בועז לוי, מנכ"ל התע"א: "ההצלחה תגרום ללקוחות שלנו לרצות להצטייד במערכות נוספות"
"אני מעריך שההצלחה של הכלים של התע"א, מול מתקפה כל כך מורכבת, תגרום ללקוחות שלנו לרצות להצטייד במערכות נוספות שלנו". כך אומר מנכ"ל התעשייה האווירית (התע"א), בועז לוי, בעקבות ההצלחה המשמעותית של מערכות ההגנה וההתקפה של התע"א, בהתמודדות מול הירי האיראני אמש.
אתמול ישראל הצליחה להפיל 99% ממעל 330 כטב"מים וטילים ששיגרה אלינו איראן, בזכות שכבה של מערכות הגנה מבית היוצר של התעשייה האווירית, רפאל ואלביט מערכות לצד כמובן - טייסי חיל האוויר והצוותים בקרקע. זו הצלחה פנומנלית שמחזקת מאוד את התעשייה הביטחונית. זה בעצם המבחן הגדול ביותר שהיה עד כה למערכות שלה וזה מוכיח את יעילותן.
לדברי לוי, "יש בהחלט תחושה של גאווה, אפילו של רגע היסטורי וחשוב. מדינת ישראל, שהתמודדה אתמול מול משולבת של מספר רב של איומים בו זמנית, הפגינה מערכת הגנה רב גזרתית ורב שכבתית, שמביאה לידי ביטוי את הטכנולוגיה הכי טובה שיש למדינת ישראל. אנו מאוד גאים להיות חוד החנית של הטכנולוגיה הזו, בדמות המערכת שנתנה אתמול מענה כנגד איומים בליסטיים (חץ 2 וחץ 3). כשמסתכלים היום על התמונה, מבינים שמדובר בכמויות אדירות מהסוג שטרם נראה, ואני חושב שאף מדינה לא התמודדה עם דבר כזה בעבר, בטח שלא בהצלחה כל כך גדולה".
הופתעתם לטובה מהתוצאות?
"אנו דואגים לבחון את המערכות האלה. במסגרת הפיתוח עשינו ניסויים בארה"ב בתרחישים שונים, כדי לוודא שזה יעבוד. לצערנו הרב, גם במסגרת המלחמה אתגרו אותנו מכיוון תימן, ויירטנו טילים ארוכי טווח בעזרת חץ 2 וחץ 3, כך שהגענו לתרחיש הזה שבו אנו כמדינה מוכנים".
- ספרד לא רוצה נשק ישראלי - הערכות שתבטל עסקה גדולה עם אלביט
- לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"אנחנו כתעשייה אווירית מספקים אולי את המערכת הכי מורכבת וחכמה בעולם כנגד איומים מהסוג הזה, אבל לוחמי חיל האוויר מצידם עשו עבודה מדהימה, כך שיש גם את צה"ל וגם את התעשייה. כשבאנו היום בבוקר לעבודה, יו"ר התע"א, עמיר פרץ, ואני, פגשנו אנשים רבים עם עיניים בורקות ומלאי גאווה, שיודעים שמה שנעשה אתמול היה דבר ייחודי שנתן מענה מצויין למתקפה שהייתה".
אתה מעריך שהאירוע האחרון ייתן לכם בוסט לקראת ההנפקה הצפויה?
"אין ספק שאירוע מהסוג הזה מעצים מאוד את החברה ואת היכולות היכולות הטכנולוגיות שלה, ולקוחות - גם בארץ וגם בעולם, יודעים להעריך איכות בטכנולוגיה. כשזה בא לידי ביטוי בתרחיש כל כך מורכב, אני מניח שזה יוצר אצל אותם לקוחות רצון להצטייד בעוד מערכות שלנו, שייתנו להם מענה בשדה הקרב".
חוץ מחץ 2 וחץ 3, שיירטו טילים בליסטיים, איזה עוד מערכות שלכם השתתפו ב"חגיגה"?
"מערכות נשק רבות, החל ממכ"מים שהיו שם ונכנסו במקומות שונים ונתנו לנו את התמונה המלאה, וכלה במיירטים, וכמובן שבתרחיש הזה, כשהמדינה גם תקפה וגם הגנה על עצמה, השתתפו גם הלוויינים, המל"טים, והנשקים האחרים שיש לנו בכל אחת מהזירות".
- נתניהו מנסה להרגיע את השווקים: "השקל חזק מהמצופה, הכלכלה הישראלית ממשיכה להפתיע"
- המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- סטיב ויטקוף מכר מניות ב-120 מיליון דולר; הונו: מעל 350...
לאחר ההצלחה של בלימת המתקפה האיראנית גם האנליסטים אופטימיים. "האירוע האחרון נותן רוח גבית לסקטור התעשיות הביטחוניות ובהחלט יכול להעלות את התמחור של התעשייה האווירית (תע"א) בעיני המשקיעים, לקראת ההנפקה הצפויה שלה". כך אומר אילייה פיינר, אנליסט תעשיות בטחוניות, מלידר שוקי הון, בהמשך להצלחתה הגדולה של התע"א בהתמודדות מול הירי האיראני.
