הדילמה הגרמנית - לחדול או לחדול מיידית?

רועי שגיב, מנהל השקעות קרנות חו"ל מגדל שוקי הון, מתייחס ומסקר את המשבר הכלכלי באירופה והדרכים הגרמניות לפתרונו
רועי שגיב | (1)

מחר (חמישי) צפויה להיפתח פסגת מנהיגי אירופה בבריסל. הפסגה הקרובה עתידה להיות דרמטית וגורלית להמשך אחדותו של גוש האירו, בדומה לפגישות הקודמות גם בפגישה הזו צפויה גרמניה להוביל ולקבל את ההחלטות המהותיות.

הפסגה מגיעה לאחר הבחירות ביוון והרכבת ממשלה התומכת בהישארות בגוש והעברת סיוע בסך 100 מיליארד אירו למערכת הבנקאות הספרדית על ידי האיחוד האירופי. נראה כי החשש לפירוק מיידי של הגוש או פשיטת רגל של אחד מהבנקים הספרדים התפוגג לזמן מה, אך בניגוד להזרמות הכספים הקודמות באירופה, אותן קיבלו שוקי המניות בעליות חדות, הפעם השווקים קיבלו את הבשורות בעליות שערים קלות ולאחר מכן חזרו לרדת. נראה כי המשקיעים ברחבי העולם הפנימו כי הבעיה אינה חובות יוון או המינוף במערכת הבנקאות הספרדית, אלו הן רק קצה הבעיה באירופה.

הבעיה המרכזית של היבשת הן כלכלות דרום אירופה המאופיינות בחובות גבוהים, אבטלה גואה ומיתון עמוק. הבעיה הגדולה של אותן כלכלות היא חוסר העצמאות המוניטרית ואי היכולת לבצע פיחות במטבע אשר יאושש את הכלכלות המקומית.

בפסגה בסוף השבוע צפויה גרמניה, הכלכלה החזקה והמשפיעה בגוש להיות בבידוד, שכן שאר המדינות ביניהן צרפת, איטליה וספרד רוצות להגיע למצב של הנפקת אירובונדס (אג"ח אירופי) שתביא לירידה בעלויות המימון של המדינות החלשות ובעצם תקרב את רעיון איחוד פיסקלי באירופה, בדומה למצב בארה"ב. לגרמניה, שכלכלתה נמצאת במצב מצוין בינתיים (רמת אבטלה בשפל, שגשוג בייצוא וצמיחה חזקה), ישנה דילמה קשה האם לזהם את הכלכלה המקומית בבעיות הדרום וללכת לאיחוד פיסקלי או להביא לעזיבת מדינה אחת, כמה מדינות או פירוק מוחלט של הגוש.

פתרון האיחוד הפיסקלי יהיה קשה להסברה לציבור הגרמני שייאלץ לשאת חלק ניכר מעלות החילוץ של אירופה. פתרון של פירוק חלקי או מלא של הגוש גם הוא אינו פשוט עבור הגרמנים, שכן הבנקים וחברות הביטוח המקומיות עמוסות באג"ח של אותן מדינות חלשות. יציאתן של המדינות מהגוש יגרום להפסדים ומחיקות אדירות במערכת הפיננסית הגרמנית שספק אם תוכל לעמוד בהם.

לפי מקרי העבר, חוסר ההסכמה בין המדינות והפעילות האנמית של מנהיגי אירופה עד כה, המשקיעים צפויים לרשום אכזבה גם הפעם. עושה רושם כי האירופיים שוב ינסו לקנות זמן על ידי הזרמת כספים לשווקים ולמערכת הפיננסית על ידי ה-ECB, רכישת אג"ח ספרדיות ואיטלקיות על ידי אחת מקרנות החילוץ (ESM, EFSF) למרות התנגדות גרמנית לפני מספר חודשים. צעד נוסף שיתבצע באיחור הוא הורדת הריבית שעומדת על 1%. צעדים אלו עשויים לקנות זמן מסוים בשוקי ההון, אך אינם יביאו לפתרון אמיתי לבעיית החובות באירופה.

