ראיון

בר בקמפיין לסמים? "רצינו בום של לקוחות לפני האירוויזיון"

רפאלי "מככבת" במודעות עם ג'וינט בפיה לצד הכיתוב "ככה קונים וויד בת"א". האומן "שרדר" שהשתלט על שלטי חוצות עבור ספקי הקנאביס 'המחתרת' מספר על מהלך הגרילה, המפגש עם השוטרים והחזון לטווח ארוך 
משה בנימין | (6)

מדינת ישראל מפגרת אחרי העולם במגוון תחומים, אך בכל הקשור לצריכת קנאביס, עם או בלי לגליזציה מדובר בעניין שנמצא על סף הנורמה החברתית שצומחת מתוך הרחוב, עד שהפכה לעניין מקובל שכל מפלגה ניסתה לרכב עליו בבחירות האחרונות.

עם זאת הלגליזציה המלאה עדיין לא כאן ומכירת מריחואנה/וויד עדיין אינה חוקית, שלא לחולים בעלי מרשם, ובכל זאת, קמפיין חדש ששוטף את תל אביב בימים האחרונים מציג מודעות שמסבירות בעברית ובאנגלית כיצד רוכשים וויד בישראל, בכיכובה של לא אחרת מבר רפאלי, דוגמנית העל שנבחרה להנחות את האירוויזיון בישראל.

כל דבר שקשור בקמפיין מכירת הוויד אינו חוקי. מתליית המודעות על שטח ציבורי בתל אביב, עבור לתליית מודעות על גבי שלטי חוצות קיימים והסתרת מודעות מסחריות אחרות, שילובה של בר רפאלי ללא אישורה ומעל הכל קידום מכירת מריחואנה - מעשה פלילי חמור כשלעצמו על פי חוקי המדינה, ובמיוחד על רקע הפשיטה של משטרת ישראל על ספקי הקנאביס טלגראס וגל המעצרים בעקבותיה.

מאחורי המהלך כפי שמופיע גם על גבי שילוט החוצות עומדת המחתרת - ספקי קנאביס לצריכה פרטית שמוכרים את מרכולתם לאחר התקשרות עם הלקוחות באמצעים דיגיטליים ומשם לאספקה ידנית במשלוח. את הקמפיין עצמו הוציא לפועל אמן המכנה עצמו "שרדר" ולא מזדהה בשמו הפרטי. שרדר פועל תחת שם זה ב-3 השנים האחרונות בתחומי האמנות, בעיקר ברחוב וגם בגלריות, כמעין 'באנקסי' מחתרתי ישראלי.

בראיון לאייס שנערך עימו באמצעות התכתבות בוואטסאפ, הוא מסביר, כי "הקשר עם המחתרת נוצר לפני כמעט שנה, כשעבדתי על אירוע נעילה לתערוכה שהצגתי, שהיה כולו סביב קנאביס וחיפשתי ספונסרים כדי לממן את האירוע". לדבריו, "זיהיתי את ההתפתחות של שוק הקנאביס והנחתי שבשלב כלשהוא, אחרי שהשוק יתאזן (בהתחלה היו מעט ספקים ודרישה גדולה) - הספקים השונים יצטרכו להשקיע בשיווק ופרסום ורציתי להיות הראשון שעושה את זה".

-אז אתה אומן שעובד על קו התפר גם כפרסומאי?

"עם הלקוחות המתאימים - כן"

-אתה מרגיש כמי שהקדים את זמנו עם המהלך הזה?

"בטח. אפילו מבחינה עולמית, לא מצאתי קמפיין חוצות בשום קליבר למותג קנאביס כי פשוט אסור, גם במדינות עם לגליזציה. בניתי את הקמפיין במשך כמה חודשים, הקריסה של טלגראס הכריחה אותי להזדרז כי זו באמת הייתה הזדמנות מצוינת".

