"לפגוע בחלשים ולא בפנסיות תקציביות?": ביקורת על העלאת המע"מ ל-18%

החל מה-1 בינואר 2025 יעלה שיעור המע"מ באחוז. לא כל חברי הכנסת אהבו את ההחלטה: "פוגע בחלשים"
איציק יצחקי | (36)

ועדת הכספים אישרה את הצו הקובע את העלאת המע"מ ל-18% החל משנת 2025. הוועדה, בראשות ח"כ משה גפני, אישרה את הצד הצו עליו החליטה הממשלה כחלק מהתוכנית המאזנת לשנת 2024. המשמעות היא שהחל מה-1 בינואר 2025 יעלה שיעור המע"מ בנקודת אחוז, כך שהמס על עסקה בישראל ועל יבוא טובין יעמוד על 18% במקום 17% כיום.

לפי חוק מס ערך מוסף על עסקה בישראל ועל יבוא טובין מוטל מס ערך מוסף בשיעור מסוים ממחיר העסקה או הטובין, ומכוח כך קובע צו ערך מוסף כי שיעור המס על עסקה בישראל ועל יבוא טובין יהיה 17% ממחיר העסקה או הטובין. כחלק מהתוכנית המאזנת לשנת 2024 התקבלה החלטת ממשלה לעניין העלאת שיעור המע"מ משנת 2025, כאשר השיעור יעלה באחוז אחד ויעמוד על 18% במקום 17%, החל מה-1 בינואר 2025. 

ח"כ חנוך מלביציקי אמר: "מדינת ישראל משלמת מעל 10 מיליארד שקל בשנה על פנסיות תקציביות, למה לא נוגעים בזה? תוספת הרמטכ"ל היא 1.3 מיליארד שקל בשנה, ניסו להסדיר את זה בחוק וזה עדיין לא הוסדר ובכל זאת משלמים את הסכום הזה בכל שנה למרות שהוא לא חוקי.  אתם לוקחים לעובדי שכר מינימום את ה-430 שקל שלהם שבשבילם זה הרבה. זהו מס טיפש שפוגע בחלשים בלי אלמנט צמיחה כלכלי לידו. זה מהלך טיפשי, תחזרו לשולחן הסרטוטים ותביאו לנו משהו שמביא לצמיחה, העליתם ל-18% ולא התחלנו עם לבנון, שוב נעלה מיסים? אני לא אצביע בעד". 

ח"כ חמד עמאר: "זו פגיעה בחלשים, התרופות יעלו, הכל יעלה, אני אצביע נגד כדי להיות בעד החלשים".

ח"כ אלי דלל: "אין ספק שאנחנו בתקופה שצריך מיסוי, אבל אני מצפה שלא יביאו לנו את הדברים הקלים. יש פטורים  מתשלומי מס שמגיעים לעשרות מיליארדים, יכול להיות שחלקם מוצדקים, אבל צריך לטפל בהם. אני בעד העלאת המע"מ כי אני חושב שאין ברירה, אבל לפני כן היה צריך לעשות עבודה קשה שלא נעשתה".

ח"כ אורית פרקש הכהן: "זה חוסר אחריות לאומית לא לתמוך במס הזה, מי שקרא את הדו"ח של מודיס ראה שאנחנו גם במעקב שלילי, שבו בעוד כמה חודשים ישראל תיבחן על היכולת שלה להוציא את התוכניות שלה לפועל. נכון זה לא מושלם, לא סגרו משרדים, לא קיצצו בכספים קואליציונים, אבל זה לא הזמן לפופוליזם".

ח"כ נעמה לזימי: "מדינה שלא עושה דבר, פונה לצעד שפוגע בחלשים, למה לא לפנות למיסוי הון וחברות גדולות קודם כל? הכי קל זה מס שאף אחד לא ישים לב אליו אבל ירגיש אותו בכל התשומות הנלוות אליו. אני ממש רואה את הצעדים האלה כסיוע להון הגדול ופגיעה באוכלוסייה החלשה ביותר, זה תקציב גזרות".

ח"כ ינון אזולאי: "ב-2013 לפיד הביא העלאת מע"מ, אני במהות שלי נגד העלאת מע"מ, אני מסכים שזה פוגע בחלשים, אני שואל מה קורה מאז יאיר לפיד העלה אותו. אני שואל את האוצר, כשמעלים מס כולם מעלים ואחר כך אף אחד לא מוריד, מה המנגנון למנוע מזה לקרות? יוקר המחייה עולה ובמלחמה עלה עוד יותר".

