האם מתפתחת בועה במניות הרשתות החברתיות?
הרשתות החברתיות זוכות לפופולריות רבה ברחבי העולם ומאות מיליוני גולשים משתמשים בהן מדי יום. הצמיחה המהירה בתחום הטלפונים החכמים וחבילות הגלישה בסלולר, לצד החדירה הגבוהה במדינות מתפתחות, תורמות לצמיחה חזקה של הרשתות - צמיחה שלא נעלמה מעיני המשקיעים בוול - סטריט.
בשנה האחרונה נרשם גל הנפקות של חברות הקשורות לרשתות החברתיות, כאשר השיא היה כמובן - ההנפקה המדוברת של פייסבוק במאי 2012. עם זאת, בחינת התוצאות הכספיות של אותן חברות מעלה את החשד שאולי הייתה זו התלהבות של משקיעים שהביאה לתמחור גבוה מאוד של אותן חברות. נשאלת השאלה, האם מתפתחת לה בועה במניות הרשתות החברתיות, משהו בסגנון בועת הטכנולוגיה של שנת 2000?
בואו ניקח לדוגמה את פייסבוק
הרשת החברתית הגדולה בעולם עם למעלה מ-900 מיליון משתמשים. בכל יום נכנסים לרשת 483 מיליון משתמשים ו-250 מיליון תמונות מועלות לרשת. החברה הונפקה לפי שווי שוק של 104 מיליארד דולר, ההנפקה השלישית בגודלה בארה"ב אי פעם לצד ויזה ו-GM. ההנפקה זכתה לביקושים אדירים ועוררה ציפיות גבוהות בקרב המשקיעים. ביום הראשון של המסחר במניה נרשם מחזור ענק של 582.5 מיליון מניות בשווי של מעל 22 מיליארד דולר. למרות זאת, מאז הנפקתה, צנחה מניית החברה ב-45% ומכפיל הרווח של החברה לשנת 2012 עומד על 43.
רשת פופולרית אחרת היא לינקדאין. החברה ממותגת כרשת חברתית שתכליתה העיקרית היא מציאת עבודה. לרשת 170 מיליון מנויים. ברבעון השני של 2012 רשמה החברה הכנסה של 228 מיליון דולר והרווח הנקי עמד על 2.8 מיליון דולר בלבד. שווי החברה עומד על 11.6 מיליארד דולר המגלם מכפיל רווח דמיוני של 182. למרות זאת ובניגוד למניית פיייסבוק, רשמה מניית לינקדאין זינוק של 77% מתחילת השנה.
דוגמה נוספת היא חברת זינגה המפתחת משחקים חברתיים ברשת, החברה רשמה ברבעון השני הכנסות של 332 מיליון דולר והפסד נקי של 23 מיליון דולר. החברה נסחרת לפי שווי שוק של 2.3 מיליארד דולר המגלם מכפיל רווח של 50. בדומה למניית פייסבוק צנחה מניית זינגה השנה ב-68%.
שלוש הדוגמאות מראות כי למרות הפופולריות של הרשתות החברתיות אכן נמצאת בשיאה ונראה כי העולם האינטרנטי השתנה, לחברות עצמן יש עוד דרך ארוכה לפני שיהפכו את מאות מיליוני המשתמשים להכנסות ולרווחים אדירים שבינתיים נראים רחוקים מאוד. המכפילים הגבוהים של החברות חריגים בנוף מכפילי הרווח של מדד הנאסד"ק 100 שנעים סביב 14, ורחוקים מאוד גם ממכפילי הרווח של ענקיות טכנולוגיה דוגמת אפל וגוגל שעומדים על 14, 15 - כראוי לחברות בעלות מודל עסקי מוצלח הרושמות זינוק בהכנסות וברווחים מדי שנה.
- 3.חוסר הבנה של הכותב בתחום (ל"ת)משה 09/08/2012 09:25הגב לתגובה זו
- 2.בושה 08/08/2012 21:36הגב לתגובה זוטור בכזו רמה נמוכה, הייתי מתבייש להעלות לאחד האתרים הכלכליים הפופולריים ברשת כשהטייטל שלך הוא מנהל השקעות. כל ילד יכול ללכת ליאהו פיננס ולחלץ מכפילים.
- 1.אני 08/08/2012 16:14הגב לתגובה זוניתוח עמוק ביותר!

הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל
מטוס ה-Air Force One הוא אחד הסמלים המובהקים של ההנהגה, הביטחון ומדיניות החוץ של ארה"ב. מתי עלה לראשונה הרעיון של מטוס אישי לנשיא, איך התפתח ומה קורה היום בתוככי כלי התעופה הכי מפורסם בעולם
מטוס ה-Air Force One הוא לא רק כלי תחבורה אווירי. הוא סמל יוקרתי ועוצמתי של נשיא ארצות הברית, מעין ארמון מעופף שמסמל את מעמדו המיוחד של הנשיא. מטוס זה מסמל את עוצמת ארה״ב ועבורנו, בנחיתתו בישראל, את הרגעים הבלתי נשכחים של שחרור החטופים כשהלב של כולנו החסיר פעימה. המטוס טס בגובה נמוך מול חופי ישראל וביצע מחווה מעל כיכר החטופים בתל אביב לפני נחיתתו בנתב״ג.
אז מה הסיפור של כלי התעופה שהוא הרבה יותר ממטוס?
מטוס אייר פורס 1 הוא אחד הסמלים המובהקים ביותר של נשיאות ארצות הברית ושל העוצמה האמריקאית בעולם. מעבר לנצנוצי הצבעים והסמל הלאומי, ההיסטוריה של המטוסים הנשיאותיים עד ליצירת המטוס המיוחד במינו שאנו מכירים היום, הייתה מורכבת ומרתקת וכללה טכנולוגיות ואמצעים ביטחוניים מתקדמים, שינויים וחידושים שהוטמעו בו והפכו את אייר פורס 1 לבית הלבן המעופף.
הנשיא טראמפ נוהג לנהל שיחות עם כתבים ועם צוותי הסיקור היושבים באייר פורס 1, לעיתים תוך כדי טיסה, מה שיוצר אווירה ייחודית של נגישות וקרבה אל הצוות התקשורתי למרות הגבלות האבטחה.
זוג מטוסי בואינג שמפיקים את כל צורכי הנשיא
בכל פעם שנשיא ארצות הברית עולה לטיסה על מטוס של חיל האוויר האמריקאי, המטוס מקבל את הכינוי Air Force One, שהוא אות הקריאה הרשמי במהלך טיסתו. השם "אייר פורס 1" הוא למעשה אות הקריאה הרשמי לכל מטוס שמטיס את נשיא ארצות הברית. משמעות הדבר היא שכל מטוס של חיל האוויר האמריקאי שבו טס הנשיא באותו רגע, מקבל את הכינוי הזה.
רוב הזמן, הכינוי מתייחס לזוג מטוסי בואינג מדגם VC-25A (גירסה מיוחדת ומתוחזקת של בואינג 747-200B), שמשרתים את הנשיא ומפיקים את כל צרכיו, מהבטיחות והתקשורת ועד הנוחות והייעוץ המדיני.