טסלה
צילום: אתר טסלה

לאן הולכת מניית טסלה: אפסייד של 70% או דאונסייד של 14%?

כשברקע הריקול שהכריזה החברה בסופ"ש ל-50 אלף רכבים בסין והדוחות המצוינים מהשבוע שעבר, האנליסטים חלוקים ביניהם לא הולכת המניה
ארז ליבנה | (11)

לאחר הראלי המטורף מתחילת השנה, שבו עלתה מניית טסלה  TESLA INC ממחיר של כ-94 דולר לרמה של 422 דולר (רגע לפני פרסום הדוחות), הייתם מצפים שהראלי יימשך לאחר הגשת הדוחות המצוינים של החברה. ביום רביעי דיווחה החברה של אילון מאסק על עלייה של 40% בהכנסות ושל 100% ברווח הנקי, בעקבות רבעון שיא של מסירות רכבים. אבל הראלי לא נמשך באותה העוצמה והמניה דווקא התממשה כשמאז מאז סוף אוגוסט, אז עמד מחירה על שיא של 495 דולר, היא בירידה של 14%. 

 

הסיבה לכך פשוטה, כפי שכתבנו לקראת הדוחות, התחזיות והיעד של החברה למסור 500 אלף רכבים עד סוף השנה, כנראה שיעיקו על המניה עד שנקבל את הנתונים של הרבעון ה-4 לקראת סוף השנה. כזכור, לחברה יש עוד 180 אלף רכבים למסור, זה הרבה. השיא הרבעוני שלה עומד על 140 אלף רכבים.  

 

ביום שישי האחרון, האנליסט אדם ג'ונאס מבנק מורגן סטנלי (MS) העלה ב-8% את מחיר היעד שלו, מ-333 דולר למניה ל-360 דולר למניה. כלומר דאונסייד של למעלה מ-14% ביחס למחיר השוק.

 

"הנראטיב החשוב ביותר שמובילה טסלה בעולם הרכבים החשמליים הוא שאפשר להיות רווחי", אומר ג'ונאס, שטוען כי שולי הרווח של החברה מרשימים ביחס לכלל הסקטור, כשבהשוואה, שולי הרווח התפעולי בסקטור עומד על 10%, בעוד שאצל טסלה הנתון עומד על 20%.

 

עם זאת, ג'ונאס חושב שהחברה מתומחרת יתר על המידה ואינו ממליץ על רכישת המניה, אלא בהמלצת החזק בלבד. הוא סבור כי שווי השוק האמיתי של טסלה הוא 335 מיליארד דולר, לעומת שווי שוק נוכחי של 393 מיליארד דולר. עדיין, לפי השווי שהוא מעניק לה, טסלה עדיין חברת הרכב עם שווי השוק הגבוה בעולם. בהרבה מאוד מובנים בצדק, היא נחשבת לעתיד של התחום.

 

מנגד, גארי בלאק, מי שהיה אנליסט בכיר בוול סטריט, עד שהפך למשקיע פרטי, סבור כי לטסלה – שבה הוא מושקע – יש פוטנציאל להגיע ל-720 דולר למניה. כלומר אפסייד של למעלה מ-70% על מחיר המניה הנוכחי. ההערכה של בלאק מסתמכת על הגדלת שולי הרווח התפעולי של טסלה, שלהערכתו צפויים להגיע לרמה של 22% השנה ו-26% עד 2030 – כשנתח השוק של מכוניות חשמליות יעלה ל-20% עד 2025.  

 

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    Sam 18/11/2020 22:28
    הגב לתגובה זו
    מאחורי טסללה עומד אדם עם חזון נחוש וביצועיסטבעל נסיון עסקי וידע. החברה מרוויחה והדוק כעת מפרגן על הרווח וזאת רק ההתחלה ,, בהצלחה לטסלה וישר כח לאלון מאבק!
  • 9.
    לפני שנתיים, לא הייתם מעיזים לפרסם כתבה כזו על טסלה. (ל"ת)
    מה השתנה? 26/10/2020 16:05
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אנונימי 26/10/2020 13:00
    הגב לתגובה זו
    הבנו זה מייצר הכי הרבה כותרות, תהיו לרגע אתר רציני ותעלו סקירות על האחת מאלפי מניות שהן לא טסלה וכנראה הרבה יותר מעניינות
  • 7.
    בן כנען 26/10/2020 10:22
    הגב לתגובה זו
    חברות פורד וGM שוות כל אחת בערך 40 מילארד דולר. סך החובות שלהן הם 300 מיליארד דולר. הרווח השולי שלהן על רכבים הוא בין 10 ל 9 %. משהו באמת חושב שהם יצליחו לשלם את הההתחיבויות שלהם? טסלה סהכ חובות של 8 מילארד דולר ויש לה בקופה 14 מילארד דולר. איפו יותר בטוח לשים את הכסף? מי שחעדיין חושב שבפורד ו GM אני מרחם עליו
  • 6.
    סין מפתחת מאות מכוניות חשמליות שלא נופלות באיכותם מטסלה אבל בחמישית מחיר. המחיר של טסלה לא יאריך ימים (ל"ת)
    רמי 26/10/2020 09:42
    הגב לתגובה זו
  • זה כמו שתגיד שמרצדס וGM אותו הדבר (ל"ת)
    רמי 26/10/2020 13:14
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    ככה זה עם טכנולוגיה חדשה , רכב שאמור בפועל לעלות 1/10 ממה שהוא עולה היום כמו הטלויזיות פלזמה בתחילת דרכם שעלו 35000 שח והיום אפילו לא עולות 500 שח ככה גורלה יהיה גורלה של טסלה שמתומחרת 1000 אחוז מעל השווי שלה (ל"ת)
    שלמה 26/10/2020 09:41
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    המניה הזאת הולעת לדאון סייד של 70 אחוז ויחד איתו גם הנסדק (ל"ת)
    גבריאל 26/10/2020 08:36
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מניה מנופחת (ל"ת)
    אריאל 26/10/2020 06:34
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אחד מהעם 26/10/2020 05:58
    הגב לתגובה זו
    לאור ה"ריקול" האדיר וההתנהלות של מסק ,אין עתיד ורוד לחברה ,תוך שנה צפו לפשיטת רגל !!!
  • 1.
    מניית בלוף , הסינים בדרכם להוציא מכוניות חשמליות מפוארות בחמישית מחיר ממה שטסלה מוכרת, זה מזכיר לי את הטלויזיות פלזמה , כשיצאו לשוק, מחיר טלויזיה 42 אינץ עלתה 35 אלף שח , היום טלויזיה לד הכי מתקדמת 42 אינץ לא עוברת את ה 1500 שח לכן כל המכוניות החשמליות שמ (ל"ת)
    שלומי 26/10/2020 00:31
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social