ראיון

מניה בדיפרסיה: טסלה היא מניית חלום, אבל היא יכולה להפוך לסיוט

אחרי השורט סקוויז והשווי האסטרונומי, מניית טסלה מחקה רבע משוויה מאז תחילת החודש. "המניה תסמן את הכיוון של השוק כולו", אומר המשקיע הוותיק והמומחה לוול סטריט, שלומי כהן
ארז ליבנה | (14)

נראה שמה שעובר על מניית טסלה (סימול: TSLA) השנה הוא לא פחות ממניה דיפרסיה. בתחילת השנה המניה נסחרה במחיר של 86 דולר למניה. בשיא שלה בסוף החודש שעבר היא הגיעה ללמעלה מ-498 דולר ומאז, בשבועיים איבדה כרבע מכל העליות השנה וירדה חזרה לרמה של 366 דולר למניה. בדרך, היא גם עשתה ספליט ולא הצליחה להשתחל למדד ה-S&P 500. שנה עמוסה.

 

ביום שלישי האחרון המניה צנחה ב-21% ומאז הספליט איבדה רבע מהשווי. מאז ה-IPO שלה, טסלה ירדה בכ-10% לפחות 19 פעמים. בשלושת החודשים שלאחר הירידות הללו, היא עלתה בממוצע כ-45%. למרות זאת, לא כל כך ברור איך המניה תגיב הפעם. אגב, כשהונפקה לראשונה, מחיר המניה עמד על 17 דולר, כשהיום לאחר הספליט והדילול המחיר עומד על 3.4 דולר למניה.

 

בנוסף, וול סטריט מתקשה עם התמחור של המניה. רק חמישית מהאנליסטים המסקרים את החברה נותנים לה המלצת קנייה, לעומת הממוצע של המלצות הקנייה למניות בדאו ג'ונס שעומד על 58%. זה כמעט שני שליש. מחיר היעד הממוצע של האנליסטים משקף מחיר נמוך ב-16% ממחיר מניית טסלה כיום.

 

"זו מניית חלום על אילון מאסק לא על טסלה. אני בכלל לא מבין את השווי שלה. אי אפשר לכמת את זה מבחינה אנליטית. המכירות והרווחים לא קשורים בכלל לשווי", אומר המשקיע הוותיק שלומי כהן, שמומחה לשוק המניות בוול סטריט בראיון לביזפורטל. "מה-30 שנה ניסיון שיש לי בשוק, מניות חלום כאלה עולות מתי שהכול רגוע, אז היא עלתה במקביל לאפל (AAPL) ולמניות הגדולות, יש כאלה שמייחסים את זה למשקיעי רובין-הוד אבל אני לא משוכנע שיש להם כזו השפעה על מניה כל כך יקרה. היה גם את השורט סקוויז שהעלה אותה".

 

אז לאן הולכת המניה?

"לאן שהולכת טסלה, בעצם הולך השוק והיא יכולה להתרסק הרבה יותר. באופן היסטורי, בספטמבר ואוקטובר יש יותר ירידות. אני לא חושב שהיא תחזור מאוד מהר לשיא. כי הפחד קיים ויש בחירות. המניה תעלה כל עוד השוק עולה, אבל בירידות של פחד היא תרד הרבה יותר מהשוק. בכל אופן, בעוד 10 ימים יש את "יום הסוללה" של טסלה. אם אילון מאסק לא יעמוד בתחזיות ויביא פריצת דרך משמעותית כמו 1,000 מייל לבטריה, אז השוק יכולים להתאכזב וזה גם יוביל לירידות".

 

לאן להערכתך הולך השוק?

"לקראת הבחירות ה-VIX יעלה מהפחד ואם ביידן ייבחר הוא הסיוט של וול סטריט וזה יכול גם להוביל לירידות. כשיהיה פחד אמיתי, זה לא משנה מה הפד' יעשה, השוק ירד. בכלל יש משפטים שאני לא אוהב, כמו 'שהפד' יציל את השוק'. זה שטויות. או ש'אין תחליף למניות'... לפעמים עדיף גם לשים במזומן מאשר להפסיד.

 