על פי "שרדר" 'המחתרת' היא זו שהמציאה את שיטת מכירת הקנאביס באמצעות אפליקציות למסרים מידיים וטלגראס היא זו שחיקתה אותה, העתיקה את המודל והפכה עצמה למרקטפלייס גדול יותר. להערכתו, "רוב מוחלט של הספקים קטנים יחסית והם לא משקיעים בפרסום. טלגראס השקיעו להערכתי בסביבות 50-100k בחודש בשיווק ופרסום". במבט קדימה, הוא אומר "אני מאמין שתהיה לגליזציה, מסיבות קפיטליסטיות, ואם לא תהיה עדיין ספקים ירצו להרוויח יותר, וכיוון שמספר הספקים גדל, אבל איכות וסוג המוצר די דומה, אז חייבים להשקיע בפרסום".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

-העבודה עם המחתרת מסודרת ברמת הפרסום? יש בריף עם מטרות כמו הגברת מודעות, מיצוב, הנעה למכירות וכו' או פשוט "עשה לנו משהו ויראלי שידברו עליו"?

"היו כמה מטרות: לקוחות חדשים; ביסוס הלגיטימיות של התחום בקרב האנשים ולטווח ארוך להיות ראשונים תחת חיפושים רלוונטיים בגוגל: ״איך לקנות וויד בתל אביב, ו-how to buy weed tel aviv". מטרה נוספת הייתה להביא בום גדול של לקוחות לקראת האירוויזיון".

שלטי החוצות נתלו בתל אביב, על ידי "שרדר" בלילה שבין שבת לראשון. למרות שהמשימה הוכתרה כהצלחה, הפעולה הלילית כמעט והתפתחה לסיפור אחר לאחר שפקח עירני פנה אליו, שאל שאלות ולבסוף הזמין משטרה למקום. באקט שניתן לתאר כשילוב בין אומץ, התרסה וחוסר אחריות, "שרדר" לא ניסה "להיעלם" - מעשה שהוא מסביר כ"מסוכן יותר" אלא מציין שהוא נשאר במקום עם הפועלים "כמו ילד טוב". רגע השיא במפגש עם השוטרים היה כשהוא הציג להם "אישורים שמדובר בהכנות לקראת צילומי סרטון של האירוויזיון".

_אישורים מפוברקים?

"ברור"

-ולא חששת שיבקשו תעודת זהות?

"הם ביקשו וקיבלו"

-ו..אף אחד לא הבין שמישהו עובד עליו?

"אפילו לא הריצו במסוף. שוטרים עצלנים..."

-אז הצגת תעודת זהות ואישורים מומצאים ולקחת בחשבון שאתה יכול להיתפס בשקר במקום ולהילקח למעצר וזה לא הניא אותך מלהמשיך בעבודה?

"אף שוטר לא היה עוצר על דבר כזה. מה העבירה? הדבקת מודעות אסורות? מבחינתם אני רק קבלן ביצוע, בנאדם שתולה שלטים בשביל כסף. וגם, זה כל כך מופרך שמישהו יעשה קמפיין גלוי של קנאביס שהסיפור כיסוי נשמע הרבה יותר הגיוני".

 

"שרדר" בכתבת פרופיל בכאן 11

-יש שלבים נוספים בקמפיין?

"החלק הדיגיטלי עלה לפני חודש. הוא נועד לספק מידע כללי על תרבות הקנאביס בתל אביב וגם להסביר ללקוחות חדשים כיוון שמהלך ההרשמה לשירות לא טריוויאלי בלשון המעטה. בינתיים עלו גרסאות עברית ואנגלית ויעלו גרסאות בספרדית, ערבית, צרפתית, רוסית וגרמנית.

בשבוע-שבועיים הקרובים יעלה חלק נוסף של חוצות בעקבות הקמפיין פנו אליי עוד כמה ספקי קאנביס שרוצים לעשות קמפיין ממוקד תיירים במאי לקראת האירוויזיון, אבל אני מחויב לזכות ראשונים לקמפיין כזה למחתרת, אז נראה..."

-איך החלטת על אילו מיקומים להשתלט?

"הכל מאד מתוכנן. ההחלטה היא שילוב של לוקיישנים עם טראפיק חזק ורלוונטי וגם אפשרות טכנית לבצע את זה, שהרי זה לא חוקי. לדוגמא באזור של רוטשילד התמקדתי בשלטי חוצות באנגלית מן הסתם".

