יחזור אליה כבומרנג: פייסבוק חסמה חדשות ופוליטיקאים באוסטרליה
לאחר למעלה מעשור של זחיחות, ככלל, כל ענקיות הטק האמריקאיות הולכות בשנתיים האחרונות על ביצים. הן הפכו להיות גדולות מאוד. יש כאלה שיאמרו גדולות מדי. זה הביא רגולטורים בארה"ב, באירופה – ובהקבלה גם בסין עם עליבאבא (BABA), טנסנט (TCEHY) ועוד – לבחון את פעילותם ולנסות למצוא דרכים להגביל את כוחן.
כי כשלאפל (AAPL) שווי שוק של 2 טריליון דולר, לאמזון (AMZN) שווי של 1.66 טריליון ולגוגל (GOOG) שווי של 1.4 טריליון, זה אומר שהן חזקות יותר ובעלות משאבים גדולים יותר ממרבית מדינות העולם. אנחנו מכירים אותן כמניות ה-FAANG, שזה ראשי התיבות שמורכבות מפייסבוק (FB), אפל, אמזון, נטפליקס (NFLX) וגוגל (GOOG) – למרות שכבר אפשר להכניס פנימה גם את טסלה (TSLA). או T-FAANG אם תרצו.
הבעיות של פייסבוק וצוקרברג נערמות
מכולן, נראה שפייסבוק של מארק צוקרברג נמצאת בבעיה הגדולה ביותר – יש כאלה שיאמרו פונדמנטלית. כלומר מהותית ובסיסית. למה? קודם כל כי הקור ביזנס שלה מותקף – יש כאלה, והם לא מעטים, שיאמרו בצדק גמור. זה לא רק זה. כמות החזיתות שעמה מתמודדת הרשת החברתית הגדולה בעולם, שכוללת גם את אינסטגרם ו-וואטסאפ, היא גדולה מאוד.
מצד אחד, צוקרברג נלחם במלחמה מאוד מתוקשרת מול אפל של טים קוק, לאחר שהאחרונה שינתה את אפשרויות המעקב שהיא מעניקה לפייסבוק והעבירה את הכוח למשתמשים. פייסבוק, שהמודל העסקי שלה בנוי על מיקרו-טרגוט – כלומר מעקב מסיבי ושיטתי אחר המשתמשים – כדי להתאים להם פרסומות מתאימות, ראתה בזה, בצדק, כמכה מתחת לחגורה. משם מגיע הכסף הגדול של FB ומשתמשי אפל הם חלק לא מבוטל ממשתמשים אלה והם, פשוטו כמשמעו, יכולים לחסום את הגישה של FB למידע שלהם. נורא נכון?
- ירידות באסיה: סין סוגרת יום שני באדום, אוסטרליה צומחת בתמ"ג - מה קורה בוול סטריט?
- המלחמה ברשתות החברתיות: אוסטרליה תאסור על צעירים עד גיל 16 להשתמש בפלטפורמות החברתיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עוד סיבה? FB נמצאת תחת מתקפה גם בארה"ב, בשל חלקה בתקיפת בניין הקפיטול בחודש שעבר, כשמיני ארגונים של עוצמה לבנה ועוד כמה ארגונים משיחיים, התאגדו שם, בין היתר, ותכננו את תכנוניהם. היא גם חטפה על כך שחסמה חשבונות של אנשים הקשורים לתקיפה, כולל של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ.
באוסטרליה יצאו להגנת העיתונות והענקיות רועדות
אבל הסיבה האחרונה והכי רלוונטית מגיעה מאוסטרליה. שם חוק חדש בא לתקן עוול, שנגרם בעיקר למוציאים לאור של חדשות ובעיקר בפלטפורמות של גוגל ופייסבוק; שהן החברות החזקות בתחום הפרסום המקוון בעולם כולו וגם באוסטרליה. כמה חזקות? באוסטרליה לבדה גוגל שולטת על 95% משוק החיפושים המקוונים בשוק שלמעלה מ-25 מיליון בני אדם.
זה עוול משווע, שמאיים להוריד את העיתונות החופשית על ברכיה. מוציאים לאור לא רק שלא מקבלים כסף עבור תכנים שהן ייצרו במקצועיות ותוך השקעה עצומה של משאבים, התכנים ניתנים לכל דכפין ללא עלות, כשחמור מכך, המוציאים לאור נאלצים לשלם ל-FB כסף בתמורה לפרסום וקידום עצמי. אבסורד במיטבו.
- השוורים חוזרים: אסיה והחוזים בוול סטריט בעליות
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
אם ענקיות הטק חשבו שהכוח שלהן יצליח לשנות את רוע הגזרה אז הן טעו. גוגל כבר איימה לסגור לאוסטרליה את האינטרנט, אבל חזרה בה ובמקום זאת החלה ליישר קו עם המדיניות החדשה.
