עמדות טעינה
צילום: טוויטר

חברות עמדות הטעינה לרכבים חשמליים נופלות - מה הסיבה?

המניות של Evgo ו-Chargepoint נופלות בחדות בעקבות חששות שמא טסלה תיצור מונופול בשוק עמדות הטעינה לרכבים חשמליים
אדיר בן עמי | (3)

המניות של חברות הטענת הרכבים החשמליים  EVGO INC  ו- CHARGEPOINT HOLDINGS  נופלות לאחר שטסלה TESLA INC חתמה על הסכמים עם פורד FORD MOTOR וג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS לשיתוף עמדות הטעינה שלה. החשש בקרב המשקיעים הוא שאילון מאסק ייצור מונופול בשוק עמדות הטעינה. 

 

הסטנדרט של טסלה צפוי לנצח 

הסטנדרטיזציה של הטעינה הן חדשות טובות שיחסכו המון כאבי ראש לנהגי הרכבים החשמליים, כש-GM כבר אמרה כי היא תאמץ את סטנדרט הטעינה של טסלה ברכביה עד 2025. לטסלה כבר יש את הרשת הגדולה ביותר של מטעני EV מהירים באמריקה, עם כ-17,000 תחנות וההכרזות של GM ופורד יתכן ומבשרות שההטענה של טסלה תהפוך לסטנדרט מקובל של שחקניות רכב חשמלי נוספות.

מניות Evgo ו-Chargepoint נפלו בחדות לאחר ההודעה, מה שאולי מבטא תגובת יתר מכיוון שלארצות הברית יש מחסור חמור בעמדות טעינה כשבסוף 2022 היו במדינה בערך 50 רכבים חשמליים על כל עמדת טעינה מהירה. בסין המספר עומד על 12 רכבים על עמדת טעינה.

טסלה לא ממש מחפשת לשמור את טכנולוגיית הטעינה שלה לעצמה וכל אחד יכול להשתמש בה, תמורת עמלה כמובן. סטנדרט הטעינה של החברה נקרא North American Charging Standard או בקצרה NACS, כשרכבים של יצרניות אחרות בצפון אמריקה עובדים לפי Combined Charging System או בקצרה CCS. עוד יתרון ב"רוח השיתופית" של החברה הוא העובדה שבזמן שטסלה מאפשרת ליצרני רכבים חשמליים אחרים להשתמש בעמדות ההטענה שלה היא מקבלת תמיכה מהממשל למימון תשתית טעינה וכן היא מקבלת גישה עקיפה לצרכנים של חברות הרכב החשמלי האחרות. 

טוב או רע לחברות הטענת הרכבים החשמליים? 

"זה ללא ספק חדשות גדולות, Evgo ממשיכה להאמין ב'חשמל לכולם' ומקבלת בברכה את כל נהגי הרכבים החשמליים לתחנות הטעינה שלה", אמר ג'ונתן לוי בכיר ב-Evgo. "מבחינת תקני הטעינה בעתיד, אנו מקווים שתקן ה-NACS יופץ ברחבי התעשייה ויספק אפשרויות טעינה נוספות לנהגי ה-EV". האם זה באמת יקרה? בוול סטריט כאמור חוששים שטסלה תשתלט על תחנות ההטענה ותיקח את כל העוגה בתחום מבלי לספק "פרנסה" ל-Evgo והמתחרות.

"למעשה, ישנם מספר גופי תקנים ואנו מעודדים אותם לשקול שיתוף פעולה עם החברות שעוברות לסטנדרט ה-NACS", אמר דובר GM. "בסופו של דבר מדובר בגישה לסטנדרט משותף וגישה חלקה יותר לצרכנים". GM מעדיפה את תקן ה-NACS וכך גם בצפון אמריקה אבל באירופה טסלה בכלל משתמשת במחבר ה-CCS, כשבסין החיבור הוא שונה לגמרי. EV הם עדיין דבר יחסית חדש, לכן יקח זמן עד שיקבע סטנדרט, אך נראה שטסלה צפויה להיות מאוד דומיננטית בקביעת התקינה. על רקע זה, המומנטום החיובי במניית טסלה נמשך כשמניות הטענת הרכבים בנפילה. 

כך או אחרת, לפי האנליסטים של גולדמן זקס, המשקיעים צריכים לדאוג פחות לסטנדרט הטעינה ויותר לרווחים. האנליסטים צפו לפני כשנה כשהרעיון לשתף את רשת ההטענה של טסלה רק הועלה, הכנסות שנתיות מטעינה של בין מיליארד ל-3 מיליארד דולר. לגישתם - בנוגע למניות חברות עמדות הטעינה, המשקיעים צריכים לדאוג פחות מהתחרות מטסלה ויותר ממספר הרכבים החשמליים בכבישי ארצות הברית. ההסכם בין 3 החברות נועד להגדיל את מספר הרכבים וככל הנראה חברות נוספות יחלו להשתמש גם הן בעמדות של טסלה. המון תחנות דלק הצליחו להתקיים יחד ולא בגלל עיצוב מיוחד לתדלוק. יש סטנדרט אחד לתדלוק בנזין ואחד אחר כמובן לדיזל ונראה שהכל עובד כמו שצריך. במילים אחרות, הם סבורים שהמכה למניות הטעינה לא תהיה גדולה כל עוד יספקו את הסטנדרט שייבחר, גם אם יהיה של טסלה. השאלה כמה טסלה תחייב את חברות ההטענה על השימוש והאם בסופו של דבר חברות ההטענה יהפכו להיות בעיקר לרשתות דומות לרשתות הדלק הקיימות, סוג של חברות קומודיטיז שנהנות מרווחיות נמוכה הרחוקות מלהיות חברות טכנולוגיה?

קיראו עוד ב"גלובל"

גם אם כן, הרי שפוטנציאל השוק ענק, כשכרגע השוק בחיתולים. בהמשך צפויות גם תחנות הדלק הקיימות לעבור לסוג של תחנות הטענה לצד תחנות דלק והתחרות רק תלך ותגדל. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אני עוקב אחרי NXU (ל"ת)
    אולי הם יצליחו בגדול 11/06/2023 07:08
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אחדש 10/06/2023 13:30
    הגב לתגובה זו
    יש להם את הפריסה הכי רחבה ,את הקלות שימוש ,רק לחבר , ואת uptime הכי גבוה ,שזה הדבר הכי חשוב,וכמובן הם הכי זולים
  • 1.
    אין שום טכנולוגייה מתקדמת במטענים בכלל ולרכב בפרט (ל"ת)
    מהנדס בטסלה 10/06/2023 12:41
    הגב לתגובה זו
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מקאן. צילום יצרן

פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון

השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה פורשה

פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.


המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.


אסטרטגיה שנכשלה

הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.


סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.


בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.