2.5 מיליון דולר ל-30 שניות: כמה שווה הפרסום בערב האוסקר?

שחקניות, זמרות ואקטיביסטיות כיכבו בסרטוני הפרסומות בערב שמוגדר מבחינת המפרסמים בתור "הסופרבול של הנשים". הסכומים, לעומת זאת, לא התקרבו לדבר האמיתי
רועי בהריר-פרל |

עם כל הכבוד לגל גדות, לחואקין פניקס, לאמינם ולבונג ג'ון הו (במאי הסרט הקוריאני "פרזיטים"), מבחינת תעשיית הפרסום האמריקאית, טקס האוסקר הוא אירוע מדיה כמעט זניח ביחס לערב הסופרבול.

 בסופרבול שוויה של משבצת פרסומת בת 30 שניות עמד השנה על סכום דמיוני של 5.6 מיליון דולר. מחירה של משבצת פרסום באורך 30 שניות לפני או במהלך טקס האוסקר (ששודר ברשת ABC) עמד על כמחצית מזה - 2.4 - 2.6 מיליון דולר.

מדובר בתמחור הגיוני נוכח העובדה שבסופרבול צפו 102 מיליון אמריקאים, בעוד שכמות הצופים בטקס האוסקר הולכת ופוחתת משנה לשנה בעקביות די מרשימה. למעשה, הפעם האחרונה שבה צפו בטקס יותר מ-40 מיליון איש בארצות הברית לבדה, הייתה ב- 2014, ואשתקד צפו בטקס 29.6 מיליון אמריקאים המהווים עלייה של 12% ביחס לכמות הצופים ב-2018.

ובכל זאת, ברור לכל שערב האוסקר מהווה פלטפורמה שניתן להגיע באמצעותה לקהלים מסוג שונה - במיוחד כשמדובר במוצרים שמזוהים עם נשים. בתעשייה האמריקאית מדברים על האוסקר כעל "הסופרבול של הנשים" - מה שגורם לכך שברוב הפרסומות, גם אלה שלא בהכרח מופנות לקהל יעד זה, מככבות נשים.

כך למשל, את קדילק, שחלשה במהלך הפסקות הפרסומות על לא פחות מארבע דקות זמן אוויר, פרסמה השחקנית רג'ינה קינג, את הניו יורק טיימס קידמה הזמרת ג'נל מונאה ובסרטון של אדובי מככבות דמויותיהן של פרידה קאלו, בילי אייליש והאקטיביסטית הפקיסטנית מלאלה יוספזאי.

בנוסף, צופי האוסקר בארצות הברית נחשפו גם לפרסומות חדשות לרולקס, מקדונלד'ס m&m's, וכן לקמפיין מדיה של היינץ ששכנע גולשים להעלות לרשת פריימים מסרטים מפורסמים, בהם ניתן לראות קטשופ של המותג.

המספרים שמאחורי שידור טקס האוסקר ה-92 עדיין לא פורסמו, אבל ההערכות בתעשייה מדברות על עלייה קטנה נוספת בכמות הצופים יחסית ל-2019 - מה שאולי עשוי לסמן על תחילתה של מגמה חדשה בעידן שבו הטקס, בן שלוש השעות וחצי, נערך ללא מנחה.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

מה שכן, אוסקר 2020 היה אחד היקרים שהופקו בהוליווד אי פעם: עלות הפקתו נאמדת ב-44 מיליון דולר. הרווח של ABC מפרסומות במהלך האירוע עמד על 149 מיליון דולר, העיר לוס אנג'לס קיבלה מהאירוע בוסט כלכלי של 130 מיליון דולר, וההכנסות בארה"ב מהסרט המנצח, "פרזיטים", צפויות לעלות בכ-15 מיליון דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מאי האח הגדולמאי האח הגדול
שובר קופות

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?

האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?

בן פלמון |
נושאים בכתבה האח הגדול

רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ,  אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.  

הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול?  יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים. 


אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.   


              תרצה כהן, האח הגדול


המספרים מאחורי האח הגדול 

האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים  זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.  

מאי האח הגדולמאי האח הגדול
שובר קופות

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?

האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?

בן פלמון |
נושאים בכתבה האח הגדול

רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ,  אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.  

הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול?  יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים. 


אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.   


              תרצה כהן, האח הגדול


המספרים מאחורי האח הגדול 

האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים  זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.