stolpersteine
צילום: יח"צ
TV

זכר השואה בפרסום: המהלך שזכה בזהב בפסטיבל קאן

בשנת 2012 הפך משרד הפרסום הגרמני Jung Von Matt פרויקט הנצחה של אמן גרמני למהלך דיגיטלי שכל אירופה דיברה עליו ועזר לרבים להיחשף לזוועות השואה וקורות חייהם של קרבנות רבים באופן אינטראקטיבי וישיר
משה בנימין |

למרות חשיבותה הרבה של השואה כאירוע היסטורי בולט במאה ה-20 ובכלל בהיסטוריה של האנושות, היא לא באה לידי ביטוי דומיננטי בתעשיית הפרסום. אמנם, הפן המסחרי הוא ברוב המקרים הטריגר המרכזי בתעשייה זו, אך לא חסרות העמותות והארגונים החברתיים הבינלאומיים שנעזרו במהלכי פרסום כדי לתפוס מקום של קבע בתודעה של אזרחי העולם המערבי.

עם זאת, בשנת 2012 מהלך של משרד הפרסום מהמבורג, גרמניה - Jung Von Matt זכה בפסטיבל קאן לפרסום בפרס הזהב בקטגוריית המדיה ופרס הברונזה בקטגוריית האינטגרייטד עבור עבודה שהתמקדה בזכר השואה, הנצחתה והפיכתה לנגישה עבור הקהל הרחב באירופה. 

המהלך תחת השם Stumbling Stones התבסס על פרויקט ההנצחה של האמן גונטר דמניג תחת השם שטולפרשטיין - Stolpersteine שמשעותו בגרמנית "אבן נגף". דמניג יצר קוביות בטון בגודל של 10 על 10 ס"מ אותן ציפה בלוחית פליז שעליה חרט את שמותיהן של הנספים בשואה: יהודים, צוענים, נכים, הומוסקסואלים ועוד. את הקוביות האלו הוא שילב במרצפות הרחובות בגרמניה, אוסטריה, איטליה, הולנד ועוד, במקומות בהן גרו הנספים.

 

התוספת של משרד הפרסום שהפכה את פרויקט ההנצחה לפעילות אינטראקטיבית מהדהדת, הגיעה בתקופה שבה מהלכי דיגיטל פורצי דרך היו בשיאם. השאלה המרכזית שעליה ביקש המשרד לענות באמצעות המהלך היא "כיצד אפשר לגרום לבני הנוער ללמוד יותר על השואה בעזרת האבנים הללו?". הפתרון שהיה חדשני מאוד לזמנו היה "להביא את האבנים לעולמם של הצעירים" כמאמר המשרד. 

למעשה פרויקט ההנצחה זכה למימד נוסף, אונלייני, עם הקמת אתר אינטרנט בשם Stolpersteine שבו ניתן באמצעות ניווט על מפות גוגל להגיע לכל אבן הממוקמת באירופה וללמוד על קורות חייהם של הקרבנות שגרו וחיו במקומות אלו. במקביל, ובאופן מסורתי יותר, האבנים הפכו לבאנרים באתרי אינטרנט עליהן היה ניתן להקליק או "לדרוך" ומשם לצאת למסע בנבכי זכרונות השואה. בנוסף, פותחה אפליקציה למכשירי סלולר המבוססת על מפות האבנים כך שכל מי שיוצא לטייל ברגל וייתקל באבנים יוכל ללמוד יותר על הנספים. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.