
יוויז'ן של אהרון פרנקל בעסקה של כמיליארד דולר עם צבא ארה"ב
מיסטראל תהיה הקבלן הראשי במכירה בהיקף 982 מיליון דולר של מערכת חימוש משוטט HERO 120, שפותחה על-ידי קבוצת Uvision; החוזה מול צבא ארה״ב יכלול רכש, פריסה, אימונים ותחזוקה של המערכת והאספקה הראשונית צפויה להתחיל בתחילת 2026
חברת Mistral Inc האמריקאית זכתה בחוזה רב־שנתי מסוג IDIQ (שאינו מוגבל בכמות) עם צבא ארצות הברית בהיקף כולל של 982 מיליון דולר לאספקת מערכת החימוש המשוטט HERO 120, שפותחה על-ידי קבוצת Uvision שבבעלות אהרון פרנקל. החוזה, שנוגע לתכנית LUS (מערכות קטלניות בלתי מאוישות) של הצבא, מיועד לכסות רכש, פריסה, אימונים ותמיכה לאורך מחזור חיי המערכת.
Mistral תהיה הקבלן הראשי, תנהל את האינטגרציה, ההטמעה, האימונים והתמיכה הלוגיסטית. Uvision תספק את הפלטפורמה ואת הטכנולוגיה.
UVision Air היא חברה ישראלית שהוקמה ב-2011 בצור יגאל, ועוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של טילים מתקדמים ומערכות חימוש משוטט ("מל"ט מתאבד/רחפן קמיקזה") עבור כוחות יבשה, ים ואוויר בעולם. החברה ביססה את מעמדה כחלוצה עולמית בטכנולוגיות חימוש משוטט, עם שיתופי פעולה מתקדמים עם צה"ל וצבאות מערביים ונאט"ו ותעשיות ביטחוניות מובילות.
מהו ה-HERO 120 ומהם רחפני "קמיקזה"?
ה-HERO 120 היא מערכת חימוש משוטט (loitering munition) שנקראית גם רחפן "קמיקזה" בטווח בינוני. היא יכולה להמריא, לשוט מעל אזור מטרה במשך זמן מסוים לצורך תצפית ולהכין תקיפה מדויקת, ואז לצלול ולהתפוצץ על המטרה. יתרונה המרכזי הוא היכולת לשלב מודיעין וזיהוי בזמן אמת ("cue-to-strike"), ולבצע פגיעות מדויקות במטרות כגון כלי רכב משוריינים, יעדים בעלי ערך גבוה או תשתיות אויב. כל התהליך, משלב האיתור ועד לפגיעה, קורה במהירות ובקישור ישיר בין החיישנים, מערכות הפיקוד והנשק.
המערכת מותאמת לפריסה ממגוון מפלטפורמות, כלי רכב משוריינים, כלי שיט, ומסוקים קרביים ומאפשרת לצוותים קדמיים לפרוס ולהשיק את המערכת מהמקום שבו הם נמצאים, או להשיק אותה מרחוק ממיקום בטוח (עמדת 'סטנד-אוף'). על פי היקף ההזמנה ותנאי החוזה, האספקה הראשוניו צפויה להתחיל בתחילת 2026, מה שמחייב שורה של הכנות תעשייתיות, קווי ייצור והכשרות מהירות בשנה הקרובה.
- אהרון פרנקל מעמיק את האחיזה בתמר: רכש מניות בכחצי מיליארד שקל בשבועיים, והופך לשחקן מרכזי במשק הגז
- אהרון פרנקל מגדיל שוב את אחזקתו בתמר פטרוליום – נותר ללא מתחרים בקרב על השליטה אחרי שרק אתמול ר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יואב בנאי, סמנכ״ל בכיר ב-Mistral: “החוזה הזה מסמן אבן דרך משמעותית בשותפות שלנו עם צבא ארה״ב ובשיתוף הפעולה האסטרטגי עם Uvision. ה-HERO 120 משלבת עוצמה, גמישות ופשטות תפעול — ואנו גאים להעמיד יכולת זו לרשות הכוחות המזוינים של ארה״ב".
ד״ר רן גוזלי, מנכ״ל Uvision: “אנו מרגישים כבוד גדול לתמיכה בצרכים המבצעיים של הלקוח האמריקאי. הפרויקט מוכיח את הביקוש הגובר למערכות חימוש משוטטות מתקדמות ואת יכולתנו להעביר טכנולוגיה מבוססת שדה ללקוחות חיצוניים".
משמעויות נוספות
החוזה ניתן על בסיס מקור יחיד (sole-source) תחת סעיף שבחוקי הרכש הפדרליים, המציין כי יש אינטרס ציבורי מהותי להצדיק היעדר תחרות פתוחה. ההצדקה הפורמלית טוענת כי ישנו שיתוף פעולה אסטרטגי קיים בין Mistral ו-Uvision ודרישה לאספקה מהירה. עם זאת, גורמים בתעשייה ובקונגרס האמריקאי צפויים להעלות שאלות לגבי שקיפות, תמחור וסיכונים תפעוליים.
