דוחות

אקספדיה נופלת ב-14% למרות שעקפה את הציפיות - זאת הסיבה

החברה הורידה את תחזיתה לשנה כולה והיא צופה כעת צמיחה בשיעור חד ספרתי בינוני-גבוה, לעומת התחזית הקודמת לצמיחה של 10%
אדיר בן עמי |

מניית אקספדיה EXPEDIA INC , סוכנות הנסיעות המקוונת מהגדולות בעולם, נסחרת בירידות שערים חדות לאחר שעקפה את ציפיות האנליסטים אבל קיצצה את התחזית להמשך.

החברה דיווחה לרבעון הראשון על רווח למניה של 21 סנט עם הכנסות של 2.89 מיליארד דולר. הצפי בוול-סטריט היה להפסד למניה של 14 סנט על הכנסות של 2.8 מיליארד דולר.

מספר הזמנות החדרים ללילה עלה ב-7% משנה לשנה, בעוד ההזמנות הגולמיות עלו ב-3%.

אקספדיה גם הורידה את תחזיתה לשנה כולה והיא צופה כעת צמיחה בשיעור חד ספרתי בינוני-גבוה, לעומת התחזית הקודמת לצמיחה של 10%. ההנהלה ציינה צמיחה נמוכה מהצפוי בהזמנות הגולמיות ברבעון הראשון וירידה בביקוש למותג Vrbo שלה, השירות המתחרה שלה לבוקינג.

בג'יי פי מורגן התאכזבו מדוחות אקספדיה והורידו את מחיר היעד ל-128 דולר מ-136 דולר, אך שמרו על דירוג נייטרלי. "בעוד אקספדיה משקיעה בחדשנות מוצרים, שיווק וצמיחה בינלאומית, החברה ממשיכה להתמקד בניהול יעיל של עלויות על מנת להניע את המינוף ולהרחיב את שולי הרווח בטווח הארוך", כתבו האנליסטים. "בסך הכל, אנו צופים האצה בצמיחה גם ב-2024, אך הנראות עדיין מוגבלת ואנו מחפשים לראות שיפור בביצועים תחת המנכ"לית החדשה אריאן גורין".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.