קידום אתרים והחיבור לעולם היח"צ ב-2018
את האבולוציה של עולם קידום האתרים ניתן לשרטט בצורה מדויקת לאורך העשור - עשור וחצי האחרונים, החל מאופטימיזציית קוד אתר, כותרות ותיאורים, דרך ריבוי קישורים נכנסים ועד שילוב מדיה, סרטונים ותמונות. אחד התחומים שבתחילה כלל לא היה בפריים של קידום אתרים, ולאט לאט תפס את מעמדו הוא תחום יחסי הציבור, שבא לידי ביטוי במסלול הממומן דרך פלטפורמות כמו אאוטבריין וטאבולה ובמסלול החופשי דרך כתבות עיתונאיות הכוללות לפחות אזכור אחד של שם העסק או בעליו. יחד עם זאת, במסלולים אלה התפתח גם מצב חדש בו נהנה האתר מאזכורים ברורים באתרים מובילים ובעלי אוטוריטה, מבלי שיצאו מאותם אזכורים קישורים נכנסים אל האתר.
Unlinked Mentions – משתנה הדירוג החדש
כפי שכל מומחה קידום אתרים יודע, תוכן הוא הפרמטר הראשון בחשיבותו בדירוג אתרים בגוגל, וקישורים נכנסים הוא הפרמטר השני שעליו יש לתת את הדגש. במצב זה, נוצר דיסוננס בין הצורך לייצר קישורים נכנסים איכותיים מאתרי תוכן מובילים, ובין המגבלה של חוסר היכולת להוציא את הקישורים האלה, בדרך כלל בגלל מדיניות לגיטימית של אותם אתרי תוכן. בנקודה זו בדיוק נכנסת התפיסה החדשה של גוגל, תפיסה שזכתה לכותרת Unlinked Mentions או אזכורים ללא קישור. על פי תפיסה זו, אזכורים אלה ראויים לתשומת לב, ובהחלט יכולים להצביע על האוטוריטה של האתר המצוטט, גם אם לא יוצאים מהם קישורים אל האתר עצמו.
אזכורים לא מקושרים – לעיתים מעידים על תוכן איכותי יותר מאשר אזכורים מקושרים
למעשה, במהלך 2017 ניכר היה השינוי שעשתה גוגל באלגוריתם שלה, שינוי שמגלם בתוכו את ההתחשבות באותם אזכורים כמשתני דירוג לגיטימיים לגמרי, לעיתים אף חשובים יותר מאזכורים בעלי קישור. ההיגיון הוא ברור: אזכורים מקושרים יצאו בדרך כלל מבלוגים קטנים שמאפשרים לכותב התוכן תנאים מפליגים העיקר שיכתוב עבורם ויסייע בהעלאת קרנו של הבלוג. אתרי התוכן המובילים אינם זקוקים לתכנים אלה באותה מידה, ולכן אינם מאפשרים הוצאת קישורים ומותירים את הבחירה האם לפרסם או לא לפרסם אצלם את התוכן, בידי בעל האתר, כותב התוכן. המשמעות היא שאזכורים ללא קישור דווקא יכולים להצביע על תוכן איכותי יותר, שמגיע לקהל יעד נרחב יותר ומתפרסמים באתרים גדולים יותר, מאשר אזכורים מקושרים המפורסמים בבלוגים קטנים, ולעיתים אלמוניים.
התרחבות ערוץ יחסי הציבור בעולם קידום האתרים
שינוי זה פותח פתח חדש להעמקת פעילות יחסי הציבור ככלי לקידום האתר, וגם אתרי התוכן המובילים מבינים זאת, ומפתחים פלטפורמות וזירות מקצועיות בתחומים שונים, שיהוו מוקד למשיכת תכנים איכותיים מאתרים שונים, המעוניינים לקדם את עצמם דרך ערוץ יחסי הציבור, ומעבר לערך המיידי שנוצר מפרסום התוכן שלהם בפני קהל נרחב. גוגל כאמור, זיהתה את המגמה ועדכנה את שיטת הדירוג כך שתכלול את אותם אזכורים לא מקושרים, ותעניק להם את הערך הראוי להם. בשנת 2018 אנו צפויים לראות התגברות משמעותית בהיקפי השימוש בערוץ קידום אתרים זה, עם בעלי אתרים רבים שישקיעו ביצירת תכני איכות לפרסום באתרי תוכן מובילים.
- איך לבחור חברת קידום אתרים מקצועית? מדריך לבעלי עסקים
- קידום אתרים בעידן הבינה המלאכותית: ניתוח מקיף של כלים ומגמות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המידע באדיבות דניאל מסטר, מייסד מסה מדיה – סוכנות שיווק דיגיטלי מהמובילות בישראל.

המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
כמויות הצופים במהדורות המרכזיות חזרו למספרים של טרום עסקת החטופים, אבל ההפתעה הגדולה נמצאת ברייטינג של חדשות 13, שמאבדת גובה באופן עקבי
כבר כתבנו לכם על חזרתם של מספרים "רגילים" לצפייה במהדורות החדשות המרכזיות, אחרי תקופה ארוכה שבה סביב עסקת החטופים נתוני הצפייה היו בשיא, והנה עכשיו אנחנו רואים שלא רק שכמויות הצופים ירדו בכל המהדורות, אלא גם ישנה מובהקות חדשה, שבה ערוץ 14 מתבסס במקום השני, כשבאופן עקבי הוא עם יותר ממחצית הצופים של חדשות 12, שנמצאת תמיד בראש. ולא רק זה, אלא שחדשות 13 הולכת ויורדת מבחינת רייטינג וכמויות צופים, ולא רק שהיא כבר לא קרובה למקום השני אלא היא בתחתית טבלת הרייטינג.
