הקריקטורה של אבי כ"ץ
צילום: מסך - עמוד הפייסבוק של אבי כ"ץ

סערת פיטורי הקריקטוריסט: התפטרות מחאה בג'רוזלם ריפורט

העיתונאי חיים ווצמן שכותב בג'רוזלם ריפורט מבית ג'רוזלם פוסט יותר מעשור, הודיע לעורך כתב העת, שהפסיק את ההתקשרות עם אבי כץ, כי החליט להתפטר
אלכסנדר כץ | (9)
אחרי פיטוריו של המאייר אבי כץ מכתב העת ג'רוזלם ריפורט, הודיע העיתונאי חיים ווצמן לעורכיו באותו עיתון כי החליט להתפטר מתפקידו, לאחר עשור בעיתון ששייך לג'רוזלם פוסט. על החלטתו הודיע אמש (יום ד') בפוסט ארוך שפרסם בפייסבוק.   שלשום החליט עורכו של ג'רוזלם ריפורט, סטיב לינדי, להפסיק את ההתקשרות עם המאייר הוותיק אבי כץ, בשל הסערה שעוררה קריקטורה של כץ שפורסמה ביום ראשון בו מוצגת תמונת הניצחון של ראש הממשלה בנימין נתניהו וחבריו לקואליציה בהצבעה על "חוק הלאום", כשפניהם הם למעשה פני חזיר. והנה התמונה המקורית שצולמה על ידי אולבייה פיטוסי הקריקטורה המלאה של אבי כ"ץ הקריקטורה שהציגה בין היתר את נתניהו, וחברי הכנסת דוד ביטן ואורן חזן (שמרים את ידו ומצלם סלפי, א"כ) זכתה לאלפי שיתופים ברשתות החברתיות, והניבה גל גינויים כשרבים השוו אותה לקריקטורות נאציות. לצד המתנגדים, התומכים טענו כי האיור זכה להשראה מספרו של ג'ורג' אורוול 'חוות החיות', ולמעשה מדובר בסאטירה על הממשלה. מדובר במשל משל פוליטי וביקורתי נגד המשטר הסובייטי בזמנו, כשמהפכה למען שוויון הופכת בסופו של דבר לשלטון עריץ". עם אבי כץ אייס הצליח לשוחח רק באמצעות הפייסבוק, אולם לא הגיב לאירועים סביבו.   במכתב ששלח לעורך הריפורט לינדי, מי שהיה בעבר עורך ג'רוזלם פוסט, הודיע ווצמן כי "בעקבות פיטוריו של אבי כץ, אני מודיע לך כי לא אכתוב עוד בג'רוזלם ריפורט. אני לא יכול להיות משויך לעיתון שזורק כף איש צוות שלו, רק משום שהצליח לעצבן כמה קוראים. עיתונאות, כשעושים אותה טוב, תמיד מכעיסה כמה קוראים, והמחוייבות של העורכים היא לעמוד אחרי העיתונאים והחברים האחרים בצוות כאשר הקוראים מתלוננים. זה נכון עוד יותר במקרה של קריקטוריסטים שתפקידם הוא סאטירה - וסטיריקן טוב לא אמור לדאוג מכעסם של האזרחים".  הפוסט של ווצמן   "אני כותב יותר מעשור בג'רוזלם ריפורט, ואין לי ספק שהרגשתי קוראים. לזכותך ולזכותם של העורכים הקודמים, לא היה מקרה אחד בו הוטל וטו על סיפור שלי בגלל הדעות שהובעו בו והאופן בו הוא מציג את החברה הישראלית. אני מצפה שאבי כץ, מאייר מוכשר עם היסטוריה ארוכה במגזין, יזכה לאותו יחס בדיוק". לסיכום, כתב ווצמן במכתב ללינדי אותו גם פרסם בפייסבוק, כי הוא אסיר תודה למגזין על שנתן לו את הזכות לעבוד בו. "זו היה דרך גדולה, ואני מצטער שזה הגיע לסיומו", כתב.   סיום העסקתו של כץ הולידה לא מעט תגובות מצדם של ארגונים חברתיים וכאלה שעוסקים בתקשורת. מועצת העיתונות הודיעה כי היא "קוראת לבעלי ועורכי העיתון להבהיר בהקדם את הסיבות והנסיבות להפסקת העסקת המאייר והקשר שלהם לפרסום הקריקטורה. המועצה מגנה כל פגיעה בעיתונאים ובפרנסתם על רקע הבעת דעה, במיוחד בתחום קריקטורה העושה שימוש נרחב בהקצנה סאטירית".   המועצה להגנה על חירויות, קואליציית-גג חדשה המורכבת מארגוני זכויות אדם ערבים ויהודים, בהם האגודה לזכויות האדם, בצלם ועדאלה, מסרה כי הארגונים "רואים בחומרה את ההחלטה על פיטוריו של הקריקטוריסט אבי כץ מעיתון ג'רוזלם פוסט (בפועל מג'רוזלם ריפורט שבבעלות הפוסט, א"כ) בגלל קריקטורה ביקורתית שלו. זאת ועוד, אנו רואים בחומרה רבה את הצרת מרחב החירויות האישיות והקבוצתיות בתחומים שונים, ובעיקר הפגיעה בחופש הביטוי, חופש המצפון וחופש העיסוק. פגיעה בעיתונאי בשל הבעת דעה הינה צעד מסוכן ופסול. אנו קוראים לעורכיו של כץ לחזור בהם".  

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    איך קורה שמזדהים עם האנטישמי ולא עם הקורבנות??????????? (ל"ת)
    תמהני 28/07/2018 19:13
    הגב לתגובה זו
  • האמת 07/08/2018 14:11
    הגב לתגובה זו
    אתה אמיתי או בוט של הימין? כבר אי אפשר לדעת בימים האלה
  • 4.
    דורון 26/07/2018 20:24
    הגב לתגובה זו
    חחחחח חרויות של מי ? של רוצחים ? של טרוריסטים ? של גזענים ? של שמאלנים קיצונים ? לכו תגינו על החרויות בעזה ובסוריה.
  • הנלחם בבוטים 07/08/2018 14:13
    הגב לתגובה זו
    הימין - הפח הזבל האנושי
  • 3.
    חוק הלהום 26/07/2018 20:00
    הגב לתגובה זו
    סאטירה בריאה עוזרת למי שצריך לשמור על פרופורציה
  • 2.
    חני 26/07/2018 19:27
    הגב לתגובה זו
    חפש העיתונאות היה תמיד חד סיטרי.עד מתי?
  • מותר לו כמו להעלות פייק כמו אדם גולד או התוכניות ב-20? (ל"ת)
    הנלחם בבוטים 07/08/2018 14:12
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    איזה ערך עיתונאי יש לקריקטורה הזו מלבד הגחכה ושינאה? (ל"ת)
    עיתונאות מתקדמת 26/07/2018 18:22
    הגב לתגובה זו
  • לקריקטורה אין ערך עיתונאי. קצת כמו ישראל היום (ל"ת)
    שושו 07/08/2018 17:21
    הגב לתגובה זו
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.