קיראו עוד ב"בארץ"

תגובות לכתבה(36):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 20.
    היי טק 22/02/2024 13:02
    הגב לתגובה זו
    הליכוד זו מפלגה קפיטליסטית בעיקר בתקופתו של נתניהו הם התרגלו לקחת מהעניים וממעמד הביניים ולתת לעשירים. בממשלת נתניהו השניה התחילו לגבות מע"מ על מים. עד היום לא גובים מע"מ על ירקות ופירות למרות שהפרצה הזו יוצרת העלמות מס. פנסיה תקציבית בוטלה ב 2004 לפני 20 שנה. לא ניתן לפגוע בפנסיות של אנשים מבוגרים שעבדו כל חייהם ועכשיו הם בפנסיה. מקצצים ומעלים מיסים ורק בחרדים לא נוגעים מהפחד של נתניהו לאבד את השלטון.
  • 19.
    יהווית 21/02/2024 12:20
    הגב לתגובה זו
    במשרד המורשת, על מנת להאדיר את מורשת ההשתמטות מצה"ל של האברכים הפרזיטים.
  • יותם 21/02/2024 18:20
    הגב לתגובה זו
    עייפנו מהגזל שעושה ההנהגה החרדית
  • בת אל 21/02/2024 14:21
    הגב לתגובה זו
    על החרדים המשתמטים וילידיהם
  • 18.
    שי 21/02/2024 10:31
    הגב לתגובה זו
    הגיע הזמן לקבוע מקסימום שכר , מי שלא מתאים לו שיעשה לביתו בשוק הפרטי
  • אורית 26/02/2024 13:06
    הגב לתגובה זו
    תפתח את תקציב המדינה ותראה מה חלקו של כל משרד ולמה מיועדים הדברים. תבדוק את הפרופורציה שלהם ביחס למדדים שונים (למשל: חינוך ביחס לאוכלוסיה לפי סוגים) ותראה מה עיקר הנטל. חוץ מזה, במגזר הציבורי וזה כולל גם בתי המשפט, יש מדרגות שכר, כלומר יש תקרות מקסימום. אני מסכימה איתך שהעניין הוא שהן לא פרופורציונליות לשכר דומה כלשהו בשוק הפרטי.
  • 17.
    רוב תקציב המדינה הולך לפנסיות עתק לגנץ, אייזנקוט ודומהם (ל"ת)
    כלכלן 21/02/2024 08:11
    הגב לתגובה זו
  • אפילו לא קרוב , סתם משקר ומסית נגד גמלאי המדינה (ל"ת)
    היי טק 22/02/2024 13:06
    הגב לתגובה זו
  • יאיר מחדליהו 21/02/2024 10:34
    הגב לתגובה זו
    משרדי המסורת המורשת והקשקשת חיוניים ! ומאבטחים במיאמי לגיבור יאיר מחדליהו !!! ושיפוץ הבריכה בקיסריה
  • 16.
    יותם 20/02/2024 21:30
    הגב לתגובה זו
    נדרשים עוד סגני שרים במשרד המודיעין בראשות גילה גמליאל. הפראיירים ישלמו.
  • 15.
    בת אל 20/02/2024 20:56
    הגב לתגובה זו
    פנייה נרגשת לגפני ולהנהגה החרדית, הפסיקו לבזוז את קופת המדינה!!
  • 14.
    סמי 20/02/2024 20:09
    הגב לתגובה זו
    עד מתי נממן את האברכים הפרזיטים בישיבות? שיתגייסו לצבא.
  • 13.
    אמנון 20/02/2024 19:23
    הגב לתגובה זו
    מדובר בסך הכל באחוז אחד בודד, זה יוצא כמה עשרות שקלים בחודש, בקטנה בשביל לעזור למדינת ישראל.
  • 12.
    גולדפינגר 20/02/2024 17:43
    הגב לתגובה זו
    ממשלה של ליצנים, מצד אחד מדברים על מאבק בהון השחור, חובת דיווח על השכרת דירה, צימצום המזומן ועוד. מצד שני דוחפים את האנשים להעלים מסים, 18% מע"מ זו סיבה טובה מאוד לעבוד במזומן ללא חשבוניות!
  • 11.
    אני 20/02/2024 15:50
    הגב לתגובה זו
    ..עוד שניה ישביתו לנו את המשק. במיוחד שכל שני וחמישי השמנים והמסואבים מאיימים על הממשלה הזו. מי יודע, אולי שיחזור כבר השמאל לשלוט רשמית, ממילא כל מוקדי הכוח בידיו...
  • 10.
    יואל 20/02/2024 15:13
    הגב לתגובה זו
    בושה וחרפה מתי תאשרו כבר את העלאת קיצבת הזיקנה שלא עודכנה כבר 20 שנה
  • רון גל 20/02/2024 15:38
    הגב לתגובה זו
    מ-2008 יש פנסיה חובה. תעבוד, יהיה לך פנסיה, לא תעבוד, תסתדר עם מינימום של מינימום. It's that simple
  • 9.
    אלי 20/02/2024 15:00
    הגב לתגובה זו
    ובמקביל להוריד מס הכנסה לעובדים כך שההכנסה הפנויה שלהם תעלה והם לא יפגעו