- השורטיסטים מחכים לשוק בסיבוב
- האם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
כמו כן, הזיכיון למערכות חימוש משוטטות מעוררות שאלות מוסריות על שימוש בנשק אוטונומי ושאלות משפטיות בנוגע למגבלות הנשק האוטונומי. בנוסף, באספקט התפעולי המערכות חשופות לפגיעות סייבר, הפרעות אלקטרוניות ורגישות גבוהה לקישוריות ולתקשורת רציפה. כמו כן, ברמה המבצעית, ישנו צורך בבקרת זהויות של המטרות ויכולת מבצעית מדויקת במצבים מורכבים.
מבחינת הצבא, ה-HERO 120 הוא כלי שמקטין את הסיכון לחיי חיילים באמצעות אפשרות לפגיעה מדויקת ומקומית, ומדגיש שהמערכת משפרת את היכולת לאסוף מודיעין ולפקח על שדה הקרב (ISR), ובו זמנית משמשת גם כאמצעי תקיפה מדויק, זול וגמיש שניתן לפרוס במהירות.
בשנים האחרונות הפנטגון והצבא מגדילים השקעות ברכיבים בלתי מאוישים וב"חימושים משוטטים" (loitering munitions) כחלק מהמעבר ליכולות מהירות, זולות ומדויקות בשדה הקרב.
באוגוסט 2023, הוכרזה תוכנית Replicator שהקצתה תקציבים גדולים לטכנולוגיות בלתי־מאוישות: בשנה הראשונה של התוכנית הוקצה תקציב של כ־500 מיליון דולר במטרה לשריין ולפרוס במהירות אלפי מערכות, ובכללן חימושים משוטטים, שיאפשרו כיסוי רחב וזול יותר בשדה הקרב. נוסף לכך, בקיץ 2024 הוכרז חוזה משמעותי לאספקת מערכות ה-Switchblade של חברת AeroVironment, בהיקף של עד כ-990 מיליון דולר במסגרת הסכם IDIQ לחמש שנים, כך שהחוזה הנוכחי הוא חלק ממגמה רחבה.
- 1.שלמה 06/10/2025 21:55הגב לתגובה זואין כל שאלה מוסרית1. זו מלחמה2. ההחלטה הסופית שנעשית בתחילת תיכנון משימה היא של אדם
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
סאנה טאקאיצ’י יפן (קרדיט רשתות חברתיות)ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף
ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י מבהירה שהתקפה על טייוואן הוא איום על יפן ויצדיק שימוש בכוח צבאי
ראש ממשלת יפן, סאנאה טאקאיצ'י, דחתה את הדרישה הסינית לחזור בה מהצהרותיה על טייוואן, והבהירה כי אין כל שינוי בעמדתה הביטחונית של טוקיו בנוגע למצב של איום אזורי. בכך, העמיקה טאקאיצ'י את המשבר המדיני הראשון שלה מאז שנכנסה לתפקיד בחודש שעבר.(להרחבה: לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן)
במוקד המחלוקת, התבטאות של טאקאיצ'י, שבה הצהירה כי תרחיש צבאי במיצר טאיוואן עלול להיחשב כאיום ישיר על קיומה של יפן. אמירה זו נחשבת לקפיצת מדרגה בעמדה היפנית, והיא עוררה תגובה חריפה מצד בייג'ינג שכללה צעדי ענישה כלכליים.
בסין הכריזו כי יינקטו "אמצעים חמורים" אם יפן לא תחזור בה מהאמירה, ובינתיים הוקפאו אישורי ייבוא של פירות ים יפניים, הופסקה תיירות מאורגנת מסין ליפן, וכן נעצרו אישורים להפצת סרטים יפניים בשוק הסיני. עם זאת, בייג'ינג עדיין לא איימה בפגיעה בייצוא נדירים - מהלך בעל השלכות רחבות יותר על הכלכלה העולמית.
טאקאיצ'י מצדה נוקטת קו כפול: מצד אחד היא שומרת על ניסוח כללי וזהיר ("החלטות יתקבלו בהתאם לנסיבות"), אך מצד שני אינה מוכנה להתנצל או לחזור בה. במסיבת עיתונאים הבוקר, טרם צאתה לפסגת ה-G20 בדרום אפריקה, הדגישה כי העמדה הממשלתית נותרה עקבית.
- המניות ביפן בשיא - ראשת הממשלה סנאֶה טאקאיצ'י מניעה עלייה חדה בשווקים
- האישה הראשונה שתנהיג את יפן ואיך זה משפיע על הניקיי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המפגש הקודם בין טאקאיצ'י לנשיא סין שי ג'ינפינג נערך בפסגת APEC בקוריאה הדרומית, ובמהלכו סיכמו השניים על "קידום כולל של יחסים מועילים הדדית". כעת, מתברר כי הקרע סביב טאיוואן עלול להכתיב את הטון ביחסים הבילטרליים.
