מעל גיל 25? כל המושגים הכלכליים שאתם צריכים להכיר

כתיבת המומחים |

עד עכשיו הסתפקתם בכסף מזומן, לא ממש תכננתם לעתיד ולא הרגשתם שום צורך לחשוב על הפנסיה. אבל מגיל 25 הכל עומד להשתנות ויש כמה מושגים כלכליים שאתם פשוט חייבים להכיר

התנהלות כלכלית נכונה דורשת מודעות והכרות עם מושגים בסיסיים. מהבחינה הזו ידע הוא לא רק כוח אלא גם רווח, אבל עד גיל מסוים בחיים אנחנו לא באמת משקיעים בו מחשבה. זה מובן מאליו אצל ילדים, בני נוער ואפילו חיילים משוחררים, אך משתנה מהקצה אל הקצה בסביבות גיל 25.

מי שכבר מתחיל לחשוב על יציאה לעצמאות כלכלית נדרש קודם כל לבדוק כמה ועל מה הוא משלם לבנק. כדאי לו לדעת כמה עולה לו לנהל את הכסף והאם יש דרך לחסוך בהוצאות. הבנק כמובן לא עובד בהתנדבות, אבל אפשר לנצל את התחרות כדי להתמקח על התנאים ולחסוך מאות שקלים בחודש.

המושג העיקרי בהקשר הזה הוא "ריבית", והוא מבטא את התמורה המשולמת לבנק בגין חריגת יתר מהמסגרת. המושג "מסגרת אשראי" קובע כמה כסף תוכלו להלוות מהבנק בלי לשלם ריבית גבוהה יותר והמושג "עמלה" מתייחס לסכום שאותו תשלמו בגין כל פעולה מול פקיד או באתר האינטרנט. על פניו ייראה לכם שכל מושג כזה שווה כמה שקלים בודדים בלבד, אבל האמת היא שמזה הבנק מתפרנס וכאן בדיוק התפקיד שלכם לחסוך בהוצאות.

זה הזמן לתכנן לעתיד

תכנון מוקדם ימנע הפתעות בהמשך הדרך. אם עד היום לא ממש הרגשתם צורך לחשוב על הפנסיה זה כמובן מובן ולגיטימי, אבל זה הזמן לשנות פרספקטיבה ולתכנן לעתיד. בדקו כמה כסף אתם מפרישים לפנסיה, לקופות גמל ולקרנות השתלמות ובררו על ההבדלים ביניהם.

המדינה תחייב אתכם לנהל קרן פנסיה פעילה, בעוד קופות הגמל וקרנות ההשתלמות משמשים כסוג של מכשירי חיסכון. כמו כן, זכרו שיש הבדל בין התנהלות כשכירים לבין התנהלות כעצמאיים והתייעצו עם רואה חשבון בכל מקרה של דילמה והתלבטות. המטרה של פנסיה היא להבטיח לכם חוסן כלכלי אחרי שתגיעו לגיל הפרישה, בעוד בעזרת קופות הגמל וקרנות ההשתלמות תוכלו להשיג מימון להוצאות בלתי צפויות.

מתי לוקחים משכנתא?

עוד סוגיה שמטרידה אנשים מבוגרים היא כמובן רכישת הדירה. נעשה לכם כבר עכשיו ספוילר ונגלה שככל הנראה תצטרכו לקחת הלוואה כדי לקנות אותה, אז כדאי שתדעו מה המשמעות של משכנתא וכמה היא עולה. ברכישת דירה ראשונה חשוב מאוד לתכנן את ההלוואה כי תנאי השוק משתנים ובגלל שרק בצורה כזו ניתן להתאים את המסלול לנקודה בה אתם נמצאים.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.