יש לא מעט דרכים בהן גברים חווים את משבר גיל ה-40 המיתולוגי, אבל זו של ארז רובינשטיין, מבעלי משרד הפרסום Twentythree (יחד עם יוסי צרפתי) היא אחת המקוריות, היצירתיות והנוגעות ללב שראינו.
לפני יומיים, ב-11 בנובמבר, העלה רובינשטיין פוסט בפייסבוק ובו הציג את ההחלטה שקיבל לקראת חגיגות יומולדת ה-40 שלו. הוא פתח את הפוסט במילים "ביום-הולדת ה-40 שלי אאבד רבים מחברי הפייסבוק שלי". פתיחה מסקרנת שהבא אחריה לא אכזב. "לכבוד חגיגות ה-40", כך הוא כותב, "החלטתי שאני לא רוצה לבזבז כסף על מסיבה ראוותנית ואני גם לא רוצה שהחברים שלי יבזבזו כסף על מתנות מיותרות. החלטתי לעשות משהו שמרגיש לי נכון ויש בו משמעות - החלטתי לעשות טוב לילדים שזקוקים למתנה יותר ממני והחלטתי לגרור איתי את חברי הפייסבוק שלי. בכח. ביום הולדת ה-40 שלי, מי שירצה להישאר חבר פייסבוק שלי, יצטרך לשלם 20 ש ח. לפחות".
"זה לא מס חדש ולא דמי חברות. זו גם לא מתנה כפולה. למען הסר ספק -
אני לא רוצה שום מתנה אחרת ליומולדת שלי. מה זה כן? זו תרומה לרכישת אופניים עבור ילדים קטנים שיד משפחתם אינה משגת. ילדים מקסימים שפגשתי במועדניות של עמותת לילך. ילדים שעבורם אופניים חדשים הם בגדר חלום רחוק".
כן, רובינשטיין לא הסתפק בבקשה חברית לתרומה מחבריו בפייסבוק עבור ילדי עמותת לילך, וצירף לזה אולטימטום אמיץ מאוד. מי שלא ישלם לפחות 20 שקלים לעמותה יוסר מרשימת החברים לאלתר כאשר הדד-ליין הוא ה-25 בנובמבר, 3 ימים לאחר מועד היומולדת ב-22 בנובמבר.
"נכון, יכולתי פשוט לבקש מחברים לתרום כרצונם, בלי הדרמה של מחיקת חברים שלא יתרמו" הוא כותב, "קראתם נכון - חברי פייסבוק שלי אשר לא יתרמו, יוסרו מרשימת החברים שלי. מעט קיצוני ואני יכול לראות איך אפשר לראות בזה כמהלך של דרמה קווין שמחפש קצת צומי לרגל משבר ה-40 שלו, אבל אני רואה את זה כהזדמנות לברור בין סתם חברים לחברים".
לטובת התורמים הפוטנציאליים, רובינשטיין גם הרחיב על העלויות וכתב: "עלות זוג אופניים, גלגלי עזר וקסדה לילד היא 300 ש ח. המטרה היא לרכוש 40 אופניים ולהרכיב אותם יחד עם הילדים". לסיום הוא כותב: "ביומולדת 40 שלי אולי אאבד רבים מחברי הפייסבוק שלי, אבל אלו שיישארו, יחד עם 40 ילדים מאושרים, יהיו שווים את זה בענק!".
בשיחה עם אייס אומר רובינשטיין כי "היעד אליו אני שואף הוא תרומה של 30% מחברי הפייסבוק שלי". יש לו כ-1440 חברים בפייסבוק, דהיינו היעד הוא לתרומה שתתקבל מ-480 מחבריו. יומיים לאחר פרסום הפוסט הוא יכול להיות די מרוצה מהקצב: 80 תורמים, 16% מהיעד של ה-480 שהציב לעצמו ו-5.5% מסך כל חבריו. בגזרת הכסף, המצב אפילו טוב יותר. מתוך 12,000 שקל שאליהם הוא שואף, הוא כבר הצליח לגייס 4,580 שקל, דהיינו 40% מהיעד, תוך יומיים בלבד.
לתרומות: לחצו כאן
התגובות למהלך של רובינשטיין לא אחרו לבוא. לדבריו, מיד עם פרסום הפוסט, מישהי כבר בחרה לאנפרנד אותו מיוזמתה, חברים קרובים הספיקו לדבר איתו להבהיר לו שלמרות שהיוזמה מבורכת הם לא ממש מתלהבים מהדרך שבה הוא בחר. עם זאת, הוא מספר שהרוב המכריע של האנשים השיבו לו בתגובות מדהימות. הוא מספר גם על אדם שביקש ממנו חברות בפייסבוק רק לשם התרומה ואחר, ללא עמוד פייסבוק, שהפוסט הועבר אליו בוואטסאפ ויצר עימו קשר.
למי שתוהה בעניין האמינות שלו, רובינשטיין מסביר כי הוא "מתכנן לעשות מהלך דומה גם בשנה הבאה, וכדי לעשות את זה בצלחה גם בשנה הבאה אני חייב לעמוד במילה שלי ולא לרדת מהעץ שעליו טיפסתי". למרות זאת, הוא מודע להשלכות של המהלך שלו ודי חושש מהעובדה שהוא עלול לאבד כ-2/3 מחבריו, כ-1,000 איש. "רגע לפני" הוא אומר, "אני אזכיר לאנשים שממש חשובים לי לתרום כדי שלא נצטרך להיפרד".
הביקור האחרון בעמוד הפייסבוק של רובינשטיין מספק דוגמה טרייה לדרך שבה מגיבים חבריו בפייסבוק למהלך. שחר פילר, קולגה מתעשיית הפרסום וסמנכ"ל הקריאיייב של משרד הפרסום דרורי שלומי BBDO כתב לו לפני מספר דקות: "אז ככה - תרמתי את השקלים ואני מסיר את עצמי מרשימת חברייך. פשוט כי מצד אחד בא לי שלילדים האלו יהיו אופניים, מצד שני לא בא לי חברי פייסבוק שמציבים לי אולטימטומים מטומטמים".