אלעד הופשטטר אינוויז
צילום: דיוויד גארב
ראיון

"המניה של אינוויז לא משקפת את המצב שלנו בשטח; בתחילת 2024 BMW תשיק רכבים עם המערכת שלנו"

אלעד הופשטטר, סמנכ"ל הפעילות העסקית של אינוויז, מתייחס למחיר המניה, מדבר על שיתוף הפעולה עם מובילאיי ומעריך שבשנים 2025-2026 כמות הרכבים האוטנומיים כבר תהיה משמעותית
רוי שיינמן | (9)

אינוויז אינוויז הנסחרת בוול סטריט והמפתחת מערכות לראייה לרכבים קיבלה מהאנליסטים של הבנק האמריקאי ג'יי פי מורגן, המלצת קנייה עם מחיר יעד של 13 - אפסייד עצום של פי 6.5, נכון לפרסום ההמלצה. מאז המניה עלתה ביומיים במעל 20%. האנליסטים מציינים שהם "מצפים שהשילוב של מספר רב של זכיות, זכיות בנפח גדול, איזון בין עלויות וביצועים של LiDAR, והיכולת לתמוך באוטונומיה של הכביש המהיר במהירויות גבוהות עשוי להגדיל מאד את ההכנסות עד סוף העשור, כאשר משמעת עלויות אמורה להניע את הרווחיות".

מחיר היעד מרשים, אבל נזעיר שהמניה צנחה מאז ההנפקה לפני שנתיים וחצי ממחיר של 10 דולר למתחת ל-2 דולר. המשקיעים בינתיים "אכלו אותה" בגדול. אז המלצה של אנליסטים זה נחמד, אבל בין ההמלצה לבין מה שקורה בשטח יש פער עצום.

אינוויז מתמקדת בפיתוח של מצלמות LiDAR (Light Detection And Ranging) שהן מרכיבים קריטיים לרכב ששואף להגיע למצב של נהיגה אוטנומית. המצלמות סורקות את המרחב ויצרות תמונת עומק שלו שבעזרתה הרכב (בעזרת המחשב שלו) אמור לקבל החלטות. אינוויז הונפקה בשנת 2020 בשיא גל ההנפקות שלווה על ידי ציפייה, בדיעבד מוקדמת מדי, להשקה של רכבים אוטונומיים. מאז הכלכלה העולמית כבר האטה והשוק הבין שיש עוד דרך ארוכה עד שנגיע ליום בו נוכל לשבת במכונית ולהירגע עם כוס קפה בזמן שהיא לוקחת אותנו בבטחה ליעד.

בראיון ראשון בתפקיד, אלעד הופשטטר, ה-CBO, סמנכ"ל הפיתוח העסקי מסביר את מקומה של החברה בשוק, מתייחס מחיר המניה, ההנפקה, ואפילו על היחסים עם מובילאיי מובילאיי .

אלעד הופשטטר, CBO אינוויז; קרדיט: דיוויד גארב

מה אתה חושב על מחיר המניה בשנים האחרונות, וגם עכשיו על רקע ההמלצה של ג'יי פי מורגן?

"אני חושב שמחיר המנייה הרבה יותר תנודתי ממה שהוא אמור להיות, אנחנו לא רואים את התנודתיות הזאת בשוק שלנו, אנחנו רואים הרבה עליות והזדמנויות. הפרויקט הראשון שלנו עם BMW כבר נמצא ממש מעבר לפינה - אנחנו מסיימים את העבודה עוד מספר שבועות והמוצר כבר יהיה בשוק עם הרכבים שלהם במהלך הרבעון הראשון של 2024".

מחיר היעד של ג'יי פי מורגן לא רחוק ממחיר ההנפקה, זאת התקרה של אינוויז?

"זאת לא התקרה שלנו. בהנפקה היעדים שלנו היו הרבה יותר גבוהים ומאז גם השגנו הסכמים משמעותיים כמו ההסכמים עם פולקסווגן וב.מ.וו. התקדמנו גם בהרבה מאוד נושאים שלא חשופים לציבור והמנייה לא משקפת את זה".

קיראו עוד ב"גלובל"

מניית אינוויז מאז ההנפקה

אז למה המנייה נראית ככה בשנתיים-שלוש האחרונות?

