פרסומת maelys
צילום: יח"צ/ צילום מסך
TV

היי, אתם הכי שוביניסטים: דירוג הפרסומות הסקסיסטיות של ויצו

דירוג הקלון השנתי של ויצו מתפרסם היום, שנה 9 ברציפות ומדרג את 5 הפרסומות הכי פוגעניות וסקסיסטיות כלפי נשים ב-2016. אסם, קרולינה למקה, מבנה וקולון מככבות
משה בנימין | (5)
פרסומת של חברת מאליס שעלתה לאוויר בספטמבר 2016 נבחרה על ידי ויצו ישראל לקמפיין הפוגעני ביותר כלפי נשים בשנת 2016, בדירוג המפרסמים הסקסיסטיים ביותר שויצו מפרסמת מזה 9 שנים ברציפות. השנה, הפרסומות דורגו על פי ועדת שיפוט מקצועית בשקלול הצבעות גולשים.  במקום ה-2 בדירוג נבחרה פרסומת סלט אסם של משרד הפרסום גיתם BBDO, במקום ה-3 נבחרה פרסומת של מתחם קניות מבנה מאת משרד הפרסום TRUE, במקום הרביעי פרסומת של קרולינה למקה באמצעות ראובני פרידן ובמקום החמישי הפרסומת של קולון עם שימי תבורי ויהודית באומן באמצעות משרד הפרסום ענבר מרחב G.  הקמפיין השנה התייחס לנעשה ברשת החברתית. בעזרת מדדי "גלובס" ו"יפעת" נסקרו  הפרסומות שצוינו כ"פרסומות הנצפות ביותר" וכן במדד ה"פרסומות המדוברות ביותר". בהצבעת הגולשים שנערכה באתר NRG ואפליקציית החדשות 360, השתתפו 10,000 גולשים שמתוך 5 פרסומות בחרו בפרסומת של מותג המזון אסם כפרסומת הסקסיסטית ביותר.  בפרסומת של מותג הקוסמטיקה שנבחרה למקום ה-1, מופיעות 4 דוגמניות מפורסמות: שירז טל, רוסלנה רודינה, בר פאלי ודורון מטלון - כשהן נאבקות על הזכות לשמש כ"פנים" בקמפיין של מאליס. ה-4 אף סוטרות זו לזו במהלך מאבקן ורק לאחר שכל הנשים היכו זו את זו מציינים נציגי החברה שכעת הן מוכנות לנסות את המוצר שלהן - מסיכת פנים.  על פי נימוקי הוועדה "הפרסומת מקבעת ומחזקת סטריאוטיפיים לגבי נשים אשר, לכאורה, רק רבות ומתחרות אחת עם השנייה. הפרסומות אלימה ועושה שימוש באלימות כדרך לגיטימית להשגת מטרות - על מנת להכין את פני הנשים לטיפול הן מכות זו את זו. במהלך הפרסומת מסתבר שהיה רצון של נציגי החברה באמת להשתמש רק בפנים שלהם לנסות את המוצר - מסיכת הפנים. כלומר, הפרסומת גם רואה בפנים של נשים חפץ שניתן להשתמש בו לצורכיהם". לאור האלימות הקיימת בפרסומת החליטה הוועדה להעניק לפרסומת זאת את אות הקלון.  

Maelys from FIRMA Creative Production on Vimeo.

