קרוז
צילום: kevin-bluer from unsplash

איזו מניית קרוזים עדיפה?

בקרדיט סוויס מעדיפים את רואיל קריביאן על פני  נורוויג'ן קרוז; האם תחום הקרוזים יחזור לככב ב-2023?
דור עצמון | (3)

נורוויג'ן קרוז ירדה 15% מתחילת השנה ומספקת תשואה עודפת מול הסקטור. החברה אמורה לחזור בשנה הבאה לקצב הפלגות מלא, אבל בקרדיט סוויס מעדיפים את מניית היריבה רויאל קריביאן.

אנליסט קרדיט סוויס, בנג'מין צ'ייקן, מספק המלצת תשואת חסר למניית נורוויג'ן קרוז, תוך שהוא סבור שהחברה צפויה להנמיך ציפיות בשנה הבאה. הוא מוריד את מחיר היעד של המניה מ-20 דולר ל-14 דולר - דיסקאונט של 20% על המחיר הנוכחי, כלומר הוא בעצם מספק המלצת מכירה למניה.

שלוש השחקניות בתחום איבדו גובה בוול סטריט מתחילת השנה, אך הביצועים שלהם דווקא השתפרו לעומת שנה שעברה שהיתה קשה מאוד בעקבות הקורונה. מניית נורוויג'ן קרוז איבדה כאמור 15%, מניית רויאל קריביאן איבדה 22% וקארניבל איבדה52%.

CARNIVAL CORP

NORWEGIAN CRUISE

ROYAL CARIBBEAN CRUISES

צ'ייקן אמר כי התשואה הטובה יחסית בשוק, אינה מוצדקת. הוא סבור שיש אפסייד של 95% במניית רואיל קריביאן ומספק מחיר יעד של 117 דולר. 

תחזית הרווח המתואמת של נורוויג'ן לשנת 2023 לפני ריבית, מסים, פחת והפחתות (Ebitda) עומדת על יעד של 1.94 מיליארד דולר. אבל בקרדיט סוויס סבורים שזה מוגזם ומצפים ל-1.8 מיליארד דולר בעיקר בשל עלויות גבוהות מהערכת הנהלת החברה.  

"אם החברה אכן תגיע ליעד הרווחים שלה, זה יעיד על מחירים מאוד גבוהים"  אמר צ'ייקן. "ובמקרה כזה, סביר להניח שהתעשייה כולה תצליח, לא רק החברה. ולכן, כשלוקחים את זה בחשבון אנחנו מעדיפים את רויאל קריביאן על פני נורוויג'ן".

כך או אחרת, נורוויג'ן סיפקה תוצאות טובות  ברבעון השלישי והיתה אופטימית לגבי ההזמנות ויכולה לעמוד במחירי כרטיסים גבוהים בשנת 2023.  ה-Ebitda המתואם הפך לחיובי לראשונה מאז הקורונה. 

המלצות קודמות ומה חושבים אנליסטים אחרים?

ביוני האחרון, הוציא אנליסט של מורגן סטנלי המלצת מכירה עם הורדת מחיר יעד לקרניבל - הוא צופה הפסד של 900 מיליון דולר בשנת 22, מה שיביא את קרניבל לשנה שלישית רצופה של הפסדים. מחיר היעד שנתן האנליסט הוא 7 דולר למניה ומאז המניה ירדה ב-25% ל-9.3 דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

מנגד, יש אנליסטים שאופטימיים על התחום כולו - סטיבן ויצ'ינסקי, אנליסט של סטיפל, העניק לאחרונה המלצת "קנייה" למניית נורוובג'ין. לדבריו הביקוש להזמנות נראה חזק. הוא חזר על המלצת קנייה בהמשך להערכה כי הספינה החדשה של החברה תביא לצבר הזמנות מואץ.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    שולתתתת1 18/11/2022 13:25
    הגב לתגובה זו
    הייתה מוסיפה לטבלה. כולל סימולים
  • 2.
    שמואל 17/11/2022 18:37
    הגב לתגובה זו
    האנליזות של היום שוות בערכן כמעט כמו טפסי לוטו. אין קשר בין הניתוחים לביצועי המניות בפועל
  • 1.
    מספיק לראות מה עשתה בחצי שנה (ל"ת)
    אנונימי 17/11/2022 17:24
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

