התפרעויות והתנכלויות לחיילים חרדים: האם זה קמפיין מאורגן
כולנו התרגלנו כבר לחדשות על התפרעויות והפגנות של חרדים, חסימת כבישים, הבערות פחי אשפה וצמיגים, התנכלויות קיצונים חרדים לחיילים, חרמות ונידויים של חרדים המשרתים בצבא ואפילו איורי חייל בדמות חזיר והכינוי חרד"ק כבר מוכרים. אפילו פוליטיקאים חרדים נתבקשו לגנות את ההסתה נגד החרדים, אך הם בחרו לשתוק. השתיקה הקולקטיבית נשברה השבוע עם מחאת ח"כ אייכלר שמחה נגד... המשטרה.
אני לא פרשנית פוליטית וגם לא כתבת פלילים, ולכן תסלחו לי אך לא אתעסק עם הפן החוקי או הערכי של פעילותם, אך ארצה לשים דגש על הקמפיין המבריק והמרושע שמנהלים מתנגדי הגיוס מאז 2013. הכל התחיל כשאלה הלכתית - האם מותר לשרת בצבא או שמא אסור. רב אחד טען שחובה לשלוח לצבא את הבחורים שאינם לומדים באופן קבוע בישיבות. מצד שני - רב אחר טען שאסור להתגייס כיוון שכל מטרת הצבא היא הפיכת הנערים לחילונים.
הדיון התרחב מעבר לגבולותיו של דיון הלכתי והוא התחיל לשרת קבוצות קיצוניות שהשתמשו בו כסמן. מבחינתם, מדים מסמלים את חציית הגבול החרדי, ולמגזר החרדי יש הרבה גבולות בכל תחומי החיים (ידעתם שרק בעשור האחרון חרדיות התחילו להוציא רישיון נהיגה? עד אז רק חרדיות מעטות נהגו), וחוצי הגבולות מנודים מן המחנה.
מאד קל לנדות בקהילה סגורה. זה מתחיל עם שתיקות רועמות, ממשיך עם הערות בפנים ונגמר בהסתה כתובה על לוחות מודעות, פשקווילים ואפילו בקווי נייעס - שזו שיטה חרדית פופולרית להעברת מידע ומסרים באמצעות הטלפון.
- בנק ישראל מסביר שחוק הגיוס הוא חוק השתמטות
- טרקטור הוצת ביהוד, אאורה מזהירה: "בפעם הבאה זה עלול להיגמר בחיי אדם"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ואז הגיע קמפיין החרד"קים. יום אחד התעוררנו לעיר מאוירת בחזירים לבושי מדי צה"ל שהיוו את שלב ב' בקמפיין אנונימי שאף אחד לא היה חתום עליו (השלב הראשון הציג חיילים שמנים וכתובות הסתה נגד הגיוס). התחושה הראשונית הייתה הלם ותדהמה, כיוון שהחזיר מעולם לא קיבל התייחסות במגזר ואפילו לא פינה חשוכה, תמיד התעלמו ממנו ובשרו נקרא 'דבר אחר' כדי שלא נצטרך ללכלך את הפה בקריאת שמו.
כותרת המודעות שכיסו את הערים דיברה על חרד"קים (חרדים קלי דעת). באותם ימים הזדעזענו מהביטוי ופירושיו. הבחירה במונח "קל דעת" ככותרת למאבק היא בחירה שיווקית מבריקה (אך גם מרושעת במיוחד) - הרי רק חרדים יכולים להבין את תחושת הסלידה מביטוי זה. הוא שייך לקטגוריות המילים הבודדות שמגוללות את כל הסיפור, הרי "קל דעת" הוא ביטוי לאדם שאינו מסוגל להיות "בן תורה", הוא נמצא על הגבול ולעיתים אפילו חוצה אותו. לפעמים הוא ממש יושב על הברזלים ומלסטם את הבריות. כולנו הבנו היטב שמדובר בקמפיין נגד אלו שפעם הם היו חרדים, היום הם "סתם" קלי דעת. זה בדיוק הבחור שכבר בכו עליו שעזב את הישיבה והדת והוא כבר "שבאבניק".
