אין שינוי: הממונה מסרבת למיזוג חברות המדיה יוניון ו-TMF
רשות ההגבלים העסקיים הודיעה היום (יום ד') על התנגדותה למיזוג בין חברות רכש המדיה יוניון ו-TMF. בכך חותמת הממונה על ההגבלים העסקיים מיכל הלפרין פרק נוסף של ניסיונות מיזוג בשוק המדיה, לאחר שסירב לאפשרות שת"פ בין מדיה-קום לזניט לפני כחודשיים.
בהחלטתה קבעה הממונה כי מיזוג בין 2 מ-5 חברות רכש המדיה הגדולות עלול לפגוע בתחרות מול ערוצי הטלוויזיה והמפרסמים. "הטלוויזיה המסחרית" מסבירים ברשות להגבלים עסקיים, "ערוצי הטלוויזיה הממומנים באמצעות פרסומות כמו ערוץ עשר, קשת ורשת, הם כלי מרכזי עבור מפרסמים. בדיקת הרשות העלתה שכמו בעבר, מפרסמים מוסיפים להפנות לערוצי הטלוויזיה את הנתח הגדול ביותר מעוגת הפרסום. בדיקת הרשות העלתה עוד כי ערוצי הטלוויזיה נסמכים על חברות רכש המדיה למכירת פרסומות ומוכרים באמצעותן את מרבית זמן הפרסום".
"ההתקשרות בין ערוצי הטלוויזיה לבין חברות רכש המדיה מבוססת על מיקוח בנוגע לתנאים כגון המחיר, הנקוב במונחי נקודות רייטינג, ומיקום הפרסומות ברצועות השידור השונות ובתוך מקבצי הפרסומות. עוד נמצא כי לחברת רכש מדיה תפקיד בתכנון חלוקת התקציב בין אמצעי המדיה השונים. מעורבות זו של חברת רכש מדיה מאפשרת לה להשפיע במידה מסוימת על הסטת נתחים מתקציבי פרסום של מפרסמים שאותם היא מייצגת בין ערוצי הטלוויזיה ובין הטלוויזיה לאמצעי מדיה אחרים כגון פרסום במדיה דיגיטלית".
"כוח מיקוח חזק של חברות המדיה מול ערוצי הטלוויזיה"
על פי הניתוח של הרשות להגבלים עסקיים, אופי הפעילות של ערוצי הטלוויזיה מגביל את הגמישות שיש להם להתאים את הוצאותיהם במהירות, בתגובה לירידה בביקוש לזמן פרסום. כמו כן, מסבירים ברשות, זמן פרסום שלא נמכר לפני מועד השידור יורד לטמיון, בזמן שההוצאה על התכנים ששודרו כבר נעשתה. "מאפיינים אלה של הוצאות ערוצי הטלוויזיה מחזקים את כוח המיקוח של חברות רכש המדיה אל מול הערוצים ביחס למכירת זמן פרסום לחברות רכש המדיה" קובעת הרשות.
בשורה התחתונה, מסבירים ברשות, כי המיזוג בין יוניון ל-TMF "עלול להעצים את כוח השוק של חברות רכש המדיה כך שיתאפשר להן להוריד את המחיר שהן משלמות לערוצים, שכן מספר חברות רכש המדיה ירד מ-5 חברות כיום ל-4 חברות לאחר המיזוג ויעניק לחברה הממוזגת נתח משמעותי מתקציבי הפרסום בטלוויזיה. ירידת מחירי הפרסום בטלוויזיה עלולה בתורה לפגוע בתמריץ של הערוצים להשקיע בתכנים המשודרים וכך להביא לפגיעה בציבור הצופים".
