מייקל סיילור. קרדיט: רשתות חברתיות
מייקל סיילור. קרדיט: רשתות חברתיות

הביטקוין נופל מתחת ל-60 אלף דולר - והחברה שהימרה עליו מסתבכת

מניית סטרטג'י איבדה כמעט 35% בשבעה ימי מסחר, הירידה החדה ביותר מאז סוף 2022, בזמן שהביטקוין יורד מתחת ל-60 אלף דולר; הבעיה כבר אינה רק מחיר המטבע, אלא היכולת של החברה להמשיך לממן רכישות ביטקוין בלי לדלל את בעלי המניות



ענת גלעד | (2)

הירידה בביטקוין הופכת עכשיו למבחן גדול עבור החברה שהפכה את עצמה למנוף ציבורי על המטבע. סטרטג'י, לשעבר מיקרוסטרטג'י, בדרך לרצף הירידות החריף ביותר שלה מאז סוף 2022, אחרי שאיבדה כמעט 35% בשבעה ימי מסחר. הירידה מגיעה בזמן שהביטקוין נסחר מתחת ל-60 אלף דולר, אחרי שנגע השבוע בשפל יומי של 58,065 דולר - הרמה הנמוכה ביותר מאז ספטמבר 2024.

סטרטג'י כבר מזמן אינה חברת תוכנה רגילה. תחת מייקל סיילור היא הפכה לחברה שמרכז הפעילות שלה הוא החזקת ביטקוין, גיוס הון ורכישות נוספות של המטבע. במשך תקופה ארוכה זה עבד מצוין: מניית החברה הפכה לאחד הכלים הפופולריים של משקיעים שרצו חשיפה ממונפת לביטקוין דרך שוק המניות, והעליות במטבע יצרו אפקט כפול - גם על ערך הנכסים במאזן וגם על היכולת לגייס עוד כסף.

עכשיו אותו מנגנון עובד בכיוון ההפוך. כאשר הביטקוין יורד, שווי ההחזקה נשחק, המניה נופלת, ועלות גיוס ההון עולה. בחודשים האחרונים סטרטג'י נשענה יותר ויותר על מניות בכורה כדי לממן רכישות ביטקוין ולנהל את מבנה ההון שלה. הכלי המרכזי הוא STRC, מניית בכורה בשם Stretch, שנועדה להיסחר סביב ערך נקוב של 100 דולר ולשלם דיבידנד שנתי גבוה של 11.5%.


הבעיה היא ש-STRC כבר נסחרת עמוק מתחת לערך הנקוב. השבוע היא ירדה לשפל של כ-73.6 דולר. כאשר מניית בכורה כזו נסחרת סביב 100 דולר או מעליו, החברה יכולה להנפיק עוד יחידות ולגייס הון בצורה יחסית נוחה. כאשר היא נסחרת סביב 74 דולר, הנפקה נוספת הופכת ליקרה בהרבה, משום שהשוק דורש תשואה גבוהה יותר כפיצוי על הסיכון. במילים פשוטות: מכונת גיוס הכסף שמימנה רכישות ביטקוין מתחילה להיתקע.

זו נקודה חשובה למשקיעים ב-מניית סטרטג'י. החברה עדיין מחזיקה כמות עצומה של ביטקוין, ועדיין יכולה ליהנות מכל התאוששות חדה במטבע. אבל המודל שלה תלוי בגישה לשוק ההון. אם מניית הבכורה חלשה, ואם המניה הרגילה יורדת, החברה יכולה להמשיך לגייס דרך מכירת מניות רגילות - אבל זה מדלל את בעלי המניות הקיימים. השבוע היא כבר דיווחה כי השתמשה בהכנסות ממכירת מניות רגילות לרכישת ביטקוין ולחיזוק יתרות המזומן.

המהלך הזה פותר צורך מיידי, אבל גובה מחיר. בעלי המניות הרגילים מקבלים פחות חלק יחסי בחברה, והכסף משמש בין היתר למימון התחייבויות דיבידנד לבעלי מניות הבכורה. ככל שהמניה יורדת, נדרש למכור יותר מניות כדי לגייס את אותו סכום. זו בדיוק הדינמיקה שמדאיגה את השוק: ירידת ביטקוין פוגעת במניה, ירידת המניה מייקרת גיוס, וגיוס מניות מדלל את המשקיעים.

הירידה מתחת ל-60 אלף דולר אינה מתרחשת בחלל ריק. מניות הטכנולוגיה יורדות, מניות השבבים מתקנות, ואפל מעבירה לשוק מסר פחות נוח כאשר היא מעלה מחירי מק ואייפד בגלל עלויות זיכרון ואחסון. החשש הוא שהבום ב-AI מייקר את כל שרשרת המחשוב, ושהצרכנים יתקשו לספוג את המחירים. כאשר נכסי סיכון יורדים יחד, הקריפטו בדרך כלל יורד ואפילו בשיעור גבוה יותר. 

הביטקוין רחוק ביותר מ-50% מהשיא שנרשם מעל 126 אלף דולר באוקטובר, והנפילה מתחת ל-60 אלף דולר מחזירה לשוק את תחושת החורף הקריפטוגרפי. הקריפטו כבר נמצא במומנטום שלילי סביב רמות ה-60 אלף דולר, והחולשה של סטרטג'י מוסיפה שכבה נוספת: הפעם הירידה אינה רק במטבעות, אלא גם בחברות שבנו סביבם מנגנון פיננסי מורכב.

עבור סטרטג'י, השאלה הגדולה היא האם הביטקוין מתייצב. התאוששות של המטבע יכולה לשפר במהירות את הסנטימנט, להרים את שווי ההחזקה ולהחזיר עניין במניה. אבל המשך ירידה מתחת ל-60 אלף דולר יגדיל את הלחץ על STRC, יעלה את התשואה שהשוק דורש ממניות הבכורה, ויחזק את החשש מדילול נוסף.


הוספת תגובה
2 תגובות | לקריאת כל התגובות

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מצחיק 26/06/2026 17:10
    הגב לתגובה זו
    הביטקוין רעיון יפהכל השאר זה הונאת פונזי שמבוססת על טכנלוגיה מעניינתלא אזיל דמעה אם שווי החברה יתאפס
  • 1.
    זה סופו של כל בלון (ל"ת)
    חיים 26/06/2026 17:09
    הגב לתגובה זו