סמארטפון סלולר YNET
צילום: צילום אילוסטרציה

טלטלה בשוק הפרסום? גוגל תשיק חוסם פרסומות בכרום

הכלי החדש שיושק בשנה הקרובה, אמור להילחם בחוסמי הפרסומות הפרטיים ולמקסם את רווחיה של ענקית החיפוש - כשתחייב אתרים לפעול על פי הנחיותיה, או להיכנס ל"רשימה שחורה" שתפגע בהם

אלכסנדר כץ | (4)

אחרי גל השמועות, מגיע האישור הרשמי: גוגל הודיעה על כך שתשיק עד השנה הבאה תוסף חוסם פרסומות (adblocker) משלה עבור דפדפן כרום, שיסנן ויחסום פרסומות בגרסת המובייל החדשה של גוגל כרום. החסימה תעבוד גם על בדסק-טופ וגם במובייל, ומעניין יהיה לראות כיצד המפרסמים ובעלי האתרים יצליחו להתמודד עם הגזירה הזאת, שעשויה לפגוע בהכנסותיהם.

 

הדיווח הראשון על כך היה לפני כחודש וחצי באתר וול סטריט ג'ורנל, ודווח גם בארץ, מה שהצית את שוק הפרסום העולמי, ואמש (יום ה') הגיע האישור הרשמי על כך מחברת הענק, שהודיעה כי תעביר לבעלי האתרים הודעה על החסימה העתידית כדי שאלה יוכלו להיערך לכך.

  

גוגל, שהבינה כי חוסמי הפרסומות לא ייעלמו מחיינו, מנסה להתמודד עם התופעה הזאת שהולכת וגדלה אבל בראש ובראשונה עושה הכל כדי להגדיל עוד ועוד את הכנסותיה מפרסום. המטרה שלה היא שהגולשים "ייהנו" מחוסם הפרסומות שלה, ולא מחוסמי פרסומות עצמאיים שפוגעים גם בהכנסות שלה. המטרה בסופו של דבר, שהמנגנון שלה שיובנה בכרום, ימנע פרסומות שפוגעות בחוויית הגלישה שלנו, וינגיש פרסומות סטנדרטיות ולא מטרידות. כך שמנגנון חסימת הפרסומות החדש יאפשר לענקית החיפוש לחסום את זרימת הגולשים לחוסמי פרסומות שאינם בשליטתה, ומנגד תוכל לשלוט בזרם הפרסומות שיופנו לגולשים וכך לחזק את כוחה מול האתרים.

 

בשנים האחרונות המגמה בעולם אתרי התוכן התאפיינה בסוג של שקיפות עם תוקפנות - מסבירים לגולש שאתרי תוכן שמספקים תוכן בחינם, מתבססים כלכלית על פרסומות ולמעשה, חוסמי פרסומות, "הורגים" את המודל - מצב שלא יכול להימשך מבחינת הפאבלישרים. הפתרון המוצע הוא תוכן בתשלום במסגרת של מנוי חודשי או פר כתבות או הכנסת האתר לרשימה לבנה - Whitelist - מין הסכם בין הגולש לאתר שבמסגרתו הגולש מוכן לצפות בפרסומות באתר זה ללא חסימה בתמורה לתוכן.

 

הנתח של ההכנסות מפרסום מכלל הכנסותיה של גוגל עומד בשנה האחרונה על 88%, כך שהמטרה של ענקית החיפוש ברורה. היא רוצה שהקהל "ייהנה" מפרסומות לא מטרידות – באמצעות זה שהאתרים יעבדו יותר ויותר עם מערכת הפרסומות של גוגל. חוסם הפרסומות שלה ינטרל "פרסומות לא מקובלות" – ול"רשימה השחורה" של גוגל ייכנסו כל אותן פרסומות פופ-אפ, סרטונים שמתנגנים אוטומטית ועוד, ולמעשה כל כלי הפרסום שפוגעים בחוויית הגלישה של המשתמשים. את ההגדרה של "פרסומות בלתי מקובלות" קבעה קבוצה המאגדת בין היתר נציגים של גוגל, פייסבוק, ניוז קרופ (של רופרט מרדוק) והוושינגטון פוסט.

בחברה אמרו לאתר CNBC כי בעלי אתרים שיצטרפו למערכת החדשה של גוגל, יציגו לגולשים שבמכשיר שלהם מופעל חוסם פרסומות של צד שלישי, התראה המזמינה אותם לבטל את חוסם הפרסומות, או לשלם עבור צ'יפ שיסיר את כל המודעות המטרידות באמצעות הפיצ'ר החדש של גוגל בכרום. 

 

כדי להימנע מ"תאקל" עם חוסם הפרסומות של גוגל, על האתרים להימנע מאותן פרסומות בלתי מקובלות, שמצד אחד מניבות אחוז נכבד מהכנסות האתר, אבל מצד שני עשויות להכניס אותו ל"רשימה השחורה", כלומר שאם כלים אלה יופיעו, כל הפרסומות באתר ייחסמו, גם אלה שאינן פוגעות בחוויית הגלישה. 

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    הנביא ההוזה 04/06/2017 13:46
    הגב לתגובה זו
    עבר את הגבול. שטף פרסומות וידיעות מוסוות ומטרידות. לא מתקבל על הדעת שבן 90 יקבל פרסומות לטמפונים... פרסום מפולח, לא אגרסיבי, שמכוון ליעדי מטרה, בהסכמה, יהיה ממילא מועיל ולא מעכב גלישה... החוק יהיה חייב להתעורר, למען שלום הציבור
  • 3.
    הנביא ההוזה 04/06/2017 13:46
    הגב לתגובה זו
    עבר את הגבול. שטף פרסומות וידיעות מוסוות ומטרידות. לא מתקבל על הדעת שבן 90 יקבל פרסומות לטמפונים... פרסום מפולח, לא אגרסיבי, שמכוון ליעדי מטרה, בהסכמה, יהיה ממילא מועיל ולא מעכב גלישה... החוק יהיה חייב להתעורר, למען שלום הציבור
  • 2.
    בתחום 03/06/2017 03:51
    הגב לתגובה זו
    עוד דרך של גוגל לבסס את המונופול על שוק הפרסום , כל הסיפור הוא להרוג את רשתות הפרסום הפועלות במקביל כדי להשאיר את שוק הפרסום בידיה בלבד. איך לא קם בית משפט בעולם שמוציא צו מניעה על כזה דבר . המשמעות היא - תחסמו את כל הפרסומות בעולם רק לא את שלנו
  • 1.
    מאסטר 02/06/2017 14:12
    הגב לתגובה זו
    המנהלי שיווק עם הדרישות ההזויות שלהם להפריע כמה שיותר לגולש
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.