טסלה Y   (טסלה)
צילום: טסלה Y (טסלה)

טסלה Y פגעה והרגה אישה בת 71 - הצדדים סיכמו על פשרה

החברה הגיעה להסדר בתביעה סביב תאונה מ-2023 שבה נהרגה הולכת רגל באריזונה בזמן שמודל Y נסעה עם מערכת Full Self-Driving; פרטי ההסדר חסויים, אבל חקירת הרגולטור האמריקאי סביב יכולת המערכת לזהות סכנות בתנאי ראות קשים עדיין פתוחה



עוזי גרסטמן |
נושאים בכתבה טסלה

טסלה סוגרת עוד תיק משפטי שקשור למערכת הנהיגה שלה. החברה הגיעה להסדר בתביעה אזרחית בעקבות תאונה קטלנית באריזונה ב-2023, שבה נהרגה ג'ונה סטורי, בת 71, אחרי שנפגעה ממודל Y שנסעה עם מערכת Full Self-Driving. פרטי ההסדר לא פורסמו, ועורך הדין של בתה אמר כי הלקוחה שמחה להשאיר את הפרשה מאחוריה.

האירוע עצמו הפך לאחד המקרים הרגישים ביותר סביב טכנולוגיית הנהיגה של טסלה. סטורי יצאה מרכבה בכביש מהיר באריזונה כדי לסייע בהכוונת תנועה סביב כלי רכב שכבר היו מעורבים בתאונות, בתנאי סנוור קשים מהשמש. זמן קצר אחר כך פגעה בה בעוצמה מודל Y של טסלה. לפי הדיווחים, מערכת Full Self-Driving הייתה פעילה בזמן התאונה.

עבור טסלה, זה הרבה מעבר לתביעה אחת. אילון מאסק בונה חלק גדול מהחזון של החברה על רובוטקסי, תוכנה ונהיגה אוטונומית. השוק מעניק לטסלה שווי שמבוסס לא רק על מכירת מכוניות, אלא גם על האפשרות שהיא תהפוך בעתיד לחברת תוכנה ותחבורה אוטונומית. לכן כל תאונה שבה FSD מעורבת פוגעת בלב הסיפור שהחברה מספרת למשקיעים.

החקירה הפדרלית סביב התאונה לא נסגרה עם ההסדר. רשות הבטיחות בדרכים האמריקאית, NHTSA, פתחה ב-2024 בחקירה סביב השאלה האם מערכת Full Self-Driving יוצרת סיכון בטיחותי בתנאי ראות מוגבלים, ובהמשך העלתה את הבדיקה לשלב מתקדם יותר של ניתוח הנדסי. זה שלב חקירה משמעותי יותר, שבוחן לעומק כשל אפשרי במערכת ולא רק אוסף מידע ראשוני.

המודל של טסלה הוא מערכת שמבוססת בעיקר על מצלמות, בלי לידאר ובלי מכ"ם בחלק מהדגמים. מאסק טען במשך שנים שמצלמות ובינה מלאכותית מספיקות כדי להגיע לנהיגה אוטונומית רחבה. אך בתנאים כמו סנוור שמש, אבק או ערפל, מצלמות עלולות להיפגע בדיוק כמו עין אנושית. לפי NHTSA, במקרים שנבדקו המערכת לא זיהתה בזמן תנאי דרך שפגעו בראות המצלמות, או לא התריעה לנהג בזמן שיאפשר לו להגיב.

זו נקודה קריטית, כי FSD עדיין מוגדרת כמערכת שדורשת פיקוח נהג. למרות השם Full Self-Driving, הנהג אמור להשגיח על הכביש ולהיות מוכן להתערב. אבל ככל שהמערכת מתפקדת טוב יותר ברוב הזמן, הנהג עלול להוריד רמת קשב. כך נוצר הפער המסוכן: טכנולוגיה שמרגישה אוטונומית, אבל מבחינה משפטית ותפעולית עדיין נשענת על אדם שצריך להגיב ברגע שבו המערכת טועה.

הפער הזה עומד גם במרכז המעבר של טסלה למודל הכנסות מתוכנה. החברה כבר העבירה את FSD למודל מנוי חודשי בארה"ב, בעלות של 99 דולר לחודש, במקום מכירה חד-פעמית יקרה. המהלך הזה נועד להפוך את הנהיגה האוטונומית למקור הכנסה חוזר, עם שולי רווח גבוהים יותר ממכירת רכב. המעבר הזה הוסבר בהרחבה סביב הפיכת FSD למוצר מנוי חודשי והמשמעות למשקיעים בטסלה, אבל כל חקירת בטיחות יכולה להאט את אימוץ המוצר או להגביל את השיווק שלו.

העיתוי בעייתי במיוחד. טסלה מנסה לקדם ניסויי רובוטקסי, לקבל אישורים במדינות נוספות ולהרחיב את השימוש ב-FSD מחוץ לארה"ב. במקביל, היא מתמודדת עם תחרות קשה יותר ברכב חשמלי, שחיקה במחירים ולחץ על רווחיות. לכן החברה צריכה שהחזון האוטונומי יתקדם מהר. מנגד, רגולטורים וארגוני בטיחות מבקשים הוכחות שהמערכת יודעת להתמודד גם עם מקרי קצה, ולא רק עם נסיעה שגרתית בתנאים נוחים.

המקרים האחרונים בארה"ב רק מגבירים את הלחץ. בתאונה קטלנית בטקסס, שבה מודל 3 פרצה לבית והרגה אישה, נפתחה חקירה פדרלית נוספת סביב השאלה האם מערכת סיוע לנהיגה הייתה פעילה. טסלה טוענת כי הנהג לחץ על דוושת התאוצה ועקף ידנית את המערכת, אבל עצם החקירה מצטרפת לרצף שאלות סביב אחריות הנהג, אחריות החברה והאופן שבו מערכות סיוע מוצגות לציבור. פרשת טסלה בטקסס והחקירה סביב מערכת הנהיגה מראה שהדיון לא נקודתי, אלא חלק מנושא רחב על גבולות האחריות של רכב חכם.

טסלה אמרה בעבר כי ביצעה שינויים במצלמות בכלי רכב ישנים יותר וכי היא ממשיכה לעבוד עם NHTSA, אבל ההסדר בתביעה בעיקר חוסך לה משפט פומבי שהיה עלול לחשוף מסמכים ועדויות על אופן פעולת המערכת.

הוספת תגובה

תגובות לכתבה:

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה