בר רפאלי בקמפיין לוויד
צילום: המחתרת
ראיון

בר בקמפיין לסמים? "רצינו בום של לקוחות לפני האירוויזיון"

רפאלי "מככבת" במודעות עם ג'וינט בפיה לצד הכיתוב "ככה קונים וויד בת"א". האומן "שרדר" שהשתלט על שלטי חוצות עבור ספקי הקנאביס 'המחתרת' מספר על מהלך הגרילה, המפגש עם השוטרים והחזון לטווח ארוך 
משה בנימין | (6)

מדינת ישראל מפגרת אחרי העולם במגוון תחומים, אך בכל הקשור לצריכת קנאביס, עם או בלי לגליזציה מדובר בעניין שנמצא על סף הנורמה החברתית שצומחת מתוך הרחוב, עד שהפכה לעניין מקובל שכל מפלגה ניסתה לרכב עליו בבחירות האחרונות.

עם זאת הלגליזציה המלאה עדיין לא כאן ומכירת מריחואנה/וויד עדיין אינה חוקית, שלא לחולים בעלי מרשם, ובכל זאת, קמפיין חדש ששוטף את תל אביב בימים האחרונים מציג מודעות שמסבירות בעברית ובאנגלית כיצד רוכשים וויד בישראל, בכיכובה של לא אחרת מבר רפאלי, דוגמנית העל שנבחרה להנחות את האירוויזיון בישראל.

כל דבר שקשור בקמפיין מכירת הוויד אינו חוקי. מתליית המודעות על שטח ציבורי בתל אביב, עבור לתליית מודעות על גבי שלטי חוצות קיימים והסתרת מודעות מסחריות אחרות, שילובה של בר רפאלי ללא אישורה ומעל הכל קידום מכירת מריחואנה - מעשה פלילי חמור כשלעצמו על פי חוקי המדינה, ובמיוחד על רקע הפשיטה של משטרת ישראל על ספקי הקנאביס טלגראס וגל המעצרים בעקבותיה.

מאחורי המהלך כפי שמופיע גם על גבי שילוט החוצות עומדת המחתרת - ספקי קנאביס לצריכה פרטית שמוכרים את מרכולתם לאחר התקשרות עם הלקוחות באמצעים דיגיטליים ומשם לאספקה ידנית במשלוח. את הקמפיין עצמו הוציא לפועל אמן המכנה עצמו "שרדר" ולא מזדהה בשמו הפרטי. שרדר פועל תחת שם זה ב-3 השנים האחרונות בתחומי האמנות, בעיקר ברחוב וגם בגלריות, כמעין 'באנקסי' מחתרתי ישראלי.

בראיון לאייס שנערך עימו באמצעות התכתבות בוואטסאפ, הוא מסביר, כי "הקשר עם המחתרת נוצר לפני כמעט שנה, כשעבדתי על אירוע נעילה לתערוכה שהצגתי, שהיה כולו סביב קנאביס וחיפשתי ספונסרים כדי לממן את האירוע". לדבריו, "זיהיתי את ההתפתחות של שוק הקנאביס והנחתי שבשלב כלשהוא, אחרי שהשוק יתאזן (בהתחלה היו מעט ספקים ודרישה גדולה) - הספקים השונים יצטרכו להשקיע בשיווק ופרסום ורציתי להיות הראשון שעושה את זה".

-אז אתה אומן שעובד על קו התפר גם כפרסומאי?

"עם הלקוחות המתאימים - כן"

-אתה מרגיש כמי שהקדים את זמנו עם המהלך הזה?

"בטח. אפילו מבחינה עולמית, לא מצאתי קמפיין חוצות בשום קליבר למותג קנאביס כי פשוט אסור, גם במדינות עם לגליזציה. בניתי את הקמפיין במשך כמה חודשים, הקריסה של טלגראס הכריחה אותי להזדרז כי זו באמת הייתה הזדמנות מצוינת".