    2. פרסומת סלט אסם "הפרסומת אלימה ביותר ואף סדיסטית ופוגעת בזכויות אדם. הפרסומת מנציחה חלוקת כוח, שכבר נדמה שחלפה מהעולם, בה הגבר הוא החזק והשולט באישה ורשאי אף להתעלל בה ואילו האישה רק צריכה להישמע להוראותיו ולא לחשוב אפילו על לעשות משהו על פי רצונה. גם פרסומת זו נותנת לגיטימציה לשימוש בכוח ובאלימות כדרך לגיטימית להשגת מטרות ואין זה מקרי שדווקא אישה היא הקרבן לאלימות. מעניין לדעת מה הייתה תגובת הציבור ו\ או המפרסמים אם במקום אישה היו מציעים לחשמל בעל חיים?". 3. מתחם קניות מבנה "הפרסומות משמרת סטריאוטיפים לגבי גברים ונשים על פיהם גברים פוחדים להמרות את פי נשותיהם ואם וכאשר זה קורה הנשים מתעללות בהן. כמו כן, הפרסומת מציגה גברים כחסרי יכולת לחשוב ולדעת מה צורכי הבית  והמשפחה והם בסך הכול ממלאים בפחד את הוראות, שרצוי שיהיו פשוטות, שניתנו להם על ידי בנות זוגן. הדימוי שעולה מהפרסומת לגבי גברים הוא שהם חסרי אונים ואילו הדימוי שעולה לגבי נשים הוא שהן שתלטניות. בנוסף, על פי הפרסומות נראה שנשים תופסות גברים כילדים שעושים רק את מה שנאמר להם ואינם מבינים את החיים ו\או הוראות מורכבות".  
4. קרולינה למקה "לא ברור הקשר בין המוצר אותו רוצים לפרסם לבין הפרסומת. אלמלא הלוגו לא היינו יודעים שמדובר בפרסומת למשקפי שמש. ייצוג כזה של נשים בפרסומות ושימוש בגופן לפרסום תורם להחפצה של נשים. יש לציין שקרולינה למקה זכתה גם בעבר להיכלל ברשימת הפרסומות הסקסיסטיות ביותר".  
5. קולון "על פי הפרסומת, באופן טבעי על גברים לא מוטל תפקיד של עשיית כביסה  וכך בפרסומת יש ניסיון להעביר מסר שוביניסטי על תפקידים מגדריים. במצג של פרסומת מתקדמת עשו שימוש בגבר לתפקיד נשי והגברים מוצגים בה כחסרי יכולת אפילו לעשות כביסה. כך מוטמעות תפיסות מגדריות לגבי חלוקת תפקידים לגבי מטלות הבית בין גברים ונשים".  
בנוסף, ועדת השיפוט מצאה לנכון לגנות גם את התופעה בה גברים משחקים דמויות של נשים מבוגרות. על פי רוב בפרסומת כאלו גברים משחקים דמויות נשיות מגוחכות מבחינת השפה, הלבוש, הבנה בטכנולוגיה. על אף היותן של הפרסומות מצחיקות ושנונות, נראה שנשים מבוגרות מוצגות בהן כנלעגות. כך, למרות המסווה של פרסומת קלילה ומצחיקה מועברים מסרים פוגעניים לגבי נשים מבוגרות. (למשל הפרסומת של לאומי דיגיטל בה מככב ערן זרחוביץ'). בהרכב הועדה המקצועית ישבו: ענבל אביב דגן - מנהלת קשרי הממשל ויצו, פרופ' ענת פירסט-מכללת נתניה, אביעד קיסוס - איש תקשורת ומנחה, אביב יהלום-מייסד אסל"י, אורית סוליציאנו - מנכ"ל איגוד ארגוני הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית, ענת סרגוסטי - עיתונאית משפטנית ואקטיביסטית, ורד כהן ברזילי - תא העיתונאיות ופעילה פמיניסטית, בילי מוסקונה לרמן - אשת תקשורת, בוגרות תכנית מנהיגות צעירה בויצו: ניצן פיאלקוב, רעות אדינייב, ליאת שרר ומזכירת הועדה - ענת צבר.  

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אוראור 24/06/2018 12:07
    הגב לתגובה זו
    הפרסומת הזאת היא בכלל אנטי גברית ולא אנטי דתית - רק אני שמתי לב לזה????????
  • אוראור 08/10/2018 21:03
    הגב לתגובה זו
    דתית במקום אנטי נשית - , סורי זה מתוך הרגל.
  • 2.
    מה נסגר עם ויצו??? 13/03/2017 01:35
    הגב לתגובה זו
    חוץ מזה שהם רק עשו יותר פרסומת לפרסומות הפסולות (לטעמן), חבל על האנרגיה המיותרת שהן משקיעות בזה בכלל...
  • חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח - וואלה! (ל"ת)
    אוראור 02/02/2019 20:40
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לירון 07/03/2017 09:44
    הגב לתגובה זו
    מתי אני אזכה?
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים. 

מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.