ליאת יופה
צילום: ליאת יופה
פרופיל אישי

under 40 עם ליאת יופה מ'לילה כלכלי': קצת עליה - ועל האתגר של התכנית

המדור של אייס מארח את עורכת 'לילה כלכלי'. על ההתחלה בערוץ 10, ה"טירונות" עם גנרל חורף, מודל החיקוי, וה"צעקות בשידור" על גדי סוקניק
אלכסנדר כץ | (9)

חברת החדשות של ערוץ 10 ידועה כמי שנותנת במה לנשים, בתחומי ההגשה, הניהול והעריכה, יותר ממערכות התקשורת האחרות. אחת מהן היא ליאת יופה, עורכת התכנית לילה כלכלי, שעושה את התפקיד הזה כבר שנה.

העבודה הראשונה של יופה (30) בתחום התקשורת הייתה לפני 6 שנים בחברת החדשות של ערוץ 10, כמזכירת דסק במשרה חלקית. "משם התחיל בית ספר לטלוויזיה שנמשך עד היום", היא מספרת. "מרגש לעבוד במקום שמאפשר לאנשים לגדול בתוכו ותודה גדולה לגולן יוכפז שנתן לי את ההזדמנות והכבוד לשבת בכיסא העורכת ול'חדשות 10' שהוא בית עיתונאי שאין בו פרות קדושות".

ממזכירת הפקה, היא עברה לשמש כתחקירנית בהמגזין של אושרת קוטלר. בהמשך עברה לדסק התרבות, ולשמש כעורכת משנה במהדורה המרכזית במשך שנתיים. ב'לילה כלכלי' התחילה כעורכת משנה, ולפני כשנה החליפה את גידי ויניש, שחצה את הקווים לטובת תכנית חיסכון בערוץ 2. מאז היא עורכת התכנית. רוצים לכתוב לה? הנה כתובת הלינקאדין שלה.

1. עבודה: מסביב לשעון, חובקת כל, בשידור חי, מסונכרנת עם כל שאר המרכיבים בחיים אבל גם מוציאה אותם מסנכרון בו זמנית. עריכה בטלוויזיה היא עבודה במנעד הכי רחב שאפשר לדמיין - אתגרים עיתונאיים, לחצים מכל הכיוונים, נושאים כלכליים שהם לפעמים מורכבים ואנחנו מנסים להנגיש ולהפוך אותם למשהו שכל צופה יכול וצריך להבין ולהתחבר אליו. התקשורת הכלכלית עברה שינוי מקצה לקצה בשנים האחרונות, בין היתר גם בזכות פורמטים נפלאים כמו 'לילה כלכלי'. והאתגר שלנו הוא להצליח לחדש לצופים שלנו עם דברים שהם לא שמעו כל היום באינטרנט ובטלוויזיה גם ב-23:30 בלילה.

2. בית: במקור אני מקרית חיים. לגדול בפרברי הצפון הייתה חוויה מעצבת, בזכות מה שיש שם וגם בזכות מה שאין, אבל עיניי תמיד היו נשואות לתל אביב, ואשמח להישאר בה, אם יוקר המחייה לא יכניע אותי קודם.

3. הישג: מבצע צוק איתן - המלחמה שהגדירה מחדש את המושג "מסביב לשעון" מבחינתי. העבודה העיתונאית שלנו כמובן מתגמדת אל מול כל החיילים והמילואימניקים ואנשי עוטף עזה, אבל הדאגה לחברים בחזית ובעורף חיזקה אותנו כעיתונאים וחידדה את המטרה להביא עיתונאות אחראית למסך. תקופת המבצע ב'לילה כלכלי' אילצה את גדי סוקניק, אותי ואת שאר הצוות המוכשר של 'לילה כלכלי' להמציא בזמן אפס פורמט ביניים, מעין 'לילה כלכלי - מבצעי'. לי היה חשוב לא להזניח סוגיות כלכליות שנוטות להישכח כשהתותחים רועמים - כמו הפיצויים לתושבי הדרום, תקני הרבש"צים, פתרונות טכנולוגיים לפצמ"רים ולמנהרות. וגם עניינים שפחות זכו לסיקור, כמו עסקים שביומיום נשענים על דו-קיום וננטשו כמעט לחלוטין במהלך המבצע.

