גולן יוכפז יוסי ורשבסקי מתן חודרוב
צילום: אלכס כץ

מהלך השח-מט של יוניברסל מול ערוץ 10: "אנחנו מורידים את הכובע בפניהם"

תחת הכותרת של "חשיבות עליונה לתחרות" מקאן מציעה עסקה שתשאיר את הערוץ חי ובתמורה תשאיר אצלה רווח שכל חברת מדיה תהרוג בשבילו
משה בנימין | (2)

בהודעה שהוציאה היום יוניברסל מקאן , על רקע חבל ההצלה שהיא זרקה ל ערוץ 10 כותבת החברה כי היא "מאמינה שיש חשיבות עליונה לקיומם של לפחות 2 ערוצי טלוויזיה עם 2 חברות חדשות עצמאיות, על מנת לשמור על התחרות בענף הטלוויזיה, לטובת הצופים והמפרסמים". מתחריה של יוניברסל בשוק המדיה הצפוף בישראל לא צריכים יותר מדי הסברים כדי להבין את המהלך של יוניברסל, את החשיבות העליונה שמסתתרת מתחת להכרזה הציונית ואת המהלך המתוחכם שמחכה בפינה.

"סגירה אפשרית של ערוץ 10 נוגדת את האינטרס הציבורי ואת עקרונות הדמוקרטיה, חופש העיסוק, חופש הביטוי ושמירה על תחרות חופשית גם בענף הטלוויזיה". כך הוסיפה יוניברסל בהודעתה מוקדם יותר היום שבה הצהירה על כך שתרכוש מערוץ 10 זמן אוויר לפרסום בהיקף של 36 מיליון שקלים לשנתיים קדימה, בעסקה שתאפשר לערוץ 10 לכסות את חובותיו לרשות השנייה ובכך להבטיח את עתידו.

מעבר להצהרות על אינטרס ציבורי ושמירה על עקרונות הדמוקרטיה, האינטרס של יוניברסל מקאן בשמירתו של ערוץ 10 בחיים הוא ברור למדי. פחות ערוצים מסחריים, משמעותו פחות היצע של זמן אוויר לפרסום, פחות תחרות, פחות מרחב פעולה ותמרון לחברות המדיה והעברת מוקד הכוח לידי ערוץ 2 - מה שיוביל לעלייה במחירה של נקודת רייטינג כאשר במקביל הביקוש יישאר קשיח וההיצע יקטן.

ההישג של יוניברסל במהלך הנוכחי הוא כפול: ראשית, היא מותירה את השוק במבנה של 3 ערוצים מסחריים, מונעת מהמחיר לעלות ומשמרת את כוחה מול הערוצים המסחריים (כמו גם כוחן של מתחרותיה באופן עקיף).

שנית, ופה טמון הטריגר שדוחף את יוניברסל למהלך - בתור מי שמעניקה לערוץ 10 חמצן לנשימה יש להניח כי תנאיה המסחריים מול הערוץ, שכבר היום נחשבים לטובים, ישתפרו פלאים. יוניברסל תעביר לערוץ 10, סכום לא נמוך של 36 מיליון שקל מראש - ובתמורה היא תקבל בעבור הסכום הזה שטחי פרסום ששווים יותר מ-36 מיליון שקלים בפועל. כמה יותר? זה תלוי במו"מ מול ערוץ 10 ובמרחק שנותר לערוץ מהקיר אליו הוא נדחק בפעם המי יודע כמה.

הערוץ שבעבר כבר סגר עסקאות אפ-פרונט שכאלו מול יוניברסל וחברות מדיה אחרות, נאלץ, כך ולא אחרת, לקבל את העסקה עם יוניברסל ומן הסתם זו עסקה שלא היתה נחתמת אם הערוץ לא היה עם הלשון בחוץ, צמא לכל שקל ופתח של תקווה.