-השתלטת על שלטים קיימים של חברות אחרות?

"גם על שלטי חוצות קיימים (לדוגמא בירקון-נורדאו) וגם על מקומות ״נייטרלים״ כמו גדרות של הרכבת הקלה ומבני חברת חשמל (שד, ירושלים-יהודה ימית ביפו)".

-למה בר רפאלי - החיבור לאירוויזיון כפנים שכולם מכירים בעולם?

חיפשתי פרזנטורית מוכרת גם לקהל ישראלי וגם לתיירים. זה כבר פסל את עומר אדם שמאוד רציתי שיככב על השלטים. נשארתי עם גל גדות ובר רפאלי. האירוויזיון והעובדה שאני לא מחבב את בר רפאלי הטו את הכף אליה".

-אתה מרגיש שיש משהו שלילי או לעגני בקמפיין שבגללו אתה בוחר ברפאלי כי אתה פחות מחבב אותה?

"היא מתאימה לזה כי היא מייצגת את ה״סחיות״ בצורה מיטבית, עם התדמית האולטרה נקייה שלה על גבול הלא אנושית".

-אתה חושב שהיית עובד אחרת בעידן שבו הקנאביס תחת לגליזציה?

"שאלה טובה. אני מאמין שהייתי צריך להתאמץ בצורה שונה, כי היה פרסום של אחרים בתחום והייתי צריך ״להתגבר״ עליהם. דווקא בגלל שהפרסום בתחום הוא טאבולה ראסה זה מייצר קושי מסוים, אבל מאפשר להיות חופשי בכיוון של לאן לקחת את זה".

-ובסוף התוצאות? איך הטראפיק לאתר וההזמנות הושפע מהקמפיין?

פניות לקוחות חדשים שרוצים להצטרף עלתה ב-35% שזה המון ואנחנו רק 3 ימים מעליית הקמפיין. חשוב להבין שלהצטרף כלקוח זה עניין לוקח 24 שעות עד שהמערכת מבצעת verification ומאשרת שלא מדובר בקטין או שוטר. הצפי הוא שעד הסופ"ש הבא זה יביא כמה מאות לקוחות חדשים. אני מאמין שהאפקט הקיצוני יורגש לקראת האירוויזיון כשיגיעו לפה גלי התיירים הראשונים".

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אני חושב שהאדם הזה גאון (ל"ת)
    לא האמנתי שסיפרו לי 07/05/2019 22:10
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    ששי 25/04/2019 10:01
    הגב לתגובה זו
    ממש מנהלים אחריה ציד, היא באמת לא חייבת דין וחשבון ולא פגעה באיש, אז בבקשה לכו תביאו את גל גדות ותחקרו אותה על כל שקל שהרוויחה בחו"ל וגם את כל המפורסמים שקיבלו הנחות סלב(שאין בזה שום דבר פסול) פשוט יש מי שהחליט לרדת לה לחיים ולא בוחל בשום אמצעי, חבל אלוהים ברך אותה ביופי נדיר והיא לא צריכה להתנצל על זה, היא התפרנסה ולא גנבה. פשוט מקומם. תניחו לה לנפשה בואו נגיד תודה על שיש לנו דברים יפים כמוה במדינה שלנו. חג שמח
  • 4.
    מסר חשוב 24/04/2019 15:04
    הגב לתגובה זו
    היזהרי.
  • 3.
    שר 23/04/2019 22:12
    הגב לתגובה זו
    גם עכשיו אחרי שיורידו את השילוט, עשו להם כתבה , מה יותר טוב מזה , הרי כל הפעילות שלהם לא חוקית אבל עכשיו קיבלו כתבות ועכשיו הנוער יודע איפה להשיג, כמובן מי שלא ידע עד עכשיו יודע
  • 2.
    מעריצה 23/04/2019 18:08
    הגב לתגובה זו
    מה בר אומרת?
  • 1.
    פעמיים בשבוע תוכן סופר איכותי ! (ל"ת)
    מייקל 23/04/2019 16:23
    הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים. 

מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.