על פי "שרדר" 'המחתרת' היא זו שהמציאה את שיטת מכירת הקנאביס באמצעות אפליקציות למסרים מידיים וטלגראס היא זו שחיקתה אותה, העתיקה את המודל והפכה עצמה למרקטפלייס גדול יותר. להערכתו, "רוב מוחלט של הספקים קטנים יחסית והם לא משקיעים בפרסום. טלגראס השקיעו להערכתי בסביבות 50-100k בחודש בשיווק ופרסום". במבט קדימה, הוא אומר "אני מאמין שתהיה לגליזציה, מסיבות קפיטליסטיות, ואם לא תהיה עדיין ספקים ירצו להרוויח יותר, וכיוון שמספר הספקים גדל, אבל איכות וסוג המוצר די דומה, אז חייבים להשקיע בפרסום".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

-העבודה עם המחתרת מסודרת ברמת הפרסום? יש בריף עם מטרות כמו הגברת מודעות, מיצוב, הנעה למכירות וכו' או פשוט "עשה לנו משהו ויראלי שידברו עליו"?

"היו כמה מטרות: לקוחות חדשים; ביסוס הלגיטימיות של התחום בקרב האנשים ולטווח ארוך להיות ראשונים תחת חיפושים רלוונטיים בגוגל: ״איך לקנות וויד בתל אביב, ו-how to buy weed tel aviv". מטרה נוספת הייתה להביא בום גדול של לקוחות לקראת האירוויזיון".

שלטי החוצות נתלו בתל אביב, על ידי "שרדר" בלילה שבין שבת לראשון. למרות שהמשימה הוכתרה כהצלחה, הפעולה הלילית כמעט והתפתחה לסיפור אחר לאחר שפקח עירני פנה אליו, שאל שאלות ולבסוף הזמין משטרה למקום. באקט שניתן לתאר כשילוב בין אומץ, התרסה וחוסר אחריות, "שרדר" לא ניסה "להיעלם" - מעשה שהוא מסביר כ"מסוכן יותר" אלא מציין שהוא נשאר במקום עם הפועלים "כמו ילד טוב". רגע השיא במפגש עם השוטרים היה כשהוא הציג להם "אישורים שמדובר בהכנות לקראת צילומי סרטון של האירוויזיון".

_אישורים מפוברקים?

"ברור"

-ולא חששת שיבקשו תעודת זהות?

"הם ביקשו וקיבלו"

-ו..אף אחד לא הבין שמישהו עובד עליו?

"אפילו לא הריצו במסוף. שוטרים עצלנים..."

-אז הצגת תעודת זהות ואישורים מומצאים ולקחת בחשבון שאתה יכול להיתפס בשקר במקום ולהילקח למעצר וזה לא הניא אותך מלהמשיך בעבודה?

"אף שוטר לא היה עוצר על דבר כזה. מה העבירה? הדבקת מודעות אסורות? מבחינתם אני רק קבלן ביצוע, בנאדם שתולה שלטים בשביל כסף. וגם, זה כל כך מופרך שמישהו יעשה קמפיין גלוי של קנאביס שהסיפור כיסוי נשמע הרבה יותר הגיוני".

 

"שרדר" בכתבת פרופיל בכאן 11

-יש שלבים נוספים בקמפיין?

"החלק הדיגיטלי עלה לפני חודש. הוא נועד לספק מידע כללי על תרבות הקנאביס בתל אביב וגם להסביר ללקוחות חדשים כיוון שמהלך ההרשמה לשירות לא טריוויאלי בלשון המעטה. בינתיים עלו גרסאות עברית ואנגלית ויעלו גרסאות בספרדית, ערבית, צרפתית, רוסית וגרמנית.

בשבוע-שבועיים הקרובים יעלה חלק נוסף של חוצות בעקבות הקמפיין פנו אליי עוד כמה ספקי קאנביס שרוצים לעשות קמפיין ממוקד תיירים במאי לקראת האירוויזיון, אבל אני מחויב לזכות ראשונים לקמפיין כזה למחתרת, אז נראה..."

-איך החלטת על אילו מיקומים להשתלט?

"הכל מאד מתוכנן. ההחלטה היא שילוב של לוקיישנים עם טראפיק חזק ורלוונטי וגם אפשרות טכנית לבצע את זה, שהרי זה לא חוקי. לדוגמא באזור של רוטשילד התמקדתי בשלטי חוצות באנגלית מן הסתם".

-השתלטת על שלטים קיימים של חברות אחרות?

