קאן ליונס
צילום: יח"צ cannes lions

רוצים אריה מקאן? הנה שיטת הניקוד החדשה - ושאר השינויים

שינוי בניקוד, קיצוץ בקטגוריות ותתי קטגוריות, הגבלה על מספר הקטגוריות אליהן ניתן להגיש עבודות ועוד. פסטיבל קאן ליונס יוצא לדרך חדשה - לאור הביקורת עליו
משה בנימין |

פסטיבל קאן ליונס, אירוע הפרסום הגדול בעולם ספג בשנה האחרונה ביקורת קשה בענף, ועל רקע ההודעה של קבוצת פובליסיס העולמית על כך שלא תאפשר לאף אחד ממשרדיה להגיש עבודות - התחרות עוברת שינויים משמעותיים. הפסטיבל שבמסגרתו מתקיימת מדי שנה התחרות על פסל האריה, יקוצר ל-5 ימים במקום שבוע, ומשם לשינויים במישור המקצועי בשיטת הניקוד, החלוקה לקטגוריות ועוד. 

בניסיון לבלום כל סיכוי לסחף שיגרור סוכנויות נוספות עם פובליסיס מחוץ לפסטיבל ובעקבות אמירות כגון זו של מרטין סורל הבוס של WPP על כך שהתחרות הפכה לנמהרת, יקרה וכזו שלא עומדת בקנה אחד עם צרכי הלקוחות המפרסמים, הנהלת הפסטיבל שיערך השנה בפעם ה-65 בריביירה הצרפתית הודיעה כי תשנה החל מהשנה את מבנה התחרות. במסגרת החלטה זו קוצצו 120 תתי קטגוריות מתוך התחרות וקטגוריות הסייבר, פרומו והאינטגרייטד בוטלו.

עוד הוחלט כי כל עבודה תוגבל להגשה ל-6 קטגוריות בלבד - החלטה זו תשים סוף לעבודות הסנסציוניות שטורפות לעתים את הפסטיבל ומשתלטות על הפרסים הנחשבים בכל קטגוריה, ברמת הגראנד פרי והזהב. לצד זאת, הפסטיבל הודיע על שיטת ניקוד חדשה שלדברי המארגנים "תשים דגש על הפן הקריאייטיבי". כמו כן, במה שנשמע כמו מענה לתלונה שגם בארץ נשמעת לא מעט ומן הסתם מעסיקה את הפרסומאים בכל מקום בעולם - התחרות תפריד בין עבודות בקטגוריית עמותות ושיפוטן לבין עבודות עבור מפרסמים מסחריים. 

השינוי בשיטת השיפוט לעבודות עבור עמותות וארגונים שאינם ממשלתיים (NGO) יחלו בשלב השורטליסט, אז יוגשו עבודות אלו לעיני השופטים בנפרד משאר העבודות המסחריות. במידה ועבודות אלו יזכו באריה הן יוצגו ויוכרו בנפרד, אך עם זאת, מארגני הפסטיבל הסבירו כי שינוי זה יחול בהדרגה ויושלם סופית ב-2019/2020.

ברמת המבנה הארכיטקטוני של התחרות - בשונה מקטגוריות האריות השונות שהגיעו כבר לעשרות בשנים האחרונות - המבנה יתבסס מעתה על 9 "ערוצים" שתחתיהם ירוכזו קבוצות של אריות לפי נושאים. ערוצי העל יהיו: Reach, Communication, Craft, Experience, Innovation, Impact, Good, Health ו-Entertainment. במבנה החדש אריות ה-PR, מדיה, דיירקט ומשפיעני סושיאל יישבו תחת Reach. אריות הרדיו, פילם, פרינט, אאוטדור ועוד יישבו תחת Communication וכן הלאה. בסך הכל התחרות תכלול 26 קטגוריות תחת ערוצי העל. 

