סם אלטמן. קרדיט: רשתות חברתיות
סם אלטמן. קרדיט: רשתות חברתיות

הנפקת הענק של OpenAI מתרחקת: השוק מתחיל לפחד מהמחיר

חברת ה-AI שוקלת לדחות את ההנפקה ל-2027, אחרי תנודתיות חדה במניות הטכנולוגיה וסימני אזהרה מהשוק הציבורי; החלום של שווי טריליון דולר עדיין חי, אבל המשקיעים מתחילים לשאול כמה כסף באמת צריך לשרוף בדרך



מנדי הניג | (1)
נושאים בכתבה סם אלטמן

OpenAI אומנם מתקרבת לוול סטריט, אבל היא שוקלת דחייה. החברה שמאחורי ChatGPT שוקלת לדחות את ההנפקה ל-2027, אחרי שבחודשים האחרונים השוק התחיל להתייחס בזהירות רבה יותר לחברות ה-AI הגדולות. זה שינוי משמעותי: עד לפני זמן קצר, נראה היה שכל חברת בינה מלאכותית מובילה יכולה להגיע לבורסה ולדרוש כמעט כל שווי. עכשיו המשקיעים שואלים שאלות.

השאלה הראשונה היא המחיר. OpenAI מכוונת לשווי שיכול להגיע לטריליון דולר ואף יותר, מה שיהפוך אותה לאחת ההנפקות הגדולות בהיסטוריה. אבל שווי כזה מחייב סיפור עסקי כמעט מושלם: צמיחת הכנסות מהירה, שליטה בשוק, יכולת להרוויח בעתיד, וגישה לכמויות אדירות של מחשוב. ברקע נמצאות עלויות חריגות של שרתים, שבבים, חשמל, דאטה סנטרים ומחקר. חברת תוכנה רגילה יכולה לגדול עם עלויות שוליות נמוכות; חברת AI מובילה צריכה לממן תשתית פיזית עצומה בכל שלב של ההתרחבות. מעבר לכך, יש שאלה של רגולציה שמתחילה "לתקוף" את החברות. 


הנפקת ענק: OpenAI שוקלת הנפקה לפי שווי של עד טריליון דולר

הדחייה האפשרית מגיעה בזמן שבו השוק פחות סלחן למניות הטכנולוגיה. נפילה באפל, תנודתיות במניות שבבים והחשש מפני מחסור בזיכרון מזכירים לשוק שה-AI אינו רק הכנסות עתידיות, אלא גם עלויות מיידיות. אפל מעלה מחירים בגלל רכיבים שהתייקרו, מיקרון נהנית מביקוש חזק לזיכרון, וחברות ענן משקיעות מאות מיליארדי דולרים בתשתיות. אם הלקוח הסופי מתחיל לשלם יותר על מחשב, טלפון או שירות תוכנה, השוק צריך לבדוק מחדש את גבולות הביקוש.

גם הדוגמה של ספייס X משפיעה על מצב הרוח. ההנפקה שלה עוררה התלהבות אדירה, אבל המסחר התנודתי אחרי היציאה לשוק הזכיר שגם חברה עם מותג חזק וחזון גדול יכולה לפגוש משקיעים שאולי בהתחלה מרימים את המניה, אבל בהמשך מפילים אותה

עבור OpenAI, שמבקשת למכור לציבור הבטחה רחבה עוד יותר, זהו סימן שכדאי אולי להגיע לבורסה עם יותר הכנסות, יותר בהירות ויותר זמן להוכיח שהמודל הכלכלי מתייצב.

יש גם תחרות. אנתרופיק מתקדמת אף היא לקראת הנפקה אפשרית, עם שווי פרטי חריג וציפיות גבוהות מאוד. אם שתי החברות יגיעו לשוק כמעט יחד, המשקיעים יצטרכו לבחור בין ענקיות שמבקשות סכומי עתק ונסחרות על אותו חלום: מודלים חזקים, לקוחות ארגוניים, סוכני AI ותשתית שתשנה את עולם העבודה. אנתרופיק בדרך לוול סטריט: הגישה מסמכים חסויים להנפקה

הדחייה ל-2027, אם אכן תתרחש, אינה בהכרח סימן חולשה. היא יכולה להיות מהלך חכם: להמתין לשוק יציב יותר, לבנות עוד הכנסות, להציג מסלול ברור יותר לרווחיות ולהקטין את הסיכון של תמחור יתר. מצד שני, עצם ההתלבטות משדרת שהעידן שבו השוק קנה כל מניית AI בלי בדיקה עמוקה מתחיל להסתיים.


הוספת תגובה
1 תגובות | לקריאת כל התגובות

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    בועה (ל"ת)
    אנונימי 26/06/2026 09:55
    הגב לתגובה זו