ביחס למפרסמים, קובעת הרשות, כי "המיזוג עלול להעלות את כוח השוק של חברות רכש המדיה במכירת זמן פרסום בטלוויזיה. חשש זה מתחזק נוכח העדפתם של חלק מהמפרסמים שלא לקבל שירות מחברת רכש מדיה המשרתת את מתחריהם הקרובים. עבור מפרסמים אלה, חברות רכש מדיה המשרתות מתחרה קרוב מהוות חלופה נחותה ביחס לחברות רכש מדיה שאינן משרתות מתחרה קרוב ולכן מתעצם החשש להפעלת כוח שוק כלפיהם בדמות העלאת מחיר או פגיעה באיכות השירותים".
כזכור, רק לפני חודשיים התנגדה רשות ההגבלים לשיתוף פעולה של חברות רכש המדיה פובליסיס-זניט ומדיה קום מקבוצת אדלר חומסקי, שביקשו לאשר להן לרכוש מדיה במשותף בשוק הטלוויזיה.
- האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הרשות הסבירה את סירובה בכך שמטרתו העיקרית של ההסדר הייתה ליצור כוח שוק מול הערוצים המסחריים ולפיכך אין מקום לאשרו. בנימוקי דחיית הבקשה מציינת הרשות כי "שיתוף הפעולה המבוקש נועד בעיקרו לרכז בידי הצדדים לו כוח שוק שישמש אותם בבואם לשאת ולתת עם ערוצי הטלוויזיה המסחריים. כוח שוק מאוחד זה יושג באמצעות ביטול התחרות ביניהם אל מול הערוצים המסחריים, והסכנה הברורה היא הגדלת הריכוזיות בתחום רכש המדיה. המשמעות של ההסדר המבוקש היא פגיעה בהכנסות ערוצי הטלוויזיה המסחריים המתקבלות מהצדדים, העלולה בתורה לפגוע באיכות השידורים ובמגוון שלהם ובכך להביא לפגיעה בציבור".
באייס פורסם בזמנו כי מאחורי הקלעים, רשות ההגבלים ציפתה שפובליסיס ומדיה קום ימשכו את בקשתם לשת"פ לאחר שהועברה אליהם עוד בטרם להחלטה הסופית - עמדת הממונה - לפיה היא אינה צפויה לאשר את הבקשה. עם זאת, הצדדים ביקשו להשתמע בפני הממונה כדי להסביר את עמדתם ולנסות לשכנע את הממונה כי טעות בידיה ואכן השוק מוטה לטובת חברה אחת - יוניברסל.
בשנה האחרונה בדקו במשרד הממונה על ההגבלים את סוגיית הסחר בזמן אוויר, וביקשו מערוצי הטלוויזיה קשת, רשת ועשר, מידע שנוגע להתקשרויות האלה מול חברות המדיה בישראל. חקירת הממונה החלה בעקבות הבקשות למיזוג בין חברות המדיה יוניון ו-TMF ובקשה לפטור מהסדר כובל בין חברות המדיה מדיה-קום וזניט, והחקירה הפכה לרחבה ומעמיקה יותר עם פניית הממונה לערוצי הטלוויזיה.
- 3.אני 13/07/2018 10:01הגב לתגובה זואבן בוחן לחוק הישראלי. בואו נראה אם כולם שווים בפני החוק
- 2.הממונה על שמירת יוניברסל (ל"ת)אמיר 11/07/2018 14:51הגב לתגובה זו
- 1.צודקת 11/07/2018 14:12הגב לתגובה זובשביל מה דרך חברה מתווכת? לא ברור בכלל. שוק מוזר מאוד השוק הזה.
- יאיר 12/07/2018 09:30הגב לתגובה זוכל הלקוחות הגדולים עם כוח קנייה עצום, עדיין קונים דרך חברות מדיה. עיקר הסיבות: 1. בחברות מדיה יש ידע מקצועי, תוכנות וכלים שאין למפרסמים 2. יש כוח קניה גדול יותר שבא לידי ביטוי לא רק במחיר אלא במיקומים ובשיבוצים 3. בקנייה ישירה אין למפרסם דרך לבצע תכנון מדוייק או בקרה מדוייקת ככה זה עובד בכל העולם ולא סתם
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
