גל"צ גלי צה"ל
צילום: אייס

יעד נחשק למפרסמים: מה המחזור הכספי החודשי של גל"צ וגלגלצ מפרסומות?

יפעת בקרת פרסום מגלה כי זמן האוויר בפרסומות בגלגלצ גבוה ב-60% מגל"צ. ההכנסה הריאלית של גלגלצ בחודש עומדת על כ-400 אלף שקלים, ומי הם משרדי הפרסום והמפרסמים המובילים?
משה בנימין |

במונחי רייטינג, תחנת הרדיו הצבאית גלגלצ היא המקבילה של ערוץ 2, ברמת החשיפה ומעמדה בקרב הציבור. יחד עם אחותה הבוגרת גלי צה"ל, 2 התחנות הצבאיות שולטות על נתח שוק במונחי האזנה שעומד על כ-45%, מה שהופך אותן ליעד נחשק בקרב מפרסמים, לצד הכוכבית על מגבלות הפרסום בתחנות אלו. 

בעוד שבתחנות אזוריות ותחנות קול ישראל אין סייגים על הפרסום המסחרי, בתחנות הצבאיות לא ניתן לשדר פרסומת לגוף מסחרי פרטי, אלא בפורמט של חסות בלבד, שזמנה מוגבל ל-6 עד 10 שניות. לחברות ממשלתיות, משרדי ממשלה, עמותות ומוסדות אקדמיים באישור המל"ג, ישנה האפשרות לשדר פרסומת באורך מלא ומטבע הדברים אלו הם גם הגופים שמרכזים בידיהם את מירב זמן האוויר לפרסום.  

ממחקר שערכה חברת יפעת בקרת פרסום, שהחלה השנה בניטור הפרסום בתחנות הצבאיות, נחשפים לראשונה המפרסמים הציבוריים והחברות הפרטיות בתחנות הצבאיות. מהשוואה של 2 התחנות הצבאיות מתחילת 2016 ועד ל-9 במארס, עולה כי גלגלצ מובילה בזמן אוויר פרסומות הגבוה בכ-60% מגל"צ ועם הכנסה מפרסום הגבוהה בכ-80%, המתורגמת להכנסה ריאלית מוערכת של כ-900 אלף שקלים לעומת כ-500 אלף שקלים בגל"צ.

בחישוב יחסי עולה שהיקף הפרסום החודשי בגלגלצ עומד על כ-400 אלף שקלים לעומת כ-220 אלף שקלים בחודש בגל"צ. בתקופת המדידה (1 בינואר - 9 במארס 2016) משרד התחבורה הוא ללא ספק המפרסם הגדול בתחנות הצבאיות, עם השקעה מוערכת של כ-400 אלף שקלים, ולא פחות מ-37 ג'ינגלים שונים. במקום השני, משרד הביטחון עם השקעה של כ-45 אלף שקלים ופרסום לאגף השיקום אונליין, ובמקום השלישי נמצא אורט ישראל עם כ-34 אלף שקלים וערב פתוח להנדסאים.

בעוד שההשקעה בפרסום בתשדירים רגילים המיועדים לגופים ציבוריים מהווה כ-85% מכלל הפרסום בתחנות, ניתן לראות כי פרסום החסויות נקנה על ידי חברות מסחריות לכל דבר ועניין, כדוגמת בנק הפועלים עם חסות ל"יום העסקים הקטנים", ביטוח ישיר עם הצעה לביטוח דירה, TheMarker המפרסם את אתר "דהמרקר FINANCE" החדש. מפרסמי חסויות בולטים אחרים הם AIG, KSP, AEROFLEX ועוד.

בהתאם לאופי המפרסמים, המשרד שמרכז בידיו את היקף הפרסום הגבוה ביותר שמופנה לתחנות הצבאיות היא לשכת הפרסום הממשלתית. לפם שמטפלת בקמפיינים של משרדי הממשלה אחראית ל-57% מהפרסום ב-2 התחנות הצביות בתקופת המדידה. במקום ה-2 ובפער אדיר נמצא  משרד הפרסום אדלר חומסקי עם 3% בלבד. את החמישייה הראשונה סוגרים LEAD במקום ה-3, EXPERT וראובני פרידן

לדברי נתי יעקובי, מנכ"ל יפעת בקרת פרסום, "לאחרונה עלתה דרישה לניטור הפרסום בתחנות הרדיו הצבאיות עקב הפיכתן לחלק מתמהיל הפריסה של מפרסמי הרדיו מהסקטור העיסקי. מהנתונים עולים כי הרכב המפרסמים בין גל"צ לגלג"צ חופף בכ-80% וכי לפ"מ רוכש כמחצית מזמן האוויר של התחנות הצבאיות".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.