
יוויז'ן של אהרון פרנקל בעסקה של כמיליארד דולר עם צבא ארה"ב
מיסטראל תהיה הקבלן הראשי במכירה בהיקף 982 מיליון דולר של מערכת חימוש משוטט HERO 120, שפותחה על-ידי קבוצת Uvision; החוזה מול צבא ארה״ב יכלול רכש, פריסה, אימונים ותחזוקה של המערכת והאספקה הראשונית צפויה להתחיל בתחילת 2026
חברת Mistral Inc האמריקאית זכתה בחוזה רב־שנתי מסוג IDIQ (שאינו מוגבל בכמות) עם צבא ארצות הברית בהיקף כולל של 982 מיליון דולר לאספקת מערכת החימוש המשוטט HERO 120, שפותחה על-ידי קבוצת Uvision שבבעלות אהרון פרנקל. החוזה, שנוגע לתכנית LUS (מערכות קטלניות בלתי מאוישות) של הצבא, מיועד לכסות רכש, פריסה, אימונים ותמיכה לאורך מחזור חיי המערכת.
Mistral תהיה הקבלן הראשי, תנהל את האינטגרציה, ההטמעה, האימונים והתמיכה הלוגיסטית. Uvision תספק את הפלטפורמה ואת הטכנולוגיה.
UVision Air היא חברה ישראלית שהוקמה ב-2011 בצור יגאל, ועוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של טילים מתקדמים ומערכות חימוש משוטט ("מל"ט מתאבד/רחפן קמיקזה") עבור כוחות יבשה, ים ואוויר בעולם. החברה ביססה את מעמדה כחלוצה עולמית בטכנולוגיות חימוש משוטט, עם שיתופי פעולה מתקדמים עם צה"ל וצבאות מערביים ונאט"ו ותעשיות ביטחוניות מובילות.
מהו ה-HERO 120 ומהם רחפני "קמיקזה"?
ה-HERO 120 היא מערכת חימוש משוטט (loitering munition) שנקראית גם רחפן "קמיקזה" בטווח בינוני. היא יכולה להמריא, לשוט מעל אזור מטרה במשך זמן מסוים לצורך תצפית ולהכין תקיפה מדויקת, ואז לצלול ולהתפוצץ על המטרה. יתרונה המרכזי הוא היכולת לשלב מודיעין וזיהוי בזמן אמת ("cue-to-strike"), ולבצע פגיעות מדויקות במטרות כגון כלי רכב משוריינים, יעדים בעלי ערך גבוה או תשתיות אויב. כל התהליך, משלב האיתור ועד לפגיעה, קורה במהירות ובקישור ישיר בין החיישנים, מערכות הפיקוד והנשק.
המערכת מותאמת לפריסה ממגוון מפלטפורמות, כלי רכב משוריינים, כלי שיט, ומסוקים קרביים ומאפשרת לצוותים קדמיים לפרוס ולהשיק את המערכת מהמקום שבו הם נמצאים, או להשיק אותה מרחוק ממיקום בטוח (עמדת 'סטנד-אוף'). על פי היקף ההזמנה ותנאי החוזה, האספקה הראשוניו צפויה להתחיל בתחילת 2026, מה שמחייב שורה של הכנות תעשייתיות, קווי ייצור והכשרות מהירות בשנה הקרובה.
- אהרון פרנקל מעמיק את האחיזה בתמר: רכש מניות בכחצי מיליארד שקל בשבועיים, והופך לשחקן מרכזי במשק הגז
- אהרון פרנקל מגדיל שוב את אחזקתו בתמר פטרוליום – נותר ללא מתחרים בקרב על השליטה אחרי שרק אתמול ר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יואב בנאי, סמנכ״ל בכיר ב-Mistral: “החוזה הזה מסמן אבן דרך משמעותית בשותפות שלנו עם צבא ארה״ב ובשיתוף הפעולה האסטרטגי עם Uvision. ה-HERO 120 משלבת עוצמה, גמישות ופשטות תפעול — ואנו גאים להעמיד יכולת זו לרשות הכוחות המזוינים של ארה״ב".
ד״ר רן גוזלי, מנכ״ל Uvision: “אנו מרגישים כבוד גדול לתמיכה בצרכים המבצעיים של הלקוח האמריקאי. הפרויקט מוכיח את הביקוש הגובר למערכות חימוש משוטטות מתקדמות ואת יכולתנו להעביר טכנולוגיה מבוססת שדה ללקוחות חיצוניים".
משמעויות נוספות
החוזה ניתן על בסיס מקור יחיד (sole-source) תחת סעיף שבחוקי הרכש הפדרליים, המציין כי יש אינטרס ציבורי מהותי להצדיק היעדר תחרות פתוחה. ההצדקה הפורמלית טוענת כי ישנו שיתוף פעולה אסטרטגי קיים בין Mistral ו-Uvision ודרישה לאספקה מהירה. עם זאת, גורמים בתעשייה ובקונגרס האמריקאי צפויים להעלות שאלות לגבי שקיפות, תמחור וסיכונים תפעוליים.
