פרסום האינדקטורים החשובים ביותר מתקרב
ביום שלישי הקרוב (ה-13.11.12) צפוי להתפרסם בארה"ב מדד המכירות הקמעונאיות לחודש אוקטובר. מדובר באינדיקטור חשוב לצריכה הפרטית (המהווה כ-70%) מהתוצר של ארה"ב. נזכיר כי נתוני התוצר מתפרסמים פעם ברבעון (כחודש לאחר סיומו), כך שלאינדיקטורים השוטפים קיימת חשיבות גבוהה בחיזוי המגמות הכלכליות.
המדד מתבסס על מדגם חנויות המסחר הקמעונאי, ומודד את השינוי שחל בסך ההוצאה הכספית של הצרכנים בחודש הנוכחי לעומת החודש הקודם לו. המדד מנכה את ההשפעות העונתיות על דפוסי הרכישות של הצרכנים הפרטיים, אך עם זאת מושפע משמעותית הן מהרכישות של כלי רכב והן מהמחירים, ובפרט ממחירי הדלק. לכן, קיימים מדדי מכירות קמעונאיות ללא כלי רכב או דלקים.
בחודש ספטמבר עלה המדד ב-1.1%, זה חודש שלישי ברציפות. יתרה מזאת, המדד הפתיע לטובה את החזאים, אשר ציפו לעלייה של 0.8% בלבד, תגובת שוק המניות בוול סטריט הייתה חיובית. הגידול החד ביותר נרשם בהוצאה על מוצרי אלקטרוניקה (שיגעון האייפון 5), כאשר גם ביתר סעיפי ההוצאה נרשמו עליות.
כאמור, מדובר באינדקטור לצמיחת התוצר. ואכן התוצר ברבעון השלישי בארה"ב התרחב ב-2% (מעל התחזיות) בהובלת הגידול בצריכה הפרטית. יש לציין, כי על פי חציון התחזיות במערכת בלומברג, צפוי המדד הקרוב לרדת ב-0.1%. מנגד המדד ללא כלי רכב צפוי לעלות 0.3%. להפתעה כלפי מעלה במדד תהיה השפעה חיובית על השווקים, ולהיפך.
עליית המדד נקראית אינפלציה, ומשמעותה שעל מנת לרכוש את אותו סל מוצרים נדרשת הוצאה כספית גבוהה יותר, כלומר הכסף שווה פחות. מנגד, אם נלקחה הלוואה שאינה צמודה למדד, אזי ההלוואה נשחקת. אחד מיעדי בנק ישראל הינם לשמור על יציבות המחירים , כאשר יעד האינפלציה השנתי הינו 1%-3%.
ההערכות למדד חודש אוקטובר הן עלייה של 0.2%, כאשר האינפלציה ב-12 חודשים לאחור צפויה לעמוד על 2.2% - כלומר, קרוב למרכז היעד של בנק ישראל. המדד הקרוב צפוי לשקף בין היתר את עליית מחירי המזון, ומנגד את ירידת מחירי הדלקים. כמו גם את ההשפעות העונתיות (הלבשה, דיור, נסיעות לחו"ל וכו').
בהקשר זה יש לציין, כי המדד לחודש ספטמבר נותר ללא שינוי, בעוד שחציון תחזיות האנליסטים עמד על גידול של 0.5%. ההפתעה במדד הובילה בין היתר לירידה בציפיות האינפלציה הנגזרות משוק ההון. נזכיר כי להפתעה מהותית במדד הקרוב צפויה להיות השפעה על המסחר באגרות החוב.
- 1.אנומימי 12/11/2012 12:32הגב לתגובה זואיזו גאווה להיות לקוחות של בנק שאלו היועצים שלהם! כתבה מצויינת וכמובן מעניינת