במידה והעסקה תצא לפועל, דהיינו יוניברסל תעביר לערוץ 36 מיליון שקלים וזה יזכה לרישיון המיוחל, יתחיל שלב ב' בתכנית של יוניברסל - איסוף הכסף מהרצפה וגביית הדיבידנד על ההשקעה האמיצה. יוניברסל תייצר לעצמה מלאי פרסום במחיר תחרותי שאיתו תוכל להגדיל את הרווחיות בתוך הבית, לטובת לקוחותיה ולטובתה האישית. בנוסף, החברה פותחת לעצמה מסלול נוסף שבו תוכל למשוך אליה מפרסמים מחברות מדיה מתחרות שלהם תוכל להציע מחיר נמוך יותר.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

כשבידיה מלאי פרסום שהרווח כבר מגולם בתוכו - 36 מיליון שקל שיקנו להם בפועל כ-45 מיליון שקלים (בהנחה שיוניברסל הוציאה מערוץ 10 תופסת של 20% בתמורה לקנייה מראש) היא תוכל לרכוש עבור לקוחותיה את אותו זמן האוויר בערוץ 10 שקנתה עד היום במחיר שיעלה לה הרבה פחות ויותיר את כל הרווח לידיה.

המסלול המשני של חיזור אחר לקוחות של מתחרים באמצעות מחיר תחרותי הוא בסבירות נמוכה מעצם העובדה שיוניברסל מקאן מוגבלת על פי החלטת דייויד גילה הממונה על ההגבלים העסקיים לנתח שוק של 25% - שכיום היא לא רחוקה ממנו.

מבחינת יוניברסל מדובר בשח-מט. הכסף יועבר לידי ערוץ 10 רק בתנאי שהוא זוכה לרישיון, הערוץ יוכל לקבל את הרשיון רק אם יעביר את הסכום הזה לרשות השנייה, ובמידה והערוץ יפעל תחת רשיון ויחזור לעבודה תקינה, הזמנות הפרסום ימשיכו כסדרן וידה של יוניברסל תהיה על העליונה. מרחב הרווח שהיא השיגה לעצמה יועיל לה גם כשתצטרך להשאיר בידיה לקוח מתנדנד או כזה שיחוזר על ידי המתחרים - זה מה שקורה כשאתה יושב בשולחן המדיה עם היד הכי חזקה.

בענף הפרסום עומדים מהצד ומביטים בנעשה בקנאה שקשה להסתיר. כל חברת מדיה היתה עושה את המהלך של מקאן אם היה לה את ההון הנזיל הפנוי, היקף ותמהיל הלקוחות המתאים והביצים שצריך כדי ללכת על המהלך הנועז. מתחרי מקאן שניסו שכבר הפעילו את נשק הרגולטור כנגדה "מורידים את הכובע הפניה" כך מודה אחד מהם היום בפני אייס. יוניברסל אמנם נחשבת לכוחנית, ואגרסיבית - אחת שכל שקל רביעי במדיה עובר דרכה ויחד עם זאת, כמו שהיא מוכיחה במקרה הזה מקצוענית , אמיצה, בעלת חוש ריח מפותח להזדמנויות פז וכזו שכל חברת מדיה היתה רוצה להיות כשהיא תגדל.

הדבר היחיד שיכול לטרפד את העסקה הנרקמת היא הרשות השנייה שאינה מוכנה לקיים דיון בסוגיית הרשיון כל עוד לא מופקד החוב בסך 36 מיליון שקלים עבור דמי זיכיון והפצה.מנגד בערוץ 10 רוצים לקבל את הרשיון ביד ואז להפקיד את הכסף בידי הרשות. בתנאים שכאלו, סימן השאלה עודנו מרחף מעל ויוניברסל מקאן היא החברה האחרונה שתרשה לעצמה להיות חשופה למצב שבו הכסף מועבר לערוץ 10 אך קיומו אינו מובטח.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    (ל"ת)
    סחתיין על דן אלעזרי 30/12/2014 08:36
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מעניין (ל"ת)
    נעמי 28/12/2014 23:10
    הגב לתגובה זו