העוקץ החרדי: איך מטרנה "גנבה" לסימילאק קמפיין טיזרים במגזר
קרבות הפרסום והשיווק במגזר החרדי הסוער מספקים מדי פעם סיפורים צבעוניים, כמו זה שהתרחש בסוף השבוע האחרון, שבו מעורבים עיתוני המגזר המבשר והמודיע מצד המדיה, מצד המפרסמים היריבות בשוק תחליפי החלב סימילאק ומטרנה ומצד משרדי הפרסום מימד ובולטון.
במסגרת התקרית שהפכה לסיפור החם בעולם השיווק והפרסום החרדי בסופ"ש, חברת סימילאק יצאה בקמפיין טיזרים שבו העלתה סדרה של 3 מודעות עמוד רודפות בעיתוני המגזר, שבהם מופיעה קופסת פורמולה ולצדה טקסטים כגון: "90 שנות ניסיון ועוד לא אמרנו הכל" או "מאות בדיקות ומחקרים רפואיים ועוד לא אמרנו הכל" ו"מיליוני אמהות מרוצות בכל העולם ועד לא אמרנו הכל".
חלקו השני של הקמפיין - "התשובה" שבה אמורה להיחשף זהות המפרסם שאמור לגרוף את כל ההשקעה בטיזרים תוכנן למועד מאוחר יותר אך ההפתעה שהכינה מטרנה, החברה היריבה, לסימילאק, היא זו שהפכה לסיפור המרכזי. מיד בתום 3 העמודים העוקבים של סימילאק שהשאירו את הקוראים עם שאלה פתוחה - הופיעה מודעה של המתחרה מטרנה שבה היא לכאורה מספקת את "התשובה" עם תמונת הפורמולה שלה ולצדה הטקסט "היחידה שנותנת את האקסטרה". עכברי השוק שיודעים בדיוק מי עומד מאחורי כל מודעה הבינו מיד במה מדובר, אך עשרות אלפי הקוראים שאינם יכולים להבדיל בין המותגים נחשפו לקמפיין משולב שבסופו של דבר היה מבחינתם קמפיין של מטרנה.
וכך זה נראה בעיתון המודיע
לפי בדיקת אייס, ההסבר למה שנראה כמו ריגול תעשייתי או טיפ פנימי למטרנה מצד אנשי המחלקות המסחריות של העיתונים, הוא פשוט הרבה יותר. מסתבר שביום חמישי התפרסמו לראשונה מודעות הטיזרים של סימילאק בשבועונים משפחה וקהילה. במשרד הפרסום בולטון פוטנציאל המטפל במותג מטרנה ראו את הפרסומות והבינו שהיעד הבא של המודעות יהיה למחרת, יום שישי, בעיתוני הסופ"ש של המבשר והמודיע. במשרד הזדרזו להזמין מודעות בעיתונים ולדברי גורם במשרד "זה היה כמו בפיס. נלחמנו על העמוד השלישי או החמישי ולאחר שסורבנו כי אמרו לנו שאלו כבר הוזמנו, רכשנו את המודעות שנותרו ובמקרה המודעה שלנו מוקמה בדיוק אחרי המודעות של סימילאק".
כך או כך, גם אם מדובר בעזרה מבפנים או "פיס" כפי שמגדירים זאת בבולטון, המפסידה הגדולה היא ללא ספק סימילאק שעמלה על קמפיין, הכינה את הקרקע, בנתה את הפודיום אך מי שטיפס וכבש את הבמה הייתה דווקא המתחרה ואת זה כבר לא ניתן להשיב.
ממשרד הפרסום מימד המטפל בסימילאק נמסר בתגובה: "מזה 7 שנים, מאז שהשקנו את סימילאק במגזר החרדי אנו מובילים מהלכים מנצחים למותג סימילאק שיצר מהפכה בשוק תחליפי החלב במגזר. אנו גאים במהלכים פרסומיים מנצחים שהובלנו, ששיאם עתה עם השקת סימילאק למהדרין בכשרות בד"ץ העדה החרדית. התוצאות מדברות בעד עצמן ואנו שמחים על כך שהציבור החרדי מעריך ובוחר במותג שלנו".
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
ממשרד הפרסום בולטון פוטנציאל, עיתון המבשר ועיתון המודיע לא נמסרה תגובה עד למועד פרסום הידיעה.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
