קאן ליונס
צילום: יח"צ cannes lions

רוצים אריה מקאן? הנה שיטת הניקוד החדשה - ושאר השינויים

שינוי בניקוד, קיצוץ בקטגוריות ותתי קטגוריות, הגבלה על מספר הקטגוריות אליהן ניתן להגיש עבודות ועוד. פסטיבל קאן ליונס יוצא לדרך חדשה - לאור הביקורת עליו
משה בנימין |

פסטיבל קאן ליונס, אירוע הפרסום הגדול בעולם ספג בשנה האחרונה ביקורת קשה בענף, ועל רקע ההודעה של קבוצת פובליסיס העולמית על כך שלא תאפשר לאף אחד ממשרדיה להגיש עבודות - התחרות עוברת שינויים משמעותיים. הפסטיבל שבמסגרתו מתקיימת מדי שנה התחרות על פסל האריה, יקוצר ל-5 ימים במקום שבוע, ומשם לשינויים במישור המקצועי בשיטת הניקוד, החלוקה לקטגוריות ועוד. 

בניסיון לבלום כל סיכוי לסחף שיגרור סוכנויות נוספות עם פובליסיס מחוץ לפסטיבל ובעקבות אמירות כגון זו של מרטין סורל הבוס של WPP על כך שהתחרות הפכה לנמהרת, יקרה וכזו שלא עומדת בקנה אחד עם צרכי הלקוחות המפרסמים, הנהלת הפסטיבל שיערך השנה בפעם ה-65 בריביירה הצרפתית הודיעה כי תשנה החל מהשנה את מבנה התחרות. במסגרת החלטה זו קוצצו 120 תתי קטגוריות מתוך התחרות וקטגוריות הסייבר, פרומו והאינטגרייטד בוטלו.

עוד הוחלט כי כל עבודה תוגבל להגשה ל-6 קטגוריות בלבד - החלטה זו תשים סוף לעבודות הסנסציוניות שטורפות לעתים את הפסטיבל ומשתלטות על הפרסים הנחשבים בכל קטגוריה, ברמת הגראנד פרי והזהב. לצד זאת, הפסטיבל הודיע על שיטת ניקוד חדשה שלדברי המארגנים "תשים דגש על הפן הקריאייטיבי". כמו כן, במה שנשמע כמו מענה לתלונה שגם בארץ נשמעת לא מעט ומן הסתם מעסיקה את הפרסומאים בכל מקום בעולם - התחרות תפריד בין עבודות בקטגוריית עמותות ושיפוטן לבין עבודות עבור מפרסמים מסחריים. 

השינוי בשיטת השיפוט לעבודות עבור עמותות וארגונים שאינם ממשלתיים (NGO) יחלו בשלב השורטליסט, אז יוגשו עבודות אלו לעיני השופטים בנפרד משאר העבודות המסחריות. במידה ועבודות אלו יזכו באריה הן יוצגו ויוכרו בנפרד, אך עם זאת, מארגני הפסטיבל הסבירו כי שינוי זה יחול בהדרגה ויושלם סופית ב-2019/2020.

ברמת המבנה הארכיטקטוני של התחרות - בשונה מקטגוריות האריות השונות שהגיעו כבר לעשרות בשנים האחרונות - המבנה יתבסס מעתה על 9 "ערוצים" שתחתיהם ירוכזו קבוצות של אריות לפי נושאים. ערוצי העל יהיו: Reach, Communication, Craft, Experience, Innovation, Impact, Good, Health ו-Entertainment. במבנה החדש אריות ה-PR, מדיה, דיירקט ומשפיעני סושיאל יישבו תחת Reach. אריות הרדיו, פילם, פרינט, אאוטדור ועוד יישבו תחת Communication וכן הלאה. בסך הכל התחרות תכלול 26 קטגוריות תחת ערוצי העל. 

שיטת הניקוד החדשה של התחרות הופכת את הזכייה באריה לקשה יותר ממה שהיה נהוג עד עתה. אם בעבר הסיכוי לשורטליסט עמד על 10% מההגשות והסיכוי לזכייה באריה כלשהו עמדה על כ-3% מסך ההגשות, השיטה החדשה תהפוך את הזכייה בכסף, זהב וגראנד פרי לקשה מאי פעם.

 

האירוע שנחשב לגדול בעולם יארח השנה מעל ל-16 אלף מבקרים מסביב לעולם, 4,700 חברות, מעל ל-40 אלף הגשות וכ-400 שופטי תחרות. גולת הכותרת של הפסטיבל מדי שנה, מעבר לרגעי התהילה על במת הפרסים היא רשימת הנואמים האורחים המפארים את האירוע. השנה ישתתפו בו כנושאי דברים, המגיש קונאן אוברייאן, המוזיקאי ג'וני מאר (הסמית'ס), שחקן ה-NBA לשעבר שאקיל אוניל, הראפר קומון ושלל בכירי עולם הפרסום. 

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

בשנה שעברה היה זה משרד הפרסום ליאו ברנט (שהשנה לא יתמודד עקב החלטת פובליסיס העולמית) ששמר על הגחלת של השוק הישראלי. מהלך השעון החכם של סמסונג ישראל הביא למשרד אריה ברונזה ראשון אי פעם, בקטגוריית החוצות. המשרד קיבל בנוסף שני שורטליסטים בקטגוריית המדיה והבידור, שניהם עבור סמסונג ישראל לשעון החכם ומרתון הגיימינג. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

שירות דיגיטלי (X)שירות דיגיטלי (X)
ראש בראש

הראל ומור - מי מנצחת בדיגיטל?

חיסכון בקופת גמל להשקעה בדיגיטל - בהראל הגדולה התהליך לא ידידותי ומתיש, במור הוא מזמין

יוסי ישראל |

סוף שנה, סוף תהליך: מי באמת מציע חוויית הצטרפות נוחה לקופת גמל להשקעה?

סוף השנה כבר כאן, ויחד איתו גל הקמפיינים שמזכיר לנו "להצטרף אונליין לקופת גמל להשקעה" ו"לנצל את הטבת המס" השנה עד 81,711 ₪. ההבטחה ברורה: חיסכון פשוט, מהיר, דיגיטלי. אבל כמה פשוט זה באמת?

בדקתי מהסלולרי את שני האתרים הראשונים שעולים בגוגל בחיפוש "קופת גמל להשקעה" - הראל ומור בית השקעות, ובחנתי אותם לפי 5 פרמטרים מרכזיים. התוצאות מגלות פער משמעותי בין הבטחה שיווקית לבין המציאות הדיגיטלית.

הציונים בכתבה: 1=חוויה גרועה, 3=בינונית, 5=מצוינת


הרושם הראשוני: האם הממשק מזמין להישאר?

מור

מתחילה חזק. העיצוב מאופק, פלטת הצבעים נעימה לעין, והשפה אישית ומרגיעה. אבל בדיוק כשמתחילים להרגיש בנוח, צץ פופאפ שמבקש להשאיר פרטים. מהלך ששובר את הזרימה בשלב מוקדם מדי.