מבחינת המספרים עצמם, המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה עם 14.4% רייטינג ו-346 אלף צופים, אחריה המהדורה של ערוץ 14 עם 7.7% רייטינג ו-183 אלף צופים וההפתעה נמצאית במקומות 3 ו-4, כאשר חדשות כאן11 היו במקום השלישי, עם 4.5% רייטינג ו-99 אלף צופים ואילו חדשות 13 סגרו את הרשימה עם 4.4% רייטינג בלבד ו-102 אלף צופים.
פריים טיים
תכנית ריאליטי חזקה תמיד תגבור על שאר השידורים ברצועה, וכך קרה גם בפריים טיים, כשמאסטר שף הותיקה עמדה על 17.8% רייטינג ו-432 אלף צופים. אחריה היה עוד ריאליטי אוכל, הפעם "בואו לאכול איתי" של התאגיד, שהצליח גם ברצועת הפריים טיים אמש, עם 8.7% רייטינג ו-225 אלף צופים. אחריו, במרחק נגיעה, היתה "הפטריוטים", אחרי שעברה מיתוג מחודש, עם 8.5% רייטינג ו-242 אלף צופים ואת הרשימה סגר שוב ערוץ 13, עם "חרדים העולם האמיתי", שהיה עם 4.1% רייטינג ו-93 אלף צופים בלבד.
רצועות חדשות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, חדשות. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.8% ו-80 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שצמצמה פערים עם 2.7% רייטינג ו-64 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.5%
רייטינג ו-29 אלף צופים.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.8% ו-60 אלף צופים, אחריו במקום השני היה פותחים יום" של רשת, עם 1.5% רייטינג ו-30 אלף צופים ואילו את הרשימה סגר הפעם ערוץ 14, עם "על הבוקר"
עם רונה לוי, עם 1.1% בלבד ו-26 אלף צופים בלבד.

המהדורה המרכזית של 13 בתחתית טבלת הרייטינג
כמויות הצופים במהדורות המרכזיות חזרו למספרים של טרום עסקת החטופים, אבל ההפתעה הגדולה נמצאת ברייטינג של חדשות 13, שמאבדת גובה באופן עקבי
כבר כתבנו לכם על חזרתם של מספרים "רגילים" לצפייה במהדורות החדשות המרכזיות, אחרי תקופה ארוכה שבה סביב עסקת החטופים נתוני הצפייה היו בשיא, והנה עכשיו אנחנו רואים שלא רק שכמויות הצופים ירדו בכל המהדורות, אלא גם ישנה מובהקות חדשה, שבה ערוץ 14 מתבסס במקום השני, כשבאופן עקבי הוא עם יותר ממחצית הצופים של חדשות 12, שנמצאת תמיד בראש. ולא רק זה, אלא שחדשות 13 הולכת ויורדת מבחינת רייטינג וכמויות צופים, ולא רק שהיא כבר לא קרובה למקום השני אלא היא בתחתית טבלת הרייטינג.
מבחינת המספרים עצמם, המהדורה המרכזית של חדשות 12 היתה עם 14.4% רייטינג ו-346 אלף צופים, אחריה המהדורה של ערוץ 14 עם 7.7% רייטינג ו-183 אלף צופים וההפתעה נמצאית במקומות 3 ו-4, כאשר חדשות כאן11 היו במקום השלישי, עם 4.5% רייטינג ו-99 אלף צופים ואילו חדשות 13 סגרו את הרשימה עם 4.4% רייטינג בלבד ו-102 אלף צופים.
פריים טיים
תכנית ריאליטי חזקה תמיד תגבור על שאר השידורים ברצועה, וכך קרה גם בפריים טיים, כשמאסטר שף הותיקה עמדה על 17.8% רייטינג ו-432 אלף צופים. אחריה היה עוד ריאליטי אוכל, הפעם "בואו לאכול איתי" של התאגיד, שהצליח גם ברצועת הפריים טיים אמש, עם 8.7% רייטינג ו-225 אלף צופים. אחריו, במרחק נגיעה, היתה "הפטריוטים", אחרי שעברה מיתוג מחודש, עם 8.5% רייטינג ו-242 אלף צופים ואת הרשימה סגר שוב ערוץ 13, עם "חרדים העולם האמיתי", שהיה עם 4.1% רייטינג ו-93 אלף צופים בלבד.
רצועות חדשות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, חדשות. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.8% ו-80 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שצמצמה פערים עם 2.7% רייטינג ו-64 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.5%
רייטינג ו-29 אלף צופים.
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2.8% ו-60 אלף צופים, אחריו במקום השני היה פותחים יום" של רשת, עם 1.5% רייטינג ו-30 אלף צופים ואילו את הרשימה סגר הפעם ערוץ 14, עם "על הבוקר"
עם רונה לוי, עם 1.1% בלבד ו-26 אלף צופים בלבד.