רק היום דווח כי חתמה על הסכם שני במדינה, הפעם מול ניוזקורפ של רופרט מרדוק. העסקה שנחתמה ל-3 שנים, מצטרפת לשורת עסקאות שחתמה גוגל מול ענקיות גלובליות, ביניהן בלומברג, ניו יורק טיימס ועוד, לפלטפורמת החדשות החדשה שגוגל מקימה – גוגל שואוקייס. כנראה שגוגל הבינו שפעולה אלימה לא תועיל לחברה. להפך, זו חרב פיפיות.
אז בעוד גוגל כבר הבינה פחות או יותר לאן הרוח נושבת, התגובה האחרונה של פייסבוק באוסטרליה, שבה חסמה הרשת החברתית את האפשרות לשתף חדשות וגם תכנים פוליטיים, כנראה שתוביל ללא מעט השלכות. או בלקסיקון האוסטרלי, זה יחזור אליהם כבומרנג.
למה? כי עזבו לרגע את התוכן החדשותי, חסימתם של פוליטיקאים אוסטרלים לרשתות החברתיות ללא הצדקה אמתית, תביא את הפוליטיקאים לדרך הנקמה. ולא רק באוסטרליה. זה יכול להוביל ללחץ משמעותי מאוד על פייסבוק ועל תזרימי ההכנסות שלה.
בעיתונות העולמית לא סתם עוקבים אחרי הפרשה וגם ממשלות עוקבות, בעיקר לראות את תגובתן של גוגל ופייסבוק. התגובות של שתי החברות מעידה בעיקר שצוקרברג בלחץ ושאולי, כמויות השתן העצומות שצבר עלו לו לראש. את ההשלכות פייסבוק תקבל בחודשים ובשנים הקרובות בשווקים הכי ריווחיים שבהן היא מבוססת – כלומר, ארה"ב ואירופה, כשגם הודו עלולה להיות הבאה בתור.
- 10.יהודי 18/02/2021 18:23הגב לתגובה זומתאים גם לנו היהודים שייסגרו את כול העמלקים שב"ה הכול ייקרוס להם וצא לחופשי לדעת לחיות בלי קליפת גוג
- 9.שלמה 18/02/2021 17:08הגב לתגובה זומקווה שתעלם בקרוב דרך אגב "כל דכפין" ולא כל דיחפין , כפין בארמית -רעב כל דיכפין יתי ויכול - כל הרעב יבוא ויוכל
- 8.כבר הוכח במאה אחוז שטרמפ לא היה קשור למהומות! מספיק עם (ל"ת)למ 18/02/2021 14:52הגב לתגובה זו
- 7.אור 18/02/2021 14:38הגב לתגובה זוגם מה הם מפסידים מזה? עוד דרך לחשוף קוראים. אני לא משתמש בפייסבוק ומבחינתי בפייסבוק יש בעיקר רעל.
- 6.מהפה של הכתב לאלוהים 18/02/2021 14:17הגב לתגובה זוהעולם יהיה טוב יותר
- 5.פייסבוק זה פחזבל של 18/02/2021 14:05הגב לתגובה זופייסבוק מטפחת שיח של שנאה ובאותה נשימה חוסמת כל ביקורת לא מתלהמת כלפי חרדים וכלפי התנהלותו המושחתת של נתניהו , מאז שקלטתי את זה אני מחרים את פייסבוק פלטפורמה לקידום פייק של נוכלים.
- 4.ארז 18/02/2021 13:55הגב לתגובה זו״זה עוול משווע, שמאיים להוריד את העיתונות החופשית על ברכיה. מוציאים לאור לא רק שלא מקבלות כסף עבור תכנים שהן ייצרו במקצועיות ותוך השקעה עצומה של משאבים, התכנים ניתנים לכל דיחפין ללא עלות, כשחמור מכך, המוציאים לאור נאלצים לשלם ל-FB כסף בתמורה לפרסום וקידום עצמי. אבסורד במיטבו.״ מה העוול, שגוגל/פייסבוק מצליחים יותר מהעתונים? שאנשים מעדיפים להעבר את הזמן שלהם שם ולא בקריאת חדשות? שהחברות עושות יותר כסף? לא כתבת שום דבר בכתבה שמסביר למה יש פה עוול. זה שרוב עוגת הפרסום הולכת אל החברות הללו לא אומר שיש פה עוול... ומה האבסורד? אנשים מעדיפים ללכת לפייסבוק במקום לקרוא עיתון. העיתון רוצה למשוך אליו אנשים מפייסבוק והוא משלם כדי שהם יבואו. למה מגיע לעיתון תעבורה מפייסבוק? נשמע כמו מישהו שמדבר מפוזיציה (עיתונאי) ולא מסוגל לקחת צעד אחורה ולתאר את המצב בצורה אובייקטיבית
- 3.פייסבוק זה מדינה או חברה ? (ל"ת)ניר כהן 18/02/2021 13:52הגב לתגובה זו
- 2.מוש 18/02/2021 13:26הגב לתגובה זומדי הרבה כח וכח משחית את האדם
- 1.מעולם לא היה מוצר כל כך מיותר ומזיק לאנושות כמו פייסבוק (ל"ת)יעקב 18/02/2021 12:40הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
