stolpersteine
צילום: יח"צ
TV

זכר השואה בפרסום: המהלך שזכה בזהב בפסטיבל קאן

בשנת 2012 הפך משרד הפרסום הגרמני Jung Von Matt פרויקט הנצחה של אמן גרמני למהלך דיגיטלי שכל אירופה דיברה עליו ועזר לרבים להיחשף לזוועות השואה וקורות חייהם של קרבנות רבים באופן אינטראקטיבי וישיר
משה בנימין |

למרות חשיבותה הרבה של השואה כאירוע היסטורי בולט במאה ה-20 ובכלל בהיסטוריה של האנושות, היא לא באה לידי ביטוי דומיננטי בתעשיית הפרסום. אמנם, הפן המסחרי הוא ברוב המקרים הטריגר המרכזי בתעשייה זו, אך לא חסרות העמותות והארגונים החברתיים הבינלאומיים שנעזרו במהלכי פרסום כדי לתפוס מקום של קבע בתודעה של אזרחי העולם המערבי.

עם זאת, בשנת 2012 מהלך של משרד הפרסום מהמבורג, גרמניה - Jung Von Matt זכה בפסטיבל קאן לפרסום בפרס הזהב בקטגוריית המדיה ופרס הברונזה בקטגוריית האינטגרייטד עבור עבודה שהתמקדה בזכר השואה, הנצחתה והפיכתה לנגישה עבור הקהל הרחב באירופה. 

המהלך תחת השם Stumbling Stones התבסס על פרויקט ההנצחה של האמן גונטר דמניג תחת השם שטולפרשטיין - Stolpersteine שמשעותו בגרמנית "אבן נגף". דמניג יצר קוביות בטון בגודל של 10 על 10 ס"מ אותן ציפה בלוחית פליז שעליה חרט את שמותיהן של הנספים בשואה: יהודים, צוענים, נכים, הומוסקסואלים ועוד. את הקוביות האלו הוא שילב במרצפות הרחובות בגרמניה, אוסטריה, איטליה, הולנד ועוד, במקומות בהן גרו הנספים.

 

התוספת של משרד הפרסום שהפכה את פרויקט ההנצחה לפעילות אינטראקטיבית מהדהדת, הגיעה בתקופה שבה מהלכי דיגיטל פורצי דרך היו בשיאם. השאלה המרכזית שעליה ביקש המשרד לענות באמצעות המהלך היא "כיצד אפשר לגרום לבני הנוער ללמוד יותר על השואה בעזרת האבנים הללו?". הפתרון שהיה חדשני מאוד לזמנו היה "להביא את האבנים לעולמם של הצעירים" כמאמר המשרד. 

למעשה פרויקט ההנצחה זכה למימד נוסף, אונלייני, עם הקמת אתר אינטרנט בשם Stolpersteine שבו ניתן באמצעות ניווט על מפות גוגל להגיע לכל אבן הממוקמת באירופה וללמוד על קורות חייהם של הקרבנות שגרו וחיו במקומות אלו. במקביל, ובאופן מסורתי יותר, האבנים הפכו לבאנרים באתרי אינטרנט עליהן היה ניתן להקליק או "לדרוך" ומשם לצאת למסע בנבכי זכרונות השואה. בנוסף, פותחה אפליקציה למכשירי סלולר המבוססת על מפות האבנים כך שכל מי שיוצא לטייל ברגל וייתקל באבנים יוכל ללמוד יותר על הנספים. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים. 

מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.