הפרסום בדיגיטל מזנק. המובייל מוביל
צילום: יח"צ

זניט מפריכה את נטישת הפרסום בדיגיטל: "אין עדות"

דו"ח של חברת המדיה העולמית מראה שהביקורת שהשמיעו המפרסמים הגדולים בעולם כנגד האפקטיביות וחוסר השקיפות בדיגיטל לא הובילו לסטגנציה בשוק, אלא ההפך
משה בנימין |
חברת המדיה הבינלאומית זניט, מקבוצת פובליסיס, מפריכה את השיח הרווח בחודשים האחרונים על נטישת תחום הדיגיטל על ידי המפרסמים. על פי הדו"ח האחרון של החברה שפורסם ביממה האחרונה, ב-2017 נרשמה עלייה של 13.7% בפרסום כלל עולמי בדיגיטל עד להיקף של 204 מיליארד דולר המהווים 37.6% מהפרסום העולמי לעומת 34.3% ב-2016.  אותו שיח על נטישת המפרסמים מבוסס בעיקרו על אמירות, עוד משנת 2016, של אישים בכירים מעולם השיווק כגון מארק פריצ'רד, סמנכ"ל השיווק של P&G שהיה הראשון לבקר את החזר ההשקעה, הלא מספק לטענתו, בפרסום בדיגיטל וסימן לשוק שייתכן והגיע הזמן לשוב לפרסום בטלוויזיה. חשיפת הפרסום על גבי תכני טרור ותכנים שאינם ראויים ביוטיוב לא הוסיפה ממד של אמינות לשוק הדיגיטל במה שהוביל לנטישת מפרסמים, גם אם לזמן קצר. היריבה הגדולה של P&G תרמה אף היא את שלה לחגיגה כשהודיעה לאחרונה שתשקול הפחתה בהשקעה בדיגיטל בפלטפורמות שאינן בטוחות דיו.  יריות האזהרה הללו שנורו על ידי המפרסמים הגדולים בעולם היו לכאורה הכנה מספקת לסטגנציה בשוק הדיגיטל אם לא ירידה בהשקעה, אך לא זאת אלא בדיוק ההיפך, לפחות על פי דו"ח זניט העדכני. ב-2017, כך עולה מהסקירה של חברת המדיה, פרסום דיגיטלי עמד על יותר מ-55% ב-3 שווקים: סין, בריטניה ושוודיה. על פי זניט, הצמיחה בדיגיטל היא חלק מתהליך רחב יותר של טרנספורמציה בשוק שמונעת על ידי השקעה של מפרסמים ביוזמות טכנולוגיות, איסוף דאטה וחדשנות כדי לבנות מערכות יחסים חדשות עם הלקוחות. שורת המפתח בדו"ח זניט קובעת באופן ברור כי "אין עדות לכך שמפרסמים מושכים החוצה תקציבים מהדיגיטל בעקבות חששם מאפקטיביות נמוכה או חוסר בשקיפות".  נשיא זניט העולמית, ויטוריו בונורי הגדיל ואמר: "אנחנו רואים ROI עקבי בדיגיטל וכעת אנחנו על מפתן השינוי, כשמותגים מסיטים תקציבים בהתאם למסע שהלקוח שלהם עובר ומוצאים תועלת באלגוריתמים חכמים ובינה ממוחשבת ומשקיעים בפתרונות אי-קומרס. התהליך הזה הוא לב ליבו של מנוע הצמיחה למותגים".   

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.