- JD רושמת עלייה בהכנסות, אבל התחרות על הצרכן הסיני שוחקת את הרווחיות
- המכירות צונחות - המניה עולה; איך הפכה טסלה מיצרנית רכבים לחברת AI
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
כמו כן, הזיכיון למערכות חימוש משוטטות מעוררות שאלות מוסריות על שימוש בנשק אוטונומי ושאלות משפטיות בנוגע למגבלות הנשק האוטונומי. בנוסף, באספקט התפעולי המערכות חשופות לפגיעות סייבר, הפרעות אלקטרוניות ורגישות גבוהה לקישוריות ולתקשורת רציפה. כמו כן, ברמה המבצעית, ישנו צורך בבקרת זהויות של המטרות ויכולת מבצעית מדויקת במצבים מורכבים.
מבחינת הצבא, ה-HERO 120 הוא כלי שמקטין את הסיכון לחיי חיילים באמצעות אפשרות לפגיעה מדויקת ומקומית, ומדגיש שהמערכת משפרת את היכולת לאסוף מודיעין ולפקח על שדה הקרב (ISR), ובו זמנית משמשת גם כאמצעי תקיפה מדויק, זול וגמיש שניתן לפרוס במהירות.
בשנים האחרונות הפנטגון והצבא מגדילים השקעות ברכיבים בלתי מאוישים וב"חימושים משוטטים" (loitering munitions) כחלק מהמעבר ליכולות מהירות, זולות ומדויקות בשדה הקרב.
באוגוסט 2023, הוכרזה תוכנית Replicator שהקצתה תקציבים גדולים לטכנולוגיות בלתי־מאוישות: בשנה הראשונה של התוכנית הוקצה תקציב של כ־500 מיליון דולר במטרה לשריין ולפרוס במהירות אלפי מערכות, ובכללן חימושים משוטטים, שיאפשרו כיסוי רחב וזול יותר בשדה הקרב. נוסף לכך, בקיץ 2024 הוכרז חוזה משמעותי לאספקת מערכות ה-Switchblade של חברת AeroVironment, בהיקף של עד כ-990 מיליון דולר במסגרת הסכם IDIQ לחמש שנים, כך שהחוזה הנוכחי הוא חלק ממגמה רחבה.
- 1.שלמה 06/10/2025 21:55הגב לתגובה זואין כל שאלה מוסרית1. זו מלחמה2. ההחלטה הסופית שנעשית בתחילת תיכנון משימה היא של אדם

״ה-S&P יניב תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד בעשור הקרוב״
בגולדמן סבורים כי גל ה-AI מזכיר את בועת הדוט-קום, אבל הנפילה עוד רחוקה; האסטרטגים מעריכים שהיתרון של וול סטריט יישחק, והצמיחה הגלובלית תעבור למוקדים חדשים במזרח ובשווקים מתעוררים
יותר מעשור שוול סטריט נראית כמו ״המקום הבטוח בעולם״. מי שהחזיק מדדים אמריקאיים כמעט לא הפסיד. אפילו אם נתעלם מהתנודתיות של השנה האחרונה, רכבת הרים שהתחילה במלחמת המכסים של טראמפ ב-4 באפריל, המשיכה בירידות והתאזנה שוב עם התאוששות מהירה שוק המניות האמריקאי עם עלייה של כ-16% מתחילת השנה.
מהמשבר ב-2008 נבנה סביב ארה"ב נרטיב של יציבות וצמיחה גדולה. זה הגיע גם בזכות ריביות אפסיות, כסף זול ומדיניות מוניטרית מרחיבה כל אלה יצרו סביבה שבה חברות יכלו לצמוח כמעט בלי מגבלות. אחר כך הגיעה הקורונה עוד משבר שהפיל את הבורסות בתוך שבועות ספורים, אבל אחרי זה התגנבה לכולנו התחושה שוול סטריט בלתי ניתנת לעצירה.
הזרמות העתק של הפד, ריביות כמעט אפסיות ותמיכה ממשלתית מסיבית הזניקו את מחירי המניות לשיאים חדשים. ענקיות הטכנולוגיה כמו אפל, מיקרוסופט ואנבידיה הפכו את מדד S&P 500 למדד שלא מפסיק לשבור שיאים, כשגם מתקופות של אי-ודאות הוא יצא רק מחוזק. זה היה עשור שבו אמריקה שלטה בשווקים כמעט לבד, בעוד ששאר העולם ניסה להדביק את הקצב.
אבל לפי גולדמן זאקס, הסיפור הזה מתקרב לסיומו. בצוות האסטרטגים של הבנק, בראשות פיטר אופנהיימר, מעריכים שהעשור הבא ייראה אחרת לגמרי. המניות בארה"ב יניבו תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד - הרמה הנמוכה ביותר מבין כל האזורים המרכזיים - בעוד שהשווקים המתעוררים צפויים להוביל את הצמיחה עם תשואה שנתית של 10.9%.