"אני חושב שיש פה מספר גורמים. קודם כל - השווקים ירדו, וכולם חטפו מזה, גם הגדולות ביותר, וחזקים ככל שנהיה הזרמים האלה חזקים יותר מאיתנו".

כמה הפעילות של אינוויז קשורה בהצלחה של הרכבים החשמליים?

"קשה לי להגיד. אולי חברות ה-EV אכן עוסקות יותר בנהיגה אוטונומית, אבל להוכחה שני ההסכמים הגדולים שלנו הן דווקא עם חברות רכב מסורתיות. בסופו של דבר הלקוח בוחר איפה לשים את המערכת שלנו בין אם זה על רכב חשמלי או לא, אבל כן יש טרנד בתחום של ה-EV. עם זאת, אני לא רואה קורלציה ישירה בין ביצועי חברות ה-EV לביצועים שלנו".

איפה אתם לעומת המתחרים?

"אחת הדרכים לזכות בפרויקט חדש היא שיהיה לך כבר פרויקט או מספר פרויקטים ביד. הלקוחות רוצים חברה עם ניסיום ויכולת מוכחת. לייצר LiDAR בתנאים סטריליים זה שונה מאוד מלייצר LiDAR שעובד על רכב לאורך שנים בכל תנאי מזג האוויר. אם לא מתכננים את המוצר כך שיענה על הדרישות האלה מההתחלה אז מאוד קשה לעשות את ההסבה הזאת בהמשך הדרך. אנחנו מפתחים את ה-LiDAR שלנו ככה וגם עברנו את מסכת האישורים שכרוכה בשביל להגיע לעמדה שאנחנו אטרקטיביים".

סריקת LiDAR של אינוויז לעומת תמונה ממצלמה רגילה; קרדיט: אינוויז

איפה אינוויז עומדת לעומת מובילאיי? הם יותר מתחרים או יותר סינרגטיים?

"אומנם אין פה תעשיית רכב של עשרות שנים, אבל אפשר לומר שמובילאיי פרצו פה את הדרך בנושא הזה. הייתי אומר שיש הרבה סינרגיה בלעבוד איתם ויש אפילו פרויקטים, כמו למשל הפרויקט בוולקספאגן שהם נמצאים שם ביחד איתנו".

בהסתכלות לאחור, ההנפקה הייתה החלטה נכונה בזמן הנכון?

"בהחלט. ההנפקה נתנה לנו גישה לכסף ולצמיחה וגם היה טרנד של הנפקות באותה תקופה - היום באופן כללי כבר הרבה יותר קשה לגייס כי מחיר הכסף גבוה יותר".

בגלל זה גייסתם בהנחה של 20% לפני ארבעה חודשים?

"אני יכול להניח שיש אנשים שתופסים את הגיוס הזה בצורה שלילית, אבל אני יכול להגיד שהגיוס הזה נעשה מסיבות טובות ולא מסיבות של לחץ".

מה יש לך להגיד למשקיעים שעזבו ולאלה שנשארו?

"אם תלך כמה שנים אחורה, עוד לפני ההנפקה, בשנים 2018-2019, היה הייפ גדול מאוד סביב העניין של רכבים אוטונומיים. הייתה תחושה שבכל רגע לכל אחד יהיה רכב אוטונומי שיעבוד בכל תנאי מזג האוויר, ואז כולם הבינו שהסיפור הזה יותר מורכב ושזה ייקח עוד זמן, ובטח שהרכב האוטנומי האידיאלי, מה שנקרא בתעשייה שלב 5, לא יגיע בקרוב והייתה ירידה בהייפ. החוזים והמכרזים שיש היום בחוץ הם במספרים ובנפחים יותר גבוהים אפילו מאלה שהיו בשנים האלו, בגלל שיש הרבה יותר הבנה של התחום וציפיות בהתאם. אני מציע לכל המשקיעים להבין שזו דרך ארוכה, אולי המנייה תנודתית, אבל זה טבע הדברים ואנחנו רואים רק עלייה בתחום".

תוך כמה זמן נראה רכבים אוטונומיים בכבישים?

