דן שילון פסטיבל שובר מסך 2014
צילום: אלכסנדר כץ
פסטיבל שובר מסך

"יש זליגה של השפעות פוליטיקאים על מוקדי קבלת החלטות בערוצים 2 ו-10"

כך אמר דן שילון בפאנל לציון 20 שנה לערוץ 2. דנה וייס התריע על השפעות מסחריות, שילון סיפר אנקדוטה משלו. והאם יש תוכן שיווקי בחדשות?

20 שנה (וכמה חודשים) לאחר שהוקם, והשפעתו של ערוץ 2 ניכרת בכל פינה בתחום התקשורת הישראלית. בפסטיבל שובר מסך של מכללת עמק יזרעאל, החליטו לייחד פאנל מיוחד לציון האירוע, שזכה לשם 'המעגל', על שמה של התכנית שנחשבת לאחת המזוהות ביותר על המותג "ערוץ 2". את הפאנל הנחה מי אם לא דן שילון.

במהלך הדיון, אמר שילון כי עם השנים, הוא מבחין ב"זליגה של השפעות של פוליטיקאים על מוקדי קבלת החלטות גם בערוץ 2 וגם בערוץ 10". דנה וייס, מגישת 'חדשות שבת' בערוץ 2, הוסיפה: "הרבה יותר חמורה היא המעורבות של גורמים מסחריים...".

שילון הוסיף: "שיקולים מסחריים שחודרים גם לתכניות אקטואליה והזניית המדיה, זאת בעצם פרסומת סמויה במסווה של אינפורמציה. אבל בעניין הפוליטי, מה אני צריך להבין כשבראש חברת החדשות עומדת חברה של שרה נתניהו (הכוונה לעו"ד תמי נווה, הנחשבת למקורבת לבני הזוג נתניהו, ל"ר)?"

וייס נזעקה למשמע הדברים: "זה עלבון לאינטליגנציה", אמרה. "אתה באמת חושב ששרה ובנימין נתניהו רווים נחת מהשידורים של ערוץ 2? זה כל כך קל להגיד ולא נכון. אני לא אומרת לך שזה קל ושלא מנסים ושתוכן שיווקי נכנס, אבל מעולם לא שיניתי כי הייתי נתונה להשפעה. אתה באמת חושב שתמי רווה יושבת בקונטרול ואומרת למישהו מה לשאול? גם אם היא חברה של ביבי ושרה, זה לא מגיע אלינו".

שילון ביקש לספר סיפור על הלחצים המסחריים בטלוויזיה המסחרית: "שידרתי בקשת את תכנית הבוקר. הביאו לי מרואיינת בנושא נדל"ן. אני לא מומחה בנושא. היא קמה בסוף הריאיון ושאלה: 'אתה לא מתבייש', שילמתי כסף כדי להיות כאן ואתה חתכת אותי'. אמרתי שלא אהיה כאן אם שוב פעם זה יקרה. ניסו להכניס לי את זה גם ב'מעגל', אז בואו לא נתיפייף"..

מגיש אולפן שישי ומהדורת החדשות בערוץ 2, דני קושמרו אמר כי "תוכן שיווקי לא נכנס למערכת החדשות, אנחנו נזהרים מאד מאד. גם ב'תכנית חסכון' אנחנו מנסים ללכת על כמה מוצרים, לרוחב. אף חברה מסחרית לא משלמת עבור ההשתתפות במהדורה. אנחנו משתדלים שזה לא יקרה, כל הזמן יש פניות אלינו. אני תמיד הייתי אנדרדוג... אני הגבר היחידי שמגיש לבד מהדורת חדשות, בכל 3 הערוצים... אנחנו מצליחים יותר מערוץ 10 מבחינת הרייטינג, ואני מודה שיש להם מערכת מצוינת".

שילון פנה אל ארז טל, שקיבל מוקדם יותר הבוקר את פרס 'כד החלב' שהעניק הפסטיבל: "שואלים אותי תמיד - 'למה אתם בערוץ 2 משדרים את כל הזבל שאתם משדרים'? מצד שני, כל אלה ששואלים, הם חלק מהרייטינג. איך אתה מסביר את הסתירה הזאת?"

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

"אין סתירה", אמר טל, שחוזר מחר בערב להגיש את האח הגדול בעונתה השישית. "הביקורת היא ביקורת, רייטינג הוא רייטינג. המילה הנכונה היא 'מינונים' . ערוץ 2 הוא הערוץ היחיד יחד עם 10, שלא מקבלים דמי אגרה או מנוי. הוא צריך לשדר משהו שיצפו בו. ערוץ 2 משדר גם 'פלפלים צהובים' וגם חדשות. ערוץ מסחרי צריך לשדר מסחרי ולא תהפוך אותו למשהו אחר. מה שצריך להיות מולו - הוא ערוץ ציבורי חזק ומעודכן שיודע להשתמש בכלים ובשפה שיש היום כדי לתת קונטרה לשידור המסחרי".

כשנשאל שר החינוך לשעבר יוסי שריד, שמשמש כפובליציסט בהארץ, במה הוא צופה בטלוויזיה, ענה שריד: "בכלום. אני לא רואה טלוויזיה. רואה חדשות קצת, כי יש לי מחויבות כתיבה, אם כי זה לא הכרחי לדעת על מה אתה כותב (צחוק). מעת לעת אני רואה גם ספורט. אני לא רואה טלוויזיה, זה בזבוז זמן. העיקרון שעליו בנוי ערוץ 2 וגם ערוצים מסחריים בעולם ברובם, הוא פשוט - לרדת למכנה המשותף הנמוך ביותר, אחרת אתה לא מקבל 40% רייטינג. הבעיה היא, שמכוון שטלוויזיה היא כלי כל כך משפיע ואין משפיע ממנו, זה מוריד את הכל למכנה המשותף הנמוך ביותר. גם את הפוליטיקה, גם את החינוך, ואפילו פה ושם גם מערכת המשפט צונחת קצת למעמקים".

על כך ענתה וייס: "יוסי, אנחנו לא נפגעים ממך שאתה לא צופה, כי אתה לא קהל היעד שלנו. מהשאלות שלכם, זה כאילו ברור מאליו שהחדשות של ערוץ 2 יצליחו בתוך הפלטפורמה. המוטו שלנו מ-1993 היא להסתכל מה יגיד הציבור ולא הברנז'ה. כשאני מכינה תכנית או עושה כתבה, אנחנו צריכים לשרת את עם ישראל, זה אחד מיסודות ההצלחה. הדבר השני, שאינו מובן מאליו, שימו לב שכל התכניות שנכשלו, היו לא טובות. 'האח הגדול' היא מלאכת מחשבת. הסוד של ערוץ 2 היא הרצינות שהתפתחה בו. זה נכון לתכניות ולחדשות. לגבי הכח הנשי - מה שקרה בחדשות 2 וזה מתקשר למשפט אולמרט, מחלות של נפוטיזם וקידומים לא ענייניים. זה לא היה אצלנו. אדם שנכנס בשערי חברת החדשות, שאם יתאמץ ויעבוד קשה - יש לו סיכוי להצליח. דנה וייס התחילה בתור עוזרת הפקה שרצה עם הפקות. אם היית רואה איך אנחנו נערכנו לשידור הבוקר (סיקור גזר הדין במשפטו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, ל"ר), זה חזרות גנרליות, כל בוקר אנחנו מתחילים את המלחמה מחדש, הפכנו לערוץ הממלכתי".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דן שילון? כן, היה פעם אחד כזה... בשחור לבן (ל"ת)
    ארכיון רשות השידור 14/05/2014 21:41
    הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.