טלוויזיה  דיגיטל סמארטפון
צילום: iStock
מחקר

60% ירידה בצפיית צעירים בטלוויזיה - ומחיר הפרסום עולה

ב-5 שנים, שיעורי הצפייה של גילאי 12-24 בארה"ב ירדו ביותר מחצי ובשנה האחרונה בלבד ב-22%. Magna Global מעריכה שהיקף הפרסום ב-OTT יעלה ב-39% ב-2019
משה בנימין | (1)

הקהל הצעיר לא מבלה את זמנו מול שידורי הטלוויזיה הלינארית ופונה לשירותי תוכן חדשניים. בהתאם, מחירי הפרסום בטלוויזיה הלינארית עולים עבור מפרסמים שמנסים להגיע לאותו שיעור צפייה אליו התרגלו בעבר. המחיר כיום, לאותן כמויות של זוגות עיניים בקהלי היעד השונים (בדגש על 12-24) יהיה גבוה יותר, לעומת 5 שנים קודם לכן.

ממחקר של Dataxu חברת האד-טק האמריקאית שמתמחה במערכות להגשת פרסום, וידאו אונליין ו-CTV, המתבסס על נתוני נילסן, עולה כי ב-5 השנים האחרונות שיעורי הצפייה בטלוויזיה לינארית בירידה עקבית בכל הגילאים פרט לקטגוריית הגיל המבוגרת ביותר 55+ שבה דווקא חלה עלייה.

גילאי 12-24 הם הנוטשים המרכזיים, צעירים שהתנתקו או שמעולם לא היו מחוברים לטלוויזיה המסורתית. הצניחה המשמעותית ביותר, של 22%, נמדדה בגילאים אלו בשנה האחרונה, בין הרבעון ה-1 של 2018 לרבעון ה-1 של 2019.

פרדיגמת תכנון המדיה הנוכחית, כפי שהיא מונצחת ומוצגת על ידי שחקנים מקומיים בישראל (חברות מדיה וגופים כגון פייסבוק), גורסת שהערך המרכזי שאליו יש לשאוף בבניית מותג ומערכת יחסים ארוכת טווח עם הצרכנים הוא ה-Reach. מחקר שנעשה לאחרונה על ידי משרד הפרסום Adam & Eve DDB בבריטניה מגלה ש-Reach מסביר, או אחראי, ל-91% מאפקטיביות המדיה, בעוד שכל שאר הפרמטרים, כגון קריאייטיב או טרגוט, שווים.

דוגמה נוספת למחירי הפרסום העולים לצד הירידה ברייטינג של הטלוויזיה הלינארית מביאה מקרה של מותג תיירות בו הושוו ביצועי המדיה של קמפיין החברה בטלוויזיה הלינארית, ב-2014 מול 2019. הדוגמה ממחישה 2 תסריטים אפשריים, כאשר בראשון יעדי ה-GRP של המותג נותרו כשהיו ובשני, כמות הצופים שניתן "לרכוש" ב-2019 באותו התקציב של 2014, בהנחה של אינפלציה שנתית של 7.5% במחירי הפרסום. בכל מקרה, כפי שניתן לראות בטבלה, המספרים אינם לטובת המפרסם.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

מהפכת ה-Connected TV, שבה הגשת הפרסומות בטלוויזיה תיעשה כמו באינטרנט, כבר משנה את השוק העולמי ובישראל עושה כעת את "צעדי התינוק" הראשונים, באמצעות פרטנרTV שחברה לגוגל. מצדדי הטכנולוגיה החדשה מצביעים על יתרונות הטרגוט המדויק שלה אך גם על הורדת עומס הפרסומות המונגש לצופים מה שיאפשר קשב גבוה יותר שלהם. כיום בשירותי תוכן אמריקאים כגון Hulu ו-Roku, שעת שידור כוללת בממוצע 8 דקות של פרסום לשעה, לעומת 16 דקות, פי 2, ברשת שידור ארצית.  

חברת המחקר Magna Global מעריכה שהיקף הפרסום ב-OTTOver The Top, יעמוד על 3.8 מיליארד דולר בארה"ב ב-2019, המהווה עלייה של 39% לעומת 2018 ו-5 מליארד דולר ב-2020 שמייצג עלייה מוערכת של 31% לעומת 2019. ב-Dataxu מציגים במקביל נתונים לפיהם זינוק של פי 6 בבידים למלאי הפרסום הזמין בתוכן OTT.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    גל 27/06/2019 09:09
    הגב לתגובה זו
    מנהל שיווק טוב יודע להבין שהחשיפה בtv כבר לא מה שהייתה, מי אומר שובו של החוצות...
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.