כך הצליחו "להרדים" אותנו. נתנו לנו תחושה שזה קמפיין זניח והוא יוצא רק נגד השוליים. ובשעה שהקול השפוי במגזר החרדי נמנם, מנהלי הקמפיין המשיכו בפעילות ופלשו לפלח אחר פלח כשאחד מקהלי היעד החשובים שלהם הם הילדים. הם העבירו את המסר באמצעות דמות החייל-חזיר, עיבו את ההכרזות השיווקיות עם התנגדויות לאינטרנט ואייפון (שמהווה שם קוד לטלפון חכם), הצליחו לשלהב את הציבור בעזרת מרצים שהתגייסו למניעת מלחמת-השמד והוסיפו סיפורים כיד הדמיון הטובה עליהם על מגרעות וסכנות האינטרנט, זה המשיך עם ספרים למבוגרים, ספרי קומיקס, עלוני שבת, דיסקים, קלפי משחק, ואפילו פניה ישירה לילדים להשתתף בתחרות ציורי חרד"קים נושאת פרסים.
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
רק בחודשים האחרונים הבנו שהחזית הקשה ביותר נמצאת מתחת לאף שלנו, בבתים וברחובות הראשיים של הערים החרדיות. זה קרה בשעה שעמדנו בפקקים ובחורי חמד נשכבו על הכביש בטענה של "מלחמת שמד". ובדיוק כמו שיווק טוב ופרסום מבריק - השתכנענו במסרים. המסרים השיווקיים של מובילי הקמפיין נקלטים. הילדים של היום רק נהנים מהאקשן בהפגנות, ומי יודע עד היכן המלחמה תגיע כשהם יגיעו לגיל גיוס אחרי שיספגו את המסרים המסוכנים במגוון פעילויות שיווקיות נגד הצבא.
ואז התעוררה המשטרה. מישהו שם הבין שחלק גדול ממיליון חרדים מזדהים עם מסרי הקמפיין. מאות אלפי חרדים בטוחים שהאינטרנט מסוכן גם כשיש להם אינטרנט בבית. ובדיוק כפי שאפשר "לתפוס חיזוק" ולנתק את החיבור לאינטרנט בהחלטה של רגע, אפשר גם להתנער מאלפי חיילים חרדים שמתגייסים כל שנה ומעשרות פעילים חרדים שעוסקים בגיוס חרדים ומתריעים על שפיכות דמים שעלולה להתרחש בכל רגע.
הסימנים להצלחת קמפיין החרד"קים נמצאים על הקיר. כבר 3 שנים שחיילים חרדים מסירים את המדים לפני חזרתם הביתה כדי שלא יגיעו לסכנת נפשות, כי כשרואים חייל חרדי הוא בסך הכל חזיר או רק חיידק וחרק (הלחם של המילה "חרדק").
לצערי, הקמפיין עדיין בעיצומו. עכשיו גם המשטרה נקלעה לחילופי האש. פוליטיקאים מעדיפים להימנע מכניסה חזיתית לתחום הסערה, ואולי הם פועלים בחכמה מכיוון שאין סיכוי שהם יצליחו להרגיע את הרוחות ולמתן את השנאה העזה לחיילים חרדים. במקרה הטוב הם יגרמו לפילוג נוסף שיצטרף לאחת המפלגות החרדיות. כך שאנחנו עדיין רחוקים מסיום הקמפיין, ורק ימים יגידו איך הפיאסקו הזה יסתיים.
אז אם תהיתם לרגע מה משלהב את ההפגנות החרדיות ומלחמת הפשקווילים, תזכרו שזה כוחו של מסר שיווקי מדויק במגזר החרדי (חייל = חזיר, חיידק וחרק), זה מסר שמצליח לפגוע בדיוק בבטן הרכה. אמנם ההשקעה הראשונית היא יקרה או ארוכה, אך המסר ימשיך לתחזק את עצמו במשך שנים. קחו את זה כצידה לדרך - מהלך שיווקי מבריק (ועדיף שיהיה ויזואלי) יצליח לסחוף אחריו המוני חרדים. ובינתיים אני מקווה שהשר לביטחון פנים, המשטרה, או לפחות הצבא, עובדים עם אסטרטגים חרדים כדי להצליח לעצור את האש.
- מחפשים את מילון המונחים החרדי? כנסו
נעמה עידן היא חרדית, בעלת משרד פרסום העוסק באסטרטגיה שיווקית-פרסומית למגזר החרדי
- 1.ברוך 05/06/2017 10:27הגב לתגובה זוכחייל חרדי, שלומד פרסום, בעיניי נראה שהקמפיין שלהם מתמקד בילדים בעיקר והם אלו שעושים את רוב התעמולה, המבוגרים כמו החברי כנסת החרדים מעדיפים להתעלם.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