צילום: Jens Mahnke, Pexelsצילום: Jens Mahnke, Pexels
הטור של גרינברג

עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית

יצרנית שואבי האבק החכמים חברת iRobot הייתה כוכבת של ממש בוול סטריט מאז הנפיקה לפני 20 שנה ועד לפני כארבע שנים. אבל הצעת רכש של אמזון לחברה, שעוררה התנגדות בקרב פוליטיקאים, והמכסים של טראמפ שפגעו במכירות של כל החברות האמריקאיות בסין, הובילו אותה כעת עד פשיטת רגל. וגם: העתיד הוורוד שנשקף לטבע ואיזו עסקת ענק מבטיחה את המשך התמיכה האמריקאית בישראל    

שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה טבע שברון


לאחר שכמעט כל המניות במדד ה-S&P - ליתר דיוק 97% או 484 חברות - פרסמו את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, הסתבר שההכנסות עלו ב-8.2% - שיא של 12 רבעונים, הרווחים עלו ב-16.5% - שיא של 16 רבעונים, והרווחים הממוצעים הפתיעו בעלייה של 9.6% - שיא של 16 רבעונים. הקונצנזוס חוזה כעת שהעלייה בהכנסות וברווחים לשנת 2026 צפויה להיות חזקה מכפי שהעריכו, במיוחד מצד חברות מרכזי נתונים עם צבר הזמנות שהולך וגדל, חברת TSM מאיצה בניית מפעלים לשם כך. 

זה באשר למיקרו. באשר למקרו, המצב אפילו טוב יותר. "זה עתה", כותב הוול סטריט ג'ורנל, "ראינו את הרבעון הטוב ביותר בשלוש השנים האחרונות מבחינת ההכנסות או בארבע שנים מבחינת הרווחים. הכלכלה האמריקאית ממשיכה להתגבר על זעזועי הסחר וההגירה של 2025, תוך שהיא לועגת לציפיות הרווחות להאטה או אפילו למיתון, ועוקפת מדינות מפותחות אחרות". 

אבל התקשורת לא יכולה לסגת מאווירת הפסימיות שהיא מפמפמת, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לבית הלבן. "סיבה אחת גדולה למצב (הטוב)", ממשיכה הכתבה, "היא שהאמריקאים, למרות התחזית הפסימית לגבי הכלכלה, למרות כעסם המתמשך על המחירים הגבוהים ואפילו על ההאטה בשוק העבודה, ממשיכים להוציא כסף. השקעות עסקיות עצומות במרכזי הנתונים ובפרויקטים אחרים שדרושים למרוץ הבינה המלאכותית גם הן מסייעות להגביר את צמיחת הכלכלה (ההשקעות בבינה מלאכותית וצריכת משקי בית היוו כמעט 70% מהצמיחה ברבעון השלישי). הכלכלה האמריקאית", מסכם המאמר, "לגלגה על רבות מהתחזיות הקשות מתחילת השנה, במיוחד מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו עם הבטחות גדולות להעלאת מכסים ולצמצום ההגירה".

מזה שנים אני חוזר וטוען שאסור למשקיעי המאה ה-21 לסמוך על כותרות ופרשנויות לצורך החלטות ההשקעה, כאשר המידע כולו נמצא בהישג יד ברשת. האמת? איני חושב שהפרשנים בתקשורת ישנו את קונספציית הפסימיות שבה הם לכודים, אבל טוב יעשה המשקיע אם תמיד ידבק בעובדות, הזמינות כולן ברשת, לפני שיפעל על סמך תחזיות המומחים.

עסקת הגז של שברון מבטיחה עוד השקעות אמריקאיות

שברון היא צאצאית ישירה של ענקית הנפט סטנדרד אויל ופעילה ב-180 ארצות. החברה נוסדה בקליפורניה ב-1870 וכעת היא עוברת לטקסס, בגלל עלויות, רגולציה ובעיקר מסיבות פוליטיות. זו אחת מחברות האנרגיה המשולבות המובילות בעולם. החברה מייצרת נפט גולמי וגז טבעי, מייצרת דלקים לתחבורה, חומרי סיכה, פטרו כימיקלים ותוספים, ומפתחת טכנולוגיות בכל תחומי העיסוק שלה. היא גם נכנסת לעסקי אנרגיה חדשים.