לדבריו, ללא ספק הסנטימנט החיובי בשוק כלפי סקטור התעשיות הבטחוניות, בצד צבר ההזמנות הגבוה של התעשייה האווירית, יתמוך בתמחור גבוה של החברה.
מערכות התעשייה האווירית היו אמש במבחן, שכישלון בו היה יכול לגרום לתוצאות הרסניות. למרות שהוכיחו את עצמן כבר במתקפות החות'ים, הפעם ההיקף היה בסדר גודל אחר לחלוטין. האיראנים שיגרו מטח שכלל טילים בליסטיים, טילי שיוט ומל"טים, שהיו עשויים לגרום לנזקים עצומים ולגבות חיי אדם רבים. עם זאת, מערכות ההגנה של ישראל, ביניהן החץ של התעשייה האווירית, קלע דוד וכיפת ברזל הצליחו לעמוד באתגר וליירט את הטילים בהצלחה של 99%. הטילים שכן חדרו לא יצרו נזק גדול מדי, כשיש פצועה אחת מאזור הנגב.
מערכת ההגנה של ישראל מורכבת ממספר שכבות, כאשר כל שכבה מכילה מערכת שיודעת לטפל בסוג אחר של איומים. החץ, מורכב מחץ 2 וחץ 3, תפקידו לטפל באיומים לטווח בינוני וארוך נמצא בשלב העליון של השכבות, כאשר מתחתיו נמצאות מערכת קלע דוד, שבעבר נקראה שרביט קסמים שמגיעה לטווח מקסימלי של 300 ק"מ וטובה לטילים בליסטיים בטווח בינוני וכן גם לכטב"מים. השכבה הראשונה היא כיפת ברזל, שתפקידה ליירט בעיקר טילים בגובה נמוך, כאשר הטווח המקיסמלי שלה הוא 70 ק"מ.
מערכות ההגנה של ישראל, כמו קלע דוד, הן איחוד של מערכות המיוצרות על ידי חברות ביטחון שונות. קלע דוד לדוגמה מורכבת ממערכות של אלתא (הבת של התעשייה האווירית), אלביט ורפאל ולכן כל עסקה למכירה של אחת ממערכות ההגנה מיטיבה עם מספר חברות ביטחון ישראליות.
שלוש החברות נמצאות בפריחה כשהצבר שלהן שובר שיאים ובמקביל תוצאות הרבעון האחרון של 2023 היו טובות מאוד. ראיינו לאחרונה של המנכ"לים של שלוש החברות:
מנכ"ל רפאל על הצלחת כיפת ברזל: "במלחמת לבנון השנייה נשלחו 4,600 רקטות והיו כ-53 הרוגים, במלחמה הזו היו מעל 15 אלף רקטות, עם 7-8 הרוגים" יואב תורג'מן, מציג תוצאות שיא, צבר שיא, חושף מתי מערכת מגן אור, המיועדת ליירט טילי נ"ט באמצעות קרן לייזר תכנס לשימוש מבצעי
מנכ"ל אלביט: "נגיע למכירות של 6.5 עד 7 מיליארד דולר הרבה לפני 2026"; אלביט מערכות פרסמה היום דוחות ועדכנה כי צבר ההזמנות שלה עומד על 17.8 מיליארד דולר; המנכ"ל בצלאל (בוצי) מכליס: "אנחנו משקיעים בתשתיות ייצוריות חדשות בארה"ב, בגרמניה וגם בבריטניה, וכמובן גם בישראל"
- 3.אריה 15/04/2024 05:16הגב לתגובה זויכולת ההגנה המדהימה באה לידי ביטוי שאין שני לו . חייבים להסביר לאירנים ולציר הרשע בכלל לחשוב 20 פעם לפני שמרימים ראש וזוממים מזימות להשמדתנו . להכות בנו ?
- 2.נחום 14/04/2024 21:18הגב לתגובה זובסוף הידע שלנו יגיע דרך צד שלישי לגורמים עוינים למדינת ישראל
- 1.יאיר 14/04/2024 16:54הגב לתגובה זושהצלחנו להתגבר על השחיתות של הועד בימי ה" פאר " של חיים כץ ? השחיתות היא הסיבה העיקרית למצב שישראל נמצאת בימים אלו ובשנה האחרונה בכלל .

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה
אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)
לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI.
אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים.
מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד.
כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז
תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים
עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.
- ה-AI כבר מחליף עובדים וזה הולך ומתעצם - נתונים מדוח התעסוקה בארה"ב
- עובד ותיק פוטר כשנה לפני פרישתו, תבע - ויפוצה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה
כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים
משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".
בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.
אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.
לצפיה בועידה -
- משרד התחבורה מגביר היערכות לרעידת אדמה הרסנית
- מהומה בועדת הכלכלה: "מחירי התחבורה הציבורית יעלו ב-18% בשנת 2024"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה
איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה
האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.
לא נתקעת בפקקים?