- גולדמן זאקס משלם קנס עתק על פרשת שחיתות והצעד הראשון של ישראל בדרך לתעשיית ההייטק
- מייסד סיטאדל: ״בהשקעות צריכים אינטואציה; ה-AI נכשל בזה״
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדברי גולדמן, מרכז הכובד של הכלכלה הגלובלית מתחיל לזוז מזרחה. הודו, סין ומדינות נוספות באסיה נהנות ממומנטום מבני שמזין את הצמיחה - אוכלוסייה צעירה, השקעות ממשלתיות ענקיות בתשתיות ותעשייה מתקדמת, ומעבר מהיר לדיגיטציה. במקביל, החברות האמריקאיות מתמודדות עם מציאות חדשה ריבית גבוהה, עלויות מימון כבדות ותמחור שמגלם כמעט כל גרם של אופטימיות.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)המכירות צונחות - המניה עולה; איך הפכה טסלה מיצרנית רכבים לחברת AI
ירידה של 23% במכירות הרכב החשמלי לא מרתיעה את המשקיעים - הם מסתכלים על רובוטים, שבבים ונהיגה אוטונומית; וגם - האם צפויה הנפקת מניות בטסלה?
טסלה Tesla -2.05% עלתה בשנה האחרונה ב-31% לשווי של 1.4 טריליון דולר. היא עשתה זאת למרות - ירידה במכירות רכבים חשמליים. אתמול פרסמה החברה נתונים המצביעים על ירידה של כ-23% במכירות הרכב החשמלי באוקטובר בהשוואה לשנה הקודמת, בשווקים מרכזיים כמו ארצות הברית, אירופה, סין ודרום קוריאה. בצפון אמריקה, שוק הבית של החברה, נרשמה ירידה של כ-25% לעומת ספטמבר, מ-60 אלף רכבים שנמכרו בספטמבר ל-45 אלף באוקטובר. באירופה המצב דומה: עד ספטמבר ירדו המכירות ב-28.5% לעומת התקופה המקבילה ב-2024, ובגרמניה, נמכרו רק 750 רכבים באוקטובר, פחות ממחצית מהנתון של אוקטובר 2024.
הירידה בארה"ב מוסברת בחלקה בסיום הזכאות להטבת מס פדרלית של 7,500 דולר לרכבים חשמליים, מה שהוביל לזינוק מלאכותי במכירות בספטמבר. עם זאת, הנתונים חושפים מגמה רחבה יותר של חולשה בביקוש. בסין, שוק הרכב החשמלי הגדול בעולם, נמכרו כ-26 אלף רכבים באוקטובר, הנתון הנמוך ביותר מזה כמעט שלוש שנים, ירידה של 36% בהשוואה לשנה הקודמת. דגם Model Y, דגם הדגל של טסלה בסין, רשם ירידה של 8.76% במכירות קמעונאיות, ל-38,562 יחידות. התחרות מצד יצרניות מקומיות כמו BYD ו-Xpeng, לצד האטה כלכלית והוזלות מחירים, מקשות על טסלה לשמור על נתח שוק.
למרות הנתונים המדאיגים, מניית טסלה איבדה רק כ-2% במסחר בימים האחרונים. המניה עלתה בכ-6.6% מתחילת השנה ובכ-31% ב-12 החודשים האחרונים, מה שמעיד על אמון בחזון ארוך הטווח של החברה.
השאלה המרכזית בשוק כיום: האם רכבי החשמל (EV), שהיוו את ליבת סיפור טסלה במשך יותר מעשור, איבדו את כוח המשיכה שלהם? ומה בעצם מושך את המשקיעים? נראה שהמשקיעים כבר מסתכלים מעבר למכירות הרבעוניות. טסלה עוברת שינוי: מיצרנית רכבים חשמליים לחברת טכנולוגיה שבה הרכב הוא רק פלטפורמה אחת. מנועי הצמיחה החדשים הם בינה מלאכותית (AI), רובוטיקה, שבבים מותאמים ורכבים אוטונומיים.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנועי הצמיחה החדשים
לאחרונה אישרו בעלי המניות תוכנית תגמול לאילון מאסק, ששוויה הפוטנציאלי מגיע לטריליון דולר. התוכנית מתמקדת כמעט לחלוטין בתחומי AI ולא ברכבים חשמליים מסורתיים. מתוך ארבעת היעדים העיקריים, שלושה קשורים ישירות לבינה מלאכותית: הפעלת מיליון מוניות רובוטיות (Robotaxi), מכירה של מיליון רובוטים הומנואידיים (Optimus) ומכירת 10 מיליון מנויים לשירותי נהיגה אוטונומית (Full Self-Driving, FSD). מאסק יקבל אופציות למניות אם יעמוד ביעדים אלה. האישור, שקיבל 75% תמיכה, מחזק את המסר ומלמד שככה רואים המשקיעים את החברה בעתיד - חברת AI.
