הספינים, המקורות ונקודת המפנה: חן זנדר על פרשת איה נאפה
חו זנדר ודורון הרמן בקפריסין
עם דרישה להעביר חומרים בצורה שוטפת כבר מהיום הראשון, החלה זנדר להסתובב באיה נאפה: "מגיעים לקפריסין ומסים להבין את התמונה המלאה ממי שהיה שם לפניי (עמרי מניב, א"כ). אז אני עורכת טלפונים עם אנשים, וזה מוביל לעוד אנשים. מגיעה לכל מיני מקומות בעיירה, בבית המלון, בתחנת המשטרה, לומדת את השטח כדי להבין מה אני לא מכירה - משיחה עם פקידת הקבלה, מנהגת המונית - איתה שוחח עמרי - שהסיעה את המתלוננת למתן עדות. ביום רביעי כבר פגשתי אנשים שבחרו לא להיות חשופים – כמו עורכי דין שבחרו בהתחלה לא להתראיין או שלא היו בעיר וניהלו את התיק מרחוק, כמו למשל עורכת הדין גילה ליבר גולן, שמכירים את המערכת ויכולים לקשור אותי לעוד כל מיני אנשים. הם באו לעשות את העבודה שלהם, וזו הייתה האפשרות שלנו לתאר את מה שקורה בחדרי החקירות. ניסינו גם דרך הכתבים הבריטיים כדי להבין את הצד שלה, עם כל הקשיים שהיו".
"ידעתי שיש לי מספר ימים קטן ובו אני צריכה לתת כל מה שאני יכולה. מבוקר ועד לילה כיתתי רגליים בכל קפריסין – גם באיה נאפה, וגם נסעתי לניקוסיה. אתמול (שבת, א"כ) היה אמור להיות יום רגוע יחסית, גם מבחינת העבודה מול המערכת בישראל. הוארך מעצרם של 7 נערים (אחרי שכבר שוחררו ביום חמישי האחרון 5 נערים, א"כ). אז מה נעשה? החלטתי לנסוע לבית המלון (בו התרחש לכאורה האונס, א"כ), ושם אני רואה במקרה את צוות החקירה אותם כבר זיהיתי מהדיונים בבית המשפט, יוצא מבית המלון עם מסמכים וממצאים, אבל הם סירבו לחשוף מה יש באותם מסמכים".
זנדר מספרת כי חשה כי זוהי תחילה של דרמה, אולם לא ידעה מראש עד כה הסיפור עומד לקבל תפנית מטורפת בעלילה. ב-2 הלילה (בין שבת לראשון, א"כ) עלתה על טיסה לישראל והגיעה לפנות בוקר להמשך עבודה: "הבוקר קיבלתי מידע ממישהו שהשבעה משתחררים, והגרסה של הבריטית קורסת", היא אומרת. זנדר הודיעה כמובן למערכת, שיצאה עם פוש על כך.
אחת הכתבות ששלחה -בעבודה אינטנסיבית בקפריסין, כאשר עדיין רוב העבודה היא מול עורכי הדין ובני המשפחות הישראליות, הרגשת לחץ עלייך מבחינת דרך הסיקור? "ממש לא. אתה רואה משפחות שבורות ומרוסקות, ואתה יודע שבסופו של דבר יכול להיות שהבן שלהם פשע. זו אופציה שצריך לקחת בחשבון. כיוון שאני לא נפגשת עם החשודים, אני בקשר עם בני המשפחות שלהם שמתראים איתם פעמיים ביום, ושומעת מהם מה אומרים הילדים שלהם... כשאתה מנסה לאפיין את הילד (הנער העצור, א"כ), אתה נותן את מה שההורים מספרים - ולא תמיד זה מדויק - כדי להבין במי מדובר, עם מי הם היו בקשרים, וזו אינפורמציה שרק ההורים והחברים יכולים לתת". -היו ניסיונות לספינים על חשבונך? "כל הזמן יש ניסיון להפיץ מידע שהוא לא מאומת, כמו למשל אותה שמועה שהיא כבר התלוננה בעבר על אונס שעברה. גם השיח הזה שמציג חשודים כבני טובים, אותן מילים יפות על אותם בני נוער, זה כל הזמן היה קיים. דבר ראשון שדורון הרמן לימד אותי הוא לסנן, לא כל דבר מכניסים ועם זה צריך ללכת, כי אם לא אסנן, אני יכולה להיכשל מאד בקלות". ביום חמישי בעבר פורסם בגלובס על כי בין עורך דינם של כמה מהחשודים, עו"ד ניר יסלוביץ לבין מערכת חדשות 13, עבר חתול שחור בעקבות ציוץ של עמרי מניב שהיה לדברי עורך הדין מסולף. "הניסיון להציג אותי כמי שמתכוון לטנף על המתלוננת ולהדליף על הרגליה המיניים או כל שטות אחרת שכתב אותו כתב - הם שקר מוחלט", כתב יסלוביץ במכתבו למנכ"ל רשת 13 יוסי ורשבסקי והמנכ"ל הזמני של חדשות 13 ישראל טוויטו. "מדובר בדיבה מהסוג הנמוך והמכוער ביותר מצד כתב שנשלח על ידי ערוץ 13, שלאורך כל שהותו באי נהג בחוסר מקצועיות בלשון המעטה". בעקבות כך, הודיע יסלוביץ כי כל פנייה של כתבי חדשות 13 אליו, תעשה דרך יועץ התקשורת מולי ארי, וכי הוא שוקל לתבוע דיבה את חדשות 13. זנדר מספרת כי העבודה מול עו"ד יסלוביץ הייתה ישירה ותקינה, וכי לא חשה במשהו שאינו קשורה, למרות התחושות הקשות שלו לכאורה על חדשות 13. -ועכשיו, הם כבר לא חשודים ושוחררו ממעצר. יש תובנה על הפרשה הזאת? "היו 7 חשודים בחדר, לא כולם כנראה נגעו בה, אבל לכל אחד היה איזשהו תפקיד באירוע. אז אולי הם נוקו מחשד פלילי, אבל ברמה המוסרית זה אירוע שלא מביא כבוד לא להם ולא לנו. אני מבינה את המשפחות ששמחות שילדיהם חוזרים, אבל זו לא פרשה שצריך להיות גאים בה".החשד לאונס קבוצתי בקפריסין | חברה ישראלית תסייע בשחזור הסרטונים שנמחקו מהטלפונים הניידים של החשודים, כך עולה ממידע שהגיע לידי חדשות 13 • חן זנדר שליחת חדשות 13 לקפריסין pic.twitter.com/FE8pxq0JnJ
— חדשות 13 (@newsisrael13) 24 ביולי 2019
- 2.אלה 29/07/2019 09:48הגב לתגובה זוקשה... מזדהה עם המסקנה של הכתבת החדשה: זו פרשה מגעילה עם "גיבורים" מגעילים.
- 1.דורון רז 29/07/2019 00:48הגב לתגובה זוב"ממתינים לבואם" - ה"ב" רפויה. לא דגושה!!
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