  • איזו תגובה אווילית שלא מבינה כלום. אע גרויסע חוכם! (ל"ת)
    אורן 20/02/2024 19:03
    הגב לתגובה זו
  • גולדפינגר 20/02/2024 17:45
    הגב לתגובה זו
    מי שעובד שחור אינו משלם מע"מ
  • הוא לא משלם תמורת מתן שרותיו, אך משלם מע"מ כצרכן... (ל"ת)
    סווינגר 20/02/2024 18:27
  • 8.
    יוסי בן דוד 20/02/2024 14:39
    הגב לתגובה זו
    מע''מ משלמים גם החרדים, גם הערבים, גם כל מי שעובד בשחור, כולם משלמים בפרופורציה לקניות שלהם
  • א-ב 21/02/2024 18:15
    הגב לתגובה זו
    עובדים בשחור מבריחים מהשטחים וזוכים להנחות שהמגזר המשרת העובד המשכיל לא זוכה להן.
  • גולדפינגר 20/02/2024 17:47
    הגב לתגובה זו
    מע"מ של 8-10% זה סביר, מעבר לזה, זה מעלה את המוטיבציה לעקוף אותו
  • 7.
    רון גל 20/02/2024 14:38
    הגב לתגובה זו
    ומה אם אני מהחזקים, לי אין זכות בחירה בקלפי, אין לי זכות לשמור על האינטרסים שלי? זה לא שגנבתי או משהו, עשיתי הכל לפי הספר ועכשיו יש לי. כן, אני רוצה שיעלו את המע"מ, שכולם ישלמו.
  • שובני 20/02/2024 15:54
    הגב לתגובה זו
    ...הם אלו שגונבים, עושקים, מרמים, בעלי קשרי הון שלטון, אינטרננטים ובעלי השפעה. לפחות אצלנו, במדינת היהודים.
  • צדק עולמי 20/02/2024 15:05
    הגב לתגובה זו
    כי החזקים קובעים את המדיניות ותמיד דופקים את החלשים ולוקחים לעצמם עוד
  • רון גל 20/02/2024 15:37
    אני באתי מלמטה, שכונה מרמלה של שנות ה-80. לא אני ולא ההורים שלי הכירו מישהו שקובע מדיניות. ישבתי, למדתי, הרחבתי אופקים. היום מרוויח יפה מאוד בשוק הפרטי, בית בלי משכנתא, 4 פעמים בשנה בחו"ל ופנסיה שמנה שמחכה (לא תקציבית). הבנתי עוד מגיל צעיר שלהתלונן לא מקדם אותי לשום מקום ובגיל יותר מאוחר הבנתי שזה גם עושה קמטים.
  • 6.
    המדינה נגנבה עלידי קבוצות אינטרסים (ל"ת)
    ש 20/02/2024 13:52
    הגב לתגובה זו
  • שובני 21/02/2024 20:56
    הגב לתגובה זו
    להרוס ולבנות מחדש. "מעוות לא יתכון"ף אין תקנה. השחיתות התפשטה כבר לשלב ממאיר מתקדם. וזה לא קשור לממשלה זו או אחרת, הממשלה כ"כ חלשה שאין לה כוח לשנות כלום, מה גם שהיא מושמצת מכל הכיוונים. אז...הממשלה פשוט משתתפת בחגיגה. מה שהם עושים לנו יתהפך על הפנים שלהם. אוטוטו כבר לא יהיה ממי לגבות מיסים.
  • 5.
    טורק 20/02/2024 13:35
    הגב לתגובה זו
    מע"מ 20 אחוז פשוט לחשב . . על כל רכב שעולה 100 אלף לפני מע"מ , צריך להוסיף עוד 20 אלף מס למדינה בסה"כ 120 אלף . עכשיו אפשר להוריד את מכסי הרכב דראסטית , וככה מחיר הרכב יהיה נמוך למרות העלאת המע"מ . ואת ההפרש המדינה תקבל מהמע"מ על הבנזין . כ
  • 4.
    במקום לקחת מהחזקים לוקחים מהחלשים הכל הפוך בישראל (ל"ת)
    כלכלן 20/02/2024 13:32
    הגב לתגובה זו
  • א-ב 21/02/2024 18:13
    הגב לתגובה זו
    הם מתנדבים להיעשק ודורשים זאת בכל פה ובכל פעם שהם משלשלים "מחל" לקלפי. רק לעצמם הם יכולים לבוא בתלונות. שנים ארוכות ופעם אחר פעם האלילים העלובים שלהם גורמים להם להיות יותר עניים ויותר תלותיים ויותר נחשלים והם כמו כלב השב אל קיאו בוחרים בהם שוב ושוב ושוב.
  • 3.
    מעט מדי. צריך לעלות ל25% (ל"ת)
    פראייר 20/02/2024 13:30
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מיטל א. קריית ארבע 20/02/2024 13:19
    הגב לתגובה זו
    שנוררים
  • 1.
    מאור 20/02/2024 13:18
    הגב לתגובה זו
    שנועדה להכביד עלינו
ראש ממשלת קטאר, מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני (צילום מסך CNN)ראש ממשלת קטאר, מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני (צילום מסך CNN)
מלחמה כלכלית

