אלפי חברות במדינות רבות יחשפו היום מה באמת קורה בכלכלת העולם
המחצית השנייה של השנה החלה והכלכלנים מחפשים כל פיסה של אינפורמציה שתשפוך אור על מצב הכלכלה. אחד האינדיקטורים הטובים ביותר ביחס למצב הכלכלה הוא מדד מנהלי הרכש (PMI) שמתפרסם במדינות השונות ברחבי העולם מדי חודש הן על ידי הגופים הרשמיים של המדינה והן על ידי מחלקות הכלכלה של הבנקים הבינלאומיים השונים כגון מרקיט, HSBC, RBC ו-JP מורגן, שכל אחד מהם סוקר מאות מנהלי רכש בחברות שונות במדינה שנבחרים בקפידה.
העוצמה והחשיבות של מדד ה-PMI טמונה בכך שהסקרים על פיהם נערך המדד מבוססים על עובדות ולא על דעות. המדדים הנ"ל מצביעים על מה באמת קורה בתוך אלפי החברות השונות במגזר הפרטי בכל מדינה ומדינה, כאשר המנהלים הנסקרים עונים על מגוון שאלות מהם נגזרים נתוני המדד ביחס לתפוקה, להזמנות החדשות, לרמות המלאי, לתעסוקה ולמחירים בתחום היצרני, בתחום הבנייה, בתחום הקמעונאות ובמגזר השירותים.
נתוני HSBC מול נתוני הממשלה בסין
ועכשיו לנתונים שפורסמו היום, הפעילות היצרנית בסין המשיכה להידרדר ביוני ביחס לחודש הקודם, כך עולה מהנתונים הסופיים של סקר מדד מנהלי הרכש שפירסם היום HSBC שנפל ל-48.2 נקודות לעומת 48.4 בחודש מאי אך היה טוב במקצת מהנתונים הראשוניים שפורסמו והצביעו על התכווצות ל-48.1 נקודות.
נתונים אלו שונים מהנתונים הרשמיים שפירסמה מוקדם יותר היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בסין שהצביעו על היחלשות בפעילות היצרנית, ל-50.2 נקודות ביוני לעומת 50.4 נקודות במאי. אך נתונים אלו עדיין נמצאים מעל לרמה של 50 נקודות, מה שמעיד על כך שממשלת סין מדווחת על התרחבות בפעילות היצרנית בסין. השונות בין הנתונים טמונה באופן המדידה השונה בין שני הגופים הנ"ל ובהיקף הסקר שהם מבצעים, כאשר ב-HSBC סוקרים 430 עסקים, רובם קטנים ובינוניים ואילו בסקר הרשמי של הממשל הסיני נסקרים יותר מ-800 חברות יצרניות ברחבי סין .
"הכל מסתכם בצמיחה ובתעסוקה.הביקושים החיצוניים נחלשו והביקושים המקומיים לא הצביעו על שיפור משמעותי בתגובה לצעדי ההקלה עליהם הודיעה הממשלה, הצמיחה ככל הנראה תמשיך להצביע על מגמה של האטה בכלכלה הסינית, אשר מכבידה על שוק התעסוקה" אמר הכלכלן הראשי של HSBC עם פירסום הנתונים. עם זאת מציין הכלכלן הראשי כי "האינפלציה בסין שירדה בחדות, מותירה בידי המנהיגות בביג'ין 'נשק רב' מבחינת המדיניות המקלה שבידיה. מהלך משמעותי של הקלה צפוי להתבצע במהלך החודשים הקרובים".
במשך היום, כמדי תחילת חודש, צפויים להיות מפורסמים עוד נתוני על מדדי מנהלי הרכש של מדינות שונות ברחבי העולם, ביניהן: דרום קוריאה, טיוואן, וייטנאם, אינדונזיה, הודו, רוסיה, הולנד, אירלנד, פולין, טורקיה, ספרד, איטליה, צרפת, גרמניה, יוון, בריטניה, הרפובליקה הצ'כית, ברזיל, מכסיקו וארה"ב. כאשר מדד ה-PMI הגלובלי למגזר היצני שעורך JP מורגן צפוי גם הוא להתפרסם היום בשעות הצהריים.
התחזיות ברבות מהמדינות, בעיקר באירופה, מאותתות על התכווצות בפעילות היצרנית, כאשר המדד בהן צפוי להיות נמוך מ-50 נקודות.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
