האם התפוח רקוב? על אפל וכדאיות ההשקעה בה
האם ענקית הטכנולוגיה אפל איבדה את מגע הקסם? אילו שאלה זו אם הייתה נשאלת לפני מספר חודשים, הייתה מעוררת גיחוך אצל מרבית המשקיעים. אך בשבועות האחרונים משהו השתנה בתפישת המשקיעים כלפי החברה.
אפל רשמה צמיחה פנומנלית בשנים באחרונות - בשנת 2007 ההכנסות עמדו על 24.6 מיליארד דולר, בשנת 2012 הן זינקו לרמה של 156.5 מיליארד דולר. הרווח הנקי זינק מרמה של 3.5 מיליארד דולר לרמה של 41.7 מיליארד דולר באותה תקופה, למרות האטה בכלכלת העולם. החברה הייתה יקירת המשקיעים בוול סטריט ומחיר המניה נסק לרמה של 704 ד' למניה, אך בשבועות האחרונים צנחה המניה ב-14% הודות לחששות המשקיעים בנוגע לעתידה של החברה.
אז מה בעצם קורה לאפל? הגורמים לירידת המניה
ראשית, הזכייה במשפט כנגד המתחרה העיקרית סמסונג עוררה אופוריה בקרב משקיעי אפל אך לבסוף התגלתה כחסרת שיניים - סמסונג תמשיך למכור את מרבית מוצריה בארה"ב וההשפעה עליה תהיה מזערית. בנוסף, סמסונג היא אחת מספקיות הציוד המרכזיות של אפל שאינה מוצאת חלופה ראויה לציוד של החברה הקוריאנית.
פרמטר נוסף וחשוב הוא מבול ההשקות של אפל בתקופה האחרונה. הוא התחיל עם השקת האייפון 5 שעוררה אכזבה בקרב המשקיעים, הן מבחינת החדשנות הטכנולוגית והן מבחינת קצב המכירות שהיה באופן משמעותי מתחת לצפי המוקדם. כמו כן, האכזבה באה לידי ביטוי גם בהודעת סמסונג שדיווחה על עלייה במכירות מותג הדגל שלה הגלקסי S3 מאז השקת האייפון 5. השקות נוספות שאיכזבו את המשקיעים הן אלה של שני דגמי האייפד החדשים, ובעיקר המיני אייפד שכן המנכ"ל האגדי של אפל, סטיב ג'ובס, התנגד בצורה נחרצת להשקה של טאבלט בעל מסך קטן.
חשש נוסף של המשקיעים בקשר לאפל הוא התגברות התחרות בשוק הטאבלטים. לאפל שליטה אדירה עם נתח שוק של 70%, השקות חדשות של המתחרות סמסונג, גוגל, אמזון וכניסתה של מיקרוסופט צפויות להקטין את הנתח של אפל ולהביא לירידת מחירים.
לסיכום, השקעה במניית אפל כרוכה בסיכונים לא מבוטלים. לחברה תלות אדירה בשני מוצרים בלבד - האייפון והאייפד - המהווים מעל 72% מהכנסות החברה. בנוסף התחרות ההולכת וגוברת צפויה לפגוע בצמיחתה וברווחיות העתידית של אפל. הקטנת הסובסידיות של חברות התקשורת למכשירי הטלפון החכמים צפויים להביא, בין השאר, לירידה ברווחיות.
מצד שני, ישנם מספר גורמים חיוביים בחברה, ראשית השקת ה-ITV (הטלוויזיה החכמה) צפויה בתחילת 2013. בנוסף החברה על סף חתימה על הסכם עם צ'יינה מובייל - חברת התקשורת הגדולה בעולם בעלת 700 מיליון מנויים.
הדבר החשוב ביותר הוא תמחור המניה שמגלם האטה משמעותית בעתיד, מכפיל הרווח בשנת 2013 עומד על 12 ובנטרול קופת המזומנים השמנה בסך 120 מיליארד דולר מכפיל הרווח עומד על 9.3 בלבד. שאלת מיליון הדולר או במקרה של אפל 567 מיליארד הדולר, היא האם החברה תצליח להמציא את עצמה מחדש ולהביא את הדבר הבא בשוק הטכנולוגיה, או האם אפל תיכנע למתחרותיה?
- 2.הסיכוי היחיד להמשך עליות היא הטלוויזיה החכמה (ל"ת)31/10/2012 11:59הגב לתגובה זו
- 1.יופי של ניתוח מתומצת וברור (ל"ת)פעיל שוק 31/10/2012 10:14הגב לתגובה זו
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.

שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?
אפשר להאשים את כל העולם בהתחזקות השקל אולם חוסר המעש של הבנק המרכזי הוא הגורם העיקרי שמושך לכאן ספקולנטים; וגם - ההשפעה הקשה של הדולר הנמוך על ההייטק והיצואנים
במדינה מתוקנת עם בנק מרכזי חזק ואמין, היה נגיד הבנק מתייצב בערב החג למול האומה המקומית ואומר: "שגיתי כשלא הפחתתי את הריבית בהחלטה האחרונה, במיוחד לנוכח מה שקרה השבוע בזירה הגיאופוליטית ועם ההשלכות על שערי החליפין, יש מקום להפחית את הריבית ועל כן החליט הבנק המרכזי להקדים ולהודיע על הפחתה מידית"
דולר שקל רציף 0.2%
אבל אנחנו כבר מזמן לא מדינה מתוקנת וכשסדר העדיפויות הציבורי מעמיד את נושא הריבית רחוק ממרכז ההתעניינות, יכולים בבנק ישראל להמשיך לשבת בחוסר מעש ולא להגיב בטענות שונות ומשונות, במיוחד שחברי ההנהלה מתנהלים כמו עדר מפוחד ומצביעים פעם אחר פעם פה אחד בעד גחמותיו של הנגיד.
גם יתרות המט"ח של מדינת ישראל שברו החודש את שיא כל הזמנים עקב שערוכן (כשהשקל מתחזק היתרות גדלות). זאת הטעות האסטרטגית הכי גדולה של בנק ישראל שלא ניצל הזדמנויות רבות בשנתיים האחרונות, בעיקר במהלך המלחמה, על מנת לדלל את היתרות ולהעניק לעצמו תחמושת למצב בו שוב יתחזק השקל יתר על המידה ועל הדרך לייצר רווח עצום לבנק ישראל שהיה מעביר את מאזנו לראשונה מאז תחילת שנות ה-2000 לרווח שהיה מועבר לקופתה המידלדלת של המדינה.
- מחר בבורסה - ארית, תקציב, אג"ח
- ארית נפלה 20%, טבע זינקה 3%, המדדים שברו שיאים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הוויכוח על השפעתם של הספקולנטים על מהלך המסחר הוא ויכוח ארוך שנים - איך הם משפיעים, כמה, האם הם יוצרים מגמה או רק מצטרפים אליה. אי אפשר לשכנע את המשוכנעים למרות שמי שמבין קצת במסחר ומסתכל על גרף הפעילות היומי (ובמיוחד הלילי) מבין מיד שמשהו פה עקום מן היסוד ודורש טיפול הרבה יותר אינטנסיבי מצד מי שאמור לדאוג לכך שזה לא יקרה - ניחשתם נכון, בנק ישראל.