תגובות לכתבה(14):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    הנביא 11/09/2020 07:42
    הגב לתגובה זו
    חברה שתשלוט בשוק. תעצים המון חברות, הן ספקים של סוללות (שגם קנתה את מקסוול, כך שהיא יכולה לייצר בעצמה סוללות. חכו ל22 לחודש). יש את הfaanmg - תוסיפו את האות t, הכי שווה מכולם. העולם לא רק טכנולוגי. שימו לב למהפכה בתחבורה.
  • 8.
    אדורם 10/09/2020 15:31
    הגב לתגובה זו
    ובכלל הבורסה כולה יכולה להפוך לסיוט למי שאינו מספיק מתמצא, למי שאינו עם האצבע על הדופק, ובעיקר למי שאין לו מידע מוקדם ובלעדי (בואו לא נקרא לזה מידע פנים...)
  • 7.
    שלומי צמוד למציאות והיא לא תמיד נוחה לעומת חלומות (ל"ת)
    נתן 10/09/2020 14:00
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    ששי 10/09/2020 13:01
    הגב לתגובה זו
    הוא הסיוט של ארה"ב עם כשלון חרוץ בניהול משבר הקורונה ולא ביידן.
  • 5.
    תחקור, תלמד, תבדוק לעומק, ואז תבין כמה רחוקה טסלה 10/09/2020 12:41
    הגב לתגובה זו
    תחקור, תלמד, תבדוק לעומק, ואז תבין כמה רחוקה טסלה משאר המתחרות, ואם אתה חושב שטסלה היא חברת רכבים אז אתה עוד אחד שלא מבין מה היא. השווי של טסלה אומנם נגזר מפוטנציאל עתידי אך במקביל בשנתיים הקרובות ה P/E ratio שלה צפוי לרדת ב 85%, הייחודיות של טסלה היא רכב אוטונומי, דאטה, היכולת לקחת כיום יותר ממיליון רכבים ולבטח אותם בעצמה, הפטנטים שיש לה, הדאטה שנאסף על בסיס יומי, היכולת שלה להשיג בטריות אמינות והיכולת הפצה שלה של התחנות טעינה בכל רכבי אירופה וארה״ב הוא לבד אוקיינוס כחול, ועם הזמן היא תתחיל לייצר בטריות מכיון שהיא הולכת לשנות את המשחק של עלות הבטריות שהיא כמובן העלות הגבוהה ביותר ברכב, להתחיל להסביר כמה שהכתבה הזאת שגויה הוא בזבוז זמן עצום כי אנשים רואים מניה שעולה ומחליטים ללכת לפי פרמטרים ישנים משנות ה 80 שלא תקפים. המצב הנתון לא ישתנה, מי שקנה אותה לפני שנתיים כמוני ויותר ראה אותה עולה במעל 1,000%, אז כשהיא יורדת 20% ביום שהנסדק ושאר המדדים והמניות הכי פופולריות ויורדות ויום למחרת עלתה 12%! הוא פשוט עיוור. טסלה הולכת להראות הרבעון שיא מכירות, שיא רווחים, שיא בתזרים מזומנים - מעל 13 מיליארד דולר... הביטחון
  • אני 10/09/2020 20:58
    הגב לתגובה זו
    אילון יציל את כדור הארץ.היינו כבר בסרט הרבה פעמים, יודעים איך הוא נגמר (ספויילר זה לא סוף טוב...)
  • לא יכלתי להתנסח טוב יותר (ל"ת)
    בן כנען 10/09/2020 15:02
    הגב לתגובה זו
  • אני 10/09/2020 20:56
    יגלו שהם סיפרו לעצמם סיפורים שהמחיר יתחיל ליפול ופתאום כל הסיפורים והעדויות על השקרים, ההתנהלות הקלוקלת והפלילים באופן "מפתיע" יגיעו לתקשורת
  • דניאל 10/09/2020 13:47
    הגב לתגובה זו
    אם אתה מעריץ שים פוסטר של אילון מאסק בחדר
  • 4.
    בן כנען 10/09/2020 12:30
    הגב לתגובה זו
    הוא לא מפרש נכון את החברה. אתה החברה לא את המנייה!
  • 3.
    רק NIO (ל"ת)
    NIO 10/09/2020 12:25
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    תומר 10/09/2020 12:05
    הגב לתגובה זו
    אז ימכרו ואז מה?!
  • ישקיעו בסחורות, חקלאות ועוד ענפים יצרניים (ל"ת)
    עוז 10/09/2020 18:19
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לוקו 10/09/2020 12:05
    הגב לתגובה זו
    לא חשוב הגודל, טסלה לא יכולה לקבוע כיוון השוק. היא מייצרת רכבים חשמליים ויש לה חלום בחלל. החלום יכול להתגשם ותו לא!
פלנטיר אלכס קארפפלנטיר אלכס קארפ

פלנטיר נופלת ב-9% - מה עשויה להיות הסיבה?

המניה צונחת חמישה ימים ברציפות ומובילה את הירידות במדד S&P 500 בעוד משקיעים מוכרים אחרי עלייה של 409% בשנה האחרונה

אדיר בן עמי |

מניית פלנטיר טכנולוגיות Palantir -1.1%  צונחת כבר חמישה ימי מסחר ברציפות, והיום (שלישי) היא מובילה את הירידות במדד S&P 500 עם נפילה של 8.8%. המניה, שעלתה 409% בשנה האחרונה, נסחרת כעת במכפיל של 214 פעמים הרווחים הצפויים, לעומת 22 פעמים בממוצע מדד S&P 500. זהו מכפיל שמתאים יותר לסטארט-אפ בשלבים ראשונים מאשר לחברה בוגרה עם הכנסות של מיליארדי דולרים.