"גם על שלטי חוצות קיימים (לדוגמא בירקון-נורדאו) וגם על מקומות ״נייטרלים״ כמו גדרות של הרכבת הקלה ומבני חברת חשמל (שד, ירושלים-יהודה ימית ביפו)".

-למה בר רפאלי - החיבור לאירוויזיון כפנים שכולם מכירים בעולם?

חיפשתי פרזנטורית מוכרת גם לקהל ישראלי וגם לתיירים. זה כבר פסל את עומר אדם שמאוד רציתי שיככב על השלטים. נשארתי עם גל גדות ובר רפאלי. האירוויזיון והעובדה שאני לא מחבב את בר רפאלי הטו את הכף אליה".

-אתה מרגיש שיש משהו שלילי או לעגני בקמפיין שבגללו אתה בוחר ברפאלי כי אתה פחות מחבב אותה?

"היא מתאימה לזה כי היא מייצגת את ה״סחיות״ בצורה מיטבית, עם התדמית האולטרה נקייה שלה על גבול הלא אנושית".

-אתה חושב שהיית עובד אחרת בעידן שבו הקנאביס תחת לגליזציה?

"שאלה טובה. אני מאמין שהייתי צריך להתאמץ בצורה שונה, כי היה פרסום של אחרים בתחום והייתי צריך ״להתגבר״ עליהם. דווקא בגלל שהפרסום בתחום הוא טאבולה ראסה זה מייצר קושי מסוים, אבל מאפשר להיות חופשי בכיוון של לאן לקחת את זה".

-ובסוף התוצאות? איך הטראפיק לאתר וההזמנות הושפע מהקמפיין?

פניות לקוחות חדשים שרוצים להצטרף עלתה ב-35% שזה המון ואנחנו רק 3 ימים מעליית הקמפיין. חשוב להבין שלהצטרף כלקוח זה עניין לוקח 24 שעות עד שהמערכת מבצעת verification ומאשרת שלא מדובר בקטין או שוטר. הצפי הוא שעד הסופ"ש הבא זה יביא כמה מאות לקוחות חדשים. אני מאמין שהאפקט הקיצוני יורגש לקראת האירוויזיון כשיגיעו לפה גלי התיירים הראשונים".

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אני חושב שהאדם הזה גאון (ל"ת)
    לא האמנתי שסיפרו לי 07/05/2019 22:10
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    ששי 25/04/2019 10:01
    הגב לתגובה זו
    ממש מנהלים אחריה ציד, היא באמת לא חייבת דין וחשבון ולא פגעה באיש, אז בבקשה לכו תביאו את גל גדות ותחקרו אותה על כל שקל שהרוויחה בחו"ל וגם את כל המפורסמים שקיבלו הנחות סלב(שאין בזה שום דבר פסול) פשוט יש מי שהחליט לרדת לה לחיים ולא בוחל בשום אמצעי, חבל אלוהים ברך אותה ביופי נדיר והיא לא צריכה להתנצל על זה, היא התפרנסה ולא גנבה. פשוט מקומם. תניחו לה לנפשה בואו נגיד תודה על שיש לנו דברים יפים כמוה במדינה שלנו. חג שמח
  • 4.
    מסר חשוב 24/04/2019 15:04
    הגב לתגובה זו
    היזהרי.
  • 3.
    שר 23/04/2019 22:12
    הגב לתגובה זו
    גם עכשיו אחרי שיורידו את השילוט, עשו להם כתבה , מה יותר טוב מזה , הרי כל הפעילות שלהם לא חוקית אבל עכשיו קיבלו כתבות ועכשיו הנוער יודע איפה להשיג, כמובן מי שלא ידע עד עכשיו יודע
  • 2.
    מעריצה 23/04/2019 18:08
    הגב לתגובה זו
    מה בר אומרת?
  • 1.
    פעמיים בשבוע תוכן סופר איכותי ! (ל"ת)
    מייקל 23/04/2019 16:23
    הגב לתגובה זו
תקליטים ודיסקים מפוזרים AIתקליטים ודיסקים מפוזרים AI

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם

עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה

בן פלמון |
נושאים בכתבה אמנים במוזיקה

לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?


אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים

אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.

כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל. 

השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.

ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף

ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים. "I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.

כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי העולם.