צעד ראשון לפתרון המשבר יכול להגיע באמצעות איחוד פיסקלי או פירוק גוש האירו, אך הגרמנים לא החליטו בין הגרוע מאוד לגרוע ביותר, ויתקשו גם הפעם לקבל החלטה כואבת. בכל מקרה והחלטה שתתקבל בסוף השבוע, כלכלת אירופה ובייחוד מדינות דרום אירופה צפויות לסבול ממיתון וחולשה כלכלית בשנים הקרובות.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    revavot 28/06/2012 08:41
    הגב לתגובה זו
    אירופה לא תוכל להיות משק אחוד כמו ארה"ב כי שוק העבודה איננו שוק חופשי וסובל ממגבלות שפה, ותרבות. עד שכל אזרח ידבר אותה שפה (גרמנית ? צרפתית ? ספרדית ? פולנית? אנגלית ? ) אין אפשרות לאיחוד דוגמת ארה"ב . נוספ על כך ערכי התרבות לא מאפשרים ניידות סטודנטים, תלמידים, מרצים . ניידות זו חשובה ביותר לתמהיל שוטף של תרבות ויידע.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.

דולרים כסף מזומן
צילום: Pixabay

שער הדולר ירד יותר מדי - בגלל הספקולנטים והמוסדיים; מה יהיה בהמשך?

אפשר להאשים את כל העולם בהתחזקות השקל אולם חוסר המעש של הבנק המרכזי הוא הגורם העיקרי שמושך לכאן ספקולנטים; וגם - ההשפעה הקשה של הדולר הנמוך על ההייטק והיצואנים 


יוסי פרנק |
נושאים בכתבה שער הדולר

במדינה מתוקנת עם בנק מרכזי חזק ואמין, היה נגיד הבנק מתייצב בערב החג למול האומה המקומית ואומר: "שגיתי כשלא הפחתתי את הריבית בהחלטה האחרונה, במיוחד לנוכח מה שקרה השבוע בזירה הגיאופוליטית ועם ההשלכות על שערי החליפין, יש מקום להפחית את הריבית ועל כן החליט הבנק המרכזי להקדים ולהודיע על הפחתה מידית"

דולר שקל רציף 0.2%  


אבל אנחנו כבר מזמן לא מדינה מתוקנת וכשסדר העדיפויות הציבורי מעמיד את נושא הריבית רחוק ממרכז ההתעניינות, יכולים בבנק ישראל להמשיך לשבת בחוסר מעש ולא להגיב בטענות שונות ומשונות, במיוחד שחברי ההנהלה מתנהלים כמו עדר מפוחד ומצביעים פעם אחר פעם פה אחד בעד גחמותיו של הנגיד.

גם יתרות המט"ח של מדינת ישראל שברו החודש את שיא כל הזמנים עקב שערוכן (כשהשקל מתחזק היתרות גדלות). זאת הטעות האסטרטגית הכי גדולה של בנק ישראל שלא ניצל הזדמנויות רבות בשנתיים האחרונות, בעיקר במהלך המלחמה, על מנת לדלל את היתרות ולהעניק לעצמו תחמושת למצב בו שוב יתחזק השקל יתר על המידה ועל הדרך לייצר רווח עצום לבנק ישראל שהיה מעביר את מאזנו לראשונה מאז תחילת שנות ה-2000 לרווח שהיה מועבר לקופתה המידלדלת של המדינה.

הוויכוח על השפעתם של הספקולנטים על מהלך המסחר הוא ויכוח ארוך שנים - איך הם משפיעים, כמה, האם הם יוצרים מגמה או רק מצטרפים אליה. אי אפשר לשכנע את המשוכנעים למרות שמי שמבין קצת במסחר ומסתכל על גרף הפעילות היומי (ובמיוחד הלילי) מבין מיד שמשהו פה עקום מן היסוד ודורש טיפול הרבה יותר אינטנסיבי מצד מי שאמור לדאוג לכך שזה לא יקרה - ניחשתם נכון, בנק ישראל.