר תקופה שבה לא הצליח להוציא את החברה ממסלול הדעיכה. "אני לא יכול להתייחס לשמועות על רכישה", אמר בריאיון האחרון, אך הוסיף משפט מסקרן: "חברה אמריקאית כבר רכשה חברה ישראלית עם פעילות דומה לשלנו".


מאחורי הקלעים, השולט האמיתי בג'נגו הוא אופיר הרבסט - יו"ר החברה שמחזיק כיום בכ-87.75% מהמניות, לאחר שרכש בשנה שעברה את מניותיה של סיסקו, שהחזיקה בחברה מאז 2013. סיסקו, ענקית טכנולוגיה שהחזיקה במניות כחלק מספין-אוף, חיסלה את אחזקותיה, מהלך שפורש על ידי השוק כסימן לחוסר אמון בפוטנציאל של החברה. הרבסט, לעומת זאת, בחר לחזק את אחיזתו עם עסקה של 2.6 מיליון שקל, וטען כי "רכישת המניות הייתה מתבקשת לאור האמון המלא שלי בפעילות החברה".



האם ג'נגו נמצאת באותו מסלול כמו סיפיה ויז'ן?


בהשוואה לחברת סיפיה ויז'ן סיפיה וויז'ן 0%   שניסתה לשווק טכנולוגיה דומה לשוק הרכב ונכשלה - הודיעה לאחרונה על כוונתה למכור את הנכסים ולהפוך לשלד, לג'נגו יש מאזן טוב ומוצר אחר שמכניס ואפילו מציג צמיחה מתונה. בשנת 2024 דיווחה החברה על הכנסות של 2.36 מיליון דולר לעומת 2.12 מיליון דולר ב-2023, וצמצמה את ההפסד השנתי מ-1.6 ל-1.4 מיליון דולר. יתרה מכך, תזרים המזומנים עבר לטריטוריה חיובית - אמנם בהיקף קטן של 24 אלף דולר בלבד, אך מדובר בשיפור ניכר ביחס לתזרים השלילי של 1.68 מיליון דולר ב-2023.


בקופה מחזיקה ג'נגו כ-11.3 מיליון דולר - סכום שמספק לה "חמצן" לפעילות בטווח הקצר-בינוני. בשיחה עם סוחמי לפני כחצי שנה הוא אמר: "ה-DNA הפיננסי של החברה מאוד חזק. אנחנו שומרים על הוצאות, לא מתנהלים בפזרנות. גם אם המוצר השני לא יבשיל, יש כאן חברה יציבה עם לקוחות גדולים".

קיראו עוד ב"שוק ההון"


הלקוחות של WinDriver הם חברות ענק, לא בהכרח קצה, שמבצעות עשרות פרויקטים וממשיכות להזרים לג'נגו הכנסות יציבות. לעומת זאת, VuDrive מוכוון לציים מסחריים - משאיות, אוטובוסים - ומציע ניטור בזמן אמת של מצב הנהג, עם התראות על שימוש בטלפון, חגורת בטיחות, או הסחות דעת. "זה מוצר שבאמת עוזר למנהלי צי לייצר תכניות עבודה ולשפר את הבטיחות", אמר סוחמי.


למרות זאת, קשה להתעלם מהעובדה שהמוצר טרם השיג דריסת רגל בשוק. ניסיון לחתום על עסקאות עם ציי רכב אמריקאיים וקנדיים נעשה, אך ההשפעה על השורה העליונה עדיין זניחה. "בהתחלה פנינו ליצרני רכב ו-Tier 1, אבל ראינו שזה לא עובד. עברנו לשוק האפטר-מרקט", סיפר סוחמי. "המוצר שלנו פשוט להתקנה וזה יתרון תחרותי".


עזיבתו של סוחמי מעלה שאלות על המשך הדרך. מצד אחד, ג'נגו עברה לתזרים חיובי, הכנסות ממוצר הליבה ומאזן חזק. מצד שני, חוסר ההצלחה עם VuDrive, שממשיך לצרוך השקעות מו"פ, אובדן האמון מצד המשקיעים (וגם מצד סיסקו), והעובדה שעתיד החברה ככל הנראה מוחזק על ידי אדם אחד - הרבסט - מעלים סימן שאלה גדול.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שרון 10/06/2025 09:18
    הגב לתגובה זו
    מצד אחד צריכים מוצר שעלות ייצורו זולה מאוד. מצד שני הוא חייב לתמוך בהרבה דרישות מחמירות מאוד.להצליח לעבוד עם יצרנים גדולים ו TIER 1 זה משימה מאוד קשה.לפתח גדגטים זה כבר לא ממש רווחי ולא מעלה ערך חברה ומביא משקיעים וצריכים להתחרות כמובן בכל הסינים.
  • 1.
    אנונימי 08/06/2025 19:01
    הגב לתגובה זו
    המשקיעים אכלו אותה המנכל מסודר
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?