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    איש קטן צל גדול 14/12/2023 02:12
    הגב לתגובה זו
    סימן שהשמש שוקעת
  • 4.
    החיים 13/12/2023 20:59
    הגב לתגובה זו
    כשהמציאות תשתנה גם מחיר המניה ישתנה
  • 3.
    ספיר 13/12/2023 19:54
    הגב לתגובה זו
    ולכן ספק רב אם החברה תשרוד. יש לה עוד לפחות ארבעה סבבי גיוס הון משמעותיים - החברה בצרות.
  • שרון 13/12/2023 21:32
    הגב לתגובה זו
    ומשם לרווחים
  • פחחח... טיפש היית וכנראה נשארת (ל"ת)
    כלכלן 14/12/2023 02:13
  • 2.
    יותם 13/12/2023 18:25
    הגב לתגובה זו
    פשוט זבלות, זה הונאה אבל בישראל הכל מותר.
  • כדי להראות יציבות פיננסית לאורך זמן (ל"ת)
    גיוס ידוע מראש 13/12/2023 21:33
    הגב לתגובה זו
  • למה הרשות לא חוקרת? (ל"ת)
    משה 13/12/2023 19:20
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מ. כהן 13/12/2023 16:54
    הגב לתגובה זו
    זה כמדומני הסטארט אפ שדלק רכב החזיקה נתח ממנו, ומיהרו להיפגש עם הכסף, מה שמאוד מתאים לגיל אגמון, רק מה לגופו של ענין שכרו יצא בהפסדו.
פירמת BDO (אתר החברה)פירמת BDO (אתר החברה)

פירמת רואי החשבון BDO בצעדי התייעלות כואבים: פיטורים נרחבים והקפאת הוצאות

BDO הסתבכה בהלוואת ענק ופישלה בתיק ביקורת גדול כשסיפקה חוות דעת חלקה - שהכל תקין, רגע אחרי שחברת ענק בתחום הרכב קרה

רן קידר |
נושאים בכתבה BDO

פירמת רואי החשבון האמריקאית BDO USA, מהבולטות בשוק האמריקאי בתחום הביקורת, המס והייעוץ, נמצאת בעיצומו של מהלך רחב לקיצוץ עלויות הכולל פיטורי עובדים, עצירת נסיעות עסקיות לא חיוניות והידוק כללי של התקציב התפעולי. הרקע לצעדים החריפים: חוב עצום ויקר שנטלה החברה מקרן ההשקעות אפולו (Apollo Global Management), במסגרת מהלך למימון עלות מניות עובדים (ESOP).

BDO גייסה באוגוסט 2023 הלוואה בסך 1.3 מיליארד דולר מאפולו, מתוך מטרה להפוך את החברה לבעלות משותפת של עובדיה. הריבית על ההלוואה, שעמדה תחילה על כ-10%, עודכנה ביוני האחרון כלפי מטה ב-100 נקודות בסיס, אך נותרה גבוהה משמעותית ביחס לרמות המקובלות בשוק. החוב המכביד דורש תשלומי ריבית גבוהים, מה שמאלץ את הנהלת החברה לבצע התאמות מהירות בניהול ההוצאות כדי להימנע מלפגוע ביציבותה הפיננסית.

בין הלקוחות - First Brands שקרסה והותירה נושים עם חוב עתק

לקשיים של BDO נוספה גם הפגיעה התדמיתית בעקבות קריסתה של First Brands Group, ספקית חלפים גדולה לתעשיית הרכב, שנחשבה לאחד מלקוחות הדגל של הפירמה. באפריל 2025 העניקה BDO ל-First Brands חוות דעת חלקה על הדוחות הכספיים שלה, שזה בעצם מעין אישור של רואי החשבון שהדוחות תקינים. אך זמן קצר לאחר מכן, החברה פנתה לדלויט כדי לבצע בדיקת עומק (Quality of Earnings) לבקשת המלווים, שהובילה לאיתור פגמים גדולים בדוחות לרבות מינוף חריג ועסקאות רבות מחוץ למאזן.

First Brands קרסה והותירה אחריה חוב של למעלה מ-10 מיליארד דולר, מכה קשה למשקיעים, והכתם נותר גם על BDO. הקריסה העלתה תהיות בקרב שוק ההון באשר לאיכות הביקורת שביצעה הפירמה, ולכשירות מערכות הפיקוח הפנימיות שלה.

תביעה ייצוגית מצד עובדים - וטענות לניפוח ערך

בנוסף, אחת מההשפעות המשניות של תוכנית ה-ESOP ש-BDO יזמה, היא תביעה ייצוגית שהוגשה על ידי אחד העובדים, בטענה כי נדרשו לשלם מחיר מופרז עבור המניות, מה שפגע בהם כלכלית. התביעה עשויה להוות מקור סיכון משפטי נוסף, במיוחד אם תסתיים בפיצוי או הסדר פשרה.

