כסף ישראלי שקלים חדשים מטבע אג"ח
צילום: Istock

סקר: מוכנים לממן תוכן בדיגיטל, אבל מסרבים לשלם על ניוז

סקר שערך 'תוכניסט' מעניק לנו נקודת מבט לעמדות הציבור לגבי תוכן פרימיום, סוג התוכן שנהיה מוכנים לרכוש, האם לרמת השכר יש השפעה, וכמה אנחנו "נדיבים" עם היוזר שלנו
אלכסנדר כץ | (2)

על מה אנחנו מוכנים לשלם כסף ועל מה לא? האם לגובה ההכנסה שלנו יש השפעה על הנכונות לשלם דמי מנוי? וכמה מאיתנו חולקים את היוזר שלנו עם שכנים ומשפחה? סקר נרחב שערכו אנשי הבלוג תוכניסט, נאור נרקיס ואור שלום, חושף נתונים מעניינים לגבי עמדות הציבור בכל הנוגע לתוכן פרימיום בדיגיטל.

 

הסקר התקיים בחודש נובמבר בקרב 2,214 נשאלים במדגם ארצי, ייצוג לדוברי עברית באמצעות 115 קהילות פייסבוק. יש לציין כי לא מדובר בסקר מייצג של כלל האוכלוסייה הישראלית לפי פילוחים של מגדר, גיל, לאום ועוד, אלא בכזה הנותן פרספקטיבה לתחושות הנשאלים בסקר

 

מהסקר עולה כי 91% מהנשאלים משלמים כיום על מנוי אחד לפחות לתוכן דיגיטלי, כאשר מתוכם 59% עם 1-2 מנויים, 27% עם 3-4, ו-3.5% עם 5 מנויים ואף יותר. אבל נתונים אלה לא אמורים ליצור איזושהי רוממות רוח בקרב אתרי החדשות למיניהם. למה? כי רק 15% מהנשאלים אמרו כי לגיטימי מבחינתם לשלם עבור תוכן חדשותי, מול כמעט 70% עבור ספרים, 78% עבור מוזיקה, ו-85% עבור וידאו וסדרות. 2 הנתונים האחרונים מעניינים, נוכח התופעה המוכרת של צפייה פיראטית בתכנים באמצעות אתרי צפייה ישירה באינטרנט.  

 

 

הנתון הבא כנראה לא מפתיע, אבל ככל שהנשאל צעיר יותר, הוא יהיה פחות ופחות מוכן לשלם עבור תוכן חדשותי. מעל גיל 45 - 42% אמרו כי הם מוכנים, אבל רק 11% בני 24 ופחות יהיו מוכנים לפתוח את הארנק (הדיגיטלי...).

 

לאחרונה חשף TheMarker כי אתר ynet מתכוון להפעיל חומת תשלום על חלק מתכניו, כפי שהחלו בשנים האחרונות לעשות אתר הארץ ואתר TheMarker. האם האתר מבית ידיעות אחרונות יזכה לצונאמי של לקוחות? על פי הסקר של תוכניסט, כנראה שלא. 82% לא היינו מוכנים לשלם עבור חומת תשלום באתרים ynet ו-וואלה, בעוד ש-13% היו מכונים להקצות לכך כ-10 שקלים בחודש, ורק 4% היו מוכנים להרחיק לכת ולשלם כ-30-40 שקלים.

 

הנתון הזה משתנה אם אותם אתרים היו מוסיפים להצעה ללקוח גם מנוי למגזין וספר אחד בחודש, והכל ב-39.90 שקלים: 30% היו מוכנים לשקול זאת, 4% היו מסכימים מיד, ועדיין רוב גדול – 65% לא יסכימו להצעה. ויש גם חדשות עבור TheMarker: על פי הסקר, 27% מהנשאלים אמרו כי היו רוצים מנוי ליומון הכלכלי של קבוצת הארץ, אבל המחיר – כ-50 שקלים - יקר להם.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

 

אחרי שעברנו את הנושא התודעתי, האם לגובה ההכנסה החודשים השפעה על המוכנות שלנו לשלם עבור מנוי חודשי? אז זהו, שכנראה שלא. מהסקר עולה כי מספר המנויים הדיגיטליים עבור כל נשאל דומה זו לזו, בכל אחד מקבוצות השכר: מתחת לממוצע, ממוצע, מעל הממוצע, והרבה מעל הממוצע. המספר נע בין 2.2 ל-2.4 מנויים לכל נשאל.  

 

והנה תופעה כל כך ישראלית: 74% מהמנויים הדיגיטליים בסקר, הודו כי הם חולקים אותו עם אדם נוסף. הסיבה ברורה: חיסכון כספי. ואת מי אנחנו מוכנים לפנק? 40% חולקים אותו עם משפחה, 28% עם בני או בנות זוג, ו-11% עם קולגה.

"מדובר בסקר המקיף הראשון שנערך בנושא מוכנותם של ישראלים לשלם על תוכן דיגיטלי", אומר נאור נרקיס לאייס. "לפי התוצאות, ישראל עברה חינוך שוק אמיתי והורגלנו לשלם על תוכן וידאו. אבל בגזרת החדשות, לאתרים כמו ynet ו-וואלה צפוי אתגר במידה וירצו להציב חומת תשלום ויאלצו להוסיף למנוי תכנים נוספים כדי להגדיל את כמות הישראלים שיהיו מוכנים לשלם על זה. עוד תוצאה מעניינת היא השיתופיות שכל כך מאפיינת אותנו: 3 מתוך 4 חולקים את המנוי הדיגיטלי עם בן משפחה, בן זוג או קולגה, מה שצריך לעודד את החברות שמוכרות מנויים דיגיטליים לדבר על תרחיש השימוש הזה בפרסומים שלהן".

נרקיס אומר עוד כי "נמצא שגובה ההכנסה לא משפיע כמעט על הנכונות לשלם על מנוי דיגיטלי, אבל יש איזשהו קו שעובר ב-50 שקלים שנראים כבר יקרים לרבים. 60% רוצים מנוי ולא קונים אותו בגלל המחיר ולרוב מדובר במנויים יקרים".

לקהילת תוכניסט בפייסבוק - לחצו כאן

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אז איך לאתר הארץ יש כ"כ הרבה מנויים? (ל"ת)
    רביב 11/03/2019 21:33
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ביוטיוב (ל"ת)
    הכל חינם 03/12/2018 15:56
    הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.