הנקמה הכלכלית של קטאר - ונקודת החולשה של ישראל

הנשק של קטאר הוא הכסף, הכוח וההשפעה העולמית והיא עלולה לכוון אותו נגדנו; היא גם יכולה במישרין או דרך פרוקסי לקנות נכסים וחברות ישראליות - לא כדאי לזלזל בפגיעה בכבודה וברצון שלה בנקמה; וגם - על הנהגת חמאס, על ארגונים נוספים בעזה שאולי יתחזקו, ועל כך שאי אפשר לחסל רעיון

משה כסיף |
נושאים בכתבה קטאר חמאס

מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני, ראש ממשלת קטאר, לצד המנהיגים הקטארים משקיעים הון גדול בעשור האחרון כדי למרק את התדמית שלהם - לא טרור, לא איסלאם קיצוני, לא רק נפט. אנחנו הקטארים יודעים לחיות את החיים - כדורגל, מונדיאל, תיירות, והשקעות ענק סביב הגלובוס בנדל"ן, קבוצות כדורגל, מותגי על, תקשורת, וטכנולוגיה, הרבה טכנולוגיה, בעיקר AI. קטאר מחלחלת את הכסף שלה, גם באופן מושחת וקונה פקידים ופוליטיקאים וגם בהשקעות, כדי להפוך למותג מוכר ומקובל. המטרה שהשם קטאר יתחבר לתיירות, עושר גדול, ספורט, רק לא טרור, עולם חשוך ופחד.

היא מצליחה. היא מנקה את השם שלה והיא התרחקה בעיני רוב הציבור המערבי מטרור. כבר מזהים אותה עם כדורגל עולמי, תיירות, עושר, השקעות. אבל קטאר היא הבית של חמאס. קטאר סייעה ובנתה את חמאס, ובקטאר יש תמיכה גדולה וקשר עמוק גם לאיסלאם הקיצוני.  

ולכן, ההתקפה של ישראל בקטאר היא מכה גדולה לקטאר. לא רק בגלל הריבונות, לא בגלל שאכפת לה מה עלה בגורל מטרות החיסול, מניגי חמאס,, אלא בגלל שהעולם קורא שישראל תקפה מטרות טרור בקטאר. למה ואיך יש מטרות טרור בקטאר? רבים אפילו לא יודעים ולא מקשרים. הרסנו להם. הבאנו את המלחמה אליהם הביתה. אחרי שנים רבות והשקעות גדולות ומאמץ להתנקות, באה ישראל ועושה את החיבור בין קטאר לטרור. קטאר לא תשתוק, ואנחנו לא צריכים לזלזל בה. היא לא צפויה לשלוח מטוסים, היא לא צפויה להגיב צבאית, אבל פגענו בדבר הכי חשוב לה - בתדמית, והיא תחפש אותנו בסיבוב. יש לה הרבה כסף כדי לפגוע בנו, יש לה זמן, ויש לה השפעה כלכלית-עסקית על גופים רבים. ישראל יכולה להיפגע מכך. לא שזה לא מצדיק התקפה, אבל זו סוגיה שצריך להבין ולהיערך לה כדי למזער אותה.  

