מחקר

60% ירידה בצפיית צעירים בטלוויזיה - ומחיר הפרסום עולה

ב-5 שנים, שיעורי הצפייה של גילאי 12-24 בארה"ב ירדו ביותר מחצי ובשנה האחרונה בלבד ב-22%. Magna Global מעריכה שהיקף הפרסום ב-OTT יעלה ב-39% ב-2019
משה בנימין | (1)

הקהל הצעיר לא מבלה את זמנו מול שידורי הטלוויזיה הלינארית ופונה לשירותי תוכן חדשניים. בהתאם, מחירי הפרסום בטלוויזיה הלינארית עולים עבור מפרסמים שמנסים להגיע לאותו שיעור צפייה אליו התרגלו בעבר. המחיר כיום, לאותן כמויות של זוגות עיניים בקהלי היעד השונים (בדגש על 12-24) יהיה גבוה יותר, לעומת 5 שנים קודם לכן.

ממחקר של Dataxu חברת האד-טק האמריקאית שמתמחה במערכות להגשת פרסום, וידאו אונליין ו-CTV, המתבסס על נתוני נילסן, עולה כי ב-5 השנים האחרונות שיעורי הצפייה בטלוויזיה לינארית בירידה עקבית בכל הגילאים פרט לקטגוריית הגיל המבוגרת ביותר 55+ שבה דווקא חלה עלייה.

גילאי 12-24 הם הנוטשים המרכזיים, צעירים שהתנתקו או שמעולם לא היו מחוברים לטלוויזיה המסורתית. הצניחה המשמעותית ביותר, של 22%, נמדדה בגילאים אלו בשנה האחרונה, בין הרבעון ה-1 של 2018 לרבעון ה-1 של 2019.

פרדיגמת תכנון המדיה הנוכחית, כפי שהיא מונצחת ומוצגת על ידי שחקנים מקומיים בישראל (חברות מדיה וגופים כגון פייסבוק), גורסת שהערך המרכזי שאליו יש לשאוף בבניית מותג ומערכת יחסים ארוכת טווח עם הצרכנים הוא ה-Reach. מחקר שנעשה לאחרונה על ידי משרד הפרסום Adam & Eve DDB בבריטניה מגלה ש-Reach מסביר, או אחראי, ל-91% מאפקטיביות המדיה, בעוד שכל שאר הפרמטרים, כגון קריאייטיב או טרגוט, שווים.

דוגמה נוספת למחירי הפרסום העולים לצד הירידה ברייטינג של הטלוויזיה הלינארית מביאה מקרה של מותג תיירות בו הושוו ביצועי המדיה של קמפיין החברה בטלוויזיה הלינארית, ב-2014 מול 2019. הדוגמה ממחישה 2 תסריטים אפשריים, כאשר בראשון יעדי ה-GRP של המותג נותרו כשהיו ובשני, כמות הצופים שניתן "לרכוש" ב-2019 באותו התקציב של 2014, בהנחה של אינפלציה שנתית של 7.5% במחירי הפרסום. בכל מקרה, כפי שניתן לראות בטבלה, המספרים אינם לטובת המפרסם.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

מהפכת ה-Connected TV, שבה הגשת הפרסומות בטלוויזיה תיעשה כמו באינטרנט, כבר משנה את השוק העולמי ובישראל עושה כעת את "צעדי התינוק" הראשונים, באמצעות פרטנרTV שחברה לגוגל. מצדדי הטכנולוגיה החדשה מצביעים על יתרונות הטרגוט המדויק שלה אך גם על הורדת עומס הפרסומות המונגש לצופים מה שיאפשר קשב גבוה יותר שלהם. כיום בשירותי תוכן אמריקאים כגון Hulu ו-Roku, שעת שידור כוללת בממוצע 8 דקות של פרסום לשעה, לעומת 16 דקות, פי 2, ברשת שידור ארצית.  

חברת המחקר Magna Global מעריכה שהיקף הפרסום ב-OTTOver The Top, יעמוד על 3.8 מיליארד דולר בארה"ב ב-2019, המהווה עלייה של 39% לעומת 2018 ו-5 מליארד דולר ב-2020 שמייצג עלייה מוערכת של 31% לעומת 2019. ב-Dataxu מציגים במקביל נתונים לפיהם זינוק של פי 6 בבידים למלאי הפרסום הזמין בתוכן OTT.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    גל 27/06/2019 09:09
    הגב לתגובה זו
    מנהל שיווק טוב יודע להבין שהחשיפה בtv כבר לא מה שהייתה, מי אומר שובו של החוצות...
מאי האח הגדולמאי האח הגדול
שובר קופות

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?

האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?

בן פלמון |
נושאים בכתבה האח הגדול

רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ,  אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.  

הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול?  יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים. 


אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.   


              תרצה כהן, האח הגדול


המספרים מאחורי האח הגדול 

האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים  זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.  

מאי האח הגדולמאי האח הגדול
שובר קופות

כמה מרוויח האח הגדול והאם זה חבל ההצלה של רשת 13?

האח הגדול מחזיק את רשת 13 בחיים עם רייטינג והכנסות גבוהות, אבל כשהעונה תסתיים הערוץ יחזור להפסדים כבדים; מחכים למשקיע ומה קורה בקשת?

בן פלמון |
נושאים בכתבה האח הגדול

רשת 13 במצוקה גדולה. הבעלות החולפה, הטייקון לן בלווטניק כבר לא יזרים כספים (מעבר למה שהזרים שיספיקו עד סוף השנה), והמנכ"ל שבעצם קיבל את השליטה והאחריות על הערוץ,  אמיליאנו קלמזוק מחפש משקיעים. הערוץ מפסיד בשנה מעל 120 מיליון שקל, ועם הפיטורים והצמצומים, זה כנראה ירד למתחת ל-100 מיליון שקל ועדיין, מדובר בסכום משמעותי. מעבר לזה, כדי להפוך את ההפסד לרווח, צריך השקעה של כמה מאות מיליונים בתוכניות חדשות והגדלת הרייטינג.  

הערוץ סבל מירידה ברייטינג בשנתיים האחרונות, עד שהתחילה התוכנית - "האח הגדול" בחודש מאי. תוכנית הריאליטי היא תמיד בלוקבסטר, אבל השנה היא הרבה מעל השנים הקודמות, היא חבל הצלה ענק לערוץ שמצליח לצוף בחודשים האלו. אבל הערוץ צריך הרבה יותר מכמה חודשים. הוא צריך למנף את החודשים המוצלחים להכנסת משקיעים. בינתיים זה לא מצליח, והשאלה היא אם בחודשים האלו לא נודע על משקיע מה יהיה בהמשך ולמה שמשקיעים ייכנסו כשהרייטינג יחזור לצלול?  יש שיחות, יש מתעניינים, רק שאין מישהו שבאמת רוצה בכל הכוח. כוכבי הערוץ מחפשים טייקון שישקיע ועוברים בין עשירי הארץ, רביב דרוקר שלא רוצה לאבד את ביצת הזהב (מרוויח מעל 3 מיליון שקל בשנה מהפקות ותוכניות לערוץ) היה במספר פגישות כדי לעניין עשירים, הוא ואחרים מקבלים תשובות שליליות או היסוסים גדולים. 


אם לא יגיע המשיח, הערוץ יצטרך לשנות את תמהיל התוכניות, להיות יותר "ראשים מדברים" - תוכניות בלי הפקה גדולה, אלא בעיקר מראיינים ומרואיינים שמדברים באולפן. זה זול ביחס לתוכניות ריאליטי והפקות בכלל, ולא תמיד זה רע יותר - יש תוכניות כאלו שמצליחות להביא רייטינג טוב. במקביל, הם יצטרכו לנסות למצוא את האח התאום של "האח הגדול". אם האח הגדול היה יכול להימתח עוד שלושה חודשים - המצב היה נהדר, אם ימצאו תוכנית שתצליח להתקרב לרייטינג של האח הגדול, הערוץ יוכל כנראה לשרוד.   


              תרצה כהן, האח הגדול


המספרים מאחורי האח הגדול 

האח הגדול היא תוכנית מרוויחה. על פי ההערכות הרווח לעונה הנוכחית יסתכם במעל 30 מיליון שקל, אחרי כל ההוצאות. לתקופה של 4 חודשים  זה מצוין. התוכנית, שזו עונתה ה-15, והושקה במאי האחרון בהפקת אנדמול שיין, רושמת רייטינג ממוצע של 17%-22% ומאות אלפי צופים בכל פרק, כשהיא מנצחת תוכניות מתחרות כמו "רוקדים עם כוכבים" בקשת 12 ו"הפטריוטים" בערוץ 14. הרייטינג של התוכנית נוזל לתוכניות שאחריה ומשפר את מצבם ביחס לרצועות בערוצים 12 ו-13 והוא גם מביא קהל לערוץ שצופה בתוכניות שלפיה, החדשות של הערוץ התרוממו בחודשיים האחרונים אחרי שהיו בקריסה. יש לתוכנית השפעה כוללת על הערוץ כולו.