דיאן קיטון. קרדיט: רשתות חברתיותדיאן קיטון. קרדיט: רשתות חברתיות

דיאן קיטון בנתה אימפריה של 100 מיליון דולר ומורשת השקעות מרשימה

השחקנית האגדית שהלכה אתמול לעולמה, הייתה אייקון קולנוע בתקופה שהשכר היה בקנה מידה אחר, ועשתה את מירב כספה מתפיסת עולם מוצלחת במיוחד לגבי השקעות נדל"ן

רן קידר |

דיאן קיטון, שהפכה את התשוקה שלה לארכיטקטורה ולעיצוב למכונת כסף שהכניסה לכיסה יותר מאשר כל האוסקרים והבלוקבסטרים שלה ביחד. כשנפטרה אתמול בגיל 79 בביתה בקליפורניה, קיטון הותירה מאחוריה לא רק מורשת קולנועית עצומה, אלא גם תיק השקעות נדל"ן מרשים. 

שווי הרכוש המוערך שלה עמד על 100 מיליון דולר - ולא, רובו המוחלט לא הגיע מכך ששיחקה מול אל פצ'ינו או זכתה באוסקר. התובנה הגדולה של קיטון לא הייתה בדרך לזכות בליבו של וודי אלן, אלא במשהו שרוב כוכבי הוליווד לא מבינים: הכסף האמיתי לא נמצא בצ'קים מהאולפנים, אלא ברכישה של נכס מוזנח, החזרתו לחיים, ומכירה של הנכס המחודש למישהו עם חשבון בנק עמוק יותר. בעולם שבו רוב השחקנים משקיעים בהפקות או במותגי אופנה שנכשלים, קיטון הבינה משהו בסיסי: נדל"ן בלוס אנג'לס הוא תמיד הימור טוב.

הבסיס: קריירת משחק שהניבה מיליונים - אבל לא מאות מיליונים

נתחיל עם הדבר שכולנו מכירים - הקריירה הקולנועית המרשימה. קיטון החלה בברודווי בשנת 1968, כשכיכבה בהצגה "שיער" וזכתה למועמדות לטוני כבר בשנה שלאחר מכן עבור "שחק אותה, סם" של וודי אלן. אבל הפריצה הכספית האמיתית הגיעה ב-1972, כאשר פרנסיס פורד קופולה בחר בה לתפקיד קיי אדמס ב"הסנדק". הסרט הפך לאחד מהמצליחים בכל הזמנים, וקיטון חזרה על התפקיד בשני סרטי ההמשך - עסקה שהבטיחה לה הכנסה יציבה לאורך שנים רבות.

ואם לא די בכך, ב-1977 הגיע רגע שהקפיץ עוד יותר את הקריירה שלה וכך גם עשה לארנק: "הרומן שלי עם אנני". הסרט לא רק זיכה אותה באוסקר לשחקנית הטובה ביותר, אלא גם הפך אותה לאייקון תרבותי - וזה הוביל להכנסות גבוהות יותר לכל פרויקט עתידי. לאחר האוסקר, שווי השוק שלה קפץ באופן דרמטי. שחקנית שבעבר קיבלה שכר סטנדרטי פתאום הייתה במעמד של "זוכת אוסקר", וזה אומר צ'קים גבוהים יותר, מיקומים יותר מרכזיים בכרזות וחלק גדול יותר מהרווחים.

לאורך שנות ה-80 וה-90, קיטון המשיכה לבחור בפרויקטים שהניבו רווחים נאים. "בייבי בום" ב-1987 היה הצלחה מסחרית וזיכה אותה במועמדות אוסקר נוספת. אבל ההצלחה הכלכלית האמיתית הגיעה עם "מועדון האקסיות " ב-1996 - הסרט הכניס 105 מיליון דולר בקופות, ונתח ההכנסות של קיטון מסרט כזה, כשחקנית ראשית, היה משמעותי למדי. בשנת 2003, "באהבה אין חוקים" עם ג'ק ניקולסון הביא לה מועמדות אוסקר נוספת וגלובוס הזהב, והסרט הכניס כמעט 125 מיליון דולר בארה"ב בלבד.