
צי הרכבים הממשלתי עובר להנעה אלטרנטיבית, חשמלית והיברידית
החשב הכללי במשרד האוצר פירסם את רשימת הדגמים שזכו בתיחור הרכבים ההיברידיים של מנהל הרכב הממשלתי
שדגככ
החשב הכללי במשרד האוצר פרסם את רשימת הרכבים ההיברידיים שזכו בתיחור החדש של מינהל הרכב הממשלתי. מדובר במהלך רחב היקף שנועד לקדם את יישום החלטת הממשלה על מעבר הדרגתי לרכבים עם הנעה אלטרנטיבית בלבד – היברידיים וחשמליים. בין הדגמים שזכו: יונדאי אלנטרה על כל גרסאותיה, MG ZS HYBRID, רנו ארקנה, ניסאן ג'וק היברידי, קיה נירו, טויוטה יאריס קרוס, דאצ'יה דאסטר וג'וגר, טויוטה קורולה קרוס, קיה ספורטאז', טויוטה ראב 4, קאמרי, יונדאי סונטה וסנטה פה, ודגמים נוספים.
לדברי החשב הכללי, יהלי רוטנברג, כיום כ-70 אחוז מכלי הרכב המשמשים את משרדי הממשלה הם כבר בעלי הנעה אלטרנטיבית, לעומת כ-18 אחוז בלבד בתחילת 2022. התיחור החדש מרחיב את מגוון האפשרויות לעובדי המדינה ומאפשר בחירה בין דגמים היברידיים
וחשמליים. רוטנברג הודה לחטיבת הנכסים ולמינהל הרכב על קידום המהלך. הרחבת ההיצע ההיברידי מתבצעת במקביל להיערכות לקראת פרסום תיחור נוסף עבור רכבים חשמליים, שצפוי להתפרסם בשבועות הקרובים.
חשוב לציין כי בשוק הרכב הממשלתי והפרטי, עובדי ציי רכב נהנים מהטבת שווי שימוש חודשית – 1 310 שקל לרכב חשמלי, 1 090 שקל לפלאג‑אין, ו‑540 שקל להיברידי מלא. עם זאת הטבות אלה מוגבלות לעד סוף 2025 והמדינה עשויה לרענן אותן לאחר מכן.
לדברי החשב הכללי, יהלי רוטנברג, כיום כ-70 אחוז מכלי הרכב המשמשים את משרדי הממשלה הם כבר בעלי הנעה אלטרנטיבית, לעומת כ-18 אחוז בלבד בתחילת 2022. התיחור החדש מרחיב את מגוון האפשרויות לעובדי המדינה ומאפשר בחירה בין דגמים היברידיים וחשמליים. רוטנברג הודה לחטיבת הנכסים ולמינהל הרכב על קידום המהלך.
צמצום עלויות ושיפור סביבתי
המעבר להנעה אלטרנטיבית אינו רק צעד טכנולוגי, אלא גם כלכלי וסביבתי. במשרד האוצר מדגישים כי השימוש ברכבים היברידיים וחשמליים מפחית את הוצאות הממשלה על דלק ותחזוקה, מפחית את זיהום האוויר, ומייעל את פעילות גופי המגזר הציבורי.
צי הרכב הממשלתי כולל כיום כ-15 אלף כלי רכב, והוא משמש את משרדי הממשלה, משטרת ישראל, שירות בתי הסוהר, מערך הכבאות וההצלה ועוד. גם רשויות מקומיות, חברות ממשלתיות וגופים ציבוריים נוספים עושים שימוש קבוע בתיחורים, וכיום הם כולם מחויבים ברכישת רכבים עם הנעה אלטרנטיבית בלבד.
דן גונן, סגן בכיר לחשב הכללי וראש חטיבת הנכסים, ציין כי מינהל הרכב הממשלתי ממשיך להרחיב את היצע הרכבים ההיברידיים והחשמליים כל עוד אין עדיין פריסה רחבה מספיק של עמדות טעינה חשמליות ברחבי המדינה. לדבריו, המהלך כולו משתלב במדיניות כוללת להפחתת פליטות ולייעול צריכת האנרגיה של נכסי הממשלה.
האם נראה בקרוב מדיניות ברורה בהקשרי הרכבים החשמליים?
השילוב של עליה במס רכישה, ביטול הטבות בשווי שימוש ועלייה באגרות רישוי (חלקן זינקו אלפי שקלים לשנה) מקשה על תכנון ליסינג וחישוב עלות כוללת של בעלות רכב. ההכרזה הרשמית של החשב לגבי המעבר להנעה אלטרנטיבית הוא טוב, אבל דרושה מערכת מס ברורה ויציבה, לרבות תעריף נסועה והטבות שימור, כדי שהציבור יבין את הכדאיות ואת ההשלכות הפיננסיות שבמעבר לרכב חשמלי או היברידי.
כרגע המס על חשמליות גבוה יחסית, מס הנסועה מתקרב, והטבות שווי השימוש מתמהמהות. בעוד שהמטרה היא לאזן בין מיסוי ירוק להכנסות המדינה, היעדר וודאות מחייב ממשק ברור ותחזיות מדיניות לטווח ארוך.