לקטאר יש השקעות של מאות מיליוני דולרים ברחבי העולם, וזה יעלה תוך 3 שנים על טריליון דולר, זה אומר שיש לה כוח והשפעה בגופים רבים. וזה יגדל. אנחנו לא רוצים להגיע למצב שגופי השקעה שנשלטים על ידי הקטארים לא ישקיעו כאן. אנחנו לא רוצים שגופים תעשייתיים לא יקנו סחורה מישראל כי קטארים מחזיקים בהם, ואנחנו לא רוצים שגופי טכנולוגיה ו-AI שמוחזקים על ידי קטארים, יסתכלו עלינו אחרת, לא ישקיעו בחברות טכנולוגיה ישראליות ועוד. 

קטאר גם יכולה לפעול בהפוך על הפוך - היא יכולה לבלוע חברות ישראליות דרך הגופים שהיא שולטת בהם. מה יקרה אם גוף ענק ירכוש את צ'ק פוינט ולקטאר יש בו החזקה מסוימת? או שגוף גדול יקנה את טבע ואותו גוף יירכש על ידי הקרן הקטארית או אנשי עסקים קטארים? לכסף יש משמעות גדולה, ובמלחמה של קטאר מול ישראל, הכסף הוא נשק משמעותי.  

שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

מספרים לכם שיורידו לכם מסים על השכר - זה לא יקרה

אדיר בן עמי |

הכותרות נשמעות אופטימיות: "ביטול הקפאת מדרגות המס בדרך", "נטו גדול יותר בתלוש". באוצר רומזים, מאותתים. נו באמת? למה לספק תחושה שקרית לציבור. למה ליפול בספין של האוצר, אולי ספין של סמוטריץ' שרוצה להוריד מסים לעם. בשבילו זה נהדר, הוא מחפש ואוסף בוחרים, אבל בשבילכם זו סתם תקוות שווא. לא תהיה הפחתת מסים, גם לא ביטול מדרגות המס, כל עוד המצב הביטחוני לא נרגע. 

המציאות: גירעון, מלחמה והוצאות עתק

הנתונים היבשים מראים על גביית מסים טובה, עלייה של כ-16.7% בגביית מסים ביחס לשנה שעברה, וזה מה שדי עוזר לנו להגיע לגירעון סביר של 4.7% מהתוצר. אחרת היינו ב-6%-7% ויותר. המסים עולים בזכות מספר פעולות, בין היתר, הקפאה של מדרגות המס.

ברגע שמקפיאים את מדרגות המס ולא מצמידים אותם למדד המחירים, הן לא עולות ואז המס נשאר כמו שהוא במקום לרדת. להמחשה פשוטה - נניח שהרווחתם בשנה מסוימת 10,000 שקל והיתה אינפלציה של 5% והמדרגה היא אחת - מעל 8,000 שקלים משלמים מס של 25%. בשנה השנייה השכר שלכם הוא 10,500 שקלים עלייה בדומה לעלייה באינפלציה. 

בשנה הראשונה - המס הוא 25% על 2,000 שקלים - 500 שקלים.

בשנה השנייה הגיעה ההגבלה של האוצר - אין הצמדה על מדרגות המס. המס יהיה 25% על 2,500 שקלים - 625 שקלים. אם המדרגה היתה צמודה, המס היה 525 שקל בלבד. שילמתם עוד 100 שקל בגלל שלא הצמידו את המדרגה.

בסה"כ מדובר במיליארדים וזה עוזר לקופה של האוצר. מתישהו זה יחזור. ההצמדה הזו מתבקשת, אחרת יש שחיקה שוטפת ריאלית של השכר. השאלה מתי - והתשובה היא לא בקרוב. סיכוי טוב מאוד שזה יימשך לתוך 2026. ברגע שיש כבר את התקנה ומקבלים יותר מס, יהיה קשה לחזור למצב הקודם, אלא אם בטוחים לגמרי שהמצב השתפר. כמו כן, עוד לפני זה, יש מגבלות שראוי להסיר ומסים שצריך להפחית. האוצר הטיל העלאה של ביטוח לאומי, שינויים בקצבאות, ומדובר על פגיעה באנשים שאין להם. שם צריך לתת הקלות עוד לפני שמדברים על החזרה להצמדה של מדרגות המס.