שיטת הניקוד החדשה של התחרות הופכת את הזכייה באריה לקשה יותר ממה שהיה נהוג עד עתה. אם בעבר הסיכוי לשורטליסט עמד על 10% מההגשות והסיכוי לזכייה באריה כלשהו עמדה על כ-3% מסך ההגשות, השיטה החדשה תהפוך את הזכייה בכסף, זהב וגראנד פרי לקשה מאי פעם.

 

האירוע שנחשב לגדול בעולם יארח השנה מעל ל-16 אלף מבקרים מסביב לעולם, 4,700 חברות, מעל ל-40 אלף הגשות וכ-400 שופטי תחרות. גולת הכותרת של הפסטיבל מדי שנה, מעבר לרגעי התהילה על במת הפרסים היא רשימת הנואמים האורחים המפארים את האירוע. השנה ישתתפו בו כנושאי דברים, המגיש קונאן אוברייאן, המוזיקאי ג'וני מאר (הסמית'ס), שחקן ה-NBA לשעבר שאקיל אוניל, הראפר קומון ושלל בכירי עולם הפרסום. 

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

בשנה שעברה היה זה משרד הפרסום ליאו ברנט (שהשנה לא יתמודד עקב החלטת פובליסיס העולמית) ששמר על הגחלת של השוק הישראלי. מהלך השעון החכם של סמסונג ישראל הביא למשרד אריה ברונזה ראשון אי פעם, בקטגוריית החוצות. המשרד קיבל בנוסף שני שורטליסטים בקטגוריית המדיה והבידור, שניהם עבור סמסונג ישראל לשעון החכם ומרתון הגיימינג. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
"נוטוק" של רועי עידן בקשת. קרדיט: אתר מאקו"נוטוק" של רועי עידן בקשת. קרדיט: אתר מאקו
רייטינג

רועי עידן שובר את הפריים עם "נוטוק" בקשת

בפעם הראשונה מזה זמן רב תכנית שאינה ריאליטי או אקטואליה משתלטת על הפריים טיים, וההימור של קשת על "נוטוק" של רועי עידן מוכיח את עצמו; במהדורות החדשות המרכזיות נשמר הסטטוס קוו, אם כי כאן11 שוב יורדת מתחת ל-100 אלף צופים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
סך הצופים במהדורות החדשות ממשיך לטפס לאיטו, ומתקרב ל-800 אלף צופים. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 11 שיורד מתחת לרף ה-100 אלף צופים. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על 15% רייטינג ו-372 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.8% ו-198 אלף צופים. חדשות 13 פתחה קצת פער מהמקום הרביעי, ואמש עמדה על 5.1% רייטינג ו-123 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-89 אלף צופים בלבד.


תוכן איכותי בפריים טיים? 

אולי זה היעדרות הריאליטי, ואולי הקהל פשוט מעדיף לצפות בתוכן איכותי, כשערוצי הטלוויזיה נותנים לו את האפשרות הזאת, אבל כך או כך, מי שעמדה במקום הראשון ברצועת הפריים טיים אמש היתה הסדרה של רועי עידן "נוטוק", שעוסקת בחברה הדרוזית ובגלגולי נשמות, שהיתה השידור הנצפה ביותר בכל ערב השידורים, ועמדה על 15.4% רייטינג ו-373 אלף צופים. אחריה היה הדוקו-ריאליטי של רשת, "ווארט", שעוסקת בחברה החרדית, עם 8.4% רייטינג ו-216 אלף צופים ואילו ממש אחריו היתה "הפטריוטים" הותיקה, עם הפורמט המנצח שמביא ערב אחרי ערב מספרים יציבים, עם 8.3% רייטינג ו-223 אלף צופים. בסיום הרשימה היה הריאליטי אוכל של כאן11, שהתחיל בסערה וכבש את הפריים טיים אבל הולך ודועך מבחינת רייטינג, ועמד על 5.6% רייטינג בלבד ו-137 אלף צופים. 


