יעד נחשק למפרסמים: מה המחזור הכספי החודשי של גל"צ וגלגלצ מפרסומות?
במונחי רייטינג, תחנת הרדיו הצבאית גלגלצ היא המקבילה של ערוץ 2, ברמת החשיפה ומעמדה בקרב הציבור. יחד עם אחותה הבוגרת גלי צה"ל, 2 התחנות הצבאיות שולטות על נתח שוק במונחי האזנה שעומד על כ-45%, מה שהופך אותן ליעד נחשק בקרב מפרסמים, לצד הכוכבית על מגבלות הפרסום בתחנות אלו.
בעוד שבתחנות אזוריות ותחנות קול ישראל אין סייגים על הפרסום המסחרי, בתחנות הצבאיות לא ניתן לשדר פרסומת לגוף מסחרי פרטי, אלא בפורמט של חסות בלבד, שזמנה מוגבל ל-6 עד 10 שניות. לחברות ממשלתיות, משרדי ממשלה, עמותות ומוסדות אקדמיים באישור המל"ג, ישנה האפשרות לשדר פרסומת באורך מלא ומטבע הדברים אלו הם גם הגופים שמרכזים בידיהם את מירב זמן האוויר לפרסום.
ממחקר שערכה חברת יפעת בקרת פרסום, שהחלה השנה בניטור הפרסום בתחנות הצבאיות, נחשפים לראשונה המפרסמים הציבוריים והחברות הפרטיות בתחנות הצבאיות. מהשוואה של 2 התחנות הצבאיות מתחילת 2016 ועד ל-9 במארס, עולה כי גלגלצ מובילה בזמן אוויר פרסומות הגבוה בכ-60% מגל"צ ועם הכנסה מפרסום הגבוהה בכ-80%, המתורגמת להכנסה ריאלית מוערכת של כ-900 אלף שקלים לעומת כ-500 אלף שקלים בגל"צ.
בחישוב יחסי עולה שהיקף הפרסום החודשי בגלגלצ עומד על כ-400 אלף שקלים לעומת כ-220 אלף שקלים בחודש בגל"צ. בתקופת המדידה (1 בינואר - 9 במארס 2016) משרד התחבורה הוא ללא ספק המפרסם הגדול בתחנות הצבאיות, עם השקעה מוערכת של כ-400 אלף שקלים, ולא פחות מ-37 ג'ינגלים שונים. במקום השני, משרד הביטחון עם השקעה של כ-45 אלף שקלים ופרסום לאגף השיקום אונליין, ובמקום השלישי נמצא אורט ישראל עם כ-34 אלף שקלים וערב פתוח להנדסאים.
בעוד שההשקעה בפרסום בתשדירים רגילים המיועדים לגופים ציבוריים מהווה כ-85% מכלל הפרסום בתחנות, ניתן לראות כי פרסום החסויות נקנה על ידי חברות מסחריות לכל דבר ועניין, כדוגמת בנק הפועלים עם חסות ל"יום העסקים הקטנים", ביטוח ישיר עם הצעה לביטוח דירה, TheMarker המפרסם את אתר "דהמרקר FINANCE" החדש. מפרסמי חסויות בולטים אחרים הם AIG, KSP, AEROFLEX ועוד.
בהתאם לאופי המפרסמים, המשרד שמרכז בידיו את היקף הפרסום הגבוה ביותר שמופנה לתחנות הצבאיות היא לשכת הפרסום הממשלתית. לפם שמטפלת בקמפיינים של משרדי הממשלה אחראית ל-57% מהפרסום ב-2 התחנות הצביות בתקופת המדידה. במקום ה-2 ובפער אדיר נמצא משרד הפרסום אדלר חומסקי עם 3% בלבד. את החמישייה הראשונה סוגרים LEAD במקום ה-3, EXPERT וראובני פרידן.
לדברי נתי יעקובי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום, "לאחרונה עלתה דרישה לניטור הפרסום בתחנות הרדיו הצבאיות עקב הפיכתן לחלק מתמהיל הפריסה של מפרסמי הרדיו מהסקטור העיסקי. מהנתונים עולים כי הרכב המפרסמים בין גל"צ לגלג"צ חופף בכ-80% וכי לפ"מ רוכש כמחצית מזמן האוויר של התחנות הצבאיות".

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.