זינוק בפרסום לקראת פסח; "יש מקומות שהמדיה כבר מלאה"
ההוצאה לפרסום בשבועות שלפני פסח, זינקה ב-50% ביחס לחודש שלפני כן - כך עולה מבדיקה מיוחדת שערכה יפעת בקרת פרסום המבצעת ניטור ומעקב על הפרסום בישראל. המחקר בוצע בין 19 במארס ל-2 באפריל, אז ההוצאה הריאלית המוערכת לפרסום עמדה על כ-186 מיליון שקלים, מול התקופה המקבילה טרום פסח, בין 21 בפברואר ל-2 במארס, אז ההוצאה לפרסום עמדה על כ-125 מיליון שקלים. המחקר בחן פרסום בטלוויזיה, עיתונות ודיגיטל.
הזינוק הזה בפרסום גם עולה בשיחות עם גורמים בערוצי הטלוויזיה המסחריים ובחברות רכש המדיה, שמספרים על שטחי מדיה מלאים בתכניות מסוימות בטלוויזיה, ובקירות באיילון. התחושה בעולם הפרסום שישנה עלייה גם ביחס לפסח הקודם, ואולם ביפעת בקרת םפרסום מציינים כי העלייה בין פסח 2016 לזה של 2017 עומדת על כ-1-2% בלבד. "הפסח החזק בשנים האחרונות היה ב-2015", אומרים בחברה.
המותג המוביל בפרסום בחג הוא סופרפארם שרשם גידול של 33% לעומת הפסח הקודם, עם הוצאה מוערכת לפרסום של כ-3.6 מיליון שקלים – באמצעות קמפיין "אריזות המתנה החדשות שלנו עכשיו בחגיגת הבשמים של סופרפארם". מקום שני ברשימה נמצאת רשת קניוני עזריאלי שכלל לא פרסמו בפסח הקודם, והפעם ההוצאה המוערכת לפרסום שלה עומדת על 2.9 מיליון שקלים, עם קמפיין המציג לפסח גיפט קארד מעוצב למגוון קניות. רשת שופרסל היא שלישית עם גידול של 14% לעומת הפסח הקודם, עם הוצאה מוערכת לפרסום של 2.4 מיליון שקלים תחת הסלוגן "הפסח הזה הפכנו עולמות".
במקומות 4 ו-5 בטבלת המותגים הבולטים בפרסום בפסח, ניתן למצוא את בנק ירושלים וחברת תנובה, שכמעט ולא פרסמו בפסח הקודם, והשנה מפרסמים ב-2.3 מיליון שקלים כל אחד, בנק ירושליים עם הלוואה טובה ירושלים בהשתתפות אריק זאבי, ותנובה עם גבינת הקוטג' בקמפיין הארוחה המשפחתית של רשף לוי.
הקטגוריות המובילות בפרסום הפסח הם רשתות השיווק, כאשר הבולטת בקטגוריה זו היא סופרפארם באמצעות משרד הפרסום באומן בר ריבנאי, שופרסל באמצעות גיתם BBDO ובריקמן, והמשביר החדש לצרכן באמצעות מקאן.
עוד קטגוריות בולטות הן מוצרי החשמל והאלקטרוניקה למשל בלומברג באמצעות שמעוני פינקלשטיין, נספרסו באמצעות מקאן, ניופאן HAIER באמצעות גליקמן שמיר סמסונוב, וסמסונג באמצעות ליאו ברנט; רשתות האופנה עם פרסומות בולטות לקסטרו באמצעות ראובני פרידן, תמנון באמצעות JWT, רנואר באמצעות פרסום אברהם ואופנת גולף באמצעות אדלר חומסקי.
"גם השנה, חג הפסח הוא ללא ספק חגיגה של קניות, והשנה במיוחד בולטות בו רשתות האופנה עם תצוגה שובת עיין של קריאטיביות", אומר מנכ"ל יפעת בקרת פרסום, נתי יעקובי. "דומה שגם הפרסומות המכירתיות הופקו הפעם באופן אסתטי ומוקפד המשדר יוקרה, וזאת בניגוד לעממיות שחלק מהמותגים ניסו בשנים האחרונות לאופי הפרסומות שלהם".
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
מנתוני פאנל הגולשים הטכנולוגי של יפעת בקרת פרסום המותקן על כ-1,200 מחשבים של מדגם מייצג, עולה כי המוצרים המיוחדים שהושקו לרגל החג ופורסמו בווידאו אונליין, הם סדרת הענבים של תפוזינה (יוטיוב, פייסבוק וידאו, ארטימדיה), שטראוס - חג אביב שמח וטעים - עשרות מוצרים ללא גלוטן עכשיו על המדפים (יוטיוב, פייסבוק וידאו, ארטימדיה), וסלטי צבר - מהדורת חג מיוחדת - גזר פיקנטי וגרגירי חומוס (פייסבוק, וידאו וארטימדיה).
גורם בכיר בענף הפרסום, מסכים עם הנתונים שמציגה 'יפעת' וטוען שיש שינוי בחג הנוכחי. "יש תחושה שכולם מבינים שאם אתה לא במשחק, אתה לא קיים, מה שאומר שחייבים לפרסם ולהיות קרייאטיבי", אמר הגורם לאייס. "התחרות השנה חזקה יותר. יש מקומות שהמדיה כבר מלאה, בטלוויזיה, בקירות באיילון. נראה שכולם שופכים הרבה יותר כסף בחג הזה מאשר בפסח שעבר, והפעם גם יותר מאשר לקראת חגי תשרי".
אותו גורם נותן דוגמאות לקטגוריות שבולטות השנה: "למשל בשבועות שלפני פסח, קונים בישראל יותר יין מאשר בכל שאר השנה, מה שאומר שיש הרבה מאד פרסום בתחום זה. תראה כמה פרסום יש לרשתות אופנה".
- 1.מיכאל 05/04/2017 20:16הגב לתגובה זואתם מכירים גוף מדיה שיגיד "אצלינו דווקא יש ירידה בביקוש לקראת החג"? ממליץ לקבל נתוני אמת מכרמל ברן מאיגוד הדיגיטל
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
