קרוז
צילום: kevin-bluer from unsplash

איזו מניית קרוזים עדיפה?

בקרדיט סוויס מעדיפים את רואיל קריביאן על פני  נורוויג'ן קרוז; האם תחום הקרוזים יחזור לככב ב-2023?
דור עצמון | (3)

נורוויג'ן קרוז ירדה 15% מתחילת השנה ומספקת תשואה עודפת מול הסקטור. החברה אמורה לחזור בשנה הבאה לקצב הפלגות מלא, אבל בקרדיט סוויס מעדיפים את מניית היריבה רויאל קריביאן.

אנליסט קרדיט סוויס, בנג'מין צ'ייקן, מספק המלצת תשואת חסר למניית נורוויג'ן קרוז, תוך שהוא סבור שהחברה צפויה להנמיך ציפיות בשנה הבאה. הוא מוריד את מחיר היעד של המניה מ-20 דולר ל-14 דולר - דיסקאונט של 20% על המחיר הנוכחי, כלומר הוא בעצם מספק המלצת מכירה למניה.

שלוש השחקניות בתחום איבדו גובה בוול סטריט מתחילת השנה, אך הביצועים שלהם דווקא השתפרו לעומת שנה שעברה שהיתה קשה מאוד בעקבות הקורונה. מניית נורוויג'ן קרוז איבדה כאמור 15%, מניית רויאל קריביאן איבדה 22% וקארניבל איבדה52%.

CARNIVAL CORP

NORWEGIAN CRUISE

ROYAL CARIBBEAN CRUISES

צ'ייקן אמר כי התשואה הטובה יחסית בשוק, אינה מוצדקת. הוא סבור שיש אפסייד של 95% במניית רואיל קריביאן ומספק מחיר יעד של 117 דולר. 

תחזית הרווח המתואמת של נורוויג'ן לשנת 2023 לפני ריבית, מסים, פחת והפחתות (Ebitda) עומדת על יעד של 1.94 מיליארד דולר. אבל בקרדיט סוויס סבורים שזה מוגזם ומצפים ל-1.8 מיליארד דולר בעיקר בשל עלויות גבוהות מהערכת הנהלת החברה.  

"אם החברה אכן תגיע ליעד הרווחים שלה, זה יעיד על מחירים מאוד גבוהים"  אמר צ'ייקן. "ובמקרה כזה, סביר להניח שהתעשייה כולה תצליח, לא רק החברה. ולכן, כשלוקחים את זה בחשבון אנחנו מעדיפים את רויאל קריביאן על פני נורוויג'ן".

כך או אחרת, נורוויג'ן סיפקה תוצאות טובות  ברבעון השלישי והיתה אופטימית לגבי ההזמנות ויכולה לעמוד במחירי כרטיסים גבוהים בשנת 2023.  ה-Ebitda המתואם הפך לחיובי לראשונה מאז הקורונה. 

המלצות קודמות ומה חושבים אנליסטים אחרים?

ביוני האחרון, הוציא אנליסט של מורגן סטנלי המלצת מכירה עם הורדת מחיר יעד לקרניבל - הוא צופה הפסד של 900 מיליון דולר בשנת 22, מה שיביא את קרניבל לשנה שלישית רצופה של הפסדים. מחיר היעד שנתן האנליסט הוא 7 דולר למניה ומאז המניה ירדה ב-25% ל-9.3 דולר.

קיראו עוד ב"גלובל"

מנגד, יש אנליסטים שאופטימיים על התחום כולו - סטיבן ויצ'ינסקי, אנליסט של סטיפל, העניק לאחרונה המלצת "קנייה" למניית נורוובג'ין. לדבריו הביקוש להזמנות נראה חזק. הוא חזר על המלצת קנייה בהמשך להערכה כי הספינה החדשה של החברה תביא לצבר הזמנות מואץ.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    שולתתתת1 18/11/2022 13:25
    הגב לתגובה זו
    הייתה מוסיפה לטבלה. כולל סימולים
  • 2.
    שמואל 17/11/2022 18:37
    הגב לתגובה זו
    האנליזות של היום שוות בערכן כמעט כמו טפסי לוטו. אין קשר בין הניתוחים לביצועי המניות בפועל
  • 1.
    מספיק לראות מה עשתה בחצי שנה (ל"ת)
    אנונימי 17/11/2022 17:24
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".