רצועות נוספות 

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 4.2% ו-89 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-49 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.3% רייטינג ו-33 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 3.4% ו-64 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.5% רייטינג ו-40 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 0.9% רייטינג ו-23 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, 14 בצהריים של חדשות 12 עם אלמז היתה עם 3.4% ו-74 אלף צופים, במקום השני היה האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן שעמד על 2.1% רייטינג ו-54 אלף צופים, את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.4% רייטינג ו-35 אלף צופים.

"נוטוק" של רועי עידן בקשת. קרדיט: אתר מאקו"נוטוק" של רועי עידן בקשת. קרדיט: אתר מאקו
רייטינג

רועי עידן שובר את הפריים עם "נוטוק" בקשת

בפעם הראשונה מזה זמן רב תכנית שאינה ריאליטי או אקטואליה משתלטת על הפריים טיים, וההימור של קשת על "נוטוק" של רועי עידן מוכיח את עצמו; במהדורות החדשות המרכזיות נשמר הסטטוס קוו, אם כי כאן11 שוב יורדת מתחת ל-100 אלף צופים

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
סך הצופים במהדורות החדשות ממשיך לטפס לאיטו, ומתקרב ל-800 אלף צופים. ברמת התוצאות, דירוג המהדורות וכמות הצופים נשארה כמעט זהה, למעט ערוץ 11 שיורד מתחת לרף ה-100 אלף צופים. המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה במקום הראשון ועמדה על 15% רייטינג ו-372 אלף צופים, , חדשות 14 היתה עם רייטינג של 7.8% ו-198 אלף צופים. חדשות 13 פתחה קצת פער מהמקום הרביעי, ואמש עמדה על 5.1% רייטינג ו-123 אלף צופים. חדשות כאן 11 היו עם 4% רייטניג ו-89 אלף צופים בלבד.


תוכן איכותי בפריים טיים? 

אולי זה היעדרות הריאליטי, ואולי הקהל פשוט מעדיף לצפות בתוכן איכותי, כשערוצי הטלוויזיה נותנים לו את האפשרות הזאת, אבל כך או כך, מי שעמדה במקום הראשון ברצועת הפריים טיים אמש היתה הסדרה של רועי עידן "נוטוק", שעוסקת בחברה הדרוזית ובגלגולי נשמות, שהיתה השידור הנצפה ביותר בכל ערב השידורים, ועמדה על 15.4% רייטינג ו-373 אלף צופים. אחריה היה הדוקו-ריאליטי של רשת, "ווארט", שעוסקת בחברה החרדית, עם 8.4% רייטינג ו-216 אלף צופים ואילו ממש אחריו היתה "הפטריוטים" הותיקה, עם הפורמט המנצח שמביא ערב אחרי ערב מספרים יציבים, עם 8.3% רייטינג ו-223 אלף צופים. בסיום הרשימה היה הריאליטי אוכל של כאן11, שהתחיל בסערה וכבש את הפריים טיים אבל הולך ודועך מבחינת רייטינג, ועמד על 5.6% רייטינג בלבד ו-137 אלף צופים. 


רצועות נוספות 

מבחינת שאר הרצועות, ניכר שגם בשאר מהדורות החדשות ישנה ירידה כוללת בכמות הצופים. בבוקר, "חדשות הבוקר" של קשת מובילה את הרצועה, עם 4.2% ו-89 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שממשיכה לצמצם פערים עם 2.3% רייטינג ו-49 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.3% רייטינג ו-33 אלף צופים בלבד. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 3.4% ו-64 אלף צופים, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.5% רייטינג ו-40 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 0.9% רייטינג ו-23 אלף צופים בלבד. 

בצהריים, 14 בצהריים של חדשות 12 עם אלמז היתה עם 3.4% ו-74 אלף צופים, במקום השני היה האולפן הפתוח של ערוץ 14 עם בועז גולן שעמד על 2.1% רייטינג ו-54 אלף צופים, את הרשימה סגר "הדוח היומי" של ערוץ 13 היה עם 1.4% רייטינג ו-35 אלף צופים.