אין גורם ברור לנפילה הנוכחית, אבל ההסבר הפשוט ביותר הוא לקיחת רווחים אחרי עלייה מטורפת. משקיעים שקנו את המניה לפני שנה ורואים עליית ערך של מעל 400% מתחילים לשאול את עצמם אם לא הגיע הזמן לממש. הערכת השווי של החברה מבוססת על ציפיות עתידיות שקשה לעמוד בהן. המניה נסחרת במכפיל של 90 פעמים המכירות, מה שהופך אותה לאחת החברות היקרות ביותר בשוק האמריקאי.


פלנטיר לעומת OpenAI

חברת המחקר Citron פרסמה דוח קשה נגד פלנטיר, שבו היא משווה אותה ל-OpenAI ומגיעה למסקנה שפלנטיר יקרה גם במחיר של 40 דולר למניה. לפי החישובים שלהם, גם אם פלנטיר תסחר במכפיל זהה ל-OpenAI, המניה צריכה להיות שווה 40 דולר ולא 160. ההשוואה ל-OpenAI חושפת את הבעיה המרכזית בפלנטיר. OpenAI מייצרת הכנסות של כמעט 30 מיליארד דולר ב-2026 לעומת 5.6 מיליארד דולר של פלנטיר. גם במכפיל זהה, פלנטיר שווה הרבה פחות.


אבל יש בעיה עמוקה יותר: פלנטיר לא צריכה להיסחר במכפיל זהה ל-OpenAI. השתיים הן חברות שונות לחלוטין עם מודלים עסקיים שונים. OpenAI פועלת במודל מנוי גלובלי עם מיליוני משתמשים, בעוד פלנטיר תלויה בחוזים ממשלתיים גדולים ואטיים.


שוק היעד של OpenAI נמדד בטריליוני דולרים - כל צרכן, עסק ומפתח בעולם יכול להשתמש בשירותיה. שוק היעד של פלנטיר מוגבל לחוזי ביטחון וארגונים גדולים שצומחים לאט ומתמודדים עם ענקיות כמו מיקרוסופט. OpenAI יוצרת מה שנקרא "גלגל תנופה" - כל משתמש חדש משפר את המודלים, מחזק את המוצר ומרחיב את התעלה התחרותית. זה בדיוק מה שגוגל עשתה בזמנו. פלנטיר לא יוצרת אפקט כזה - לקוח אחד לא משפר את הפלטפורמה עבור הבא.


שוק שבדרך לרוויה

רכבים תחבורה מכוניות
צילום: תמר מצפי

אמזון נכנסת לשוק הרכב: תשתף פעולה עם הרץ למכירת כלי רכב משומשים

ענקית המסחר מרחיבה את שירות Amazon Autos ותאפשר לראשונה ללקוחות לרכוש רכבים מצי ההשכרה של הרץ; המהלך מעניק לאמזון דריסת רגל באחד השווקים הגדולים בארה"ב ומפעיל לחץ על מתחרות כמו קרוואנה ו-CarGurus

אדיר בן עמי |

אמזון Amazon.com Inc. -1.84%  משיקה שירות חדש למכירת רכבים בשיתוף עם חברת השכרת הרכב הרץHertz . 5.96%  . המהלך מהווה צעד נוסף בכניסת אמזון לשוק הרכבים, תחום שטרם כבשה. מניית הרץ עלתה ב-5%, בעוד מניות חברות רכב מקוונות ירדו.


ההסכם הופך את הרץ ללקוחה הראשונה שמוכרת ישירות דרך אמזון. עד כה עבדה הרץ עם קרוואנה מאז 2021, אך שיתוף הפעולה עם אמזון שונה לחלוטין בהיקפו. שירות Amazon Autos כבר פועל עם סוחרי רכב, וההרחבה הנוכחית מוסיפה רכבים משומשים מצי ההשכרה.


דריסת רגל בשוק הרכבים המשומשים

המהלך נועד להעניק לאמזון דריסת רגל בשוק הרכבים המשומשים – אחד השווקים הגדולים בארה״ב שבו עדיין לא ביססה שליטה. לפי הודעת החברה, המטרה היא "לחדש את חוויית קניית הרכב ולהיות נוכחים במקומות שבהם הלקוחות נמצאים". אמזון מתכוונת לפשט את תהליך הקנייה ולהנגישו לקהל רחב יותר.


עבור הרץ, השותפות צפויה לשפר את שולי הרווח, שכן חברות השכרה נדרשות כל העת לחדש את צי הרכב ולמכור כלי רכב משומשים. עד כה הן הסתמכו על סוחרים ואתרי מכירה, בעוד אמזון מציעה גישה ישירה למיליוני לקוחות.


מניות המתחרות ירדו: מניית קרוואנה ירדה ב־3.5%, CarGurus איבדה 2.1%, ו־Cars.com נחלשה ב־0.6%. האנליסט רוברט מולינס מ־Gordon Haskett ציין כי מדובר בהתפתחות שלילית עבור קרוואנה ו־CarGurus, אך העריך שההשפעה תורגש באופן הדרגתי ככל שאמזון תמשוך אליה יותר סוחרים.