4. רגע מכונן: עם כניסתי לתפקיד בדצמבר 2013, ישראל ספגה את אחת הסופות המשמעותיות של השנים האחרונות. ירושלים הייתה נצורה, ואני זכיתי לשבת שעות ארוכות בקונטרול, לנהל משדרים יוצאי דופן מבחינה טלוויזיונית ולנסות ולהביא לצופים שלנו, רגע לפני שנגמר להם החשמל, תמונה אמיתית של הכאוס שמשתרר בחוץ, ולבקר את הרשויות שלא ממש הצליחו להתמודד עם גנרל חורף. זו הייתה טירונות מקוצרת ל'לילה כלכלי'.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

5. רגע מביך: כשגדי פונה לצופים בשידור חי ואומר 'ליאת העורכת צועקת עליי באוזן'. מוכנה להישבע שלא צעקתי.

6. מודל לחיקוי: בתחום העריכה ובטלוויזיה בפרט, יש מחסור מדאיג בנשים בעמדות מפתח. הנשים שכן הגיעו לשם אצלנו ב'חדשות 10', כמו טלי בן עובדיה ורתם שדות, עשו זאת הודות לסטנדרטים בלתי מתפשרים ואהבה כנה למקצוע, וזה בהחלט מעורר השראה.

7. חלום: שערוץ 10 ישרוד את המשבר, ויישמר את המקום הקריטי שלו בדמוקרטיה הישראלית, ושנוכל לעסוק בדברים החשובים ולא במשכורות של החודש הבא. וגם עתיד טוב יותר למעמד הביניים הישראלי ולבני הדור שלי בתוכו.

8. מתחרים: במקביל אלינו, בערוץ 2 משודרת החדשות הלילה, שגם היא הצטרפה למשימה הלילית לחדש לצופים כשהם כבר שבעים מעבודה ואקטואליה. בעיני היא עושה את זה בחן ורעננות, והדו קרב הלילי הזה עושה אותנו יותר טובים.

9. ילדות: בדיעבד הבנתי שאבא שלי, שהוא בכלל מהנדס בכיר (ואיש מבריק באופן כללי), נטע בי את האהבה לחדשות. אחרי שבכל נסיעה משפחתית, כל הרכב עבר לדממת אלחוט בכל שעה עגולה כדי לשמוע מבזקים, קשה שלא לקבל את הרושם שחדשות הם הדבר הכי חשוב בחיים.

ולסיום - טיפ: לשמוע את הדעות של כולם, בסוף להחליט לבד.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    תמיר 13/10/2014 20:12
    הגב לתגובה זו
    השונות. נעימה מאוד. המשיכי כך!
  • 8.
    מאז ששרון גל עזב...אני לא רואה!!! (ל"ת)
    לא מעניין!! 10/10/2014 23:55
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    רוקו 08/10/2014 08:52
    הגב לתגובה זו
    ממש משעממת ואפשר לראות את תוצאות העריכה ברייטינג. אגב, מישהו זוכר תחקיר שהחל בלילה כלכלי?
  • 6.
    אבי חי 07/10/2014 18:59
    הגב לתגובה זו
    אבל לאף אחד לא אכפת.
  • 5.
    כל הכבוד המפקדת ליאת!! (ל"ת)
    מחלקה 3 לעד! 07/10/2014 18:56
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מ.פ 07/10/2014 18:32
    הגב לתגובה זו
    אחת הנשים הרציניות והמוכשרות בחדשות ערוץ 10!
  • 3.
    מ.פ 07/10/2014 18:31
    הגב לתגובה זו
    אחת הנשים הרציניות והמוכשרות בחדשות ערוץ 10!!!
  • 2.
    גילי 07/10/2014 13:55
    הגב לתגובה זו
    מוכשרת בטירוף, תגיע רחוק
  • 1.
    ליאון 07/10/2014 13:19
    הגב לתגובה זו
    למה סוקניק מסתיר אותה מאחורי המצלמה ?
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים. 

תקליטים ודיסקים מפוזרים AIתקליטים ודיסקים מפוזרים AI

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם

עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה

בן פלמון |
נושאים בכתבה אמנים במוזיקה

לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?


אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים

אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.

כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל. 

השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.

ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף

ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים. "I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.

כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי העולם.